Ga naar inhoud

hoeveel druiven mag een konijn?

Aanbevolen berichten

10 druiven?? Dat is echt te veel hoor op 1 dag voor een konijn! haha Ik zou zelf 2-3 druiven geven, maximaal 5. Druiven zijn fruit he, het is toch tot op zekere hoogte een dikmakertje, een verwennerij! Niet overdrijven daarmee dus, en gewoon ook lekkere groentesoorten geven erbij.

Link naar bericht
Delen op andere sites

wortels zijn ook best dikmakers he, zitten veel suikers in, dus met mate! Ik geef hier meestal 1/4 winterpeen per dag per konijn, of 1 waspeen/bospeen per konijn, dan met loof. En ik koop af en toe dan zo een zak wortelen, en als dat dan op is krijgen ze weer even ander groenvoer, ze krijgen dus niet elke dag wortel. Te veel zoetigheid is namelijk niet goed voor ze :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij krijgt roefel om de twee dagen een groentenschoteltje en om de twee dagen een fruitschoteltje.

maandag: één blaadje witloof, een halve wortel, vijf schijfjes komkommer

dinsdag: één vierde appel, twee druifjes, twee schijfjes banaan

woensdag: een vierde tomaat, een stukje brocolli, drie reepjes gepelde paprika

donderdag: drie kleine stukjes watermeloen, een aardbei, één partje sinaasappel

vrijdag: brood en takjes van de fruitboom van bart zijn opa (haha ja hij had een fruitboom en ik wist weer is van niks) :P

dit wordt alle dagen aangevuld met 50 gram biks verdeeld over twee keer en onbeperkt hooi en natuurlijk vers water, liefde en speelgoed.

Het is nu wel niet zo dat ik elke dag die groenten speciaal maak voor Roefel. Meestal krijgt hij hetgeen wij ook gaan eten of hetgeen ik van fuit eet.

Maar alle dingen in dit schematje krijgt hij wel, niet perse op de juiste dag van de week alhoewel ik dat wel probeer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik wil ook even reageren omdat hier zoveel verschillende antwoorden staan.

Ik zou het ook beperkt houden tot 2 druiven en als je ze echt elke dag druiven wilt geven, 1 per dag !!! Doe gewoon de druif in hele kleine stukjes en geef ze verspreidt over de dag. Ik weet uit ervaring hoe een slokkoppen konijnen kunnen zijn als ze iets graag lusten , maar ze krijgen er vreselijke diaree van als je niet oppast chacha. Trouwens als je ze teveel druiven geeft, is ze het misschien binnekort beu gegeten ;-) En dan moet je weer iets anders gaan zoeken.

Nog iets: waarom echt oppassen met druiven: hangt ervan af vanwaar ze komen en ik weet dat ook pas sinds ik hier woon (veel wijngaarden)maar er is een heel groot verschil tussen druiven , qua samenstelling en pesticidengebruik enzo. Ik had het vorige week zelf nog voor, druiven gekocht en een paar uur later zat ik zelf op de wc... Dus als je als mens daar al zoveel last van kan hebben, wat moet dat dan voor een konijn zijn.

De meeste druiven in B komen wel uit serres, die zijn beter, maar wel heel groot. Dus chacha als het zo'n druiven zijn zou ik maar een halve per dag geven. (ik bedoel die typische dikke belgische, heel zoet en lekker. Ze verkopen die bv ook altijd in ziekenhuizen voor als je op bezoek gaat, weet je welke ik bedoel? )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij ons eten wij geen druiven, dus onze konijnen ook niet. :) Als ons mam aan het koken is kijk ik of er nog iets voor de konijnen bijzit, bijv. Stukje wortel (al moet ik ze bij Jumper en Co even apart nemen om de wortels te geven, Puk pikt alles in :)) blaadje sla, stukje appel, schijfje komkommer enz.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Druiven lusten ze bij mij niet.Ze krijgen bij standaard elke dag 2 keer per konijn een blaadje witlof, een blaadje andijvie en een schijfje winterwortel. Als aanvulling daarop krijgen ze bijna elka dag een "snoepje" erbij. Dat is dus steeds wsselend en kan zijn: appel, bleekselderij, paprika, komkommer, wilgentak, noem maar op.Dan hebben ze namelijk altijd dezelfde basis en krijgen ze minder snel last ervan.En uiteraard hebben ze altijd hooi en vers water en krijgen ze ook nog wat brokjes erbij.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo jullie konijnen worden best wel verwend als ik dat zo hoor. Die van mij hebben nog nooit een druif gehad en zoveel groente krijgen ze ook niet. Meestal dat wat over blijft bij ons 's avonds. Gisteren hebben ze dus heel wat bloemkool gehad omdat daar nogal wat van over was. Maar soms is het een paar handjes andijvie en wat wortels.

En elke dag nbatuurlijk hun gemengde voer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Konijnen zijn van nature dieren die alléen maar groenvoer eten. Hardvoer (ik ben zelf geen voorstander van gemengd, omdat ze daar selectief van gaan eten) is puur ter aanvulling.

Dat is de reden waarom ik mijn konijnen 2 keer per dag een behoorlijke berg gemengd groenvoer geef en onbeperkt (kruiden)hooi.

Ze krijgen maar weinig korrels bij mij en hebben daar echt genoeg aan. Ze worden eerder te dik dan te mager...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het nadeel van alleen groenvoer voeren is dat je goed op moet letten dat ze wel alle voedingsstoffen binnen krijgen, van groenvoer kan een konijn ook best dik worden (wortels, fruit etc zitten dikmakers in), terwijl ze tegelijkertijd andere belangrijke voedingsstoffen misschien te kort komen.

Als je besluit (bijna) alleen maar goenvoer te geven zou ik je daar wel goed in verdiepen, wat heeft een konijn nodig en maak dan een weekmenu of dagmenu wat alle nodige voedingsstoffen er in heeft zitten.

Zelf geef ik flinke groenteschotels, maar hier krijgen ze toch ook wel de biks om te zorgen dat ze van alles toch een basis binnenkrijgen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is inderdaad waar Evee.

Bij mij krijgen ze daarom óok elke dag brokjes. Maar niet meer onbeperkt zoals ik dat vroeger deed. Het hardvoer wordt behoorlijk afgemeten nu.

Ik geef ze ook heel gevarieerd groenvoer en ze eten heel veel hooi.

Dingen die ik meestal geef zijn:

andijvie, wortel, wortelloof, witlof, (bleek)selderij, paksoi, rucola, wilgentakken, kruiden (peterselie, rozemarijn, basilicum, munt, oregano), gras, paardenbloem +blad, appel, paprika, heel af en toe een stukje bloemkool, broccoli of andere kool, knolraap, komkommerschillen, (waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat).

Ik geef ze niet elke dag álles, maar minstens 4 dingen tegelijk en 1 keer per week komt toch alles wel een keer of 2 langs.

Vroeger toen ik nog bij mijn moeder woonde, kregen de nijnen gewoon afval, maar tegenwoordig koop ik expres extra groente voor mijn nijnen. (hoe bedoel je verwend :-) )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .