Ga naar inhoud

Konijnen taal...


Hopseflops

Aanbevolen berichten

Net voorgesteld en meteen een paar vragen...

- mijn nijntje drukt vaak zijn neusje tegen mijn hand als ik mijn hand in de kooi voor hem hou. Ook als ik hem rustig ga kriebelen, blijft hij zijn neusje tegen mijn hand drukken. Ergens heb ik gelezen dat hij dit doet omdat hij me lief vind, maar ik wil dit graag zeker weten. En als het iets anders betekent, wat moet ik dan doen?

- op deze site lees ik dat het beter is om nijntjes niet alleen te houden. Maar, van verschillende hobby fokkers heb ik begrepen dat nijntjes koppelen erg moeilijk is. En dat een nijn alleen helemaal niet zielig hoeft te zijn, als hij maar genoeg aandacht krijgt en te spelen heeft.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Als hij tegen je aandrukt betekent dat inderdaad dat hij je lief vindt en graag aandacht/aai wil. Als hij echt tegen je port dan is het meer een geval van 'ga weg' of 'ik ben je zat'. Hier in ieder geval :)

- Er zijn veel topics over het alleen of samen houden van je konijntje. Wellicht kun je die lezen, daar staan ook veel verschillende kijkwijzen van forumleden in. Ik denk dat het algemene beeld is dat een konijn met een vriendje in 9 van de 10 gevallen gelukkigER is, maar dat een konijn alleen ook gelukkig is als je hem binnen houdt, voldoende aandacht en afleiding geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Lian! Dus óf mijn nijn vindt mij lief... óf hij heeft na 2 dagen al genoeg van me... ghahah... Hoe merk ik nu wat hij bedoelt?

Bedankt voor de tip over het alleen wonen. Voorlopig zal hij geen vriendinnetje krijgen, ik ga eerst eens kijken hoe het met hem gaat alleen. Bovendien zal hij dan eerst moeten worden.. ssssjjtt... laat het hem nog maar niet horen.. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook een kwestie van je konijn leren kennen.

In het begin moest ik die van mij ook echt ontdekken (had ook nog nooit een konijn gehad), nu een aantal maanden later zie ik aan de stand van zijn oren al wat hij 'denkt' en weet ik precies welke por waarvoor dient.

Als hij je port en er vervolgens lekker bij gaat liggen om geaaid te worden, dan is dat duidelijk. Als hij je port en in een aanvallende houding gaat staan dan is dat ook duidelijk.

En jij kunt over een paar maanden als beste weten of jouw konijn gelukkig is (alleen) of niet.

Even aftasten dus! Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben het eens met Freud..

Het is je konijn leren kennen.. Mijn meiden komen me regelmatig porren als ik op mn bureaustoel zit, of ik me even kan verlagen naar de vloer aub om de dames te aaien (en dan snel wegrennen, en langzaam weer dichterbij komen - spelletje)...

Ze stampen ook wel eens, algemeen staat dat voor angst, maar ik heb meer het idee dat ze graag duidelijk willen maken dat ze het ergens niet mee eens zijn (weer het hok in bijvoorbeeld)...

Je leert je konijnen het best kennen door "te doen" :)

Ze kunnen heel goed duidelijk maken wat ze oke vinden en wat niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stampen heb ik hem nog niet horen doen..

Leuk om te lezen, hoe goed jullie je nijn kennen.

Meneer zat net in de hooiruif te knabbelen en ik kriebelde hem een beetje. Hij zakte helemaal in (niet van angst, maar meer van pppprrrrrrr....) en knabbelde ondertussen gewoon door. Goed teken, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa leuk is dat he als zo zo zacht gaan knarsetanden. Doet noëlle ook heel vaak als ik haar aai. Op een gegeven moment gaat ze helemaal languit liggen en dan met r kopje plat op de grond, dan is ze helemaal ontspannen. Dan mag ik zelfs aan dr achterpootjes zitten terwijl een konijn dat vaak eng vindt.(is mijn ervaring) Ben benieuwd naar de foto's..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn 2 konijntje morgen 1 week en lijkt het erg naar zn zin te hebben laat zich vaak languit in zn kooi omvallen en gaat dan heerlijk lang uit liggen!

Als ie bij me zit kruipt ie helemaal in mn nek en als ik m zachtjes kriebel hoor je m zachtjes knarsetanden en zit dan gewoon te slapen!!!

Ligt nui languit om de bank naast me en ik mag soms zelf even aan zn pootjes zitten...

Goed teken toch???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet hier weer even nuanceren...

Een jong konijn wat je pas hebt en je een duw met zijn neus geeft, heeft eerder iets van "wat zit jij hier te doen?" of "jij bent er misschien wel, maar ik bekijk je niet eens" of "je zit in de weg" DAT is natuurlijk konijnengedrag.

Doordat wij mensen op dat porren reageren door te gaan aaien, leert het konijn dat als het komt porren , het lekker geaaid wordt. actie=reactie

Als een konijn echt helemaal aan jou gewend is en je zelfs accepteerd (wat een enorm compliment is van een prooidier) , dan gaat het in eerste instantie dingen likken die het met jou associeert. De plek op de sofa waar je altijd zit bv of je hoofdkussen. Als een konijn jou echt vertrouwd, zal het beginnen likjes geven op je kleding, daarna als je geluk hebt ook op je naakte huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet hier weer even nuanceren...

Een jong konijn wat je pas hebt en je een duw met zijn neus geeft, heeft eerder iets van "wat zit jij hier te doen?" of "jij bent er misschien wel, maar ik bekijk je niet eens" of "je zit in de weg" DAT is natuurlijk konijnengedrag.

Doordat wij mensen op dat porren reageren door te gaan aaien, leert het konijn dat als het komt porren , het lekker geaaid wordt. actie=reactie

Als een konijn echt helemaal aan jou gewend is en je zelfs accepteerd (wat een enorm compliment is van een prooidier) , dan gaat het in eerste instantie dingen likken die het met jou associeert. De plek op de sofa waar je altijd zit bv of je hoofdkussen. Als een konijn jou echt vertrouwd, zal het beginnen likjes geven op je kleding, daarna als je geluk hebt ook op je naakte huid.

Bedankt Caroline..

Ik heb toch nog een vraag over het tam(mer) maken.. Op de meeste plekken lees ik dat je een konijn met rust moet laten en naar je toe moet laten komen. Verschillende hobbyfokkers hebben mij verteld dat hij ook moet wennen aan dingen, zoals kammen en eventueel op de rug liggen (om de buik ook te kammen, maar dat was bij een langhaar konijn). Ik vind dit erg tegenstrijdig en ben erg benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

Ik zou het erg fijn vinden als nijn naar me toe zou komen voor een knuffel en goed tam wordt. Maar ik vind het nog belangrijker dat hij lekker gelukkig is. Ik wil het dus graag goed aanpakken, dus tips zijn zeer welkom!

Hij heeft nu een grote ren en hij komt wel naar me toe, maar als ik dan ga aaien, stapt hij weg. Hij rent niet weg, schrikt ook niet, maar moet ook niet veel hebben van het aaien. Moet ik het nu wel doen (aaien, zodat hij eraan went) of moet ik dit niet doen? En gewoon af en toe proberen?

Oppakken doe ik zo weinig mogelijk, want vindt hij niet leuk. Hoe laat ik hem rustig hieraan wennen? Of moet ik daar beter mee wachten tot hij blijft zitten als ik hem aai en dit prettig vindt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

om te beginnen kun je eens p je buik voor zijn kooi of ren gaan ligge en op een zachte toon tegen hem praten. zo leert hij je stem kennen en gaat hij hieraan wennen.

een volgende stap die je kunt nemen is je hand in zijn kooi leggen. gewoon plat op de bodem en er verder niks mee doen...

in t begin zal ie afstandelijk van je hand zijn maar naderhand gaat ie op onderzoek uit en zal ie je hand komen besnuffelen.

vervolgens kun je je hand met wat lekkers erin in zijn kooi steken.

iets wat ie graag heeft of gewoon een lekker biks brokjes houd je dan gewon in je hand en wacht hiermee tot hij naar je toe komt om het te pakken.

daarna kun je voorzichtig beginnen met hem een aai te geven....

ook zijn ooi regelmatig eens open zetten en hem zelf laten bepalen wanneer hij eruit komt en dan lekker laten lopen is een goed idee.

je kunt natuurlijk ok zelf in zijn ren gan zitten en dan gezellig wat tegen hem kletsen.

zoals je al leest kun je beter je konijn het tempo laten bepalen. door hem op te pakken en dingen te snel te willen kan ie gestresst raken en bang van je worden.

je zuklt merken als je dit rustig aan aanpakt dat je steeds meer met m kan en mag doen!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

om te beginnen kun je eens p je buik voor zijn kooi of ren gaan ligge en op een zachte toon tegen hem praten. zo leert hij je stem kennen en gaat hij hieraan wennen.

een volgende stap die je kunt nemen is je hand in zijn kooi leggen. gewoon plat op de bodem en er verder niks mee doen...

in t begin zal ie afstandelijk van je hand zijn maar naderhand gaat ie op onderzoek uit en zal ie je hand komen besnuffelen.

Hij is ontzettend nieuwsgierig en helemaal niet bang. Hij komt ook echt naar me toe als ik bij de kooi kom zitten, of in de ren komt hij ook naar me toe. Dus ik moet maar gewoon geduld hebben..

vervolgens kun je je hand met wat lekkers erin in zijn kooi steken.

iets wat ie graag heeft of gewoon een lekker biks brokjes houd je dan gewon in je hand en wacht hiermee tot hij naar je toe komt om het te pakken.

Hij eet ook al uit mijn hand :bunny:

En de kooi staat de hele dag open en regelmatig ga ik er even bij zitten. Gezellig.. hij hopt dan wat rond, maar ook vaak gaat hij gewoon liggen. :bunny3: Hij maakt ook regelmatig van die gekke bokkensproken, geweldig!

Goed, volhouden dus dan komt het wel goed lees ik. :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .