Ga naar inhoud

Altijd lief, nu ruzie


Smurfje25

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben hier nieuw en weet niet of mijn vraag hier hoort, maar ik probeer het gewoon ;)

Ik heb 2 konijnen, 2 mannetjes. En heb ze in een binnenhok, vrij groot met daarin beide hun eigen hokje. Nou heb ik een buitenhok gemaakt, omdat ik ze in de zomer buiten wilde doen en heb ik ze vorige week daar samen in gedaan om ze vast wat te kunnen laten wennen aan het buiten zijn. Maar toen ik terug kwam van het boodschappen doen had 1 van de konijnen een kapot oor en allemaal bloed.. Ik heb toen het konijn naar binnen gedaan en schoon gemaakt en daarna ook het andere konijn binnen gedaan maar ze beiden even apart gezet zodat het oortje eerst wat kon genezen voordat ze weer gingen vechten, want ik denk dus dat ze gevochten hadden. Nu zitten ze dus beiden weer in het binnenhok, maar als ik ze beiden uit hun hokje laat gaan ze gelijk weer vechten en bijten en ze zijn ook veel onrustiger.. Ik heb het nu al steeds een paar dagen geprobeerd, maar zonder succes.. terwijl ze altijd heel lief met elkaar om gingen..

Hoe kan ik er voor zorgen dat ze weer vriendjes worden en ik ze weer gewoon bij elkaar kan laten??

En had ik het beter anders aan kunnen pakken door ze 1 voor 1 naar buiten te doen of wat?? Tips dus graag:bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals heel vaak kunnen twee rammetjes dus niet goed gaan samen

en ben ik bang dat deze ook nooit meer samen zullen kunnen ,en mekaar blijven aanvallen ,jamer genoeg ,meschien heb je de mogelijk om ieder een vreindinnetje te geven ,hoe is het met het oortje ,?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn je kerels? 2 Mannen gaan eigenlijk bijna nooit samen, als ze rond de pubertijd komen gaan ze vaak vechten. Soms zelfs daarvoor al, dat betekend dus dat ze eigenlijk niet meer samen in een hok kunnen omdat ze elkaar dan nog meer gaan verwonden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rammen kunnen alleen samen mits enkele zeer zeldzame uitzonderingen) als ze ruim VOOR hun geslachtsrijpheid gecastreerd worden EN nooit gevochten hebben.

In jou situatie, zou ik het niet eens meer proberen, er is bloed gevloeid en dat komt gewoon niet meer goed met die mannen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe kan het dan dat ze van te voren het wel heel goed deden samen? Ik heb echt ontzettend spijt nu dat ik ze heb proberen naar buiten te doen..

Ik weet niet hoe oud ze zijn, want we hebben ze afgehaald bij iemand die ze niet meer wilde hebben inclusief hokken e.d. Volgens mij zijn ze al wel een paar jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:( Dat klinkt inderdaad allemaal niet erg hoopvol.. Is er misschien iemand uit de buurt van Ommen/Zwolle die eventueel met mij een konijn wil ruilen dan zodat ik wel 2 konijnen krijg die met elkaar kunnen opschieten?

En het is zeker niet zo dat ze het over een tijdje vergeten zijn en ik het dan weer kan proberen of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee helaas ,ook over een tijdje opnieuw proberen zal denk ik geen kans hebben

twee rammen gaat nu eenmaal zelden en echt zelden goed .

je kan ze ook niet bijde een vriendin geven meschien ?of is dat geen oplossing ,

of indd eens bij een opvang informeren ,of zij meschien wat kunnen betekeken voor je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een andere vraag, hoe weet ik of de mannetjes gecastereerd(schrijf je dat zo?) zijn? Want als ik ze beide een vriendinnetje wil geven is dat wel handig om te weten ;-)

En kan ik ze als ik ze van de zomer naar buiten doe ze dan in de winter ook buiten laten? Krijgen ze dan een wintervacht zeg maar? Want heb hier op zich genoeg ruimte buiten om ze goed te kunnen houden daar.

En waar zou ik kunnen kijken naar zo'n opvang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gecastreerde ram heeft zowiezo geen ballen meer. Je zult dus in hun "privezone" moeten kijken of ze gecastreerd zijn. Kan je nog contact op nemen met de oude eigenaar, misschien dat hij/zij het kan vertellen of ze gecastreerd zijn?

Als je ze van de zomer naar buiten doet, kun je ze in de winter ook buiten laten. Wel lekker veel stro in het hok als het koud word, dat isoleert goed.

Er zijn meerdere opvangen in nederland, als jij aangeeft waar je woont, zijn er genoeg mensen hier die een opvang bij jou in de buurt kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, je kan niet zeggen dat konijnen het niet goed bij ons hebben, want zelfs de wilde konijnen gaan bij ons in de tuin zitten haha! Keek net naar buiten en zit er ineens een wild konijntje aan mijn planten te knabbelen :) Mooi gezicht :) M'n vriend gelijk foto's maken haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen de foto van het konijntje in de tuin hier neer te zetten..

main.php?cmd=imageview&var1=IMG_7373_k.jpg&var2=1

En ik vroeg me nog af hoeveel het kost als je je konijn laat castereren. Want als het te duur wordt kan ik misschien gewoon de konijnen apart zetten, ik heb een buiten en binnenhok dus kan ze wel gemakkelijk een eigen plekje geven, maar vind zielig voor ze om alleen te zijn.. Of hebben meer mensen hier konijnen gewoon apart staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen zijn gelukkiger met een soortgenootje, dus het is wel aan te raden om ze een vriendin te geven. Daarnaast hoeft castreren niet duur te zijn, ik zou als ik jou was wat rond bellen bij verschillende dierenartsen, ik betaalde voor één konijn ooit 85 euro, bij een andere dierenarts betaalde ik 75 euro voor 3 rammen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je het nog gaat lukken ze samen te houden... tenzij je ze castreert.. Ik heb zelf twee dames samen gehad.. waarvan eentje ook van de een op de andere dag met een kapot oor zat.. Gekke was dat zij erna buiten juist wel samen konden maar binnen niet..

Hoe dan ook.. óf castreren óf uit elkaar halen.. Als je ze toch probeert zo samen te houden ben ik bang dat het nog wel eens HEEL erug verkeerd af kan lopen! Gewoon niet proberen!!!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Srry.. weer niet opgelet.. :oops:

Mijn reactie was op je eerste bericht.. maar inmiddels weet je dat dus allemaal al..

Tja.. Ik heb mijn twee dames na het incident dus appart gehouden.. Wel bij elkaar in de buurt.. ik had een dubbeldekkerhok gemaakt..

Maar helemaal appart kan in principe ook.. Als je ze maar voldoende aandacht geeft.. want ja.. als ze geen konijnemaatje hebben... dan moet jij maar hun maatje zijn he?!

Nogmaals succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een mooi konijntje!

een castratie is een standaardoperatie, de dierenarts doet het een paar keer per dag dus misschien krijg je wel korting als je ze daar allebei laat helpen. maar ga vooral naar een konijnkundige dierenarts, liever duurder uit zijn dan een dood konijn, toch?

je kan je dierenarts bijvoorbeeld vragen of een konijn nuchter moet zijn voor een operatie. als hij ja zegt gelijk ophangen, dat mag namelijk nooit met een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .