Spring naar bijdragen
freyja

Aziatische grondeekhoorn oftewel boeroendoek

Recommended Posts

M'n roborovski dwerghamster is al erg oud, na hem wou ik weer een knagertje.

Omdat ik toch al wat af weet van knaagdiertjes en me erg interesseer in eekhoorntjes en in het bijzonder de Aziatische grondeekhoorn ben ik aan het overwegen om er zo eentje aan te schaffen. Uiteraard ga ik me een hele tijd lang informeren over zo'n diertje omdat het toch wel grotere eisen stelt als een cavia ofzo en zelfs meer als een chinchilla. Ik heb hier een chinchillakooi staan van 80x50x125. Met twee plateau's. Zou deze geschikt zijn? Of toch voorlopig, tot ik me meer in de huisvesting verdiept heb? En moet je zelf voer samenstellen of is er speciaal voer in de dw te krijgen? Zouden ze eventueel van mijn chinchillavoer kunnen meeëten? Of hebben ze liever voer voor degoe's? Ik heb al gevonden in Evee's artikel dat deze beestjes alleen worden gehouden. Als hij niet tam of amper tam wordt is dat niet erg, wel zou het leuk zijn als hij niet echt bang was als ik mij laat zien. Nog tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kooi die je hebt is aan de kleine kant voor 1 eekhoorn, dat kan net dus, maar als je er 2 wil dan is het echt te klein.

Een mix van knaagdier of konijnenvoer met wat nootjes, honden of kattenbrokken, en eventueel meelwormen kun je als voer gebruiken.

In dit artikel kun je er alvast wat info over lezen: http://www.bunnybunch.nl/content/view/66/36/

Ik kan je vast 1 ding vertellen, ze kunnen flink hard bijten :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

volgens mij kan je in bepaalde dierenwinkels al eten voor eekhoorntjes vinden...

ik vind het geen geschikt huisdier, maar dat is mijn mening he! ze kunnen idd flink bijten, zijn erg schuw en hebben veel bewegingsruimte nodig...

bovendien is het eigelijk een wild beestje he!

maar ik wil je zeker niet afbreken of zo, ik vind het tof dat je er goed over nadenkt en hier vragen stelt!

als je nog vragen hebt, stel ze gerust he!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga er nog goed over denken enzo....

Flink bijten vind ik geen ramp, mijn chins kunnen ook vreselijk hard bijten... begin eelt te krijgen! ;)

Ik denk dat ik die kooi ga gebruiken tot ik echt dé naar mijn mening beste kooi vind. Wat raden jullie aan, zo eentje of zo twee? En welk geslacht?

En van voer, kan ik ook chinchillavoer met aanvulling van noten, kattenbrokjes.... geven? Of beter algemeen knaagdiervoer met die aanvulling of konijnenvoer met die aanvulling?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wil niet gemeen doen maar ga het toch effe zeggen. Een eekhoorn hoort niet in een kooi, hoe goed je er ook voor wil of kan zorgen. Eekhoorntjes houden is al net hetzelfde als aapjes houden. Ze horen niet in een kooi.

Voor mij kan het echt niet.

Sorry Freyja maar ik zou het echt zielig vinden moest je zo'n beestje in een kooi houden.

Uiteindelijk blijft het jou beslissing maar a.u.b het is niet dat een eekhoorn makkelijk tam te krijgen is dus eigenlijk is het niet gemaakt om in gevangenschap te leven. Hier strijden we toch voor vrijheid van de wilde dieren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook grondeekhoorns?

Hmm, van alle eekhoorns is de boeroendoek toch wel het meest gedomisticeert, maja, dan zal ik er geen nemen he.

Ik wil gewoon in de eerste plaats van info verzamelen! 1 kans op 100 dat ik het ook effectief doe.

Maar, beter alleen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze liever alleen leven zoals in je uitleg stond,kun je ze dus het beste alleen houden.

En ik ga met Cynne mee. Ook al zijn ze het meest gedomesticeerd,het blijven dieren die in het wild horen,niet in een kooitje.

En we willen je niet afkraken of zo,alleen onze mening geven. Het is niet zo dat je gelijk moet stoppen met je plannen omdat er mensen zijn die het niet met jouw idee eens zijn. Ieder heeft tenslotte zijn eigen mening?

Het is wel goed van je dat je eerst veel info verzameld. Succes verder ermee.:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi Freya,

mijn vader had vroeger 2 boeroendoeks. Het waren super leuke beestjes, maar zeer bewerkelijk om te houden.

Het is ook niet zomaar iets dat je in huis neemt en in een klein kooitje kan houden.

Maar vader had de hele garage (eensgezinswoning!) bijna omgebouwd tot eekhoornkooi, bomen, planten etc.erin. Je maakt ze niet blij met een kooi met een plankje en een takje om in te klimmen.

Het zijn GEEN knuffeldieren en kunnen niet bij elkaar gehouden worden.

Ik zeg niet of je het wel of niet moet doen, maar ALS je het doet, doe het dan goed! Grote kooi, natuur, ruimte en rust.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahah:lol: Kom op freyja,Cynne geeft alleen haar mening,niet zo verdrietig.

Als je ze in een grote kooi gaat houden zoals Kaatje die beschreef is het op zich niet zo'n slecht idee. Het blijven natuurlijk dieren die niet als huisider gehouden zouden moeten worden maar als aan de andere kant,als je zo gaat redeneren,dan zouden heel veel Dierentuinen ook veel verbetering moeten aan brengen bij een aantal dieren verblijven.

En konijnen horen eigenlijk ook niet in een kooi,het zijn altijd wilde dieren geweest alleen zijn ze nu zo gedomesticeerd dat ze als huisdier gehouden kunnen worden. Maar het waren wilde dieren hoor. En zo is het met alle huisdieren wel,

Jakkes,ik maak dat ik me bijna schuldig ga voelen dat ik huisdieren heb. Nee hoor,een flauw grapje:p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

tsja, flitzer, er kan idd nog veel verbeterd worden, maar of dat ooit zal lukken.... ik vrees er een beetje voor!

in sommige dierentuinen is het erg, maar in de meeste dierenwinkels nog veeeeel erger!!!!

gelukkig zijn er nog veel dierenvrienden he!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd Vanessa,in Dw's gaat het alleen maar om het geld. Ze zouden daar beter alleen producten kunen verkopen,hoeven ze ook geen tijd te besteden aan de dieren want dat willen ze eigenlijk toch niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry maar ik vind het echt niet kunnen om zo'n eekhoorn in een kooitje te stoppen.Zulke beesten horen in de natuur toch niet in een kooitje??Dat vind ik echt gemeen.De mensen willen die dieren allemaal maar houden en de dieren zijn er het slachtoffer van.In de natuur komen ze tot hun recht en niet in een voliere!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Idd Vanessa,in Dw's gaat het alleen maar om het geld. Ze zouden daar beter alleen producten kunen verkopen,hoeven ze ook geen tijd te besteden aan de dieren want dat willen ze eigenlijk toch niet.

Dat is niet altijd waar, er zijn echt heel slechte dierenwinkels(veel) maar er zijn er ook die echt goed zijn voor hun dieren en goede voorlichting geven, maar dat zijn er helaas niet veel...

en als ik de ruimte en het geld had(en de middelen) zou ik zelf graag een dierenwinkel beginnen waar ik wel goed voor mijn dieren zou zijn en ze de ruimte ziou geven.

Of een dierentuin, waar ik mensen voorlichting kon geven.Maar ook gewoon omdat ik het leuk vind, als je de dieren zo natuurlijk mogelijk houdt, vind ik dat het best kan!

(ik vind zelf vogeltjes altijd zo zielig...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou hier ben ik dan.

Ik hbe een boeroendoek.

HEt verhaal:

ik had een ex, die zou en moest een eekhoorn hebben, ik was in die tijd smoorverliefd op hem en hij zei: als jij deze muisje wilt wil ik een eekhoorn dus ik ging ermee akkoort. Later dacht ik bij mijn zelf: **** dat je er bent, je woont nog thuis en je meoder beslist en niet je rot ex.

Maar fijn de eekhoorn was er al. Hij gaf een veelste kleine kooi.

We kregen ruzie en hij is met de noordenzon vertrokken zonder de eekhoorn mee te nemen. Had ik ook liever niet want dan ging het naar zijn vader en die zet het in een vogel kooitje. Dus ik verwnede hem om een grotere kooi te geven, nog te klein hoor maar iedergeval groter want hij heeft de hoogte nodig.

Maar ik hbe totaal niks met eenkhoorn en wil heeeeeeeeeeeel graag een super goed te huis voor hem zoeken maar vind het niet.

Hij heeft dus een zeeer grote ruimte nodig wat je bv in artis ziet waar vogels, enz enz in zitten(super grote voilaire) Maar mijn eekhoorn is beetje snotterig en is door een ongeluk zijn boventand kwijt geraakt dus hij kan geen noten breken. Je moet dus een stukje zelf af halen zodat hij er lekker mee bezig is.

Ik hbe geen verstand van eekhoorns want je moet in elk seisoen ook hele ander voeding geven. Maar aangezien hij niet lekker is vind ik dus never nooit een huisje voor hem, terwijl miss de gene die wel verstand heeft van eekhoorn's hem er boven op kan helpen, de liefde en de ruimte kan geven.

Hij verdient het zo !!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb de eekhoornopvang gemailt en die vangen alleen maar wildeeekhoorn's op, dus niet de mijne.

Hij mailde dat hij miss iemand kent die hem wel wilt hebben maar niks meer van gehoord dus deze week gemailt en nou afwachten.

Maar natuurlijk ben ik het mee eens dat ze in de natuur horen maar als de moeder van mijn eekhoorn in de dw is geboren kent het de natuur niet en haar jongen zijn ook in de dw geboren dus Knabbel ook. die weten niks van de natuur af en die akn je niet terug in de natuur zetten. Absoluut niet !!!

Ze gaat geheid dood.

Tuurlijk houd ik hier ook niet van maar als iemand hem een zeeer goed tehuis kan geven, en dan bedoel ik een ervaren iemand die hem een ruimte geeft waar je u tegen zegt ben ik blij, want hij NIET MEERde natuur in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee hij kan ook niet de natuur in en zeker niet in nederland is een beetje koud voor knabbel

op zich zit hij best in een redelijke kooi hoor lia maar beter kan altijd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .