Ga naar inhoud

medicijn geven: tips?


handschoen

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijntje heeft snot en het is niet heel ernstig, maar het moet natuurlijk wel behandeld worden! Nu geef ik hem vanaf donderdagavond zijn medicijn (enrofloxoral) met een injectienaald. Maar dit gaat ontzettend moeilijk! Dit moet 's ochtends en 's avonds. Het is tot nu toe wel elke keer 'min of meer' gelukt, maar ik weet niet of hij wel steeds de goede dosis binnenkrijgt :hmmm: Althans, hij is 1 kilo en 5 gram (hij is volwassen) en dat komt er op neer dat hij 25 ml binnen moet krijgen. Maar er komt soms een gedeelte niet in zijn bekje.. En ik durf er dan ook niet nog wat bij in te spuiten, omdat je immers niet weet hoeveel hij al binnen heeft gekregen.

Ik heb de handdoek truc geprobeerd, maar dat is niet een groot succes, omdat hij telkens op het "moment supreme" zijn kopje helemaal terugtrekt in de handdoek. Hij wordt al wild als hij het spuitje ziet.. Ook heb ik een beetje appelmoes rondom het spuitje gesmeerd (niet er bovenop!), maar dat helpt ook niet echt. Nu heb ik per toeval net ontdekt dat het in ieder geval wat beter lukt als ik zijn ogen bedekt houd.

Nou, het is elke keer wel min of meer gelukt dus, maar het is dus een hoop gestress en ik weet ook niet of hij wel voldoende medicijn binnenkrijgt.. Ik vind het ook echt zo zielig voor m'n nijn! :(

Is er nog iemand die misschien een tip voor me heeft? Iets waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oja, ik had nog een vraag!

Mijn konijntje mag altijd loslopen en spelen op mijn kamer als ik thuis ben. Maar is dat wel verstandig als hij snot heeft? Of kan ik hem beter even een tijdje (tijdens de kuur dus) in zijn kooi laten zitten. Dat vind ik wel een beetje zielig (hij is namelijk heel speels), maar als dat de genezing ten goede komt, dan laat ik hem in zijn kooi natuurlijk. Hij is alleen, dus er is verder geen besmettingsgevaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lijkt me sowieso al makkelijker als je de naald van de spuit afhaalt en het gewoon met de tuit van de spuit in zijn bekje stopt.

zo kun je met spuit en al veel korter bijkomen en je loopt niet het risico dat je hem in zijn mond prikt.....

lijkt me erg onhandig met die naald...

kun je het niet met zijn tweeen toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, daar heb je gelijk in! Het moet 0,25 ml zijn. Een heel verschil inderdaad! :$

Maar wel fijn dat ie in ieder geval wel lekker los kan lopen! :) Maar ik snap m'n konijn wel; ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen als ik een konijn was. Maarja, het moet wel even gebeuren!

edit: Het is ook gewoon een spuitje zonder naald! Wel zo fijn voor m'n konijn. Maar met z'n 2en gaat op dit moment niet, maar dat zou inderdaad wat handiger zijn!

aangepast door handschoen
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik heb net 5 min geleden ook medicijnen tegen snot gegeven en neej inderdaad

dat gaat hier ook niet van harte haha.

Ik vind zelf toch het beste met zijn 2e mijn konijn is ook erg speels en tussen de benen klemmen helpt dan ook echt niet .

Ik hou hem zeg maar tegen mijn borst aan handen beetje over zijn ogen en mijn vriend pakt een beetje ze bekkie en dan gewoon inderdaad met een snelle beweging die spuit en vloeistof erin.

Ja het lijkt makkelijk maar hier iedere keer ook een hoop stress hoor hhaha:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

^ echt naar dat het helemaal niet lukt bij jou.. Maar hoe heb je het dan destijds opgelost?

Nouja, m'n konijn tussen m'n knieen houden was ook geen succes helaas. Het klinkt makkelijker dan het is..

Maar het is me uiteindelijk gelukt toen ik hem op een stoel heb gezet (zodat hij niet allerlei kanten op kon gaan) en vervolgens met mijn ene hand zijn kopje wat omhoog heb gehouden + zijn ogen bedekt en met m'n andere hand heb ik het spuitje naar zijn bek gebracht. Oja, en vermijden dat het spuitje tegen zijn snorharen komt, want anders heeft hij het alsnog door! ;-P Het gaat nog steeds niet echt makkelijk (en dat zal het ook wel niet worden), maar dit is tot nu toe nog de meest succesvolle methode bij mijn konijn! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even naar de dierenarts gebeld om te vragen of ik het medicijn ook mocht mengen met eten. (ik wist niet of dat wel kon) Maar nu ga ik het vanavond maar eens met een lepeltje appelmoes proberen! Het zou in ieder geval een stuk minder stress geven voor mijn konijn (en ook voor mij ;-) als dit lukt! Ik hoop dat ie het niet doorheeft, maar hij is in ieder geval niet bang voor een lepeltje! :bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ook met appelmoes op een lepel lukte het niet! (terwijl hij appelmoes echt wel lekker vindt!) Daarna heb ik hetzelfde nog geprobeerd met worteltjesbabyvoeding, maar ook dat werkte niet. Toen dus maar weer met het spuitje (heb er ook wat worteltjesvoeding bijgedaan, zodat het misschien wat lekkerder is). Er ging wel een beetje naast, met als gevolg een oranje snoet! :$ Maarja, hij maakte zichzelf vervolgens wel weer schoon, zodat ie het alsnog binnen heeft gekregen! :)

Ik ga morgen de hooithee methode ook nog even proberen; wie weet is dat ook wel de methode voor mijn konijn. Hij heeft het nog nooit gehad, maar ze schijnen het wel lekker te vinden toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja mijn voedster vind het heerlijk! ze krijgt altijd gewoon water.. en nu dan als extra hooithee.. en ze verkiest, zelfs met medicijnen erin, de hooithee.. bij mij werkt het geweldig!

(waar k blij om ben want hebt dezelfde weg bewandeld als jij ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt kans dat het konijn niet meteen drinkt heh!

bij mij was het bij de eerste portie dat ze het stiekem s avonds pas deed en de volgende ochtend het leeg was.

Ik adviseert je wel maar 200ml te geven (ik weet niet hoeveel hij gemiddeld drinkt).. anders krijgt hij het niet helemaal op en krijgt hij dus ook niet alle medicijnen binnen.

Mijn voedster krijgt 200 - 300 ml en doe daar meteen 2x 0,7ml antibiotica in (ze meot 2maal daags)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .