Spring naar bijdragen
Evee

Cavia's buiten in de winter

Recommended Posts

Zoals jullie in het fotohoekje kunnen zien zijn Lana en Alice gisteren naar buiten verhuisd. Ik twijfel nog een beetje of ze permanent buiten gaan wonen, of dat ze in de winter weer gezellig in huis komen.

Wat zijn jullie ervaringen?

Zitten jullie cavia's binnen of buiten? Als ze buiten zitten, hoe hebben jullie ze gehuisvest? Hoe isoleren jullie het nachthok in de winter? Nemen jullie nog bepaalde maatregelen om het prettiger te maken? Halen jullie ze bij echt flinke vorst naar binnen (bijv in de garage) of laten jullie ze gewoon buiten?

Eventjes op voorhand informeren natuurlijk, want als ze buiten gaan blijven moet er een beter hok komen, ik zat er aan te denken om voor een KT5 met beschermhoes te gaan, omdat ze dan lekker tochtvrij kunnen zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zitten ze het hele jaar door buiten. Afgelopen winter was trouwens de eerste keer dat we 's winters cavia's hadden. Ze zitten in een gewoon hokje, zo'n laag blokhutje, en dat staat weer in de ren. De ren is voor de helft afgedekt met gaas, en de andere helft met golfplaatjes, en het hok staat in dat afgedekte gedeelte dus de bovenkant is in ieder geval waterdicht. Het hok bestaat uit een binnenhok en een gaasgedeelte, en voor dat gaasgedeelte hebben we van de winter zo'n dik plastic zeiltje gehangen dat erbij hoorde.

Dan in het gaasgedeelte (waar ook hun ingang vanuit de ren zit, en die niet dicht kan) lekker dik vlas en staat hun voerbak en waterflesje, en in het binnenhok vlas met daarop een flinke laag stro waar ze in kunnen kruipen.

Ze zitten met 6 dames in dat hok, en bij de kou zag je ze ook bijna niet buiten maar echt in hun binnenhokje zitten. Ik heb m'n hand er eens onder gehouden, en de bodem was gewoon heet zo warm hadden ze het in hun binnenhokje! Als het koud is kruipen ze namelijk lekker tegen elkaar aan, en houden elkaar dan warm.

De 2 mannetjes hebben een houten hokje op hoge poten waarvan het gaas dichtgemaakt is met plexiglas, ook met een rennetje eromheen waar ze vrij op en neer kunnen. Op de korte kant zit de opening, en om het hele hok niet te laten doortochten hebben we een soort voorportaaltje gemaakt door een plank rechtop in het hok te maken, met alleen een opening aan de zijkant waarmee ze hun binnenste hok binnen kunnen.

Ook daar een laag vlas, met daarop een flinke laag stro in de winter, en hun voerbakje staat er ook zodat ze niet naar buiten hoeven.

Ze zijn trouwens super schattig in de winter, met hun dikke wintervacht :) .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn cavia zit het hele jaar buiten hier. Hij heeft wel een goed geisoleerd hok met van dat bubbeltjes folie tegen het dak. Ook heeft hij een doorzichtig scherm dat je kan verschuiven, dus als het koud is schuif ik dat scherm voor het gaas. Zo zit hij lekker tochtvrij.

Natuurlijk ook flink wat stro, waar hij dan een holletje in maakt als het koud is. Elk jaar gaat het hier prima in de winter!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, hier ook gewoon buiten en het kan hier flink koud zijn. Ze komen zelfs buiten in de sneeuw piepen, die zijn echt wat gewend. Ze krijgen stapels stro in de winter en gaan idd in een holletje samen liggen. Ze hebben twee hokken ter beschikking die een eind van de grond af staan, springen daar zelf in en uit. De mannen die wonen in de flat, die krijgen een jute zak tegen de zijkanten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier wonen ze samen met de konijnen.D

Dit jaar blijven ze ook buiten.

Ze krijgen met zijn allen een nieuwe villa.

De cavia's onderin daarop twee verdiepingen voor de konijnen.

De ren waarin het hok staat is 3 bij 4.

Ik zoek tips voor het nieuw te bouwen hok ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al mijn cavia's zitten in de schuur ;) In normale hokken verder, zon dunahok en een zelfgebouwd hok. Ik geef ze in de winter heel veel stro en hooi, en ze hebben elkaar altijd nog. Dit wordt de 3e winter dat ze buiten gaan zitten, en ik heb nog nooit een cavia verloren doordat het te koud was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze cavia's wonen al 4 jaar buiten. Ze hebben een luxe hok, met nog een extra binnenhokje. s'Winters hebben ze extra stro en ze doen het super. De cavia's zijn onze enigste beestjes waarmee we nog nooit naar de dierenarts zijn geweest. Misschien bouwen ze s'winters meer weerstand op??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn caafjes staan ook buiten en als het echt koud wordt, zet ik ze in de schuur, uit de wind dus. Wel zorg ik altijd voor flink veel eten (ze krijgen sowieso onbeperkt) en veel hooi in het hok, zodat ze zichzelf wel goed warm kunnen houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is mijn caviahok en die zitten permanent buiten:

Beagleboefjes . . . | Het caviahok

Het middelste hok is dubbelwandig en volledig dicht, hier leg ik een dikke laag hooi in in de winter.

Vorige winter is niet echt koud geweest maar ik had mij voorgenomen om bij extreme temperaturen onder 0 ze wel te verhuizen naar een schuur of iets dergelijks, maar dat heb ik dus niet gedaan.

Verder liepen ze hier vrolijk buiten, koud of niet koud...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zitten ze in de schuur. Daar wordt het ook wel koud, maar niet zo als buiten natuurlijk. Dit wordt de eerste winter, vorig jaar had ik ze op zolder staan.

Ik hoor heel veel over veel stro in de winter. Maar ik heb altijd begrepen dat stro te hard is voor de caafs en dat je ze beter hooi kan geven.

Ik heb ook lekkere warme stoffen theemutshuisjes voor ze. Dat is natuurlijk ook al lekker warm. 2 van de 4 gaan er maar in hoor, maar ze zijn er niet uit te slaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .