Ga naar inhoud

Hamster of Gerbil of....

ZaZa
 Delen

Aanbevolen berichten

okeee...vraagje..

Als je de keuze moet maken tussen een Hamster, een Gerbil of een Syrische hamster...

Waar zou je keuze dan op vallen ?

en vooral: Waarom ????

en voor de kenners: wat is het (gedrags)verschil tussen een syrische hamster en een gewone. Is er wel verschil in ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 syrtjes, die vind ik knuffeliger en handzamer (dwergjes zijn zo mini) dan dwergjes. Alhoewel rusjes volgens mij ook erg goed tam kunnen worden. Mocht je voor een hamster gaan moet je hem wel van een fokker of opvang halen en zeker niet uit de dierenwinkel!

Ik denk dat het er een beetje aan ligt wat je van je huisdier verwacht, een kijkdier of echt een speel/knuffeldier dat je vast kan houden en waar je mee kan spelen.

Met gerbils heb ik persoonlijk eigenlijk weinig ervaring. Volgens mij zijn dat wel meer kijkdieren, overigens wel heel leuk om te zien hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben hamsters gehad, Ta en To (net als de dames uit het kinderprogramma 'klokhuis')

De één is doodgevallen toen ze het nieuwe onderkomen(zodat ze met mooi weer buiten op het zand konden graven) wat we zorgvuldig hadden gemaakt ging uittesten...Het beest klom omhoog, viel naar beneden, precies op de enige steen die er lag...stuiptrekken en dood.

Was wel waardeloos hoor. Ik was er bij, maar zag het niet gebeuren. Zoon wel....dikke tranen

De ander is vorig jaar gestorven aan ouderdom/hersenbloeding ofzow..deed ineens heel raar, ging rondjes draaien en was na een half uurtje dood.

Daar konden we vrede mee hebben.

Ze zijn altijd zo grappig om te zien !

En ach...een hokje is zo gekocht en een hamster zo gehaald...bij Diana natuurlijk !  :thumbsup:

Ik vraag me alleen af wat er nu leuker is en waarom...

Jij gaat dus voor de syrische, Evee...okee.

Kunnen die bijelkaar ? neej toch ? dat zijn toch solitair levende dieren ? (niet mijn eigen wijsheid hoor, maar van internet gehaald) :whistle:

En heb je daar andere hokjes voor nodig dan een hamster ? Volgens mij niet he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een syr moet iets groter gehuisvest dan een dwergje :)

Nee syrtjes kunnen niet bij elkaar, eigenlijk alleen roborovski dwerghamsters kunnen goed samen, bij alle andere rassen heb je toch een flinke kans dat het mis gaat, en bij syren zeker, die zijn gewoon solitair. Heb je het artikel over hamsters al gelezen?

Dit gaat over mijn eigen hammies

http://www.bunnybunch.nl/content/view/22/36/

En dit is algemene informatie over hamsters

http://www.bunnybunch.nl/content/view/28/1/

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nu dus inderdaad 2 syrtjes. Al neem ik er liever geen twee meer. Het was ook niet helemaal de bedoeling dat de gezinsuitbreiding zou komen :whistle:

Maar goed het zijn schatten van hamsters en ik zorg prima voor ze, maar mocht 1 van de 2 of beide overleiden dan zal ik geen 2 nieuwe syren meer nemen, of er eentje bijnemen ofzo. Ik zou dan eerder voor 1 syrtje en een koppeltje roborovski dwerhamstertjes gaan. Die vind ik namelijk echt supergrappig en hardstikke leuk om naar te kijken. Ik vind het met 2 syrtjes gewoon lastig om (naast de 5 aandachtvragende konijnen) mijn tijd te verdelen over beide hammies. Roborovski's hoeven als ze een goed verblijf hebben niet echt los te lopen, en tam zullen ze toch nooit helemaal worden. Het zijn gewoon meer kijkdieren. Natuurlijk hebben zij ook aandacht nodig, maar anders dan bij een syrtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijken ernaar vind ik helemaal te gek, maar zo'n 1 keer per dag wil ik er toch wel graag wat mee spelen...omdat ze zo grappig zijn...en dan is het leuk als je ze wel kan pakken en dergelijke..

Die roborovski's ;) zijn wat drukker he, wat minder handzaam enzo...toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

ik had vroeger een hamster. vond het altijd spijtig dat die vooral s avonds pas tot leven kwamen. sterft ook vrij vlug: wordt zo een 2 à 3 jaar oud.

Nu heb ik gerbils. Die worden 3 à 4 jaar oud, slapen slechts enkele uren na elkaar en zijn heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel actief (halen kooi steeds door elkaar!).

Nadeel (als je het een nadeel kan noemen): ze moeten altijd met 2 of meer samengezet worden. Sociale diertjes, he!

Echte pakdiertjes zijn het niet, maar als je ze van jongsaf hebt kan je ze wel handtam maken. Ik kan ze op mij laten kruipen en uiteindelijk gaan ze zelfs bij mij liggen.

Groetjes,

Vanessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi zaza,

gerbils zijn echt hele lieve, aanhankelijke beestjes die idd uit je hand komen eten als je hen dat van in het begin aanleert.

van die staart moet je niet bang zijn, het zijn geen kale staarten zoals bij een rat, het is precies een koeiestaartje

je kan ze veel leren en ze zijn superschattig als je ze een rol van keukenpapier of wcrol heeft: ze knagen die dan volledig in reepjes! heel lief om zien! bij ons is een wcrol op een half uurtje verdwenen.

groetjes,

vanessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .