wessels Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Ik heb een al wat ouder mannetje dat tot nu toe niet lief is geweest voor de voedsters waar hij mee heeft geleefd. Hij komt uit een opvang, is daar ook weer geweest voor koppelvakanties. Hij was al onaardig bij kennismaking maar het koppelen leek toch in het begin te lukken. Wanneer hij lelijk deed liep de voedster gewoon weg. Hij heeft twee keer met een voedster samengeleefd, de ruimte binnen en buiten was groot genoeg. Hij was vanaf het begin wat afstandelijk en dominant en hij heeft voernijd, de voedster werd steeds weggejaagd wanneer ik eraan kwam. In het begin zocht hij zijn vriendinnetje nog af en toe op, maar later werd dit minder, en vaak als de voedster naar hem toe kwam ging hij ergens anders heen. De eerste keer is de voedster na een paar jaar overleden na ziekte. Bij het tweede vrouwtje ging het net zo, na twee jaar heb ik haar teruggebracht want ik gunde haar eindelijk een lief mannetje. De vrouw van de opvang zei dat hij waarschijnlijk van jongs af aan een ' mensenkonijn' is geweest, ook al doet hij ook steeds onaardig tegen mensen, hij zal altijd dominant blijven en voernijd blijven houden. Hij is nu wel eenzaam, zou liever een vrouwtje erbij willen. maar of ik het een vrouwtje wil aandoen met hem te leven? Ik hoor graag of jullie advies hebben. Quote
Evee Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Ik heb ook jaren terug een onaardig konijn geadopteerd, lastig te koppelen. Ik had een zwak voor haar, ze was langzitter. En mocht bij hoge uitzondering alleen geadopteerd. Uiteindelijk heb ik wel een hele lieve ram gevonden en thuis gekoppeld. Dat ging heel goed en ook haar karakter veranderde. En toen kwam ik er eigenlijk pas achter dat het onaardige konijn slechtziend was.... Er was dus een hele goede reden dat ze zo onaardig was, tot ze met een hele lieve zorgzame ram samen kwam te leven die ze vertrouwde en die haar steun gaf. Zelfs naar mij veranderde ze en ze werd heel aanhankelijk zelfs. Ik zou zeggen, wel blijven proberen. Maar passend bij je konijn kijken naar de manier van koppelen en de passende partner. 1 Quote
wessels Geplaatst: 12 maart Auteur Geplaatst: 12 maart Wat mooi dat je begreep wat er met jouw konijn aan de hand was, je hebt voor haar echt het verschil gemaakt! Mijn konijn heeft blaaszand, pas geleden heeft hij nog een blaasspoeling gehad om te kunnen kijken of hij een blaassteen had, dit was gelukkig niet zo. Zijn buik is steeds wat gevoelig, misschien dat dit meespeelt bij zijn aftandelijke gedrag. Maar hij is ook erg dominant, altijd al sinds jaren. En ook door de voernijd begint hij al te grommen en het andere konijn op te jagen wanneer ik aan kom lopen. Ik denk dat een vrouwtje dat ook stevig kan reageren misschien zou kunnen, bij de opvang lukte het toen niet om hem aan een bazig vrouwtje te koppelen omdat hij daar zenuwachtig en bang van werd, daarom kreeg hij een heel lief vrouwtje. Maar ik gunde haar na twee jaar met hem toch meer liefde. De voernijd was al naar om te zien maar dat hij steeds wegging als ze toenadering zocht en ik haar steeds alleen zag zitten deed me toch besluiten dat ze een beter leven vediende dan met hem samen. Quote
Suus1978 Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Wat moet dat na twee jaar een moeilijke beslissing zijn geweest, hoewel ze nu waarschijnlijk wel beter af is. In een opvang zitten met een beetje geluk meerdere potentieel geschikte partners en vaak zijn ze ook wel bereid wat extra moeite te doen voor een "moeilijk" konijn. Dus geef de moed niet op en neem vooral contact op met een asiel. Ze helpen je graag! 1 Quote
Naomivandorp Geplaatst: zondag om 16:45 Geplaatst: zondag om 16:45 Hoii Ik heb een ram, gecastreerd, word 15 mei 1 jaar. Nu is hij soms echt heel fel, en valt je als ware aan. Ook als je hem alleen aaien wilt. Hij gromt dan, en tegelijkertijd wil hij je krabben en bijten. Hij loopt binnen, mag de hele dag los lopen. Ik heb dit nog nooit mee gemaakt met konijnen.. wie heeft er tips voor mij?? Want hij valt de kinderen ook aan.. Quote
bunnyempress Geplaatst: maandag om 06:31 Geplaatst: maandag om 06:31 13 uren geleden, Naomivandorp zei: Hoii Ik heb een ram, gecastreerd, word 15 mei 1 jaar. Nu is hij soms echt heel fel, en valt je als ware aan. Ook als je hem alleen aaien wilt. Hij gromt dan, en tegelijkertijd wil hij je krabben en bijten. Hij loopt binnen, mag de hele dag los lopen. Ik heb dit nog nooit mee gemaakt met konijnen.. wie heeft er tips voor mij?? Want hij valt de kinderen ook aan.. Dat klinkt heel territoriaal. Even wat vragen: * je schrijft hele dag los - wat gebeurd er ‘s nachts? Sommige konijnen kunnen niet goed tegen een wisselend territorium. Dan gaan ze dus de hele tijd hun plekje “verdedigen”. * eet, keutelt en drinkt hij wel goed ? Als een konijn ziek is, kan hij ook heftiger reageren. Zijn de ogen goed nagekeken? * vaak aaien kinderen “van voren”. Wij hebben ogen aan de voorkant, maar bij een konijn zitten ze opzij. Van voren is een blinde vlek. Dat is dus voor een konijn alsof er uit de dode hoek plots iets heftigs naar hen toe komt. Dan geven ze interactie op de manier die ze kennen: bijten om te kijken wat het is. Probeer konijnen vanaf de zijkant te benaderen en aai altijd eerst konten, als het konijn aangeeft dat dit kan. Niet elk konijn kan geaaid of geknuffeld worden. Het loont de moeite om een konijn tammer te maken door vooral flink bij ze te zitten en ze niet aan te raken. Door uit de hand te voeren e.d. Konijnen zijn ook echt groepsdieren. In hun eentje zijn konijnen vaak angstiger, slapen slechter (ze houden voor elkaar de wacht) en zijn dan vaak ook humeuriger / agressiever. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.