Spring naar bijdragen
ZaZa

Duif

Recommended Posts

Hup, weer een vondeling erbij.... :whistle:

De kids hebben een duif gevangen, die niet kan vliegen....

en wij maken natuurlijk direkt een superonderkomen ! :wizard: De kids lachen zich verloren, maar vinden ons wel coole ouders...

Foto=INHGHG4A

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk, een tortelduifje :)

Je kunt bij de grotere supermarkten en bij dierenspeciaalzaken speciaal voer voor (tortel)duiven kopen, of anders gewoon vogelvoer kopen. Daar zal hij vast van op sterkte komen. Desnoods vis je de maiskorrels en zonnebloempitten uit het konijnen of knaagdiervoer ofzo ;) Yoghurt is niet zo goed voor duiven, je kunt beter vast voer geven of anders een papje maken van wat bruin brood met water, als hij geen korreltjes wil eten.

(mijn vader heeft postduiven, vandaar dat ik het weet)

Is zijn vleugel gebroken of waarom kan hij niet meer vliegen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heej Yoghurt niet zo goed ? oh oh :yikes: ...nou dat krijgt ie dan ook maar niet meer...Goed dat je het zegt

Vanavond toevallig wel broodpap gemaakt voor Duif en daarvan met een spuitje wat gegeven steeds, las iets over Brinta en kwam toen op het idee van broodpap..De brintatijd ligt ver achter ons immers...

En verder kwam er iemand langs die iets vaags wist over duiven en had het over 't geel of 't steen, zoals die ziekte heet, waarbij ze ook vanalles niet meer kunnen (waaronder eten) en wat een vrij veel voorkomende ziekte is waar niets tegen te doen is...

We wachten maar af dus....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O ja.. :w00t:

de kids hadden ook nog een egel gevonden, die liep een beetje verdwaast over straat...ik mee, doosje en schepnetje erbij(ik pak ze liever niet zomaar vast)

Egel gevonden, maar deze verkeerde in dusdanige staat dat ik hem ergens veilig in de bosjes heb gedumpt... :sorry:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En verder kwam er iemand langs die iets vaags wist over duiven en had het over 't geel of 't steen, zoals die ziekte heet, waarbij ze ook vanalles niet meer kunnen (waaronder eten) en wat een vrij veel voorkomende ziekte is waar niets tegen te doen is...

Zal ik ff uitleg geven? Er is wel wat tegen te doen hoor :)

Het geel (trichomoniasis), ook wel het steen genoemd inderdaad, is een bekende duivenziekte (of eigenlijk vogelziekte)

Het is een ziekte die komt doordat een heel klein 1-cellig organisme in het slijmvlies van de keel en luchtwegen komt te leven. Dit veroorzaakt een ontsteking, waardoor er gele puntjes  ontstaan (later soms ook hele proppen). Als je het bekje van de duif in kijkt zul je dus gele punties zien. De duif kan het ook erg benauwd hebben, en als je goed luistert hoor je zelfs geluiden van slijm. Ook de inwendige organen kunnen aangetast worden (lever en darmen enzo), daardoor vermagert de duif dan snel.

Als je zeker wil weten of het het geel is kun je een keeluitstrijkje laten maken en dit laten onderzoeken. Er zijn kuren voor het geel. Normaal zou je alle duiven moeten behandelen, omdat het besmettelijk is. Maar jij hebt er dus maar 1. Er zijn dus medicijnen verkrijgbaar bij de dierenarts. ook kun je de gele proppen een beetje verwijderen, maar niet te diep in de keel, en heel voorzichtig, want anders kunnen er bloedingen ontstaan. De aangetaste kun je aanstippen met wat jodiumtinctuur.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm...dat zei degeen die hier gister even langs kwam ook ja...dat van die stipjes...

Vanmiddag laat ik man er wel even naar kijken, ik ben niet zo'n held....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouuuu 't gaat goed met Duif...

Het eet en sch*t alsof het nooit iets anders gedaan heeft...

Vliegen doet hij/zij niet..

Zoon probeerde het vanavond even, maar Duif wankelt en waggelt wat met de vleugels wijd zonder van de grond te komen hoor...

Nah ja....volgende week maar eens een echt hokje maken denk ik.......

ehm Evee....weet jij ook hoe je kan zien of het een man of vrouw is ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kenner kun je dat zien aan de breedte van de kop en aan de bouw, als leek kun je dat niet zien... Of je moet een inwendig onderzoek gaan doen, maar dat lijkt me ook geen succes als leek :P Dus dat kun je niet zien...

Maar voelen de vleugels normaal aan? Mist hij veren? Laat hij de vleugels hangen of trekt hij ze wel gewoon naast zijn lichaam als hij zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vleugels voelen wel normaal aan...in het begin trok 1 vleugel wel raar weg, nu lijkt Duif ze wel beiden evenwijdig te gebruiken..Missende veren zien we niet.

Als Duif loopt, dan doet ie zijn veren beide wat wijduit, maar dat heeft volgens mij ok te maken met angst.

En dan loopt ie wat waggelend..

Maar hij springt nu wel van de grond op zijn stokje en andersom...Dus dat lukt weer wel..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaat prima...zelfs zo goed dat we aan het kijken zijn naar een hokje...

Maar toch, als je goed kijkt, zie je dat hij zijn (voor de kijkers linker) vleugel anders houdt dan zijn 'goede'(vermoed ik) andere vleugel...

Foto=Q7MGYAJI

Foto=IWXGMWTF

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm nou op die foto's kan ik het eigenlijk niet zo goed zien want het ziet er uit alsof hij zijn vleugels gebruikt om in evenwicht te blijven hahaha.

Ik denk trouwens dat het een duivin is, als ik het zo op de foto's zie, dus dan moet ik zeggen zij. :D

Het is trouwens een turkse tortelduif. Deze leven alleen in het wild in nederland en ik ben eigenlijk niet helemaal zeker of je deze duivensoort wel zomaar als huisdier mag houden als het wildvang is (dus zonder ringen).... dat zou ik dus maar eventjes opzoeken als ik jouw was ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

o jee, ja dat weet ik ook niet.....

ehm...en als opvang ?

Als ie kan vliegen mag Duif natuurlijk weg...dan is het zielig om hem vast te houden..

Maar om hem nu zomaar los te laten ... (en dan morgen een platte duif op de straat zien liggen) zie ik niet echt zitten hoor...

ik ga eens op zoek....

...naar een leuke ring... :tease:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hahaha :) Tja als hij vrijwillig blijft bij jou (verwen m gewoon lekker en geef m een mooi hokje en lekker voer) dan zal er vast niets op tegen zijn haha :)

Mocht ze toch nog beter worden en kunnen vliegen, dan zal ze vast alsnog terug blijven komen bij jou hoor! :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze kan vliegen laat ik haar vrij...dan hoort ze niet in een hokje...

Vandaag was ze wel druk bezig met oefenen, maar op de één of andere manier lukt het gewoon niet....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

waah is ze daar helemaal zelf opgekomen?? Ze ziet er wel ok uit hoor, maakt niet echt een zieke indruk. Toch geen geel? of wel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Man heeft gewoon gekeken of het lukte om te vliegen, ze werd de laatste dagen al wat onrustiger...

En jawel...uit zijn handen nam ze een wat onwennige start ri. schutting..Behalve onwennig zag het korte stukje vliegen er goed uit..

Daar heeft ze zo'n 10 min. gezeten waarna Duif de vlucht naar de boom aandurfde...en dat ging prima..

we hebben haar daarna niet meer gezien...

:thumbsup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .