Ga naar inhoud

Algemeen Clickertraining topic

Cynthia

Aanbevolen berichten

• Reacties 871
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik weet het eigenlijk niet haha :P

Maar niet zo lang. het hangt er ook vanaf hoe vaak je met ze traint. het is wel zo, hoe langer je met ze bezig bent (dus niet in een training maar zoveel tijd, bijvoorbeeld een maand) hoe langer de concentratieduur is. met mijn konijn kan ik een half uur geconcentreerd trainen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger

Het verschilt natuurlijk per konijn. Je kunt af en toe even wachten na de klik met de beloning geven. Zie je het konijn dan om zich heen kijken van 'waar blijft de beloning nou?' dan snapt hij het :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het eigenlijk niet haha :P

Maar niet zo lang. het hangt er ook vanaf hoe vaak je met ze traint. het is wel zo, hoe langer je met ze bezig bent (dus niet in een training maar zoveel tijd, bijvoorbeeld een maand) hoe langer de concentratieduur is. met mijn konijn kan ik een half uur geconcentreerd trainen :)

wauw, Dizzley heeft het elke keer na 5 min gezien:P Het duurde ongeveer 3 dagen voordat hij het doorhad (maar die 3 dagen heb ik ook elke dag maar ong 5 min geoefend) toen zag ik dat ie na een klik meteen mij aan ging zitten kijken van 'waar blijft het?';)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...
  • 3 weken later...

heey,

ik wil gaan beginnen met clickertraining en heb al best wel veel informatie op gedaan hier over.

maar ik heb 2 nijnen die bij elkaar in het hok zitten. 1tje is heel schuw als je ze eventjes uit elkaar haalt maar heeft wel snel door wat de bedoeling is. de andere die snapt het nog niet egt maar is ook wat dominanter.

is het verstandig om het toch te blijven proberen uit elkaar of zal ik ze bij elkaar zetten als ik ga oefenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey allemaal! ben net nieuw op het forum, heb sinds afgelopen weekeinde een konijntje, boris.

Ik zat al te denken hoe ik mijn konijn kon gaan trainen en dacht zelf aan klassieke conditionering (ben studente psychologie en conditionering is hoe men het aanleren van nieuw gedrag bestudeerde) clickertraining is daar een variant op, makkelijk toepasbaar bij allerlei soorten dieren enzo. Je hebt ook nog een andere variant, das operante conditionering. het verschil tussen klassiek en operant is dat bij klassiek je konijn een beloning krijgt als hij doet wat hem gezegd wordt, bij operant krijgt het nijn een beloning als hij zich goed gedraagt.

Wat misschien een handige tip is is dat gedrag uitdooft (verdwijnt) als men te vaak het bevel geeft zonder de beloning. Om dit te voorkomen begin je eerst elke keer dat je nijn iets goed doet met belonen, na verloop van tijd, als het nijn het idee goed doorheeft ga je om de 2 keer belonen en zo verder, op deze manier train je het gedrag veel beter bij je konijn in en is de kans op uitdoving veel kleiner.

grtz saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dacht dat het anders in elkaar zat.. Klassieke conditionering heeft toch niks met belonen te maken? Dan heb ik volgens mij niet goed opgelet..

Never mind, ik lees niet goed.. ;)

Je moet er trouwens wel om denken, dat je niet klikt als je niet beloont.. Anders heeft dat klikje op den duur ook geen waarde meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geintje is dat de basis van clicker training, clikje = eten, klassieke conditionering is. het gedrag wat je het beestje daarna gaat aanleren volgt het operante model, gedrag --> clicker = beloning

tis een beetje lastig te begrijpen maar klassieke conditionering is onvoorwaardelijk, op een signaal (in dit geval de klikker) krijgt het dier een beloning. Dit is altijd zo, als de clicker klikt is er een beloning.

Wat daarna volgt is niet helemaal onvoorwaardelijk, het dier moet eerst iets goed laten zien, waarna het pas de clicker krijgt die voor het beestje, na klassieke conditionering, gelijk staat aan de beloning.

Als je inderdaad de fout maakt dat de clicker voor het dier niet meer gelijk staat aan een beloning is het nog niet zo'n probleem, je kan dit binnen no-time weer aanleren. Gedrag wat uitgedoofd is is heel makkelijk en snel weer aan te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht inderdaad ook dat clickertraining eigenlijk een combinatie van de twee is.

Maar ik las je laatste zin verkeerd: "Je hebt ook nog een andere variant, das operante conditionering. het verschil tussen klassiek en operant is dat bij klassiek je konijn een beloning krijgt als hij doet wat hem gezegd wordt, bij operant krijgt het nijn een beloning als hij zich goed gedraagt."

Las dat je bij operant geen beloning krijgt.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Voor de mensen die konijnen hebben die bang voor een klikker zijn; een theelepeltje in een beker doen maakt ook neutraal geluid. Je mag ook in je vingers knippen of een belletje gebruiken.

Het gaat niet om de klikker maar het koppelen van een vast geluid aan een beloning.

Wel is een klikker heel specifiek en dus goed herkenbaar.

Met de stem belonen werkt alleen bij een konijnen dat je verder niet hoort praten.

Elke keer dat je praat en het heeft niets met je konijn te maken krijg je weer minder interesse in het geluid van je stem.

Alle gezonde dieren kunnen met deze methode leren.

Het principe van uit een waterfles leren drinken is niet anders dan clickertraining. Je konijn leert dat als hij een bepaald gedrag vertoont dat dat een positief gevolg heeft.

De beloning hoeft ook niet uit je hand te komen. Je kunt het ook gewoon neerleggen.

Voor je begint met clickertraining begint is het goed je dier eerst te leren dat je hem voer kunt geven. Niet alle dieren weten dat. Die denken dat voer in een bakje zit. Net zoals sommige mensen niet aan een koe denken als ze een pak melk zien. Dat je ook melk uit een koe kunt halen en hoe dat moet moet je eerst leren.

Bij honden die een heel erg slechte start hebben gemaakt en in isoplatie opgegroeid zijn kan sprake zijn van gebrek aan vorming in de hersenen. Zoals een plant niet groeit zonder licht groeien hersenen niet zonder stimulatie.

Daar kan schade ontstaan. Zo'n dier heeft dus een beperkt leervermogen.

Ik kan me voorstellen dat dat bij veel konijnen het geval is.

Ook kunnen slechte ervaringen blijvende angst creëren en bange dieren leren niet. Dat zit er in gebakken.

Alle denkvermogen gaat dan naar zelfbescherming. Niet naar eten. Bange dieren kun je niet belonen.

Operant conditioneren (dus gaan belonen als een konijn iets uit zichzelf doet) is een betere start dan meteen met commando's beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Ben hier weer begonnen met mijn profielwerkstuk.. Met Pip gaat het erg goed, met Feline in het begin ook verrassend goed, ik had al een tijd niks gedaan maar ik kon het zo weer oppakken waar ik gestopt was! In principe gaat zij nu ook gewoon staan op commando. Alleen gisteren ging het wat minder. Ben met een filmpje van Pip bezig nu.

Was ook wel grappig om te zien dat Pip en Snuf precies evenvaak nodig hadden om uiteindelijk op commando te kunnen staan, alleen kon ik met Snuf per keer langer "werken" want Pip is toch vrij snel afgeleid. Snuf was meer gefocust. Zal misschien ook met leeftijd te maken hebben.

Het lukt me ook niet om met Pip in de woonkamer wat te doen qua clickertraining, dan is ze helemaal afgeleid. Alleen in de badkamer wil het tot nu toe. Met Feline heb ik dat nu nog niet weer geprobeert maar eerder wel en dan wilde dat gewoon. Met Snuf heb ik het niet geprobeert omdat ze in haar oude gedrag verviel in een vreemde omgeving.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, dat wordt al minder hoor, in het begin was het nog veel erger dan daar. :P Dat komt ook omdat je begint met het belonen van álles dat maar op staan lijkt. Dan ga je steeds meer toe werken naar "echt" staan, dus voor eventjes overeind komen krijgt ze geen clickje (en geen snoepje) meer en dan kom je op het punt dat je het commando er aan koppelt. Zoals je ziet snapt ze prima wat de bedoeling is als ik "staan" zeg, nu beloon ik ook alléén als ik haar gevraagd heb om te gaan staan. Dus het zelf staan wordt al minder.

Je ziet ook wel dat de concentratie minder wordt.. Ze heeft nog een tijdje naar het scherpje van de camera zitten loeren etc :he: in een andere omgeving gaat het ook fout, dan heeft ze totaal geen aandacht voor mij, niet in die zin. Maar ik vind dit al heel wat van d'r!

En ze wordt idd groot...... Nou ja, vergeleken met eerst dan, qua gewicht/formaat stelt het niet veel voor, 1132 gram maandag.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .