Spring naar bijdragen
Miss_Bunny

Wat veranderd er precies na een castratie kwa gedrag?

Recommended Posts

Ik heb gisteren mijn kerel laten castreren..

Nou wilde ik graag weten wat er nu precies kan veranderen aan zijn gedrag en hoe snel dit merkbaar is?

Hij loopt nu lekker los rond de huiskamertafel en ik merk al gelijk dat hij niks meer markeert met zijn kin. Klopt dat na een castratie?

Wat kan er nog meer door een castratie veranderen? Knuffeliger, rustiger, minder stampen, niet meer sproeien dus, niet zoveel meer plassen? En vanaf wanneer is dat ongeveer na de castratie? (want neem aan dat ook de hormonen eerst uit ze lichaam moeten?)

En zijn ballen zijn nu beetje opgezet, klopt dit? En moet dat morgen weer over zijn die zwelling? En moet ik ze nog ergens mee schoonhouden? (Hij zit op handdoeken in ze kooi..)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het goed is....(dus Sabbie, nog even geduld haha..) verdwijnen de hormoonkwaaltjes van je mannetje. Het kan best dat hij nog net zo druk blijft, is mijn rammetje ook, nog steeds een gekkerd. Voordat hij gecastreerd was en Muisje nog niet bij hem woonde, bleef hij continu rondjes om mij heen lopen, zoemende geluidjes maken, op mijn armen en knieen rijden..hij was denk ik wel een beetje verliefd op me. Na zijn castratie was dit gedrag weg, maar het markeren met zijn kinnetje doet hij nog steeds als er iets nieuws in de buurt is!

Dat zijn ballen opgezet zijn verbaasd me wel een beetje, de inhoud van de balletjes wordt eruit gehaald en er blijven twee lege zakjes hangen, die na verloop van tijd wegtrekken. (tenminste, ik heb ze nooit meer gezien bij Poo.) Hou het even in de gaten, kan ook zijn dat ze nu wat geirriteerd zijn van de ingreep, maar het LIJKT me iets om in de gaten te houden.

bewerkt door Rian

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De punten die je noemt inderdaad, rustiger, minder sproeien of helemaal stoppen met sproeien, eigenlijk al het gedrag dat veroorzaakt wordt door hormonen:) Hoe snel dat gaat weet ik niet precies. Uit mijn ervaring is het meteen al wat minder(maar dat kan ook komen doordat je diertje net geopereerd is) en na een aantal weken is het sproei gedrag etc. als het goed is weg...Weet je zeker dat je ballen ziet? Want normaal gesproken worden die weggehaald bij de castratie...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah tegelijk getypt met Rian...

Maar ik denk dat wat jij ziet toch echt alleen de zakjes zijn, kan me haast niet voorstellen dat ze de balletjes hebben laten zitten. Bij mijn hondje leek het toen hij net gecastreerd was ook alsof er nog wat inzat wat opgezet was, maar hij is zn balletjes toch echt kwijt...het opgezette is vanzelf weggegaan...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi miss bunny..

Je zal niet van de een op andere dag verschil merken, uiteindelijk kan zijn gedrag wel iets veranderen, iets rustiger worden, aanhankelijker etc.

Dat zijn testikels nu wat opgezet zijn, is normaal, je snijd toch in gezond weefsel en daarmee kneus je de huid natuurlijk. De huid en het weefsel geeft hier een reactie op door o.a bloedcellen aan te maken (bloeduitstorting) rust, een schoon hok en lekker even laten bijkomen, hem niet teveel oppakken en met hem slepen. Niet aan de wonden komen als dit niet nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het goed is....(dus Sabbie, nog even geduld haha..) verdwijnen de hormoonkwaaltjes van je mannetje. Het kan best dat hij nog net zo druk blijft, is mijn rammetje ook, nog steeds een gekkerd.

Ik vind het niet erg hoor, dat ik een ADHD konijn heb! ;) Alleen hij is soms wel heeeel ondeugend! Dat is soms lastig. Ach, ik heb toch het liefste konijn vd wereld! :love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb daar nog een andere vraag over, tenminste, hoe het zit met vrouwtjes konijnen. Ik heb idd gelezen dat mannetjes sproei en aanrij gedrag kunnen vertonen en dat dit na castratie weggaat of minder wordt, maar hoe zit dat dan met vrouwtjes?

Moet je die ook perse laten steriliseren? En wat verandert er dan in het gedrag? Wanneer is een vrouwtje eigenlijk geslachtsrijp en merk je dat ook in sproeigedrag e.d.?

Die van mij heeft sinds kort nl. de neiging om overal in huis te poepen en op de bank te plassen. Dat deed ze hiervoor niet. Ze is nu 4 a 4,5 maand oud en vraag me af of ze dit is gaan doen als territoriaal gedrag ofzo, misschien onder invloed van hormonen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

:bounce:Kwa gedrag veranderd er niks.Zelf heb ik twee konijnen en vond het erg sneu dat ze de hele aan het sproeien waren. En het bleef maar door gaan dag in dag uit. Na de casteren waren ze eerste dag heel rustig. Na een aantal dagen waren ze weer de ouwe. Het enigste is dat het sproeien over is. Dus de drang is weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
:bounce:Kwa gedrag veranderd er niks.

Dat er bij jouw konijnen niets veranderd is, betekent niet dat dit altijd zo is. Er zijn ook een hoop voedsters die wél veranderen, mijn voedster bijv. ook, zij is veel liever en rustiger geworden.

@ Yvie: het is sowieso verstandig om je voedster te laten castreren ivm baarmoederkanker. Een vrouwtje is geslachtsrijp met ongeveer 4maanden, het sproeien kan heel goed met de leeftijd te maken hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je konijn is in de puberteit..dan gaan ze zich een beetje anders gedragen hè ?

Beetje ondeugender...echt puber dus..

En tja...pubers maken er doorgaans een zooitje van !

Wij zeggen wel eens van onze pubers: Het zijn net koeien, sch*ten en doorlopen

Bij een konijn is dat soms niet veel anders..

Castreren KAN een konijn rustiger en/of vriendelijker maken..maar dat hoeft dus niet !

Bij onze voedsters heb ik nooit iets gemerkt..Één voedster hebben we juist vanwege het gedrag laten 'helpen', maar totaal geen verandering gezien..

Castreren vanwege de kans op baarmoederkanker..

Tja..in den beginne deed ik het ook..TOT onze DA verklaarde dat konijnen doorgaans vaker aan andere dingen doodgaan dan aan baarmoederkanker..

Denk dat dat ook wel klopt..Als je hier alleen al leest op 'de regenboogbrug' lees je bijna nooit iets over baarmoederkanker als doodsoorzaak, maar veel meer aan gas/abcessen en andere ellende..

Die afweging zal je dus zelf even moeten maken, desnoods in overleg met je dierenarts als hij konijnkundig genoeg is.

Bij 'zoeken' hier op BunnyBunch kan je ook wel wat vinden over baarmoederkanker..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik heb nog wat rondgesurfd en lees erg veel over het castreren van rammetjes, maar minder over het castreren van voedsters. Wel dat het aan te raden is wegens de kans op baarmoederkanker, maar idd, hoe groot is die kans nou eigenlijk precies? Ook las ik dat voedsters agressief gedrag kunnen gaan vertonen en schijnzwanger kunnen worden als ze geslachtsrijp zijn, en ook aanrij gedrag en sproeien. Dat zou dan verminderen met een castratie.

Maar goed, het enige wat tot nu toe bij haar is veranderd qua gedrag is dat ze opeens vaak onvermoeibaar rondjes om mijn benen gaat rennen als ik sta, en dan dat poepen en plassen.

Heb er eens op gelet maar voornamelijk de bank is favoriet. Zodra ze nu op de bank komt gaat ze keutels droppen. Soms ook op het vloerkleed maar meestal op de bank. Ben wel telkens bang dat ze ook weer gaat plassen als ik d'r op de bank laat zitten, dus dan duw ik d'r er maar weer af. Ze dropt trouwens ook keutels als ze rondjes om m'n benen rent.

Bijterig is ze (nog) niet echt en ondeugend...ja dat wel, maar dat was ze vanaf het begin al!

Maar goed, ik las ook dat castreren bij voedsters uberhaupt pas kan vanaf 6 maanden. Tegen die tijd maar kijken hoe het gaat..'t is toch wel een redelijk grote ingreep, in ieder geval groter als bij een rammetje lijkt mij..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij een voedster is het inderdaad een grotere ingreep dan bij een ram maar voor beide ingrepen gaan ze onder narcose en daar zit altijd een risico aan vast. Niet alleen bij konijnen maar bij alle dieren en mensen. Bij een ram hoeven ze niet de buik open te snijden alleen de balzakjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, stel dat het wel voorkomt en je het had kunnen voorkomen, zo denk ik dan. Je hoort wel steeds vaker, ook hier op BB, dat jonge voedsters al bij het castreren aangetaste baarmoeders hadden enzo. Ik zou het risico niet willen lopen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wil graag nog even iets toevoegen.

Castreren beide geslachten zeker helpen bij veel dieren die sproeien, veel, gevallen, zeker niet allemaal!! Metname dieren die lange tijd de kans hebben gekregen om te sproeien, leren zichzelf dit gedrag aan, het begint (meestal) onder invloed van hormonen, daarna is het een gedragsprobleem geworden en dus allang niet meer door de hormonen....Je kunt de hormoonhuishuiding dan wel `weghalen cq veranderen`, aan het gedragsprobleem verandert niets...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij Dolce duurde het ong 4 weken voor hij echt een stukje minder "zin" had.

Hij rende altijd achter mijn benen aan en ging er dan ook op enz.. en dat ging heel langzaam maar zeker over en nu doet ie het niet meer :)

Een ander rammetje stopte bijna spontaan met sproeien.. datging dus heel snel..

het verschilt dus per konijn..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mijn voedster merk ik wel veschil met nu en voor de castratie. Ze is liever, bijt, gromt niet meer als ik in haar kooi kom om de etensbak te pakken en ze rijdt niet meer. Met mijn rammetje moet ik nog even geduld hebben of er veranderingen zijn want die is pas 5 dagen geleden gecastreed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites