Ga naar inhoud

boze kareltje


nan

Aanbevolen berichten

hallo,

wie kan mij helpen. ik heb een konijn en hij heet karel. tot voorkort heeft hij altijd gezellig bij ons binnen gestaan, maar nu heeft hij een groter hok in de tuin en mag lekker los in de tuin rondhupsen. nou is het enige probleem dat kareltje erg agressief is. toen hij nog binnen stond, was het echt een drama om hem uit zijn hok te halen. hij haalt uit met zijn nageltje en begint hard te grommen. het is gewoon eng. ik ben zeker een kwartier bezig om hem uit zijn hok te krijgen zodat ik het kan verschonen. toen we hem net hadden haalde ik hem netjes iedere dag uit zijn hok, knuffelde met hem en liet hem loslopen. maar het haalde allemaal niets uit. als ik zijn hok openzette kwam hij er ook niet uit. ten einde raad heb ik hem maar naar buiten gedaan in een groter hok, ik dacht dat hij daar misschien wat minder aggressief van zou worden. maar ook dat hielp niet. nu staat zijn hok altijd open. de eerste dag bleef hij er stug in zitten. gisteren heb ik hem zelf maar uit zijn hok gehaald en in de tuin laten lopen. hij vind het wel leuk. maar wil nog steeds niet van me weten. heeft iemand misschien een idee wat ik kan doen om kareltje iets tammer te krijgen. ik weet het namelijk niet meer. :,)

groetjes nanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een paar vraagjes :)

Hoe oud is Kareltje?

Is Kareltje gecastreerd?

Toen je hem in het begin (toen je hem net had) uit het hok haalde, was hij toen ook al zo? En pakte je hem toen telkens op of liep hij zelf het hok uit?

Weet je zeker dat het een hij is?

Het tam maken van een konijn lukt niet in 1 dag. Je moet daar echt heel veel geduld bij hebben, en vooral het initiatief aan je konijn over laten, hem op jou af laten komen. Oppakken zal weer een stap terug zijn in het tam maken, je konijn ervaart dit als eng, een roofdier in de natuur pakt hem ook van bovenaf op namelijk! Als hij de eerste dag niet zijn hok uit durft geeft dat niet, wacht gewoon tot hij de volgende dag, of een week later wel durft. Oppakken komt later wel aan de orde, als je konijn je eenmaal vertrouwd.

Ik heb mijn nijnen tam gekregen door lekkere dingetjes bij te hebben (lekkere groentes, rozijntjes, stukjes brood enz) en gewoon plat op mijn buik in de huiskamer te gaan liggen wachten. Een gezond konijn is nou eenmaal nieuwschierig en zal uiteindelijk echt wel op je af komen (dit kan best een weekje duren hoor, bij ons kwamen ze in het begin de kooi ook niet uit!)

Als je konijn op je af komt geef hem dan wat lekkers. Gooi het naar hem toe, verwacht nog niet gelijk dat hij uit je hand eet. Op deze manier kun je steeds een stapje verder gaan.

Maar ik denk eigenlijk dat dit niet veel te maken heeft met tam zijn, het klinkt gewoon als erg territoriaal gedrag. Valt hij ook aan als je aan de voerbak komt? Meestal hebben voedsters dit territoriale gedrag meer, maar rammen kunnen het ook hebben. Castratie wil nog wel eens helpen, en het voordeel is dan ook dat jouw nijn een vriendinnetje zou kunnen krijgen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kareltje is nu ongeveer een jaar oud. en hij is ook gecastreerd. hij is altijd zo geweest, en kwam nooit zelf uit zijn hok. en ik mag ook inderdaad niet aan zijn voederbak komen. ik heb er wel aaan gedacht om er een konijntje bij te nemen voor hem. misschien dat hij dan wat socialer wordt. maar ik hoor vaak dat dit erg lastig kan zijn. (om twee konijnen samen te doen) zeker als het een mannetje is.

ik snap ook wel dat het veel geduld vergt om kareltje wat "tammer" te laten worden, maar op een gegeven moment heb ik het ook een beetje opgegeven, snap je? maar daar word het natuurlijk ook alleen maar erger van, ik kan me ook niet voorstellen dat karel het leuk vind om alleen maar boos in zijn hok te zitten. ik denk ook dat het terretoriaal gedrag is, want als hij eenmaal buiten zijn hok is is hij niet meer aggressief. alleen erg schuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kareltje is zo te lezen de mannelijke versie van ons pitbulkonijn Zus....

Uit pure angst vallen ze aan...

Wil niet vervelend doen, maar bij Zus helpt ook niets en heb ik de hoop opgegeven...

Ben wel blij dat ze na de castratie niet meer in onze kuiten hangt...

Ooit heb ik gelezen dat die angst gekomen kan zijn doordat ze te vroeg van hun moeder gehaald zijn..en aangezien wij haar uit het tuincentrum hadden.....nah ja...vul maar in.... :thumbsdown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

kareltje komt ook bij een tuincentrum vandaan, inderdaad. maar nu hij vrij in de tuin loopt gaat het wel een stukje beter met hem. hij komt nog steeds niet bij je, maar komt wel even uit de struiken om te kijken wie je ook al weer bent. dus het is in ieder geval een begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .