Ga naar inhoud

Nagels knippen ... een ramp!


Flibberke

Aanbevolen berichten

Ik heb daarnet met de hulp van mijn moeder de konijnen hun nagels geknipt voor de eerste keer sinds ze buiten wonen (ze wonen nu ongeveer een maandje buiten) Het viel me meteen op dat ze wat 'wilder' zijn geworden sinds ze buiten wonen en het nagels knippen was helemaal een ramp! De konijnen spartelden als gekken, Flibberke begon zelfs te bibberen met haar achterpootjes van schrik :( en BamBam, die normaal zo makkelijk op zijn rug te leggen is, liet zich niet verslaan zonder slag of stoot.:boxing:

Resultaat : 2 kwade en geschrokken konijnen en 2 mensen vol schrammen!

Kan er iemand mij enkele tips geven om te oefenen zodat dit de volgende keer rustiger en met minder stress verloopt? Ik pak mijn konijnen normaal gezien niet op tenzij het echt moet, maar zou ik misschien niet beter dagelijks de nijntjes eens vastpakken? (niet echt oppakken en knuffelen, maar gewoon vasthouden)

Hoe verloopt het 'nagelknippen' bij jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga op een stoel zitten en hou het konijn op mijn schoot op zijn rug tussen mijn benen in bedwang.Omdat mijn konijnen meegaan naar TT zijn ze natuurlijk wel gewoon van in de handen te zijn.Goed ondersteboven liggen ze dan tussen mijn benen en dat is voor hen het meest gemakkelijk denk ik .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen waren ook een ramp met nageltjes knippen... oppakken vinden ze al niet fijn. Maar daar heb ik ze dus aan laten wennen... elke dag veel aandacht, aaien, overal aanraken, en oppakken... en nu knip ik de nagels terwijl iemand mij helpt met rechtophouden (ik draai ze nooit op hun rug want dan gaan ze ontzettend tegenstribbelen)... Of als ik alleen ben zet in m op zn achterste op mn schoot en houdt met 1 hand zn lichaam tegen en pak zn pootje. En met de andere hand knip ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nagels groeien wel redelijk snel, ze hebben ook niet veel in hun hok om ze af te slijten. Daar komt dan nog eens bij dat BamBam een nagel heeft die helemaal in een krulletje groeit en als ik die niet op tijd knip kan die in zijn voetje doorgroeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1x geprobeerd Dille's nagels te knippen, en dat doe ik nooit weer. Wat een gegil, gekrijs en gespartel, de haren vlogen in het rond. Maar, hij word elk half jaar ingeent, en dan knipt de dierenarts tegelijk zijn nageltjes even, dat is wel handig dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onze ren liggen er 5 stoeptegels (tussen de houten tegels) waar ze zo een beetje hun nagels kunnen aan slijten. Ik zal het af en toe in 't oog houden en zolang het kan zal ik ze ook door de DA laten knippen wanneer ze ingeënt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed het bij m'n vorige konijntje wel zelf. Ik zette hem gewoon op tafel op een handdoek en dan pakte ik 1 voor 1 z'n voorpootjes. Dat kostte wel wat geduld want die wilde hij nog wel eens wegtrekken. Z'n achterpoten deed ik samen. De 1 zette hem op z'n kont zeg maar en dan kon ik zo z'n nagels knippen. Mijn Dik was best een wild konijntje maar al heel snel was hij hier toch aan gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb onlangs bij Toendra de nageltjes aan één pootje moeten bijknippen. Dat was echt merkwaardig, want aan het ene pootje waren ze veel langer dan aan het andere. Het gaat wel om het pootje waar ze aan gewond geweest is, dus misschien steunt ze daar toch niet zo hard op als op het andere.

Hoewel Toendra een echt spartelnijn is, kan ik dat makkelijk alleen doen. Ik snap ook niet hoe ik het voor mekaar krijg. Kan haar met één hand vasthouden en met de andere knippen... (links knippen is wel niet handig, maar ja, links vasthouden nog minder...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .