Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Beste konijnenbezitters,

Ik heb onlangs mijn lieve konijn Joki verloren. Ik ben er kapot van, hij was net 1 jaar oud. Hij had een ongelooflijk grappig karakter, maar was soms ook zo chagrijnig. Haha! We zijn hem kwijtgeraakt door neusproblemen. We hebben alles gedaan wat de dierenarts ons vertelde, en zelfs meer, maar een paar weken geleden hebben we hem gevonden. Ik heb me nog nooit zo verdrietig gevoeld.

Ons andere konijn, Nitty, miste haar vriendje. Ze stopte met eten en zat de hele dag op dezelfde plek. Dus besloten we niet lang te wachten om een nieuw vriendje voor haar te zoeken. Kortom, we hebben er een gevonden. Ze hadden in het begin wat moeite om de juiste rangorde te vinden, maar ze zijn nu dol op elkaar.

Gisteren ontdekten we dat ons nieuwste konijn Lumi, die nu 3 weken bij ons is, een snotneus heeft. Ik ben helemaal ontmoedigd. Ik sta op het punt om te stoppen met konijnen houden. Hoe is dit mogelijk? Ja, ze wonen buiten, maar ze zijn ook buiten geboren en getogen. Het hok is heel goed georganiseerd en zo schoon als een buitenhok maar kan zijn. Het hooi is van goede kwaliteit en stofvrij. Het hok staat ook uit de wind. Het is de laatste tijd erg nat geweest, maar de zon schijnt nu meer. Nitty heeft nooit problemen gehad met een snotneus. Daarom is het zo vreemd. Als het een bacterie was, zou ze toch ook ziek zijn geweest?

De dierenarts heeft ons medicijnen (metacam en doxy) gegeven en ik ga proberen dit konijntje te redden. Het ziet er nu anders uit; Lumi heeft alleen een klein beetje wit snot en niest af en toe. Joki had een verstopte neus en helemaal geen snot zichtbaar. Daar hielp metacam en doxy nauwelijks, neusspoelen wel maar dat was zo extreem ingrijpend voor zowel hem als mijzelf. 

Dus, andere konijnenbezitters, is dit een vreemde, vervelende pechsituatie, of hebben andere konijnen ook wel eens een snotneus? En ALS jullie konijn een snotneus had, is die er dan overheen gekomen?

Deel alsjeblieft jullie ervaringen!

aangepast door Yke
Typfout

Vervelende en verdrietige situatie! Sterkte ☹️ Ik heb ervaring met mijn konijn Muffel die een snotneus heeft regelmatig. Maar zij leeft met haar maatje binnen. Wat ik merk aan haar wanneer ze een snotneus krijgt dat het komt door:

- stoffige omgeving

- tocht

- temperatuur wisselingen

- stoffig hooi

- stoffige bodembedekking

Ik heb geen idee of je er iets mee kan aangezien mijn konijnen freeroam binnen zitten. Zodra ik een nies hoor start ik met twee of drie dagen metacam en daarna is het weer onder controle. Laatst had ook opeens het andere konijntje Olllie een snotneus en hijgde enorm. Dat was een nieuwe situatie en de dierenarts zei dat het vermoedelijk toen een virus was en ze elkaar hadden aangestoken. Maar dit was dus een aparte situatie naast het chronische snot wat Muffel heeft. Ik ben er in ieder geval wel altijd snel bij! Een snotneus kan ook weer door tandproblemen etc komen. 

aangepast door Arielle
Geplaatst:

Gelukkig hier nog nooit een snotneus al heeft Scarlett wel een paar keertjes lopen niezen.

Ik schrik er altijd van, want een snotneus is niet onschuldig bij konijnen. Het is meer vergelijkbaar met een longontsteking bij mensen.

Ze kunnen er goed ziek van zijn, maar het ligt er wel aan wat er aan de hand is.

Globaal gezien zijn er 3 oorzaken:

1. Besmettelijk snot bijv. door Pasteurella
  2. Voorwerp in de neus en/of tand probleem
  3. Stof / gevoelig voor invloeden van weer e.d. 

Het besmettelijke snot moet goed worden behandeld, anders kan het chronisch worden. Als het besmettelijk is, dan is soms het maatje wel vatbaar en soms niet. Dus je hebt konijnen die gewoon sterker zijn en geen last krijgen van het besmettelijke snot, met een maatje wat telkens niest. 

Bij een voorwerp of tandprobleem dan moet dit opgelost worden door het weghalen van het onderliggende probleem. Als het stofgevoeligheid is, dan is het vaak veel onschuldiger, zodra je de stoffigheid oplost is het weg.

Afhankelijk van waar het snot vandaan komt is het dus soms een lastige weg en soms is het dus zo opgelost. Dus snot an sich is geen reden tot paniek, maar wel reden tot handelen.

Meer informatie van de beste konijnenkliniek in Nederland (in Utrecht) hier: https://dierengebit.nl/konijn/snot-of-niezen/

Geplaatst:

He, arme Muffel! Toen Ollie ook ziek werd, heb je dat met succes kunnen behandelen? Mijn ervaring tot nu toe is snotneus=einde verhaal hoe hard je ook behandelt. Echt, ik ben er ziek van. Afijn, wij zijn nu bij dag 2 met behandelen en het lijkt iets beter. Maar ook dat is mijn ervaring met mijn eerste konijntje: niets is wat het lijkt.😭

Geplaatst:

Hier geen ervaring met een konijn die van snot afkwam maar ik heb wel een chronisch niezer hier sinds een maand of 10. Wat ik heb laten doen is 1 keer een kuur met Draxxin. 5 injecties, dat spul mogen ze niet meegeven dus het was om de paar dagen naar de dierenarts. Ze had ook al jaren een traanoog, waar vorig jaar ook melkwit vocht uit kwam als ze groente at. Ze heeft nog zelden een traanoog maar het witte vocht heeft ze niet meer. Maar het niezen blijft helaas.. ze is er echter niet heel ziek van. Wij hebben dus die Draxxin kuur gedaan maar doen verder niks meer eraan. Een forumlid heeft wel een konijn van snot afgekregen, ook met Draxxin. Maar dat was nadat ze 2 konijnen was verloren aan snot. Haar ervaring was, als je blijft behandelen met (wisselende) antibiotica dan is het even weg maar komt het steeds harder terug. Iets wat wij in het konijnenpension/opvang ook hebben gezien met een opvangkonijn daar. 

Geplaatst:

Hmmmm! 

Draxxin heb ik bij Joki nooit voorgesteld gekregen. Had ik dat maar geweten. Overigens denk ik dat er anatomisch iets mis was, want hij maakte echt een mega raar geluid dat meerdere dierenartsen nog nooit eerder gehoord hadden. Ook niet in het dierenziekenhuis. Ik kan en moet het misschien niet vergelijken met elkaar. Maar door het beetje trauma in mij schiet ik gelijk naar standje alarm. 🙈 We gaan het zien hoe het de komende dagen ontwikkeld. In ieder geval geen genies waargenomen vandaag bij Lumi, al was ik maar beperkt thuis. 

Geplaatst:
14 uren geleden, Yke zei:

He, arme Muffel! Toen Ollie ook ziek werd, heb je dat met succes kunnen behandelen? Mijn ervaring tot nu toe is snotneus=einde verhaal hoe hard je ook behandelt. Echt, ik ben er ziek van. Afijn, wij zijn nu bij dag 2 met behandelen en het lijkt iets beter. Maar ook dat is mijn ervaring met mijn eerste konijntje: niets is wat het lijkt.😭

Ik snap het goed, bij mij gaan ook alle alarmbellen af. Maar Ollie is helemaal oke! Heeft nergens meer last van gelukkig. Met Ollie was het ook echt eng omdat hij het zichtbaar zo enorm benauwd had. Zo ontzettend zielig. Maar hij rent weer vrolijk rond. Muffel blijft dus gevoelig en daar ben ik dan ook alert op. Hopelijk gaat het bij jouw konijntjes snel beter!

Geplaatst:

Het wordt erger, de behandeling slaat duidelijk niet aan net als bij mijn andere konijn toen. Ik weet het niet meer...

• Verdrietig 3
Geplaatst:

Oh wat naar dat Lumi het nu ook heeft… Ik snap heel goed dat je nu helemaal in de stress zit, zeker zo kort na Joki. 

Bij mensen komt een verkoudheid meestal door een virus. Bij konijnen komt snot meestal door een bacterie. Het is dus iets anders. De bacterie pasteurella is vaak de oorzaak, maar het kunnen ook andere bacteriën zijn. Of, zoals @bunnyempress al zei, kan de snotneus die je ziet ook komen door tand- of kiesproblemen, een blokkade of gewoon door stof. 

Als het met de antibiotica nu erger wordt zou ik maandag meteen weer contact opnemen met de dierenarts.

Wat betreft je vraag of wij ook konijnen met een snotneus hebben gehad, ja ik heb een aantal konijnen met snot gehad. Bij mijn konijnen kwam het door een bacterie.

1 konijn had het heel erg. Hij werd er echt ziek van. Hij heeft zelfs een paar keer gehad dat hij met zijn bek open naar lucht zat te happen… Heel naar, dan zijn ze echt in ademnood. Als je dat ziet dan moet je direct de dierenarts bellen, ook in het weekend. Dat konijn heeft er nog een aantal jaar mee geleefd! Sterk beestje denk ik. Als hij ziek was ging ik met hem naar de dierenarts en kreeg hij weer een antibioticakuur. Dan knapte hij weer redelijk op. Het was bij hem echt chronisch, hij nieste altijd wel en hij was rustiger (moe natuurlijk). Maar hij was verder gelukkig en deed gewoon zijn ding. Hij leefde in een groepje (later alleen met zijn beste vriendinnetje samen), en de andere konijnen hebben het nooit gehad. Ik heb een keer meerdere weken antibiotica gegeven om te kijken of hij er van af kon komen, maar het stagneerde op een gegeven moment. De dierenarts zei dat de anatomie van zijn neus waarschijnlijk een beetje was veranderd en dat er maar een heel klein beetje bacterie hoeft achter te blijven waardoor het later weer uitgroeit. En snot is bij konijnen soms zo dik als stopverf, wat het voor de antibiotica ook lastig maakt. Maar als je er vroeg bij bent is het het proberen waard om het langdurig aan te pakken. 1 week antibiotica is vaak niet genoeg, je moet dan niet stoppen als het bijna over is. 

Ik heb later nog 2 konijnen gehad die ook snot hadden. Die waren er met een eerste behandeling met antibiotica vanaf. Dus het kan wel!

En dan heb ik nog een konijn met snot gehad, maar dat was een heel andere situatie. Hij was al maanden zwaar ziek door EC, met uitgebreide behandeling tegen EC. Hij kreeg toen allerlei kwaaltjes er nog bij. Uiteindelijk kreeg hij dan ook nog snot erbij (zat ook met opengesperd bekje, echt heel naar). Hij was al helemaal gesloopt door de EC en toen heb ik hem in laten slapen. Maar dat was dus een heel ander verhaal, niet te vergelijken met jouw konijn.

Ik zou als ik jou was maandag de dierenarts bellen. Sterkte

Onze DA is op zaterdag open. Ben gegaan met mn partner en we hebben er wel een uur gezeten. Ik heb alle vragen kunnen stellen, eindelijk een DA die echt even de tijd nam.

We hebben een flexibel infuus spuitje  gekregen zodat we makkelijker z'n neus kunnen spoelen. Zoutoplossing met een slijmwekend middel.

Dat hebben we vandaag gedaan, Luum is natuurlijk helemaal boos op mij, maar hij nieste het uit. Hij klonk hierna een stuk beter. Morgen maar weer. Ik haat het neusspoelen echt zo hard.

Om overkill van AB te voorkomen, heb ik nu besloten niet te switchen nog en nu de neusspoelingen en metacam voort te zetten.  De DA verwacht een stof probleem. Zijn neusje ziet los van wat nattigheid wat rood/opgezwollen uit volgens de DA. 

Nou sorry hoor voor mn gezwets,  het is toch mn diertje. ❤️

aangepast door Yke
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:

“Gezwets”? Nee joh, het is juist goed dat je ons laat weten hoe het met je moppie gaat en vragen stelt!👍🏿

Wat fijn dat deze dierenarts alle tijd genomen heeft. 

Ik ga duimen dat het spoelen, hoe vervelend ook, gaat helpen. Mijn konijn leek het gaandeweg te snappen dat het na het spoelen beter ging. Ik zette wel altijd een ballenbak met lekkere kleine dingetjes klaar waar het duo meteen in dook na het spoelen, niezen en smoeltje poetsen. Dat leidde af, denk ik, van de vervelende ervaring. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Geplaatst:

Dank je Joke! 

Ik zet het hok open naar de rest van de tuin. Lumi heeft dan alle kans om zich zelf even terug te trekken naar zijn safe spacr, de lavendel bosjes, en daar z'n snoetje te poetsen. 

Ik ga het proberen beter vol te houden dan bij Joki, het overleden konijntje. Bij Joki gaf ik het op een gegeven moment op. Hij verstopte zich al in zijn zelfgegraven hol, als hij de deur hoorde. Ookal kwam ik niet eens om z'n neusje te spoelen. Sneu...

Wat fijn dat je deze dierenarts trof. Succes, hopelijk helpt het! En inderdaad, het is zeker geen gezwets. We vinden het juist fijn om een update te lezen. 

Je hoeft je niet schuldig te voelen over dat je met behandelen stopte bij Joki. Het is altijd zo lastig om een balans te vinden tussen behandelen en de angst en ongemak die de daardoor ervaren. Het is niet zwart-wit goed of fout of je langer door zou moeten gaan met behandelen of juist eerder zou moeten stoppen. Het wisselt ook erg per konijn waar je goed aan doet (tam of schuw, verder gezond of al erg zwak, enz), en per baasje en situatie.

ps: lavendel is giftig voor konijnen.

@JokeC de konijnen in een ballenbak?! 🤣 geniaal. Ik kan me best voorstellen dat ze dat leuk vinden. Heb je daar beelden van?

aangepast door Lienappelsien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .