Ga naar inhoud

Hitte en wat moet je dan doen


Mireille

Aanbevolen berichten

  • Reacties 188
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn rammetje is helemaal dol op natte oortjes :P de theedoek om de Fles laten ze ook wel redelijk met rust als ik hem vast zet met post elastiekjes.

Mijn konijn is wel gaan niezen afgelopen nacht... misschien kwam het door dwarrelend stof ivm de ventilator. Ik heb dat ding weg gehaald, de bodembedekking veranderd, kamer flink schoon gemaakt en andere vormen van koeling geboden en het niesen wordt al minder vaak...

De dierenarts vond dat de neus en pootjes dusdanig schoon waren dat het hoogst waarschijnlijk geen snot of andere enge ziekte was. Wel moest ik andere mogelijke oorzaken aanpakken, zoals de warmte, stof, bodembedekking etc.

Dus denk eraan! Ventilator staat niet voor niets niet tussen de super tips van Mireille. Als je hem toch besluit te gebruiken, zelfs van het hok af gericht, zorg ervoor dat dat ding keurig schoon is van stof en de omgeving ook.

Ikzelf gebruik hem niet meer! ze niest nu nog steeds een beetje...

aangepast door MaartenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. Ik ga maar eens een flesje met water vullen en in de koelkast/vriezer leggen. Ik zelf heb 2 binnenkonijnen. Voor hen geldt denk ik hetzelfde als voor de buiten konijnen... Ik heb ook een ventilator, is het verstandig om die dan ook aan te zetten?

Groetjes Nilo en Muffin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het tocht dan? Een ventilator verplaatst toch alleen de lucht?

Maar ik heb mijn konijntje maar naar beneden gehaald, daar heeft ie en meer ruimte, en het is véél koeler dan mijn kamer, en er zijn tegels die de hele dag door koud zijn. Al te slim is ie iig niet, want hij duwt telkens het flesje in zn huisje, en als ie et dan warm heeft kan ie er niet meer bij. Morgen mag ie even buiten rond hupsen, er is genoeg schaduw en de tegels kunnen we gewoon nat maken. Mocht het toch niet werken is ie zo weer binnen ;). Heb het knaagsteentje er al uitgehaald, wilde het toch niet riskeren ook al deed ie er niks mee. Maar weet iemand of het kwaad kan dat ie nogal vaak aan de spijlen van zn kooi knabbelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit en Plien lopen los. Plien blijft actief, Gerrit gaat liggen en blijft liggen.

Zoekt inderdaad wel de schaduw op.

Van bevroren flessen willen ze niks weten, ze liggen er wel maar ze doen er niks mee.

Dan toch niet? Houd ze uiteraard wel in de gaten.

Hier gelukkig nog geen gekke dingen meegemaakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed om dit topic weer naar boven te schoppen.

Er zijn idd genoeg mensen die hier nog niet bekend mee zijn.

Gelukkig was ik hier ook al bekend mee & heb ik het 1 & ander kunnen veraangenamen voor mijn nijnen ;)

Beide rennen zijn bij mij geklinkerd/betegeld.

Gisteravond heb ik beide rennen half volgegooid met vers zand.

Konijnen kunnen niet zweten & kunnen ook verkoeling zoeken door zich in de zand te rollen.

Daarnaast heb ik beide rennen helemaal overdekt met oude gordijnen.

Deze gaan we vandaag regelmatig natsproeien, zodat het goed afkoelt daaronder.

Vanochtend heb ik ook 2 lege flessen gevuld met water en in de diepvries gelegd.

Als mijn vriend over een paar uur thuiskomt, ga ik hem vragen of hij deze in de rennen wilt leggen, aangezien ik op mijn werk ben.

Toen ik (voordat ik naar mijn wek ging) alle nijnen vers water ging geven & even ging checken, waren ze alle 4 ontzettend fit.

Dus kennelijk waren ze er blij mee :)

Nina had zelfs een compleet zwarte snoet van het dabben in de zand ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hier iemand die icepods? Is dat echt een verschil met een koelelement? Ik heb van die platte brede koelelementen daar wikkel ik dan een handdoek omheen. Maar weet iemand of een icepod echt veel langer koud blijft? Vind dat t koelelement best wel snel ontdooit namelijk. Zit er hetzelfde spul is of is t wat anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 4 bevroren flessen door het huis liggen, ventilator aan, draait rond dus niet op 1 plek gericht...verder de rolluiken dicht, regelmatig vers water....heb niet het idee dat Bikkel last heeft!!

aangezien het weekend is en we zelf ook niet goed slapen blijf ik langer op en gooi vanavond laat alles open, (heb ik gisteren ook gedaan)...dan is de heftige hitte gezakt en dan zie je Bikkel ook actiever worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

erg handig die tips

heb sinds een aantal dagen 4 of 5 flesjes (ligt eraan of ik er zelf ook 1 gebruik) uit de vriezer bij kia in de ren en kooi liggen en ze gaat er constant tegenaan liggen.

maar sinds gister heeft ze wat nieuws ik vul haar waterbak en fles met water dat in de koelkast staat en als ze dan gevuld zijn gaat ze met haar kont in de waterbak zitten en als ze er zin in heeft gaat ze erin proberen te rollen.

ze staat binnen en ik heb bij iedere buitendeur en raam een hor zitten dus hoef ik niet bang te zijn voor vliegen e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn haar hok staat s'ochtends in de zon,

ze heeft het dan heel heet. Bevroren flessen heb ik geprobeert vinddt ze dood eng.

zat mischien te denken aan een verkoelingsdekentje voor honden....(maatje chiwawa).

We doen haar ook in een ren in de schaduw maar dan zit ze ook heel snel te ademen en doet haar oogje dicht is dit erg ?????

Wat we doen als we weg gaan is een doek over het hok heen leggen en sproeier aan zodat het water een beetje verdampt.

konijn licht altijd in de zelfde hoek.

ik vraag me af doe ik genoeg ????

kan niks meer bedenken wat ik kan doen ??!!

ben zo bang dat ze het te warm krijgt!!??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel oppassen, want als dat koeldeken hetzelfde is als wat ik bedoel,

mag de vulling daarvan àbsoluut niet gegeten worden, wel riskant bij een konijntje.

Tegels houden goed de koelte vast, je kan ze eerst natmaken en dan in het hok leggen, kan ze erop gaan liggen.

Dat je konijntje stil ligt met de oogjes halfdicht, is normaal bij dit warme weer, ze spannen zich zo min mogelijk in.

Zolang je konijntje geen natte baard en kin krijgt, want dat is een teken van oververhitting, is er niets aan de hand.

Bovendien valt met de nacht toch een beetje de koelte en dan kan je konijntje bijkomen en wat actiever worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heefthet ontzettend warm, heb hem al buiten uit zijn hok gehaald omdat het binnen wat koeler is. Hij kruipt alleen maar tegen mij aan, terwijl ik het idee heb dat hij hierdoor het nog warmer krijgt. Als ik hem op de koelere vloer zet, probeert hij weer bij me te kruipen enzo..

Water moet hij niets van hebben, vond het helemaal niet leuk dat ik zijn oortjes en pootjes nat maakte, en hij wilt ook niet drinken. Ondanks dat koel ik zijn oortjes wel steeds af met water, want ze zijn echt heet. Zijn neusje is nat (Niet van het water) maar hij is nog wel een beetje actief (rondkijken, op me klimmen enzo). Maak me wel ontzettend zorgen, hij trilt ook en ademt snel..

Net heb ik een hele tijd op de badkamer gezeten met hem (Is de koelste plek van het huis) maar daar kan ik toch niet de hele tijd met hem blijven? Naja alles voor mijn konijn. Maar ik zal eerst eens kijken wat ik allemaal kan doen zodat hij wat meer verkoeling heeft, maak me wel zorgen namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer em zo min mogelijk stress te laten hebben. Heb je iets van koelelementen? die kun je in een handdoek wikkelen zodat ie daar op of tegen kan gaan zitten. Mijn konijn had de afgelopen dagen ook erg warm en ik heb van die grote platte koelelementen van de blokker en daar is ze telkens braaf op gaan zitten. Je kan ook koude flessen in een handdoek wikkelen, maar mijn ervaring is dat ze daar niet veel mee doen. Of een natte handdoek onder hem houden zodat ie via zijn pootjes of buikje een beetje af kan koelen. Als ie achteruit gaat zou ik de dierenarts bellen want een natte neus is niet goed.

Deze zijn erg fijn, ze zijn heel breed en plat ze gaan er makkelijk op liggen:

on69556.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijntje gehad met ondervoeding. Had ik eerst niet door omdat het heeeeel langzaam was gegaan en ze wel vrij goed in de vacht zat. Maar dat beestje werd ineens heel erg aanhankelijk. Kwam de hele tijd bij en zelfs op me zitten, wat ze normaal nooit deed. Gelukkig ben ik toen met haar naar de DA geweest en die voelde meteen dat ze te dun was. Dus daarna ging het weer beter en was ze meteen niet meer zo aanhankelijk.

Ik vertel dit omdat dat hele aanhankelijke gedrag dus misschien inderdaad kan betekenen dat het helemaal niet goed met haar gaat. Ik zou toch de oortjes nat blijven maken ook al vind ze dat niet leuk en probeer ook alle andere tips om haar af te koelen.

Vandaag is het al wat koeler en morgen ook. Is het dan niet over dan zou ik zeker naar een DA gaan omdat het dan misschien toch ook iets anders is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ik heb heel lang met hem op de koele badkamervloer gezeten. Daarna ging het wel weer wat beter, maar ik zal het zeker in de gaten houden de komende dagen. Nu even de koelelementen zoeken, ze zouden er wel moeten zijn maar ik zou niet weten waar.

Ik ben ook wel doorgegaan met de oortjes natmaken, op een gegeven moment vond hij het toch wel goed, en huppelde uiteindelijk ook weer vrolijk rond en zijn ademhaling was ook weer normaal. Moet nog wat dingen doen dus heb hem wel even terug in zijn hok. Dan kan hij ook even lekker wat drinken. Hij eet/drinkt alleen als hij in zijn hok zit, krijg er anders echt niets in!! Dus met een kwartiertje controlleer ik even of het nog steeds goed gaat.

Gelukkig word het wat koeler zeg!! Tot vandaag heeft mijn konijn het erg goed gedaan in die hitte, moet ik zeggen. Hopelijk komt 'ie hier ook goed overheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat t wat beter gaat! Je zou een wit laken of iets dergelijks kunnen hangen voor of over zijn kooi. En dan af en toe even natmaken, dat scheelt ook weer iets in de warmte in zijn kooi. Succes ermee, want zoals ik de berichten mag geloven gaan we nog meer hittegolven krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kennis van mij gebruikt grote ingevroren koelelemenen en legt die op de grond....kooi staat daar boven op en de nijnsels vinden het heerlijk!

Het tussenstuk tussen de elementen gebruiken ze als ze de elementen te koud vinden.....

Misschien iets voor mensen met binnen konijnen die bang zijn voor bevroren flessen....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens vind ik koelelementen een beetje een eng idee, want als ze die openknagen ben je niet blij, dus ik houd het bij een fles water in de vriezer, en inderdaad het laken. Het gaat nog weer een stukje beter dan vanmiddag. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .