Spring naar bijdragen
BunnyLover

Prairiehondjes

Recommended Posts

Nou heb ik ff een vraag: er worden best vaak prairiehondjes aangeboden nu vraag ik me dus af...........die maken toch holletjes? dan kan je die toch niet echt in een hokje stoppen? en dat is toch een bedreigde diersoort? is het niet moeilijk om zo'n beesje te houden? Het lijkt me namelijk best wel leuk maar wil zeker weten dat het geen bedreigde diersoort is en dat je er thuis wel echt goed voor kan zorgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prairiehondjes zijn knaagdieren die behoren tot de eekhoornachtigen en leven voornamelijk in het westen van Amerika. Ze staan wat hun uiterlijk betreft tussen de marmotten en de grondeekhoorns en behoren tot het geslacht Cynomys (van het Griekse kynos (hond) en myos (muis).

Ondanks zijn naam lijkt de prairiehond in niets op een hond, hooguit zijn geluiden doen denken aan hondengeblaf.

Er bestaan vijf soorten prairiehondjes:

De Utah prairiehond en de Mexicaanse prairiehond zijn een beschermde diersoort

De drie andere soorten zijn de Gunnison prairiehond, de Witstaart prairiehond en de Zwartstaart prairiehond.

De zwartstaartprairiehond is nog één van de weinige eekhoorns die op de positieflijst voorkomt. Nog elk voorjaar worden ze in dierenwinkels en op openbare markten aangeboden. Daar het dikwijls zeer jonge dieren betreft, en jonge dieren nu eenmaal al menig hartje hebben veroverd, lijkt het gepast om met dit grappige eekhoorntje eens nader kennis te maken.

Beschrijving: Korte staart en poten; een donker kastanjebruine rug, een witte of licht gele buik; staarteinde zwart; het vrouwtje heeft 8 tepels.

Grootte Gemiddeld 38 cm, waarvan 8,5 cm staart.

Gewicht:: 900 - 1400 gram.

Vooraleer een prairiehondje aan te schaffen lees je best eerst eens de voor- en nadelen:

· Prairiehondjes zijn heel lieve dieren en hebben graag veel aandacht. Heb je hier wel voldoende tijd voor? De meeste prairiehondjes zijn immers enkel wakker wanneer het licht is buiten. Ze gaan dus vroeg naar hun bedje.

· Prairiehondjes zijn van nature knagers. Ze moeten dagelijks knagen om hun tandjes kort te houden. De tandjes van een prairiehondje groeien namelijk constant. Een prairiehondje dat los loopt in je huis zou wel eens schade aan je meubels kunnen aanrichten. Je kan dus een prairiehondje nooit laten los lopen zonder toezicht.

·Prairiehondjes kunnen agressief worden gedurende de winter. Dit mag je niet persoonlijk opvatten, de dieren kunnen er immers niet veel aan doen. Het zijn de hormonen die hun parten spelen.

·Prairiehondjes zijn heel lieve dieren. Ze houden ervan om te knuffelen. Ze slapen ook graag in je armen. Kortom ze houden van aandacht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prairiehondjes zijn makkelijk in onderhoud. Om ze gezond te houden geef je hen best de voeding die ze ook in het wild eten. Er zijn al verschillende prairiehondjes gestorven door verkeerde voeding. Te vettig eten kan leiden tot hart- en ademhalingsproblemen. In het wild ga je ook geen prairiehond zien in een veld vol zaadjes of in een koekjesfabriek. In het wild eten ze vezelrijke voeding die arm is aan vet.

Hieronder vindt je een dieet dat samengesteld is door een dierenarts uit Amerika die zelf prairiehondjes heeft en door mensen die er heel vele mee werken.

 Vers gras met wortel nog aan, let er wel op dat het gras nooit besproeid is met insecticide

 Hooi

 Groenten maar ook niet overdrijven hiermee, teveel groenten kunnen diarree veroorzaken

 Zaadjes, dierenkoekjes en andere dierensnoepjes mag je af te toe geven maar niet teveel, je kan dit bv geven als beloning voor goed gedrag

Denk er aan, indien de voeding niet voldoende vocht bevat, steeds te zorgen dat er drinkwater beschikbaar is.

Bij de keuze van een kooi let je er best op dat je prairiehondje er kan in rechtop staan. De meeste prairiehondjes zullen je groeten als je thuis komt. Deze groet gaat gepaard met een rechtopstaande beweging.

Een prairiehondje heeft dagelijks beweging nodig. Laat je prairiehondje nooit alleen los in een kamer. Het best is dat je de kamer waar je prairiehondje mag in los lopen aangepast wordt aan het dier. Zorg dat elektrische kabels weg zitten en dat je deuren enz beschermt, het zijn immers knaagdieren.

In de keuze van speelgoed kan je heel creatief zijn en heb je geen dure spullen nodig. Je kan bvb aan de kooi stukken oude kledij vastknopen.

Aan kartonnen dozen beleven ze ook veel plezier. Zorg er wel voor dat ze zeker een knaagsteen of hout hebben om op te knagen. Om te slapen kan je ze hooi geven of oude kledij. Let er wel op dat het kledij is die niet kan pluizen. Prairiehondjes hebben geen controle over hun neusgaatjes wanneer ze slapen. Pluizen zouden in hun neus kunnen geraken en dit veroorzaakt ademhalingsprobleem.

Mannetjes zijn meestal iets aanhankelijk dan vrouwtjes. De meeste mannetjes houden van knuffelen. Vrouwtjes zijn ook wel aanhankelijk maar niet zoveel als mannetjes. Vrouwtjes zijn meer actief, houden zich bezig met nestjes bouwen e.d. Let wel op beide geslachten kunnen agressie vertonen tussenoktober en maart. Dit komt door de hormonen. Castratie of sterilisatie kan dit probleem oplossen.

Dit mag wel niet gebeuren tijdens de periode oktober tot maart.

bron: rodent

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou het niet als huisdieren houden...zou het zo zielig vinden,want zo iets heeft altijd plaats gehad en kunnen staan waar het wil,maar nu word het als huisdier gehouden in een klein kooitje...voor de prairiehondjes is dat toch een kleine kooi...ik geeef hier alleen mijn mening hé.;-)dus niet te boos/verdrietig zijn:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boos?? nee joh en drietig ook niet hoor haha was juist mijn vraag!!!!! Het lijkt MIJ wel leuk maar mijn vraag was is dat voor het beesie ook leuk?! En het blijkt toch van niet!!! Vond het ook wel gek, want eigenlijk moeten ze buiten om gangen etc te vragen maar toch ook weer binnen voor de kou.

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu heb ik de tekst gelezen en geef ik jullie helemaal gelijk, maar konijnen waren eerst ook wilde beesten en die hebben wij ook gewoon maar in een hokje gestopt hahaha

Tis wat mensen :bunny3:

maar ben wel helemaal van het idee prairiehond afgestapt hoor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

kijk, dat vind ik nu heel goed van je, je hebt er goed over nagedacht, hier een vraag gesteld, de aangeboden tekst gelezen en zelf een conclusie getrokken...

chapeau!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu heb ik de tekst gelezen en geef ik jullie helemaal gelijk, maar konijnen waren eerst ook wilde beesten en die hebben wij ook gewoon maar in een hokje gestopt hahaha

Tis wat mensen :bunny3:

maar ben wel helemaal van het idee prairiehond afgestapt hoor

ik weet het,dat is bij alle dieren,maar konijnen ben je zo gewoon(ook andere populaire huisdieren),dat je er niet over nadenkt...bij prairiehondjes of iets anders vind je dat niet kunnen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat beest lijkt een beetje op een capibara! :)

Nou, ik kan maar een ding hier over zeggen: Tenzij je zelf in een zandbak wilt wonen, en bomen in je huis wilt, kun je dat beestje NIET als huisdier houden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij ons in amersfoort verkkopen ze ze ook zien er echt supper lief uit maar er hangt wel een heel groot bord boven pas op bijt van november tot februari dus als ik zon beestje zou hebben steek ik dan echt mijn hand niet in zijn hokje die tijd (behalve om te voeren dan) hij zou zich maar een maandje vergissen dat hij net toevallig van november tot maart in zijn paartijd zit hahahaha maar het is ook wel weer heel mooi denk ik als je hun leef gebied helemaal na kan bouwen zodat ze het naar hun zin hebben heb ik ook gedaan met die hagedissen van mij dat is echt leuk dan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou die beesten horen gewoon in de natuur en ze beetje in een kooitje stoppen of in je woonkamer houden vind ik echt zielig en gemeen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
nou die beesten horen gewoon in de natuur en ze beetje in een kooitje stoppen of in je woonkamer houden vind ik echt zielig en gemeen.

geldt dat niet voor alle dieren, tam of wild?

DA Inge Thas, waar ik met mijn nijnsels ga, heeft zelf prairiehondjes, erg leuke beestjes, ze hebben ruimte en zien er ook erg gelukkig uit (aan hun gedrag te merken), heb ik met eigen ogen gezien, dus ik denk dat het gewoon afhangt van de persoon die voor de dieren zorgt...

Ze heeft er zelfs eentje die blind is, en die gaat 's avonds met haar en haar vriend "op de zetel tv kijken" (naja, voor een blind beestje zal er wel niet veel te kijken zijn :) )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .