Ga naar inhoud

Algemeen Clickertraining topic


Cynthia

Aanbevolen berichten

  • Reacties 871
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

niet opgeven!!!! het is zo leuk als hij het doorheeft, je kunt echt veel bereiken hoor! je moet het ook zelf eerst gaan `zien`waarvoor doe je het, je moet doorkrijgen wat de gedachten achter de klik is, als je dit goed weet, ben je al op het grootste gedeelte van de weg!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Is er nog iemand anders bezig met clickertraining? Ik zou namelijk wel wat ervarings verhalen willen horen:)

Als ik en Kyro bezig zijn met clickertraining, dan kan hij zich niet concentreren op maar een oefening. Hij doet alles achter elkaar. Schoot, hoog, schoot, hoog, kooi, komen, schoot, kooi, ect... Hoe kan ik hem leren dat hij maar een ding doet en zich daar op richt. Het ziet er echt heel grappig uit als hij het zo snel na elkaar doet, maar lijkt me niet erg bevorderen voor de training en voor zijn leerproces.

Lyra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien handig dat mensen die serieus met clickertraining bezig zijn, dit topic weer op pakken. Ik ben dus samen met Kyro begonnen aan clickertraining. Hij kan nu op zijn achterpoten staan, naar me toe komen, in zijn kooi en op de schoot gaan zitten. Dit alles lukt nog niet met alleen het woordje, ik moet er echt een snoepje bij gebruiken (witlof, andijvie, gedroogde peterselie of SS, de SS krijgt hij niet extra, ik pak dan een deel van zijn voer en train er mee.)

Kyro vindt het heel erg leuk om te doen, hij houdt het ongeveer 10 min vol, dan is hij uitgeput en laat zich ergens neer ploffen:P. Hij wil meestal zo graag al zijn traktaties hebben, dat hij al die truukjes en vooral hoog en schoot om de beurt laat zien. Op het moment negeer ik de truukjes die hij uitzich zelf doet, en foccus ik me op het truukje dat ik zelf wil dat hij doet. Dat gaat redelijk. Iemand nog meer tips, hoe ik verder kan gaan, hoe ik ervoor kan zorgen dat hij het woord goed kent.

Bijv: wil ik dat hij op zijn achterpootjes gaat zitten, dan moet ik een stukje witlof boven zijn neusje houden, dan snapt hij dat ik wil dat hij op zijn achterpoten gaat staan. Als hij dat doet, klik ik en krijgt hij het stukje witlof. Ik heb geprobeerd om met een andere hand de witlof te geven, maar dan kan ik niet meer klikken:P

Ander voorbeeld, als ik wil dat hij in zijn kooi gaat, moet ik met mijn hand in de kooi met een stukje witlof, hij gaat dan naar zijn kooi in, ik klik en hij krijgt het stukje. Ik wil eigenlijk dat hij vanzelf zijn kooi in gaat, ik klik en hij krijgt een stukje witlof. Hoe kan ik hem dat aanleren? (dus zonder hand in de kooi)

Zo even genoeg vragen:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een tip van een collega die met haar honden clickertraining op een hondenschool deed. Ben ik vanaf vandaag begonnen om alleen de oefening, op de achterpootjes staan te oefenen met Kyro. Ik merk dat hij het toch nog erg moeilijk vindt. Ik ga op aanraden van haar, dit twee weken doen, en daarna begin ik met een andere oefening. Als het me lukt, ga ik twee keer per dag met hem training, en elke keer doe ik dit voor ongeveer 10 minuutjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga in september een workshop volgen over konijnentraining waarbij er gewerkt wordt met de STATS methode van Kayce Cover. Daarbij gebruik je dus niet alleen een beloningssignaal (zoals de clicker) maar ook bridges, zodat je je dier tussendoor kan sturen. Het schijnt dus wat uitgebreider te zijn dan clickertraining. Ik heb er al twee keer een lezing van gezien en het leek me echt heel cool :D En uiteraard is deze manier op alle dieren toepasbaar.

Ik laat tegen die tijd wel weten hoe het me af ging ;) Voor meer info kan je ook kijken op dierentrainer.nl (btw, het is echt een superlieve konijnengekke vrouw;))

aangepast door Senni
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik als ik jou was eerst beginnen met hun namen. Dus als de juiste reageert krijgt ie iets en als de ander reageert op de naam van de ander dan krijgt ie niets.. En dan vervolgens voor elk commando dat je ze gaat leren de naam van degene die je het wil laten doen ervoor zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag ook weer begonnen :)

Ik had al eens geprobeert met Cachou en Cassis, maar die waren helemaal niet onder de indruk.

Dus nu dacht ik : "Laten we dan maar eens proberen met Tubbie."

En dat gaat heel goed :) Hij let echt op :P Vandaag 15 min getraint door duidelijk te maken dat "klik" >> beloning betekent en dat gaat goed :D Na een tijdje deed ik dus "KLIK" en hij keek meteen op :) Super leuk !!!

Ik heb wel zo een klikker die een heel harde klik heeft dus heb ik er een doekje rond gedaan en nu is het geluid precies goed en schrikt 'ie niet meer !! ;)

Ik ga morgen proberen hem te laten komen als ik roep :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lyra ik vind het een hele goede tip van je collega, eerst focussen op een oefening kan hij dit bijna perfect nog een oefening en blijven oefenen tot hij zij het uit elkaar houdt!

mijn konijnen zijn echt soms super grappig, laatst zat ik gehurkt met een knie omhoog en een op de grond, springt snoepy op mijn ene knie hihihi, dat vond ik echt zo grappig maar ook wel een beetje eng , dus er snel weer afgehaald XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat al super met amy, ze kan rondje draaien, allebij de kanten. Ze kan op haar achterpootjes staan, naar voren lopend en een beetje naar achter lopen als ze op dr achterpoten staat. Verder kan ze 'kusje' geven, liggen lukt soms al en over mijn arm springen. Ze kan ook op me gaan zitten en ik ben bezig met pootje leren geven, haha ben benieuwd of dat gaat lukken :mdr: oowja ze kan natuurlijk ook komen als ik klik in me vingers. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor. :) In ieder geval moet je ervoor zorgen dat je konijn als je begint zin heeft in eten, bijvoorbeeld groente, wortel of grassen kan je geven. Ik zet amy in een rennetje op de tegels. Hoe kleiner het rennetje hoe beter ze geconcentreerd is. Ik ga dan wel in het rennetje zitten natuurlijk. Je moet in ieder geval zorgen dat je konijn ergens zit waar hij verder niks kan doen/eten. En het beste is je konijnen even te scheiden, dus het konijn waar je mee bezig bent alleen te zetten bij jou. Dan kan je beginnen met dat je konijn naar je toe komt, door middel van hand aanraken. (!eerst moet de clicker geladen zijn voor zover dat hij het redelijk snapt!) Je knipt in je vingers, als je konijn vervolgens eraan ruikt, c+b. ZO bouw je dit uit, steeds iets verder van hem af knippen. Zorg dat je in het begin niet te lang traint, je mag wel vaak, maar niet te lang. Zet desnoods een timer, want vaak als het goed gaat heb je de neiging om maar door te gaan en dan stop je vaak op het moment dat het minder goed gaat. Geeft nog niet zoveel maar is voor jezelf minder fijn. Als hand aanraken een beetje gaat, kan je kijken of je wat anders kunt leren. Soms is het een beetje uitproberen en kijken wat je konijn het snelst oppikt maar probeer verwarring te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld leren een rondje te draaien om zijn eigen as. Dit doe je door iets lekkers vast te houden en dat ie erachter aan gaat, je draait dus zegmaar met je hand om hem heen en dan draait ie mee, daarbij zeg je 'turn'. Sommige konijnen draaien gelijk een heel rondje mee, andere moet je al belonen na een half rondje. Op een gegeven moment draai je met je vinger de richting op dat hij moet gaan en beloon je als hij een rondje gedraait heeft. Denk er wel aan, als je konijn het niet doet ligt de fout vaak bij jou. Je bent dan niet duidelijk of je hebt te snel gewerkt, blijkbaar heeft je konijn wat meer tijd nodig. Je moet van te voren bedenken hoe je iets gaat vragen wat voor gebaren je gebruikt en evt een woord erbij. op achterpootjes staan, doe je door wat lekkers boven hem te houden, het merendeel gaat dan al op de achterpoten staan. Zodra hij het doet click je en geef je de beloning. Op een gegeven moment hoe je alleen omhoog te wijzen en dan staat ie al. Naar voren lopen is bij mij gekomen door dat hij per ongeluk een stapje deed en toen gelijk belonen en uitwerken. NU doe ik mij hand naar voren en beweeg ik me vinger heen en weer. Meestal loopt hij dan voetje voor voetje naar voren, soms springt ze een keer op haar achterpoten naar voren. Amy leert heel snel, dus dan heb je natuurlijk ook geluk. Belangrijke factoren voor een goed succes zijn:

-geduld

-duidelijk zijn in aanwijzingen

-de plek

-weten hoe de clicker werkt

-concentratie, zorg ervoor dat je alleen bent met het konijn als je gaat trainen zodat je niet afgeleid word. De eerste paar keer als je wat nieuws leert doe dit dan niet gauw ergens tussen door, want je moet vooral niet denken: even snel doen. En je moet het leuk vinden, anders heeft het geen zin.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .