Ga naar inhoud

Welke 'vorm' van Panacur voor konijnen?


Wim en Esther

Aanbevolen berichten

Beste BB'ers,

Wie heeft er ervaring met Panacur toedienen aan konijnen? Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat één van de konijnen van mijn ouders E. cuniculi heeft. De plaatselijke dierenarts stelde de diagnose middenoorontsteking en heeft haar gisteren baytril en duplocilline toegediend en vandaag metacam en dectomax. Na het lezen van oude topics en artikelen op de site van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht, heb ik gevraagd om een zesweekse kuur Panacur om eventuele E. cuniculi aan te pakken. Ik kreeg Panacur KH 250 (3 daagse ontwormingskuur voor kat en kleine hond) mee in tabletvorm. Voor elke 2,5 kg moet een halve tablet worden toegediend (dagelijks). Aangezien het bewuste konijn slechts 1,85 kg weegt, zal ik dus minder dan een halve tablet per dag moeten geven. Op BB las ik konijnenhouders die een aantal hoeveelheden 'streepjes' toedienen van Panacur, wat bij mij suggereert dat er ook nog andere vormen van Panacur bestaan. Het lijkt me nu nl. nogal een gedoe om de tablet in minder dan de helft te snijden. Wie kan mij verder helpen? Ik heb dierenkliniek Wilhelminapark ook al gemaild met mijn vraag, maar ik weet niet of ze me willen helpen omdat ik geen klant van ze ben.

Verder vertelde mijn dierenarts dat ik pas morgen mag starten met Panacur, omdat het konijn (Jeltje) vandaag dectomax heeft toegediend gekregen. Wie kan bevestigen dat dit klopt? Ik hoor heel graag van jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm..dectomax wordt gebruikt om bij konijnen

Sarcoptique mange te behandelen.... dat is ook een parasiet...maar ik vind dit product nergens terug voor de behandeling van EC... moet mij dus weer vragen stellen bij deze DA ....

Ik zou voor de veiligheid idd pas morgen met panacur starten.

Eet het konijn nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carolien en Kelly: bedankt voor jullie reactie. Ik ben ondertussen ook aan het bellen geweest met een andere dierenkliniek in de buurt. Zij hebben Panacur in pastavorm voor katten op voorraad liggen, voor schapen hadden ze niet en de tube is meestal te veel voor konijnen, aldus de gesproken persoon. Zij schrijven deze Panacur in pastavorm voor katten voor aan konijnen. Kan ik dit ook geven volgens jullie?

@Caroline: ja, Jeltje eet en drinkt goed, is eigenlijk nog heel levendig en tolt niet om haar as heen. Ze houdt haar kopje scheef en is zichtbaar gedesoriënteerd bij het oppakken (dit doe ik zo min mogelijk, zeker nu, maar ik moest haar in de vervoersmand zetten om naar de dierenarts te gaan).

De dierenarts die dectomax toediende, vertelde er al bij dat de stoffen niet werkzaam zijn tegen protozoa maar wel tegen andere parasieten. Ik heb er toch een raar gevoel over, over deze dierenarts. Ze wist niet precies wat E. cuniculi was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pasta is prima, geef ik ook altijd als ik ontworm.

Konijnen hebben 20mg/kilo nogig, dat is minder dan honden en katten ,waarvoor 50mg/kg voorgeschreven staat.

Je moet dus even nakijken hoeveel 1 streepje precies bevat. Soms is dat even rekenen, soms staat dat duidelijk op de bijsluiter.

Goed eten en drinken duidt er op dat ze geen pijn heeft en dan is de kans op EC idd groter dan de kans op oorontsteking. Ik denk dat jullie er dus idd heel goed aan hebben gedaan om zelf het heft in handen te nemen. Mijn complimenten! Ik duim alvast voor haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig! Dan haal ik vanmiddag nog de pasta op bij de andere dierenkliniek en dan zal ik vanaf morgen starten met Panacur. Verder heb ik gelezen dat besmetting via de urine kan verlopen en dat Joppe, het maatje van Jeltje, dus mogelijk ook besmet kan zijn. Hij vertoont nog geen enkel teken van EC, maar als ik de informatie uit oude topics goed begrepen heb, moet ik hem ook Panacur toedienen gedurende 2 weken. Klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik Panacur in pastavorm in huis. Ik ga er morgen mee starten bij zowel Jeltje als Joppe. Klopt het dat binnen 12 à 14 dagen het kopje van Jeltje minder scheef zou moeten gaan staan als inderdaad sprake is van E. cuniculi?

Verder heb ik ook (ontzettend aardig) een bericht teruggekregen van dierenartsenpraktijk Wilhelminapark. Dit is wat de dierenarts mailde:

We hebben een oplossing die we gebruiken. Dit is makkelijker dan tabletten die je moet gaan oplossen.

We behandelen konijnen gedurende 2 weken met 2x daags 20 mg/kg LG en daarna 2-3 maanden met 2x daags 10 mg/kg LG.

Moet ik de dosering van 20 mg/kg 1x daags gedurende 6 weken aanhouden of zal ik de dosering aanhouden die de dierenarts van Wilhelminapark voorschrijft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig houd ik me dan maar aan de eendaagse dosering van 20 mg/kg. Ik vond de tabletvorm ook al een lastige vorm van toedienen en zou de tablet anders verpulverd hebben en via een fruitpapje hebben toegediend. Gelukkig heb ik nu de pastavorm van Panacur in huis (via een andere dierenkliniek die dit op voorraad had) en kan ik de tabletvorm weer teruggeven aan mijn eigen dierenarts.

aangepast door Wim en Esther
dubbel geplaatst
Link naar reactie
Delen op andere sites

NB. Ik ben uitgegaan van 20 mg Fenbendazol, de werkzame stof tegen E. cuniculi die in Panacur zit (187 mg per gram Panacur, zo stond op de verpakking) en niet 20 mg als gewicht van de totale pasta. Dit klopt toch? Immers, ik heb steeds de vergelijking met de dosering van honden en katten gelezen en die dosering is 50 mg Fenbendazol per kg lichaamsgewicht. Kan iemand dit bevestigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BB'ers,

Sinds vanochtend hebben we een verminderde eetlust waargenomen bij Jeltje. Ze had weinig interesse in de bikskorrels die ze anders meteen komt eten, liep een beetje rondom het etensbakje en ze heeft zichtbaar kleinere keutels. Ik heb deze avond meteen Science Recovery gehaald en ik heb haar net (tussen 17.00 uur en 17.45 uur) ongeveer 1/4 zakje aangelengd met water (later bleek dat ik meer water had gebruikt dan eigenlijk zou moeten) gedwangvoerd en ik heb haar nog een keer Panacur gegeven (à la de dosering volgens de dierenarts van Wilhelminapark: twee keer daags 20 mg/kg).

Vanochtend is mijn moeder met haar naar de dierenarts geweest. Ze heeft daar een injectie gekregen om de eetlust te bevorderen en nog een keer een antibioticum. Helaas wist mijn moeder niet te vertellen welke, dus dat kan ik hier niet opschrijven.

Wat nog belangrijk is te noemen is dat ze einde middag/ begin avond wel zelfstandig een paar blaadjes andijvie en een flink stuk gedroogd Waldkornbrood gegeten heeft. Ze is nu tijdelijk gescheiden van Joppe, zodat we haar eetgedrag en haar keutels goed kunnen bekijken. Verder loopt ze wat door haar hok als ik het hok opendoe, ze zit iig niet stil en met dichtgeknepen oogjes in een hoekje.

Mijn vraag is: moet ik haar vanavond laat en/of vannacht ook nog dwangvoeren en hoeveel eventueel? Hebben jullie nog andere tips of suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, zo als het er nu naar uitziet, gaat het weer wat beter. Ik heb zojuist nog het hok gecontroleerd en ik trof zowaar nieuwe, wat donkerdere en grotere keutels aan, de paar Science Selectivebrokjes waren opgegeten, incl. het laatste stukje brood en ook drie nieuw neergelegde andijvieblaadjes. Jeltje probeerde zelfs op twee achterpootjes over de wand van het hok heen te kijken toen het dak openstond! We houden haar nog wel scherp in de peiling de komende tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik lees het nu pas...

Het is dus idd zoals je zelf al hebt vastgesteld, niet nodig om te dwangvoeren. Eens ze beginnen te eten zijn ze normaalgezien vertrokken.

Ec kan ook stasis veroorzaken , stilvallen of vertragen van de darmen dus, waardoor voedsel gaat gisten in de darmen. Dit vormt gas en dat doet pijn, daarom stoppen ze met eten. Maar het kan natuûrlijk nog altijd wel een oorprobleem zijn dat pijn doet en dat ze daarom is gestopt met eten. Dat zal de komende weken wel blijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdorie! Het gaat weer helemaal niet goed. Ik kom net thuis uit mijn werk en mijn moeder vertelde me dat Jeltje vanochtend niet wilde eten en een zieke indruk maakte. Ze heeft de situatie tot 10.00 uur aangekeken en heeft haar toen gedwangvoerd met Science Recovery. Jeltje heeft op meerdere momenten Science Recovery gekregen, in totaal 20 ml. Wel heeft ze zelfstandig gedronken (dat heeft mijn moeder gezien). Ze heeft het groenvoer niet aangeraakt. Wat me verder zorgen baart is dat ze vanochtend echt hele kleine keuteltjes had (bijna zo klein als een inktballetje) en nu hele dunne diarree. Over een halfuurtje heb ik weer een afspaak bij de dierenarts, maar zij had gisteren al laten weten dat ze het somber inziet. Ze had zelfs al gezinspeeld op laten inslapen! Op dit moment ligt/zit Jeltje in haar bak met stro, ze kijkt niet heel ziek uit haar ogen. Het kopje staat nog wel scheef (geen verbetering of verslechtering).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste stand van zaken: mijn dierenarts ziet het somber in. In overleg met haar en met dierenkliniek Wilhelminapark ga ik morgenochtend met het konijn naar Utrecht om haar daar te laten bekijken. Eventueel houden ze haar daar ter observatie. Op advies van de dierenarts van Wilhelminapark blijf ik haar wel dwangvoeren. De diarree komt volgens de plaatselijke dierenarts door de antibiotica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .