Ga naar inhoud

Plasprobleem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Ik heb even jullie advies/tips nodig.

Flappy is dus zoals jullie weten een bejaard konijn van ruim 10 jaar. Tot een paar dagen geleden kon ik hem rustig laten huppelen door het huis zonder dat hij ergens plaste maar de laatste dagen is het iedere dag raak. Zoals gisteren heeft hij 4x geplast op de vloerbedekking en eergisteren ook al 3x. Hij mag iedere dag ruim 3 uur huppelen. Wordt hij misschien incontinent of gaat hij nu zijn territorium nog uitzetten op zijn oude dag?? Ook keutelt hij vreselijk veel op de vloerbedekking maar dat vind ik niet erg maar het plassen wel want ik krijg die vlekken nauwelijks uit de vloerbedekking.

Wat kan ik hier aan doen?? Ik vind het echt supervervelend want zo gaat mijn vloerbedekking eraan maar ik wil hem uiteraard wel de mogelijkheid blijven geven om te laten huppen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Normaal zeg je zindelijkheidstraining, maar in jouw geval komt het van ouderdom, niet dat hij niet wil, maar hij kan het gewoon niet meer ophouden.

Misschien kun je een pampertje voor hem maken als hij losloopt? Klinkt misschien gek hoor, maar het kan misschien best een oplossing zijn zodat hij zijn vrijheid kan houden, en jij niet het plas-in-de-vloerbedekking probleem hebt.

Ik weet niet of je handig bent, maar als je dat wel bent kun je misschien iets maken van stof, met een inlegkruisje ofzo er in, want niet te strak zit voor flappy natuurlijk, en zodat hij er ook niet te veel last van heeft. Je moet het natuurlijk ook niet te lang aan laten, maar alleen als hij los loopt.

Misschien is het wel een gat in de markt tegen sproeiende en incontinente konijnen straks :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Normaal zeg je zindelijkheidstraining, maar in jouw geval komt het van ouderdom, niet dat hij niet wil, maar hij kan het gewoon niet meer ophouden.

Misschien kun je een pampertje voor hem maken als hij losloopt? Klinkt misschien gek hoor, maar het kan misschien best een oplossing zijn zodat hij zijn vrijheid kan houden, en jij niet het plas-in-de-vloerbedekking probleem hebt.

Ik weet niet of je handig bent, maar als je dat wel bent kun je misschien iets maken van stof, met een inlegkruisje ofzo er in, want niet te strak zit voor flappy natuurlijk, en zodat hij er ook niet te veel last van heeft. Je moet het natuurlijk ook niet te lang aan laten, maar alleen als hij los loopt.

Misschien is het wel een gat in de markt tegen sproeiende en incontinente konijnen straks :P

Eerlijk gezegd weet ik niet of het van ouderdom is. Hij gaat echt een plekje zoeken om vervolgens daar te gaan zitten plassen.

Ook heb ik hem eens gewogen en hij weegt nu 1100 gram i.p.v. 1400 gram dus is hij 300 gram afgevallen. Ik moet nu wel eerlijk bekennen dat het heeel lang geleden is dat ik hem heb gewogen hoor maar ik maak me nu wel meer zorgen. Het kan wel een half jaar geleden zijn en misschien nog wel langer.

Kan ik er nog voor zorgen dat hij iets meer naar zijn goede gewicht gaat??? Ik dacht aan bruin brood???

Link naar bericht
Delen op andere sites

jah dat kan prima, dingen als bruin brood, een lekker plakje banaan, een lekkere wortel etc zijn toch wel een beetje "dikmakertjes" en dus prima als je nijn wat aan moet komen!

Als je twijfelt vraag anders eens of je een beetje plas van hem mee mag nemen naar de dierenarts, voor een klein onderzoekje (blaasontsteking etc), dan weet je gelijk of dat in orde is (je kunt met een leeg schoon injectiespuitje wat plas opzuigen). Meestal kost dat niet zo heel veel hoor, maar daar moet je bij jouw dierenarts dan ff naar informeren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
jah dat kan prima, dingen als bruin brood, een lekker plakje banaan, een lekkere wortel etc zijn toch wel een beetje "dikmakertjes" en dus prima als je nijn wat aan moet komen!

Als je twijfelt vraag anders eens of je een beetje plas van hem mee mag nemen naar de dierenarts, voor een klein onderzoekje (blaasontsteking etc), dan weet je gelijk of dat in orde is (je kunt met een leeg schoon injectiespuitje wat plas opzuigen). Meestal kost dat niet zo heel veel hoor, maar daar moet je bij jouw dierenarts dan ff naar informeren.

Oké... ik ga het dus maar eerst proberen met die "dikmakers" want een goeie dierenarts heb ik niet in Apeldoorn en om hem een rit van bijna een half uur in de warme auto aan te doen vind ik nu niet zo.......

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor een urine-onderzoekje hoef je flappy niet mee te nemen hoor! Gewoon thuis zorgen dat hij op een schone ondergrond staat en plast (reismandje, lege schone kattenbak, oid, dan het plasje opzuigen met een schoon leeg spuitje, en dat naar de dierenarts brengen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

hallo jojoris, voor een urine onderzoek hoef je idd je konijn niet mee te brengen, je hoeft alleen de urine af te geven. Je hoeft daar ook geen "goeie"dierenarts voor te hebben hoor, dat kunnen ze allemaal wel, haha!

Als blaasonsteking is uitgesloten dan ga je verder kijken natuurlijk.

Ik zou als eerste een paar kattenbakken in huis neerzetten, met zaagsel of iets dergelijks waarop hij/zij in het binnenhok ook plast en poept.

Ik zou wel de poepjes etc.in die bakken blijven leggen, bij het ouder worden gaat de hersenactiviteit omlaag, dit houdt in dat ze sneller dingen vergeten...

door de hersenen te blijven trainen (spelletjes leren etc) hou je ze zo lang mogelijk in goede conditie.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, laat je weten hoe het gaat allemaal??

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begin heel rustig met bruin brood. Dat ligt nu te drogen.

Verder heb ik een KKDA in Deventer gebeld en ik moest morgen even terugbellen zodat ik de dierenarts zelf kon spreken. De assistente zei wel dat ze het vaag vond dat hij was afgevallen. Vanmorgen woog hij 1100 gram en net 1200. Ik zal hem regelmatig blijven wegen zodat ik het in de gaten kan houden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ik vind het zo rot allemaal maar ja..... Ik loop al bijna de hele dag te janken want ik vrees het ergste.....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik het zo hoor signaleer je deze tekenen snel, dus als je gewoon zorgt dat alles goed onderzocht word (urine, evt een check-up om te kijken of hij verder wel ok is) gaat het vast goed komen hoor! Daar hopen we toch op! Er zal vast een oorzaak zijn voor het afvallen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .