Ga naar inhoud

Hitte en wat moet je dan doen


Mireille

Aanbevolen berichten

Afgelopen woensdag met de hitte heb ik helaas menig telefoontje gehad van mensen met konijnen die tegen over verhitting aan zaten of al over verhit waren.

Het laatste telefoontje was toen ik hannes mijn eigen fransoos aan het terug halen was van de randje van de dood omdat die ook over verhit was, dit telefoontje kwam van yvet met het slechte nieuws dat haar fransoos het niet gehaald had.

Over verhitting kan zo gebeurd zijn, bv hannes had ik een half uur niet gecheckd, zo snel kan het gebeuren.

Daarom vond ik het tijd voor duidelijke info en ben ik aan het tikken gegaan:

Wanneer is het te warm voor je konijn?

Bij een omgevingstemp van 27graden (celsius) begint de rectale temperatuur van het konijn licht te stijgen.

Vanaf een temperatuur van 32 graden gaat hun lichaamstemperatuur erg snel omhoog.

Bij een omgevingstemperatuur van 35 graden, stijgt de lichaamstemperatuur van het konijn naar 42.5 graden (3graden koorts)

De meeste konijnen sterven na een aantal dagen blootstellingg aan temperaturen vanaf 40gr indien ze geen verkoeling krijgen.

Het is dus belangrijk om vanaf een temperatuur van 27 graden ,je konijn enige vorm van verkoeling aan te bieden!

Hitte en wat te doen.

De zomer staat al weer op onze stoep en we hebben al weer enkele warme dagen gehad, dagen waar onze konijnen niet altijd even vrolijk van worden.

Het is voor hun afzien met het warme weer om verschillende oorzaken.

Veel konijnen hun baasjes denken niet na en hebben bijvoorbeeld het hok in het volle zonlicht staan.

Tja het konijn zit in het hok toch in de schaduw?

Ja, maar de zon zorgt wel dat het konijnenhok flink opgewarmd wordt dus leg maar eens een thermometer in het hok.

De konijnen die er een ren onder hebben zitten hebben dan vaak nog de mssl dat er tegels op de grond liggen en dat als er een briesje staat ze zich daar nog redelijk kunnen redden.

Zorg dus dat het hok of in ieder geval het grootste gedeelte van het hok in de shaduw staat.

Ook zijn veel konijnen door onwetendheid van de baasjes te dik en dikke konijnen hebben natuurlijk door hun extra vetlaag ook meer last van de hitte.

Sommige konijnen hebben nog een wintervacht of gedeeltelijke wintervacht wat ook weer zwaarder voor ze is.

Daarnaast zijn grote rassen zoals franse hangoren en vlaamse reuzen veel gevoeliger voor oververhitting bij hitte.

Wat kan je doen om oververhitting van je konijn te voorkomen:

Konijnen die een onder ren of ren naast het hok hebben kan je een paar tegels in de ren geven als je die daar nog niet hebt.

Deze blijven koeler dan hout en je zult zien dat je konijn daar graag op gaat liggen.

Daarnaast kan je een stoeptegel in een bak water leggen zodat het vocht daar goed intrekt, daarna even een beetje laten uitdruipen en je konijn heeft een heerlijk koele tegel die een tijd lang koel blijft.

Wat je ook nog kan doen is naar de bouwmarkt gaan en daar een dikke badkamertegel of keukentegel op halen, liefst de dikkere soorten aangezien die langer koel blijven.

Koop je wel eens van die kleinere drankjes in plastic flesjes of grote cola flessen?

Is de fles leeg deze dan niet weggooien of inleveren, dit is ook weer een ideaal afkoelmiddel voor je konijnen.

Vul de fles bijna geheel met water en leg hem een nachtje in de vriezer (niet geheel vullen want dat knapt je fles).

Wordt het dan erg warm overdag, kan je de fles uit de vriezer halen, wikkel er een doek omheen en leg hem in je konijnenhok, je zult zien hij/zij gaat er vaak lekker tegen aan liggen.

Veel het water verversen vind je konijn ook fijn zeker als je dit met lekker koel water doet.

Pas weer op met te koud water!!!! Ga hem dus geen ijs geven, dit valt te koud op een konijnenmaag!!!

Herken de symptomen van oververhitting:

Een konijn kan maar op beperkte manieren afkoelen.

Hij zal bijvoorbeeld op een koel plekje gaan liggen omdat de koelte zijn buik koel houdt.

Daarnaast heeft een konijn zijn oren, als het warm is verwijden de bloedvaten in zijn oren zich en door sneller te hijgen wordt het bloed sneller rond gepompt.

Er wordt dan in snellere tempo bloed door de oren heen gepompt en omdat de huid daar dun is koelen ze zo iets af.

Een konijn wat oververhit is zie je heel snel hijgen, rondom de neusvleugels die zo wijd mogelijk open staan is het nat.

Dieren die bijna tegen het einde van hun latijn zijn hebben naast de overdreven natte neus helemaal een natte kin en borst

Op de foto hannes ter voorbeeld nadat ik hem over verhit aantrof en weer wist op te lappen, let op de weid openstaande neusvleugels en natte kin:

80702hannes07a.jpg

Wat te doen bij oververhitting:

Is het konijn nog niet in shock dan is het nog niet te ver heen

Het is belangrijk het konijn snel af te koelen maar niet zo snel dat het konijn in shock raakt van de afkoeling.

Omdat konijnen afkoelen via de oren is het belangrijk om de oren goed vochtig te maken en te houden met flink koel water.

Let er op dat er geen vocht in de gehoorgang komt, hier kan je konijn weer oorproblemen mee krijgen!!

Met hangoren gaat het een stukje makkelijk.

Neem een glas wat iets kleiner is dan de lengte van de oren aan 1 kant, vul het met koud water en hang de oren er in.

Daarnaast maak je de voorpootjes met koel water nat.

En het aller belangrijkste, haal het dier uit het hok en leg het op een koele plek neer.

Binnen een paar minuten zou je resultaat moeten gaan zien.

Laat hem lekker dan zelf een plekje vinden om af te koelen en zorg dat ie koel blijft door geregeld de oren en voorpoten met water koel te houden.

Omdat een konijn in shock kan raken en een hartstilstand van de oververhitting kan krijgen is het belangrijk dat als ie bij is gekomen hem koel te houden en zo snel mogelijk weer aan het drinken krijgt omdat ze ook een hoop vocht verliezen.

Probeer hem dus aan het drinken te krijgen en er naast vocht ook wat eten in te krijgen, het liefst vochtige groentes zoals witlof en andijvie.

hannes die zelf een plekje in de tuin had gezocht om bij te komen, hier was ie totaal uitgeput:

80702hannes01a.jpg

80702hannes09a.jpg

en hier begon die gelukkig weer wat bij te komen

80702hannes03a.jpg

Hannes had het geluk dat ik er op tijd bij was en ik wist wat ik moest doen, helaas durf ik er om te wedden dat er meer konijnen zijn geweest die het niet gehaald hebben wegens niet snel genoege actie, vaak door onwetendheid

aangepast door Caroline
Informatoe toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 188
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb dus (erg slecht) nog geen maatregelen getroffen. Maar Teun is een binnenkonijn dus ik dacht dat oververhitting wel mee zou vallen. Volgens de thermostaat was het deze dagen op z'n warmst 25 graden in de woonkamer. Zal ik ook maar gaan slepen met flessen naar de vriezer?

@Mireille: goede uitleg, fijn dat je het gepost hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je konijn een koele plek heeft zoekt ie die zelf op en gaat liggen.Zal zich zelf zo rustig mogelijk houden om af te koelen.

Maar een donker hok betekend niet dat ie het niet te warm krijgt.Ik werk hier met witte lakens en parasols boven de hokken.Naast de tegels in de zomer.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben heel blij met dit stuk..hoewel Chip en Dale bij mij heel vaak de hele tuin kunnen gebruiken zijn er toch ook tijden dat ik er niet ben en ze dus in hun hok moeten blijven. Onze hokken hebben allemaal tegels op de vloer omdat het onder de veranda is gebouwd dus dat scheelt wel, toch zag ik dat met name Dale het erg warm had vandaag. De tips zijn dus van harte welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist dat dus ook niet!

Heb meteen het stuk tekst gekopieerd en op de pc opgeslagen. Dan kan ik het altijd nakijken.

Ik heb nu ook een lege plastic flesjes in de vriezer liggen. Van de kinderen heb ik nog 2 kruikenzakjes liggen. Die kan ik er prima omheen doen als ik de flesjes in het hok ga leggen!

Bedankt Mireille!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat kan je bij een teddy widder doen? want die hier logeert heeft het ergt bloedje heet

en ze wil het flesje in een handoek niet in haar kooi want ze gooit het alle kanten op

maar ze heeft het egt veel te warm zie de foto

nijntjemarlot-2606-albums-konijntjes-picture2689-heeft-heet.jpg

maar ik weet niet of ik haar mag knippen ofzo :O want ze is van school

en de lereaares kan ik niet bereiken

hebben jullie een oplossing alsjebleift

ik wil eigenlijk een oplossing waar ze neit al te vies van word dus geen zand ofzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

weetje ik knip die teddy gewoon want ik vind het gwn zielig voor da beestje ze heeeft het echt heel erg warm

ik zie wel wat de leraares ervan vind maar ik wil tog het beste voor dat beestje

ik stuur haar evengoed wel ff een mailtje (de lereaares)

dat ik haar ga knippen

naja en een koude tegel kan niet inv. met de bouw van het hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg met dit weer een fles met water gewoon in de koelkast... Als ik hem bevries met een handdoek eromheen gaan ze er alleen maar mee aan de haal. Dus elke avond als het koeler wordt doe ik de fles in de koelkast en overdag als het echt warm begint te worden leg ik het bij de konijnen. Al heeft tot nu toe alleen mn Lotharinger er gebruik van gemaakt. Het is inderdaad ook duidelijk dat hij meer last heeft van de hitte dan bijvoorbeeld Saartje. Gelukkig zit mijn kamer aan de schaduwkant van het huis, dus op mijn kamer is het altijd net een paar graden koeler dan ergens anders.. Maar alsnog warm! Ik heb ook een balkon die dus ook de hele dag in de schaduw staat en waar je meestal wel een lekker briesje hebt. Met dit weer zitten de konijnen dan eigenlijk bijna constant op het balkon(heb de deur openstaan enzo).. Ik denk dat het zo wel goed geregeld is voor mijn konijnen. Het balkon heeft ook tegels die dus ook lekker koel zijn... En ze hebben een koele fles.. En een grote bak water.. Die ik overigens ongeveer 3 keer per dag kan bijvullen met dit weer. En ze hebben met zn 4en 2 witloven opgegeten vandaag... En erg actief zijn ze niet.. Ze liggen het grootste deel van de tijd.. Arme nijntjes..

Ik vind dit topic erg handig. Mochten ze alsnog overhitten weet ik het te herkennen en weet ik wat ik moet doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een klein flesje uit de vriezer in een dik washandje gestopt. Die ligt naast z'n favoriete ligplaats. Hij ligt er nooit helemaal tegenaan, maar in de buurt... vind'ie al lekker genoeg denk ik... (werd hier overigens een onsubtiele 29 graden afgelopen dagen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .