Ga naar inhoud

Demmi wil niet vastgehouden worden.

Anne_Demmi

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb weer een probleempje (A).

Wij hebben drie konijnen, en ze mogen iedere dag in hun ren lopen. Omdat het 's avonds vaak nogal koud is doen wij ze dan in hun hok, waar ze wat extra beschutting hebben. Bij twee konijnen gaat dat prima, en ze laten zich alledrie vangen. Demmi wordt echter panisch als ik haar oppak. Ze schopt heel wild, en maakt angstige geluiden, terwijl ik niet het idee heb dat ik haar pijn doe. Ik heb op allerlei manieren geprobeert haar minder bang te maken, en ik houd haar ook niet stevig vast. Ik snap dat konijnen het niet leuk vinden om vastgehouden te worden, en dit doe ik dan ook alleen als het echt moet. Maar ze presteert het nog wel eens om uit mijn armen te springen, en dan ben ik heel bang dat ze zichzelf pijn doet.

Op zich is ze niet bang voor mensen, ze komt altijd naar je toe om geaaid te worden, en likt je dan ook helemaal af.

Wie weet hoe ik dit konijntje veilig in haar hok kan zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even twee opmerkingen. Ten eerste vind ik de "Help!" in je topictitel niet echt gepast. Dat doe je als er een noodgeval is en je snel hulp nodig hebt. Ten tweede lijkt dit me niet echt een topic voor het subforum Gezondheid, maar meer iets voor Verzorging en Gedrag.

Okee, nu iets waar je meer aan hebt :P. Als je konijn niet wil worden opgetild en je gaat het toch iedere dag doen, wordt je konijn steeds banger. Doordat het bang wordt en probeert te ontsnappen, ga jij het konijn steviger vasthouden. Zo raak je in een vicieuze cirkel, en het konijn krijgt steeds weer de bevestiging dat opgetild worden inderdaad heel erg is. Wat je kunt doen (doen meer mensen, ik ook) is je konijn met een vervoersmand naar de ren en terug naar het hok brengen. Gewoon het mandje open neerzetten, eventueel iets lekkers erin. Dan laat je het konijn vrijwillig de mand in gaan (is soms wat geduld voor nodig) en doe je het deurtje dicht. Dit is veel minder stressend voor het konijn en voor jou, en veiliger omdat het konijn niet gewond kan raken door spartelen of vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zag later pas dat ik het beter in verzorging en gedrag kon zetten, maar toen was het al te laat.

Dat van het mandje is een goed idee!

Ik snapte al dat als ik haar stevig vast zou houden, ze nog banger zou worden, dus had ik haar wel altijd heel losjes vast. Vaak werd ze hier eventjes rustig van.. Maar bij het zien van de ren flipte ze dan altijd weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ook wel eens wil helpen is als je haarvasthebt om haar met haar kopje af te wenden van de richting waar je heen gaat....

zo kan ze het hok niet zien.

veel konijnen beginnen te spartelen bij het zien van hun hok.....

de vervoersmand is idd ook een optie...... maar dat is ook iets wat je meot oefenen en niet in een keer geleerd hebt.

veel geduld is dan ook een vereiste!

waarje het neerzet is voor mij geen probleem... staat het niet goed hebben we daar de mods voor om mensen daar op aan te spreken en het te veranderen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen kunnen ook niet "gewoon" opgepakt worden. Vroeger hadden we bijv. een konijn Stampertje, en die werd zo panisch dat ie je hele arm openkrapte en zo hard spartelde dat ie uit je armen viel. Dan is de beste optie dus idd een reismand..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit probleem ook gehad. Onze konijnen geraakten ook gestresseerd door ze op te pakken om van en naar de ren te gaan. Wij hebben toen, na tips van BB-leden, een reismand gekocht en dat ging veeeel beter!

Als je dan toch eens je konijn moet oppakken, dan kan je idd veel beter je konijn met z'n kont eerst weer neerzetten. Blijft hij veel kalmer van! Maar zowieso vinden de meeste konijnen het absoluut niet leuk om opgepakt te worden, dus zo veel mogelijk vermijden!

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide mijn konijnen vinden optillen vreselijk.

Nijntje vind het alleen goed als ik het zelf doe. maar Binky word helemaal gek wanneer je haar optilt.

Daarom heb ik ook de keuze gemaakt haar gewoon niet meer op te tillen.

Ik heb een vervoersbox erbij gekocht, die een tijdje in haar hok gezet zodat ze die leerde '' vertrouwen''

sindsien zet ik de vervoersbox alleen in de ren of kooi wanneer ik haar wil verplaatsen naar de tuin of terug naar binnen, en ze weet het ook. ze gaat er meteen in wanneer ik de box neerzet.

dus misschien eventjes oefenen, maar ik denk dat dat wel een goed idee is in jou geval!

Minder gedoe voor jou, en geen gestress voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen kunnen ook niet "gewoon" opgepakt worden. Vroeger hadden we bijv. een konijn Stampertje, en die werd zo panisch dat ie je hele arm openkrapte en zo hard spartelde dat ie uit je armen viel. Dan is de beste optie dus idd een reismand..

Toen ik twaalf was had ik ook een konijn dat panisch werd dat stampertje heette! Ik gebruikte toen tuinhandschoenen.. Misschien ligt het aan de naam?:P

Maargoed, de reismand is een erg goed idee! Ze is nieuwschierig van aard, dus ze loopt er vast zonder problemen in. Ik heb een weekje vrij, dus kan ik het in alle rust gaan oefenen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijntjes. Verona laat zich heel makkelijk optillen en die kan ik makkelijk terug in haar kooi plaatsen. Sienna daarentegen... die heeft al een paar keer haar handtekening op mijn arm gezet :blink:. Nu laat ik Sienna altijd zelf naar haar kooi lopen. Ik ben haar aan het leren: "Terug in je kooi" en dan gaat ze van de tuin naar binnen en hupt haar kooi in :bike: (is al een paar keer gelukt zonder beloning!).

Ach, ieder heeft zo zn eigenaardigheden, toch? Ik probeer Sienna ook niet teveel op te tillen (eigenlijk alleen in "noodgevallen", ik weet dat ze het eng vind om opgetild, dus dan probeer ik daar rekening mee te houden. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand telkens een spin voor mn neus zou houden (ben bang voor spinnen). :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .