Ga naar inhoud

-update: Eufrasie blind


zwarte panter

Aanbevolen berichten

Ik zal alvast even antwoorden wat ze me gisteren zei. De DA heeft 1 keutel meegenomen naar microscoop en is teruggekomen met de melding dat die vol cocc zat.

Ze zit binnen sinds Hypoliet myx had.

Ontlasting was daarstraks weinig maar normaal.

De rest antwoord Loes dadelijk wel... als ze niet in slaap is gevallen, ze zei net dat ze al 36 uur wakker was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 259
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb nu alles eens doorgelezen ook van de problemen van de sterrelistaie maar ergens klopt dit hele verhaal niet, er is wat anders aan de hand en ik moet toch eerst meer info hebben.

Als konijnen iets aan hun darmen hebben hetzij verstopping hetzij gas etc etc dan zie je dat aan de keutels dat er iets niet in orde is. Er is hier heel wat anders aan de hand, wat weet ik alleen niet.

Ik wil dolgraag weten of ze op een handdoek zit, zo niet dan kan je een hoop missen in het stro en hooi, ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik geen idee van, maar ik twijfel wel of Loes "iets mist" zoals bv slijm. Daar is nu echt geen sprake van...

Sinds ze dit koppel heeft ,hebben ze al coc en wormen gehad, myx en een castratie van de voedster achter de rug, dus ze heeft op korte tijd veel ervaring. Bovendien is ze aan haar opleiding DA begonnen...ze heeft op korte tijd enorm veel geleerd.

Maar ik heb net als jij het vermoeden dat hier meer achter zit... Het zou op zich iets ergs "onschuldig" kunnen zijn zoals een wormenbesmetting die onvoldoende behandeld is geweest in het begin.... ik weet het ook niet echt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als konijnen iets aan hun darmen hebben hetzij verstopping hetzij gas etc etc dan zie je dat aan de keutels dat er iets niet in orde is. Er is hier heel wat anders aan de hand, wat weet ik alleen niet.

.

Dat is ook niet altijd zo... bij Clicquot haar verstopping EN bij Merlot zijn ziekenachtje was er niets mis met de keutels, ze stopten gewoon met eten. Herinner je je dat nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nog op stro zit zou iedereen slijm etc missen dat verdwijnt erin, daarom mijn vraag of ze op een handdoek zit, dan zie je het beter en kan je het pas echt uitsluiten, ik stel een diagnose aan de hand van wat er op de handdoek ligt ook evt. urine. Dan kan je een aantal dingen uitsluiten, het is dus geen kwestie van iets missen maar het gewoon niet zien in het stro dat iis erg moeilijk. Zou het graag willen weten zodat ik verder kan met denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kopieer gewoon even de info die ze per pb gaf:

Het feit dat ze keutelt past ook volgens de DA niet helemaal in het plaatje. Maar volgens hem paste al de rest wel in het plaatje van stasis. Het zou ook kunnen dat het nog geen volledige statis is, maar dat de darmen véél te traag werken.

Haar buik is helemaal soepen en er zijn soms zachte darmgeluidjes. Niks luid en ook niet altijd.

Toen Hypoliet vorige keer coc had, had hij er gas bij. Dit is bij Eufrasie niet het geval.

Het zou kunnen dat dit antibioticum ook werkt voor een mogelijk aanwezige darmontsteking. Als het binnen 3-4 adgen niet beter is wordt Eufrasie volledig onderzocht. Indien het een darmontsteking is kan er gerichtere AB gegeven worden. Maar momenteel vond hij het te gevaarlijk om haar naar daar te vervoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er geen slijm bij de keutels zit en ze nog keuteld in de normale vorm is er geen darm onsteking.

Maar pak eens een verse keutel en maak die stuk is ie kurk droog of een beetje sappig?Van binnen.

Ik zit toch meer te denken aan de wond maar dan van binnen.....In de trant van buik vlies onsteking.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook kunnen dat het nog geen volledige statis

Kan niet dan zou het konijn er niet zo slecht an toe zijn.

Het zou kunnen dat dit antibioticum ook werkt voor een mogelijk aanwezige darmontsteking.

Enige ab tegen darmontsteking en die het beste werkt is bactrimel, die is gericht op de darmen. Dan moet je ook flagyl erbij geven om het slijmvlies weer te herstellen. Maar nogmaals als zij haar op een handdoek heeft en de keutels zijn goed is het ZEKER geen darmontsteking.

Indien het een darmontsteking is kan er gerichtere AB gegeven

na 3-4 dagen ben je te laat ben ik bang voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist... ben mijn pb's nog eens gaan lezen...dit is van gisteren, er waren dus wel plattere keutels...

Eufrasie had de afgelopen dagen wat plattere keutels. Ik heb gemasseerd en protexin gegeven en de keutels zijn terug redelijk, maar stinken volgens mijn tante. De laatste dagen at ze wat minder, maar vandaag eet ze echt te weinig. Ik dacht dat ze zo rustig was door haar castratie, maar ook dat begin ik in twijfel te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Micky: Sorry was dat vergeten te vermelden. U bent wel héél hard bedankt voor de moeite!

Ze heeft net een beetje dwangvoer opgelikt, dus zonder dwang. Laat ons hopen dat dit weer een stap in de goede richting is.

Is niet erg. Ik heb te weinig ervaring om te kunnen constateren dat Ciseral niet de juiste medicijnen zijn voor haar probleem. Ik duik er bij zo'n verhaal meteen in mede omdat ik las dat je niet ver van de grens woont. Ik hoop dat het met haar al wat beter gaat. Je krijgt behoorlijk wat voor je kiezen met je konijnen maar je doet het hartstikke goed!! In je topic te lezen ben je in de goede handen van de kenners hier op BB. Succes en beterschap voor je konijnen. Ik hoop dat dit het laatste is wat ze mee moeten maken en dat ze daarna beide een (nog) mooie(re) tijd tegemoet gaan bij jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .