Ga naar inhoud

Advies gevraagd beperkte ruimte ivm gedrag


andremiranda

Aanbevolen berichten

Hallo,

Zoals jullie misschien gelezen hebben gaan wij met een paar weken verhuizen. Hier hebben we echter minder binnenruimte, maar wel een buitenruimte:bow:

Nu leven mijn konijnen in een grote ren in de woonkamer bestaande uit 12 panelen. We hebben ook een woonkamer nu van 55 m2, dus dat kan ook.

Echter krijgen we nu dus een minder grote woonkamer en aangezien we nu een buitenruimte hebben, wil ik de konijnen in de zomer buiten zetten, maar waar ik helaas ook geen ren van 12 panelen neer kan zetten.

Probleem is nu als volgt:

Als ik hun "woonruimte" schoonmaak schuif ik de ren in elkaar, waardoor ze danongeveer een ruimte van circa 6 panelen hebben. Denk dat dit ook de ruimte was waarin ze gekoppeld zijn.

Nu is het geval zo dat ze mekaar dan aanvliegen helaas. Mijn voedster is al bijna een paar keer de ren "uitgevlogen" toen.

Nog 1 ding: mijn nieuwe voedster blijkt toch ook behoorlijk pittig, veel rijgedrag ook naar mn ram toe, bijten waar hij ook niet van gedient is en sproeien! Dit heeft mijn ram nog nooit gedaan:blink:

Ik kan ook nog niet voor 100% zeker zeggen dat dit "echte liefde" is.

Ik ben dus een beetje bezorgd hoe dat gaat verlopen als ze het moeten doen met een kleinere leefruimte. Volgens mij zit ik met 2 redelijk dominante konijnen.

Begrijp me niet verkeerd, ik zal zeker zorgen voor een mooi ruim hok, maar de ruimte zal niet hetzelfde worden.

We komen ook in een tijdelijk huurhuis terecht i.v.m koopproces, die gemeubileerd is en aangezien mn voedster veel sproeit, durf ik haar ook bijna niet binnen te zetten straks.

Sorry, heel verhaal maar hoop dat jullie tips hebben?

Liefs Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster laten sterrilliseren (OVH, dus ook baarmoeder eruit) omdat ze zo aan het sproeien, rijden en steeds schijnzwanger was.

Ze had zoveel last van haar hormonen dat ik het gewoon zielig voor haar vond. Ik wilde het toch al laten doen omdat ze zo ook geem baarmoeder kanker meer kan krijgen. Ze heeft niet meer gesproeid en was veel liever naar haar vriendin. Vanaf de operatie was het echt dikke mik tussen die twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb ik ook al aan gedacht, maar ze ziet er nog niet ongelukkig uit.

Zou het eerder heel levendig noemen.

Maar goed, sterilisatie blijft een optie, maar volgende week gaan we al verhuizen, dus op korte termijn ben ik bang dat het ook niet gaat lukken.

Sowieso maakte ik me wat bezorgd, omdat ze allebei toch dominant blijken te zijn, er is ook nog niet 1 echt de "baas".

Wat mij ook zorgen maakte is het feit dat mijn ram zich ineens andere rustplekken heeft toegeeigend, wat hij voorheen nooit deed.

Hij zat nooit in zn bak, altijd in de ren en nu is het omgedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees een beetje dat je idd met een probleem zit...tenzij die 2 zegen de verhuis een heel klef stel zijn geworden....en zelfs dan...

Of misschien helpt de verhuis wel?

Het is zo dat als je konijnen naar een nieuw en onbekend terrein verhuist en de machtsverhoudingen liggen niet vast, dat ze op dat nieuwe terrein weer zullen moeten uitmaken wie baas is....

Ik ben normaal niet te vinden voor volgende methode...maar in dit geval...nood breekt wet...

Ik zou zorgen voor voldoende stress in het nieuwe huis...

Dat kan je doen door bv op het moment dat ze daar aankomen de stofzuiger aan te zetten. Zo heb je kans dat ze bang genoeg zijn (maar niet té) en dat ze toch bij elkaar bescherming gaan zoeken.

Nogmaals, koppelen onder stress heb ik altijd nogal wreed gevonden, maar in jou specifieke situatie zo het wel eens de oplossing kunnen zijn.

Let op: het gaat niets uithalen om de stofzuiger aan te zetten als ze elkaar al aangevlogen hebben...dus je moet ze dadelijk stress geven in de nieuwe situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Caroline,

Bedankt voor je tip!

Het zou idd kunnen zijn dat ze door een nieuw huis, nieuw hok wel aanhankelijker naar elkaar toe worden. Het zijn individueel echt leuke en lieve konijnen, maar of dit echt een goeie "match" is, vraag ik me nog steeds af.

Uiteraard stofzuig ik nu ook dicht bij hen in de buurt, waardoor ik de ren dus inelkaar schuif zodat ik overal goed bij kan. Dan wordt er ook gelijk als een gek in de rondte gevlogen, zie bovenstaand verhaal. Heb nog geen verwondingen gezien gelukkig, aangezien in er direct tussenkom. Weet niet of dit goed is, maar dan kalmeren ze wel even.

Maar als ik het goed begrijp, moet ik dus direct stress geven in het nieuwe huis....

Autorijden is natuurlijk ook stressvol, moeten 20 min. rijden erheen.

Ga ik doen en ga ook hard op zoek naar een mooi hok, want wil ze eigenlijk ook graag buiten zetten als het mooie weer aanhoudt........

Dus allemaal nieuwe dingen dan en hopelijk laten ze elkaar meer met rust in een nieuwe, maar kleinere omgeving.

Beiden zijn duidelijk niet gediend van elkaars rijgedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de opvang ook nog even om advies gevraagd.

Ik neem bovenstaande tips zeker mee.

Miss een hele stomme vraag, maar om ze te laten wennen aan een kleinere ruimte, zou ik de ren alvast kunnen inperken? Dan kan ik ook zien of dat bijv goed gaat.

Heb nu 12 panelen, zou er 4 of 6 kunnen uithalen alvast?

Of is dit heel onaardig? Qua ruimte zou het zeker nog konijnvriendelijk zijn, want dat staat mij voorop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

De opvang gaf een creatieve oplossing, waar ik zelf nog niet uitben.

Ze gaf aan dat de rangorde nog niet bepaald is. Dit klopt ook wel, gezien hun gedrag.

Zij gaf als optie aan eventueel tot de verhuizing 2 kooien naast elkaar te zetten, wel de konijnen afwisselen per hok, dat hun geur bekend blijft, en dan in het nieuwe huis weer te koppelen.

Ook dacht zij dat wellicht een nieuwe plek ook positieve gevolgen zou kunnen hebben.

Vind de oplossing niet heel raar gedacht, alleen ze verwonden elkaar gelukkig (nog) niet. Alleen liggen er plukken haar in de ren etc en bovenstaand gedrag.

Ik denk dat ik eerst ga proberen idd 2 panelen weg te halen, dan is de ruimte al beperkter. Buiten op het terras mogen ze ook loslopen enzo, maar als wij er dan niet zijn moeten ze het doen met een ruim dubbel hok. Ik zit te denken aan een hok als KT5 of KP5. Als hij maar ruim genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik ook niet van plan, ik sta daar ook huiverig tegenover.

Ik ga morgen, heb dan al weekend, de ren alvast wat inperken.

Voor hetzelfde geld gaat het straks allemaal wel goed en heb ik me zorgen gemaakt om niks. Ik hoop het maar.

Hoelang duurt zoiets dan? rangorde bepaling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, moeilijk te zeggen.... bij de gelukzakken gaat het meteen goed, anderen hebben een dikke week nodig en nog anderen een maand...

Mijn vorige koppeling was een erg moeilijke en ik heb toen hulp gekregen van een gedragstherapeute. Zij was zelf erg tegen het wisselen van kooi enzo.

Wat ik wel kon doen eens ze samen zaten, was alletwee uit de hand eten geven en prijzen als ze lief tegen elkaar waren.

Ik hoop ook dat je je voor niets zorgen maakt, maar het is verstandiger om voorbereid te zijn.

Ik vind het geen slecht idee om de ren wat te beperken en te kijken hoe het verloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan waarschijnlijk de voedster ook castreren, dus miss helpt dat ook.

Zitten alleen midden in verhuizing, smoordruk, dus kan pas daarna.

Ik ga duimen dat ze in hun nieuwe hok elkaar niet aanvliegen.....

Morgen ga ik ze erin zetten en er een paar uur bijzitten....

Hopelijk valt het reuze mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het 2 voedsters zijn kan het ook helpen om er een gecastreerde ram erbij te zetten die helpt bij de rangorde. Maar ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar dit kan weleens werken.

Ik heb een gecastreerde ram en voedster haha. Sorry als onduidelijk was.

Morgen gaan ze echt in buitenhok hoop ik, vandaag weer geen tijd gehad helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .