Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste iedereen eigenlijk,

Ik ben al jaren een stille kijker van 24 jaar. Maar nu wil ik toch zelf eens wat aan jullie vragen. 

Ik heb 2 binnenkonijnen wat een eigen kamer hebben van 7 vierkante meter. 

Echter is mij opgevallen dat beide last krijgen van sore hocks, ik heb een laag polig tapijt op de vloer liggen van de Hornbach. Naar wat onderzoek vermoed ik dat dit tapijt, icm dat de nagels wat vaker geknipt mogen worden de oorzaak is van hun sore hocks. Tot nu toe hebben ze enkel wat vacht verlies en is in mijn ogen het huidje wat aan de rode kant, geen wonden etc. 

Nu ben ik al wezen onderzoeken wat het beste zou kunnen helpen mbt de ondergronden. Ik heb al foamtegels aangeschaft en ben nu alleen nog opzoek naar wat ik op deze tegels kan leggen. Ik krijg alleen van alle kanten mixed verhalen. De ene zegt juist een katoenen tapijt en de andere zegt juist van niet. Als ik het aan chat GPT vraag raad hij zeer sterk vetbedden aan, alleen lees ik in een topic bij jullie dat dit juist voor een slechter resultaat beidt. 

Wat kan ik nou het best als bovenlaag gebruiken tegen hun zere hakjes? kwa prijs maakt het mij niet veel uit, maar ik zie bijvoorbeeld beddengoed als veel te slap en losjes gezien ze heel veel zoomies op een dag doen. Het moet wel een beetje practisch zijn. 

Hebben jullie tips? 

Alvast héél erg bedankt!

Geplaatst:

Welkom op het forum! Leuk dat je je dan nu hebt aangemeld.

Van tapijt kunnen ze inderdaad sore hocks krijgen. Gelukkig zijn het nog geen echte wondjes. Ik ben zelf fan van vinyl als ondergrond voor binnenkonijnen. Dat is te koop bij Kwantum, Leen Bakker, enz. Het maakt ook makkelijk schoon. Zolang de achterpoten gevoelig zijn kan je die foamtegels er onder leggen, als extra demping. 

Met vetbedden kan je de ruimte van 7 m2 niet in zijn geheel afdekken (zonder dat ze het zo opzij duwen). Ik zou er wel voor zorgen dat ze niet bij de foamtegels kunnen, want als ze er van eten lijkt me dat niet zo goed voor ze. En ik kan me inderdaad voorstellen dat vetbedden niet zo prettig is bij zere hakjes. Het is wel lekker zacht, maar ik kan me voorstellen dat het juist ook kan branden, net als bij fleece. Leg in ieder geval geen fleece bij ze. 

Vandaar dat ik ook in deze situatie voor vinyl zou gaan (bovenop de foam tegels). Ik heb er bij zieke binnenkonijnen dan wel eens een vetbed als los kleedje op gelegd, maar dat zou ik bij jou nu niet doen denk ik.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Behalve nagelverzorging, wat echt heel belangrijk is bij binnen konijnen speelt gewicht soms ook een rol.

Toen Leeuw nog dikkkk was en door dieet actiever werd, kreeg hij sore hocks. 

Heb toen 2 oude dekbedden neergelegd en bedbank uitgeklapt zodat hij voldoende zacht materiaal onder zijn poetjes had plusss sokjes aangedaan. Teentjes van de sokjes afgeknipt en bleven netjes zitten. Heb nog steeds dezelfde kleden als in het begin maar hij heeft geen sore hocks meer gehad. Bij hem kwam het echt door overgewicht en jaren lang in een kooitje zitten zonder beweging 😥 Bij ons kreeg hij direct de vrijheid en dat konden zijn hakjes duidelijk niet aan. Zijn vriendje Kleine heeft er nooit last van gehad.

• Mee eens! 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Welkom op het forum! Leuk dat je je dan nu hebt aangemeld.

Van tapijt kunnen ze inderdaad sore hocks krijgen. Gelukkig zijn het nog geen echte wondjes. Ik ben zelf fan van vinyl als ondergrond voor binnenkonijnen. Dat is te koop bij Kwantum, Leen Bakker, enz. Het maakt ook makkelijk schoon. Zolang de achterpoten gevoelig zijn kan je die foamtegels er onder leggen, als extra demping. 

Met vetbedden kan je de ruimte van 7 m2 niet in zijn geheel afdekken (zonder dat ze het zo opzij duwen). Ik zou er wel voor zorgen dat ze niet bij de foamtegels kunnen, want als ze er van eten lijkt me dat niet zo goed voor ze. En ik kan me inderdaad voorstellen dat vetbedden niet zo prettig is bij zere hakjes. Het is wel lekker zacht, maar ik kan me voorstellen dat het juist ook kan branden, net als bij fleece. Leg in ieder geval geen fleece bij ze. 

Vandaar dat ik ook in deze situatie voor vinyl zou gaan (bovenop de foam tegels). Ik heb er bij zieke binnenkonijnen dan wel eens een vetbed als los kleedje op gelegd, maar dat zou ik bij jou nu niet doen denk ik.

Dankjewel! 🤍

Oh Vinyl! Die optie heb ik inderdaad nog niet voorbij zien komen. Het eerste wat in mij opkomt is dat niet te glad? Doe je daar verder ook niks overheen?

Heb jij toevallig een aanrader? Ik heb al gelezen dat er wat minder gladde zijn maar gezien jij er al ervaring mee hebt zou het fijn zijn om een aanbeveling te krijgen!

Geplaatst:

Nee, het was niet te glad. Er zit wel iets van structuur op. Ik heb er verschillende konijnen op gehad en het ging altijd prima. Ik legde er niks op. Soms legde ik wel 1 vetbed los in de ren er op of een handdoek, maar dat was dan meer als warmer ligplekje bedoeld aangezien ik alleen zieke konijnen binnen heb. De rest van de ren was dan gewoon kaal vinyl.

Ik heb gewoon de goedkoopste gekocht 😉 Van zo’n rol van 4 meter breed. 

• Bedankt 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .