Suus1978 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Zijn hier mensen die schapen houden toevallig? Wij hebben een stukje grasland dat te groot is om zelf te maaien en omdat de mollen er feest vieren, is maaien inmiddels ook echt onmogelijk. Mollen vangen vind ik geen optie (in de praktijk is dat namelijk doden/afmaken met klemmen) en schapen blijken prima grasmaaiers. Iemand ervaring? Op internet klinkt het allemaal zo simpel, maar dat blijkt zelden te kloppen. Quote
Evee Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik heb ervaring met schapen door vrijwilligerswerk & had vroeger een vriendje met een aantal schapen 😅 Er zit tegenwoordig wel wat wet & regelgeving aanvast, voor je ze mag houden, verdiep je daar wel even goed in. Qua onderhoud valt het wel mee. Wel de voetjes goed bijhouden, regelmatig ontwormen en ze moeten geschoren worden. Het zijn inderdaad prima grasmaaiers. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Wij hebben ook ervaring met schapen van een ander die bij ons in het weiland liepen. Je moet alles erg goed afzetten want het zijn uitbrekers eerste klas. Het gras bij de buren is altijd groener en lekkerder. Ze zijn zeer vindingrijk. En tegenwoordig moet je haast wel een wolfwerend hek hebben. En dan nog blijken ze er soms onderdoor te graven en als ze erover heen springen, krijgen ze geen stroom. Maar ze zullen eerder naar buren gaan waar ze makkelijker bij de schapen kunnen komen. En inderdaad regelmatig ontwormen en ook zorgen dat ze niet te lang op hun rug liggen. Dat zie je vaak bij dikachtige schapen met veel wol. Hier in de buurt hebben mensen schapen en alpaca's. Die hebben een hek dat veel hoger is dan voorgeschreven. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Bij onze achterburen twee schapen in de nacht van woensdag op donderdag doodgebeten door een wolf. Naar gezicht om te zien hoe ze aangevallen waren. Nu loopt hier in de buurt een kudde met 100 schapen maar die staan achter een wolfwerend hek. Maar ja als je springt, krijg je geen stroom! Geen gezicht al die palen met draden of al die netten Quote
Suus1978 Geplaatst: 2 maart Auteur Geplaatst: 2 maart Die hebben we hier gelukkig niet! We hebben alleen roofvogels, maar daar hebben ze weinig van te vrezen 🙂 Ik ben er nog steeds niet uit. De overgang van stad naar platteland is best pittig, er komt zo veel op ons af. Maar om te voorkomen dat het gras drie meter hoog wordt, moet ik hier toch echt iets mee. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Op 2-3-2026 om 08:09, Suus1978 zei: Maar om te voorkomen dat het gras drie meter hoog wordt, moet ik hier toch echt iets mee. Zeg maar niet te gauw die zitten hier niet want ondertussen zijn ze bijna overal. Wij hebben ook een ha grasland en zaten er ook mee. Nu laat iemand die in koeien handelt, hier elke zomer/najaar een paar koeien lopen. Als er wat is, app ik hem. Hij komt ook regelmatig langsrijden. Woont hier een paar km vandaan. Als er te weinig gras is, voer ik ze hooi of brok bij. Daar zorgt hij dan voor. Zo heb ik toch vee maar niet echt de verantwoording. Tja en aan het eind van het seizoen gaan ze weg voor de slacht. Maar ze hebben hier een mooi leven. Ik weet ook waar die handelaar ze vandaan heeft. Is er geen boer in de buurt die bijv. schapen op jullie land wil laten lopen? Kijk wel uit met verhuren. Hier loopt in de buurt nu een kudde van zo'n 100 schapen alleen om het gras van dat land even te kortwieken. Informeer eens in je omgeving bij de buren of zo. Quote
Suus1978 Geplaatst: 4 maart Auteur Geplaatst: 4 maart Je kunt hier inderdaad schapen "lenen". Misschien wil ik ze zelf wel houden, maar voor het eerste seizoen is dat lenen helemaal niet zo gek. Anders moet ik toch zorgen voor een stal, drinkbak, hooiruif etc. Vinden ze hier waarschijnlijk onzin, maar ik wil wel dat ze een fijne plek hebben met beschutting enzo. Er lopen hier ook kuddes schapen en koeien van de buren, die zijn van harte welkom om ons gras op te peuzelen. We hebben alle hekken weggehaald, dus dat komt misschien vanzelf goed, haha! 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart 19 uren geleden, Suus1978 zei: Je kunt hier inderdaad schapen "lenen". Misschien wil ik ze zelf wel houden, maar voor het eerste seizoen is dat lenen helemaal niet zo gek. Anders moet ik toch zorgen voor een stal, drinkbak, hooiruif etc. Vinden ze hier waarschijnlijk onzin, maar ik wil wel dat ze een fijne plek hebben met beschutting enzo. Er lopen hier ook kuddes schapen en koeien van de buren, die zijn van harte welkom om ons gras op te peuzelen. We hebben alle hekken weggehaald, dus dat komt misschien vanzelf goed, haha! Deden wij in Nederland ook altijd. De boer zetten zijn schapen op ons landje. Hij vroeg het niet eens meer. Zag dat het te lang was en hop zijn schapen er op. Nu heeft hij geen schapen meer dus als het maai tijd is pakt hij mijn stukje even mee🥰 Quote
Suus1978 Geplaatst: 5 maart Auteur Geplaatst: 5 maart @Lappie2 Wat een goede deal! Wat deed hij met de molshopen?? Dat blijkt met maaien wel een probleem te zijn. Quote
Lappie2 Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart 1 uur terug, Suus1978 zei: @Lappie2 Wat een goede deal! Wat deed hij met de molshopen?? Dat blijkt met maaien wel een probleem te zijn. 🤔Geen idee. Grote tractor met groot maai ding erachter. Voor de tuin zelf...dat is eigenlijk ook een stuk weiland gebruikten we de bosmaaier. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart 5 uren geleden, Suus1978 zei: Wat deed hij met de molshopen?? Doen wij niks mee. Trappen de dieren wel weer dicht. En als er dieren oplopen, heb je minder molshopen. Ik zeg niet: geen molshopen maar wel minder. Gewoon je weide afzetten en vragen naar 'leenschapen'. En dan leer je gelijk wat over schapen en kun je ze zelf gaan houden. Je moet weten of ontwormen, scheren, etc. etc. Hier heeft iemand minikoeien dat is ook leuk! Bijv mini Herefords. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.