Ga naar inhoud

Boterbloem


Kimmi

Aanbevolen berichten

Men vriend zei vandaag heel enthousiast dat hij morgen boterbloemen zou meebrengen voor men konijn: zijn konijnen zijn daar namelijk helemaal gek van. Nu dacht ik "ik ga het toch ff opzoeken of het wel mag" en nu blijkt dat dit giftig is voor konijnen? Hoe komt 't dat die konijnen er dan zo dol op zijn en er blijkbaar geen last van hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo dat niet alle giftige planten opeens een effect hebben. Bij sommige planten werkt het cumulatief: alles wordt opgespaard en in het begin heb je inderdaad geen last, maar doordat je er telkens meer van binnen krijgt, stapelt dat zich op. En op een bepaald moment heb je in totaal een voldoende schadelijke hoeveelheid binnen, waardoor er wél een negatief effect optreedt.

Ik zou dus maar voorzichtig zijn met boterbloemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Mintaka al zegt, maar met een aanvulling: niet alles werkt cumulatief. Sommige giftige stoffen worden niet opgeslagen maar afgebroken en uitgescheiden. Daarbij komt dat giftige stoffen vaak pas bij een bepaalde dosis voor problemen zorgen. Soms is maar een hele kleine dosis nodig, soms meer. Bijvoorbeeld bij mensen: paracetamol en alcohol zijn twee giftige stoffen, maar als je er niet te veel van inneemt en niet te vaak, wordt het afgebroken en uitgescheiden door de lever en het beetje schade dat je eventueel oploopt kan door het lichaam makkelijk hersteld worden. Neem je in een keer een grote hoeveelheid, of zo vaak een kleinere hoeveelheid dat je lichaam geen tijd krijgt om te herstellen, dan krijg je problemen.

Hoe het met boterbloemen zit weet ik alleen niet helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb volgens mij ergens gelezen hier op het forum of op de site dat boterbloemen en zijn verwanten giftig zijn voor konijnen.. Helaas heb ik de bron niet dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen..

maar ik begrijp onder andere van mintaka dat het inderdaad verstandig is het niet te geven..

aangepast door Loesah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben in de tuin ook boterbloemen staan en vreemd genoeg blijft Arie hier van af...

Misschien komt het ook omdat wij veel andere wel eetbare planten zoals paardenbloem in de tuin hebben en dat hij daarom ervan af blijft...

Maar het valt ons op dat hij veelal van de planten die "giftig" zijn hij toch van af blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben in de tuin ook boterbloemen staan en vreemd genoeg blijft Arie hier van af...

Misschien komt het ook omdat wij veel andere wel eetbare planten zoals paardenbloem in de tuin hebben en dat hij daarom ervan af blijft...

Maar het valt ons op dat hij veelal van de planten die "giftig" zijn hij toch van af blijft.

Is het niet veiliger om toch zoveel mogelijk de giftige planten uit de tuin te verwijderen als je konijn er losloopt? Zeker gezien de problemen met Sylvester, het zijn waarschijnlijk de maden waar hij aan overleden is, maar de oorzaak van de diarree is volgens mij nog niet opgehelderd. Dat zou best van bepaalde planten kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm, ik zou dus dat risico zelfs niet willen lopen, peter...

ik heb altijd de nijnen op een plek staan waar géén boterbloemen groeien, geen risico's...

Ik was dit net ook aan het denken hoor, maar het probleem is dat ik dit jaar nog niet tegen het onkruid in het gras gesproeid heb omdat de nijntjes er zo dikwijls op zitten en daardoor hebben we nu bijna overal boterbloempjes, madeliefjes en dergelijke in het gras...

Ik zal in de tuinwinkel eens vragen hoelang de konijnen niet op het gras zouden mogen na het sproeien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook af en toe met de hand eruit halen, beter voor het milieu, beter voor het konijn:bunny3:

Ik probeer normaalgezien ook altijd milieuvriendelijk te zijn hoor, maar we hebben 200m² gras en de boterbloemen staan echt overal! Ik vrees dat mijn rug dat niet zal doorstaan :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb twee jaar geleden mijn konijnenveldje (waar nu de ren van Toendra, Snoet en Siebe staat) met een penseel en roundup behandeld.... was niet zo'n succes, want niet alleen de boterbloemen gingen eraan, maar ook het gras in een omtrek van 20 cm rond de betreffende bloem gaf de geest :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Boterbloemen zijn licht giftig voor zowat alle dieren, maar enkel in verse vorm. (heb ik me laten wijsmaken) Gedroogd in het hooi kunnen ze geen kwaad. (veel actieve stoffen gaan verloren). Zowat elk dier is slim genoeg om ze uberhaupt niet op te eten (ze smaken ook niet zo lekker). Weides zien vaak geel van de boterbloemen terwijl er al weken koeien ofzo op lopen, dat is met reden. Mijn cavia's eten er ook nooit van, ze eten het gras er rond en laten de boterbloemen staan :). Dus weet je zeker dat hij niet gewoon paardebloemen bedoelt? Als zijn konijnen het graag eten, dan lijkt het me vooral omdat ze al generaties geen natuurlijk grasveld meer gezien hebben ...

(trouwens, er bestaat speciale sproeistof tegen breedbladerig onkruid. Tast gras niet aan, maar wel zowat alle andere soorten onkruid en het is nauwelijks schadelijk voor de dieren. Ze is zo ontwikkeld dat landbouwers die gewoon op weides kunnen gebruiken waar hun koeien op lopen)

edit: oei, een bump, niet op gelet!

aangepast door heusnoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .