Ga naar inhoud

Diarree bij Vlaamse Reuzen.


Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben sinds vorig jaar 2 Vlaamse Reuzen (beide rammen).

Ze heten Arie en Sylvester.

Ze lopen bij ons los in de tuin en zijn dus flink groenvoer gewend.

Krijgen ook dagelijk 1 wortel (voor beide) een 1 sneetje droogbrood.

Nu heeft sinds een dag of 2 Sylvester van hun last van diarree en vroegen ons dus af waar dit aan kan liggen.

Zou het de warmte kunnen zijn of iets dat ze gegeten hebben??

Het konijn wat er last van heeft was vrij levenloos, maar sinds we hem (samen met de ander) terug hebben gezet in hun ren is hij weer wat levendig geworden. Oren voelen normaal warm aan hij is alleen een flink stuk dunner geworden.

De andere (Arie) heeft tot op heden nog nergens last van.

Groeten Remco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de heren gecastreerd? Ben je ook zeker dat er niet gevochten wordt? Op wondjes gecontroleerd?

Wormen zoals Cindy zegt is zeker een mogelijkheid! Zouden ze bv kunnen krijgen door gras met besmette vogelpoep te eten.

Maar die diaree... heeft denk ik niets met wormen te maken, of tenminste daar heb ik nog niet van gehoord...

Warmte is normaal ook niet de oorzaak.

Misschien idd iets verkeerd gegeten, of teveel gras. Goed in de gaten houden alleszins en veel hooi geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Caroline:

Nee de heren zijn niet gecastreerd, dit gaan wij wel nog doen, we vroegen ons alleen af of dit niet ten koste van hun broederschap gaat.

Nee vechten doen ze niet ze hebben wel kleine wondjes maar ik weet zeker dat dit niet van het vechten komt.

Het zal wel komen van de bomen en struiken want aan sommige zitten doorns (die gaan er nog deze zomer uit).

Ze rijden (netter kan ik het helaas niet formuleren) wel op elkaar en dit proberen wij dan met de castratie te voorkomen.

Ik zal morgen met ze naar de DA gaan om ze te laten controleren op Coccidiosis. Echter hoop ik niet dat hier sprake van is.

aangepast door Vlaamse ArieSyl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja...mbt wormen...mogelijk gelooft je DA je niet...afhankelijk van hoeveel konijnen hij ziet. Konijnen worden nl niet standaard ontwormd zoals honden of katten. Maar vorig merkten er na een post van Cindy ineens veel mensen wormen op bij hun konijnen.

Mijn Da geloofde me ook niet echt...tot ik aandrong op panacur...en daarna de dode wormen voorbijbracht.... Je moet echt specifiek naar Panacur vragen, andere middelen helpen niet tegen alle soort wormen. Je kan wat verse keutels meenemen ,maar zelfs al hebben ze wormen, die zijn er niet altijd in te vinden,je moet maar net pech hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

net bij de dierenarts geweest

syl heeft gassen in zijn maag precieze oorzaak is niet bekend ( hitte, meer groenvoer ed mogelijk)

hij krijgt nu medicijnen en een heel papier meegekregen om hem vooral af te sluiten van vliegen ivm maden.

hij mag alleen nog water en hooi.

we hopen dat hij gauw opknapt.

gr cindy ( vrouw van remco)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week heb ik het ook over diaree bij mijn konijntje gehad, maar ik zie nu niemand het droog brood afraden, wat bij mijn verhaal toch echt wel een issue was. Ik heb het brood weggelaten en binnen een dag was hij weer van de diaree af. Weet natuurlijk niet zeker of het daardoor komt maar het is wel opmerkelijk.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn ook idd gestopt met het geven van droog brood.

Hij staat nu op een medicijn om het gas in zijn maag en darmen af te drijven en ik moet zeggen dat het al na 1 dag redelijk tot goed met hem gaat. Hij is niet meer vuil van achter dus geen plakpoep meer.

Maar nu een andere vraag, hij is behoorlijk afgevallen hierdoor en wat kan ik hem geven als het allemaal weer over is, om hem weer wat bij te laten komen??? Of komt dit vanzelf wel weer allemaal goed..

Het waren al geen dikkertjes omdat ze los in de tuin lopen en al genoeg beweging hebben en niet 24 uur per dag ook nog andere voeding klaar stond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kregen (voordat ze op hooi en water gingen) van de Aveve konijnen korrels Nr. 99 gemengt met knabbelmix. 1 keer per dag een volle bak 2 goede handen vol.

Sylvester weegt momenteel 4,5 kilo en is van juli 2007 dus bijna een jaar.

Hij woog voordat de diarree begon 5 kilo en een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kwa biks moet je bij konijnen uitgaan van25 tot 30 gram per kilo lichaamsgewicht!

jetelt dus het gewicht van je twee konijnen bij mekaar op en kunt zo uitrekenen wat ze aan voer per dag moeten hebben.

nu ie afgevallen is zou ik wel even goed afwegen wat ie moet hebben zodat ie precies krijgt wat ie nodig heeft.

op zich denk ik dat hij die 500 gram gewichtsverlies als ie eenmaal weer goed eet er snel weer bij zal hebben.

wat heb je voor medicijnen gekregen voor hem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kregen (voordat ze op hooi en water gingen) van de Aveve konijnen korrels Nr. 99 gemengt met knabbelmix. 1 keer per dag een volle bak 2 goede handen vol.

Sylvester weegt momenteel 4,5 kilo en is van juli 2007 dus bijna een jaar.

Hij woog voordat de diarree begon 5 kilo en een beetje.

Euh...die knabbelmix...daar zit toch toevallig geen maïs in?

Want dan denk ik ineens aan van maïs naar lichte verstopping naar lichte gas...

Hoe zijn de keutels? vind je er regelmatig kleinere tussen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de goede zorgen heb ik toch een hoop maaien gevonden aan de achterkant van Sylvester.

Ik ga zo even naar de DA om te laten controleren of hij er niet meer heeft binnenin zo niet dan hebben we veel geluk gehad..

Hij is behoorlijk af aan het vallen dus ik vrees eerlijk gezegd het ergste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .