Spring naar bijdragen
Shasta

Bak schoonmaken met ronddolende kleintjes in de ondergrondse gangen...

Recommended Posts

Heey iedereen..

Ik heb een gróót probleem. Ik heb 2 gerbils,nu ja,eigenlijk wel wat meer...

Ik ga morgen (zondag) samen met mijn pa hun bak schoonmaken(aquarium). En Binki en Shasta hebben nu wel kleintjes. Nu zou je denken,niet moeilijk. maar ze hebben enorm wat gangen,niet dat de bak zo groot is. De vraag is nu uiteindelijk; Hoe maak je de bak schoon met rondlopende kleintjes in de gangen?? Oh ja, we weten niet precies hoe oud de kleintjes zijn, maar ze hebben al een vachtje en hun ogen zijn open, én ze kunnen al hard lopen in de gangen..:arf:

Hier een paar foto's :

20090117_10.jpg

20090117_11.jpg

20090117_18.jpg

20090117_3.jpg

20090117_20.jpg

Ze hebben ook nog een kokosnoot,een vaas en een knabbelblok, maar die zijn ondergronds verdwenen.. En in het begin hadden ze een eetbakje,maar eh.. nu is dat dus in stukjes en brokjes geknabbeld..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze al haartjes hebben en hun oogjes ook open zijn, kun je de bak verschonen hoor !, wel uitkijken dat er geen gang instort als ze erin zitten ( alhoewel er altijd wel lucht doorheen komt ). Dus gewoon voorzichtig 1 voor 1 eruit pakken samen en paps en mams ( die waarschijnlijk nog een keer zwanger is geraakt direct na de bevalling ) in een ander bakje doen en verschonen maar !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb zelf 3 gerbils.. ze hebben geen kleintje maar als ik de bak verschoon doe ik ze in de bal.. die ik heb en de ander heb ik in een groto doos met hooi speeltjes en zaagsel erin.. zodra ik klaar ben zet ik ze er weer in en dan is alles weer goed :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoe kan dat in een keer weg zijn? Heb je het zolang niet verschoond?

Haha,nee, het is denk ik de gewoonte van de gerbils ofzo dat ze dingen ondergraven.. ik heb ze al eens bezig gezien; Ze groeven langs de rand van de roze knaagsteen, en toen stond hij al wat lager. en dan graven ze ook nog een tunnel eronderdoor,dan zakt hij dus helemaal in ^^

-----------------------------------------------

Als ze al haartjes hebben en hun oogjes ook open zijn, kun je de bak verschonen hoor !, wel uitkijken dat er geen gang instort als ze erin zitten ( alhoewel er altijd wel lucht doorheen komt ). Dus gewoon voorzichtig 1 voor 1 eruit pakken samen en paps en mams ( die waarschijnlijk nog een keer zwanger is geraakt direct na de bevalling ) in een ander bakje doen en verschonen maar !!

Bedankt! Maarum, waarom moet de moeder(Shasta) in een ander bakje gezet worden dan de rest? Ik weet het,vroeger hadden wij ook gerbils maar ik wist er niet zoveel over,dus leer ik het nu :yes:

ik heb zelf 3 gerbils.. ze hebben geen kleintje maar als ik de bak verschoon doe ik ze in de bal.. die ik heb en de ander heb ik in een groto doos met hooi speeltjes en zaagsel erin.. zodra ik klaar ben zet ik ze er weer in en dan is alles weer goed

Goed idee! Ik heb ook zo'n bal,maar ik (de klungel,haha:lol:) heb hem perongeluk op de eerste dag dat ik hem had laten vallen! een enorme barst natuurlijk, dus morgen moet hij gemaakt worden.:$ Trouwens,mijn gerbils zijn nog niet zo vertrouwd met de bal,ze botsen overal tegenaan..hoewel ze de katten wel érg graag pesten,de staart móét denk ik volgens Binki plat!

zo die hebben een paradijs haha,ik zou het hele stel ff in een doosje doen met zaagsel..

Als ik mijn plastic vervoerbak misschien terugvind,ja. En inderdaad, voor de kleintjes geld dat ook! vooral de zandbak met wit vogelzand, soms zie je er wel 4 kleintjes tegelijk inzitten!:love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het vrouwtje niet weghaalt bij het mannetje krijg je elke maand een nestje Gerbils !! Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling, van toen je met de gerbils begon ofwel ?

Als ik jouw was zou ik als de pups 5,5 week oud zijn ( niet heel erg handig dat je niet goed bij hebt gehouden hoe oud ze zijn ) verkopen en dan voordat het vrouwtje opnieuw gaat bevallen ( ze is nu waarschijnlijk weer zwanger ) de vader weghalen en samenzetten het een mannetje uit het eerste nestje en een vrouwtje bij de moeder laten die dan samen de pups opvoeden

Is het zo een beetje duidelijk ? :mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou ik nog een tweede bijhalen.... je mama gerbil is zeker en vast terug zwanger, dus over enkele weken bevalt ze van een nieuwe nest.

Je zal de 1e nest op dat moment best verwijderen uit de bak, anders komt het tot conflict. Normaalgezien eten ze tegen dan wel alleen. (wel een beetje in hoet oog houden)

Van zodra ze terug bevallen is, zal papa gerbil haar terug dekken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah bedankt,maar ik denk dat een tweeede bak nu wel niet mag van mijn ouders.. ah!!! misschien heb ik nog de hamsterkooi! Maar is het dan niet oneerlijk tegenover degenen die in de bak zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh nee,dit zie ik echt niet zitten. Ik heb erover nagedacht. Als je de moeder en vader scheidt,kunnen ze nooit meer bij elkaar! Ik zie het écht niet zitten... :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, maar je ziet het wel zitten dat moeders de rest van haar leven elke maand een nest krijgt? Denk je dat dat gezond is? Waar komen je gerbiltjes eigenlijk vandaan?

Daarnaast is plastic niet goed voor gerbils, en dat knaagblok kun je ook beter in de vuilnisbak gooien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in de tijd de beslissing genomen om mama en papa te scheiden. Ze zaten naast elkaar, elk in een houten bak.

Mama is toen bevallen van 5 jongen. Toen ze groot genoeg waren, heb ik 4 vd 5 kleintjes weggehaald bij de mama, enkel een jong vrouwtje mocht bij haar blijven.

Van die 4 kleintjes heb ik toen, via de split cage methode, 1 klein mannetje terug aan zijn papa gekoppeld.

Zo zaten zowel mama als papa niet meer alleen, maar konden ze toch geen nestjes meer krijgen.

Shasta, doe het aub niet, het is echt niet goed om je mama gerbil zo veel kleintjes na elkaar te laten krijgen!!! En wat ga je doen met al die kleintjes? Reken eens uit, ze krijgt er ongeveer 6 per keer! Dat elke maand is x 12!!

Je zal ze mss wel een of twee keer naar een dierenwinkel kunnen brengen, maar je zal niet kunnen blijven doen!!

Ook je vrienden gaan niet blijven gerbils overnemen.

Houden? Dat is ook geen optie want binnen de kortste keren zijn die kleintjes ook vruchtbaar en zit je met wel 100 gerbils!!!

Castreren is ook geen optie, een gerbil is veel te klein voor zo een operatie!

Het beste dat je mss kan doen is je mannetje samen met de kleintjes naar de winkel brengen en een 1 kleintje houden waarvan je zeker bent dat het een vrouwtje is.

Wij hebben indertijd ook harde beslissingen moeten nemen, maar het kan gewoon niet anders!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het enige wat je nog kan doen, is je bak definitief splitsen in twee helften, maar eigenlijk is je bak daar niet groot genoeg voor (geef eens de juiste afmetingen aub)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je wilt dat ze blaasgruis en niersetenen krijgen... ( of is dat anders bij gerbils? ) het is maar 2 euro wat je in de prullenbak gooit hoor. En ga je ze nou uit elkaar halen? En wat zijn de afmetingen van je bak ( wat Vanessa ook al vroeg )?

bewerkt door Sascha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast is plastic niet goed voor gerbils, en dat knaagblok kun je ook beter in de vuilnisbak gooien.

Jullie denken waarschijnlijk dat het iets anders is,maar bon. Oh ja, ik heb niks gezegd over plastic. Dat voederbakje had mijn pa gemaakt van hout,maar dat hebben ze namelijk kapotgeknabbeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het prima hoor, maar als ik hoor dat iets niet goed is voor mijn beestjes dan gooi ik het meteen weg hoe duur het ook is.. ( die knabbelblokken met groente en dingen zijn namelijk ook niet goed )

En we willen graag weten wat de afmetingen van je kooi is, of wil je dat liever niet zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .