BaasjeVanBarry Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Sergio (ser-djoo) en Ruaidh (roe-wee) zijn ongeveer 7 en 6, Sergio woont al bijna zijn hele leven bij ons en Ruaidh sinds mei/juni. Ze hebben altijd buiten gezeten, maar toen het overdag vroor (we wonen in Brabant, dus een paar weken terug even en gisteren weer) stopte Ruaidh met eten en duwde ze haar buik tegen de grond of ging als een bunnybun zitten trillen. Sergio heeft nergens last van. De eerste keer waren we net verhuisd, dus zaten ze nog op een kleiner oppervlak om te wennen, inmiddels hebben ze 's nachts de oppervlakte van een carport en overdag de hele tuin. Ik heb een warme kruik geprobeerd, maar daar wil ze niks van weten. De vorige keer was er weinig ruimte om de kruik te ontwijken (en hij lag op haar lievelingsplekje), dus zat ze er eigenlijk de hele tijd in de buurt. Maar dit keer kon ze hem makkelijker ontwijken en zat ze gewoon aan de andere kant van de tuin ergens te rillen. Ik heb ze gisterenavond allebei naar binnen gehaald en de verwarming in huis uit laten staan, vanochtend was het allemaal weer prima. Komend weekend gaat het weer overdag vriezen. Ik heb wel eens van iemand gehoord dat ze een konijn hadden dat opeens slecht ging, en toen ze ermee naar de dierenarts gingen, hebben ze te horen gekregen dat sommige konijnen nou eenmaal slecht tegen de kou kunnen. Zij houden hem nu binnen in de winter en buiten in de zomer en hij doet het nu al een paar jaar prima. Is dat zo, dat het soms vorkomt dat een konijn gewoon slecht tegen kou kan? Zou het kunnen dat Ruaidh ook zo'n random koukleum is? Er lijkt verder niks mis met haar vacht, ze is kortharig en mooi egaal, heeft geen dunne plekken ofzo. Sergio is een langhaar met manen en baard, die niet goed is in wassen, dus altijd een soort tutu ontwikkelt van haren die niet helemaal loslaten en ik knip iedere maand wat beginnende viltjes weg van zijn billen, buik, wangen en achter zijn oren, dus ik zou eerder van hem verwachten dat hij temperatuurproblemen heeft (zeker als hij weer lekker door de sneeuw of modder heeft lopen banjeren). Ze heeft wel problemen met haar voorpootjes: haar nagels zijn slecht/niet bijgehouden voor ze bij ons kwam en daardoor zijn al haar tenen en haar voorpootjes scheefgegroeid. Op haar achterpoten zitten doet ze even vaak als normaal zitten, uitrekken doet ze met één en soms twee (hoe dan??) pootjes vooruit gestoken in de lucht, en tussen stappen door tilt ze altijd 1 pootje op. Ze zijn allebei geen knuffelkonten, komen wel als ik de tuin in loop of het hok verschoon of ze roep, maar moeten niks van aanrakingen weten, zeker zij niet. Zelf naar binnen lopen gaat ze ook te ver, dus het is niet te doen om ze veel te wisselen tussen binnen en buiten. Ze haat het binnen en gaat dan stampen als je te lang met je handen in 'haar' kooi zit. Wat raden jullie aan? Zowel op de korte als lange termijn. Worden het vanaf nu, of volgend jaar, winter-binnen-konijnen? Blijven het buitenkonijnen maar krijgen ze een minikooi als het koud is (zodat die kruik niet te ontwijken valt)? En deze week, doe ik ze nu weer naar buiten en komend weekend weer binnen, of blijven ze nu tot na het weekend binnen? Alle ideeën zijn welkom! Quote
Cheeta26 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Lastig, hebben ze een schuilhuis met lekker warm stro? Als ze dat gebruiken tenminste. Ik heb een schuilhok en een catcube met stro erin. Maar mijn koppel slaapt liever op de catcubes of op de grond. Mijn ram heeft een dikkere vacht dan mijn voedster en als het een paar graden vriest 's nachts is zij actiever 's nachts. Maar vooral overdag slapen ze tegen elkaar aan Quote
BaasjeVanBarry Geplaatst: 11 februari Auteur Geplaatst: 11 februari Haha ja, ze hebben een schuilhok van iets van 90 bij 50 met een dikke laag stro erin waar zij soms een beetje een kuiltje in graaft als het net vers is. Maar ze zitten liever in de wc-bak die voor het hok staat, op de hennepvezelmat bovenop het hok, of in een bijzettafeltje op wielen dat eigenlijk op weg was naar de stort, maar dat ze zich toegeëigend hebben (als je zoekt op "ikea lack tafel op wielen", ze maken die helaas niet meer, maar hij is perfect, past precies een tapijttegel in). Eigenlijk alleen als er net vers hooi in het hok ligt, zit een van de twee er 5 minuten in. Soms vraag ik me af waarom ik überhaupt de moeite neem om dat hok te vullen:p Ze kruipen wel graag tegen elkaar aan, maar hij is juist veel actiever in de kou, dus hij gaat de hele tijd op een nieuwe plek zitten dutten of gewoon een rondje lopen. En dan blijft zij natuurlijk lekker zitten op dat plekje dat net een beetje warm is geworden. Quote
bunnyempress Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari 9 uren geleden, BaasjeVanBarry zei: Soms vraag ik me af waarom ik überhaupt de moeite neem om dat hok te vullen:p Ze kruipen wel graag tegen elkaar aan, maar hij is juist veel actiever in de kou, dus hij gaat de hele tijd op een nieuwe plek zitten dutten of gewoon een rondje lopen. En dan blijft zij natuurlijk lekker zitten op dat plekje dat net een beetje warm is geworden. Ja, wij dachten ook: waarom doen we nog stro in het hok. Scarlett zit gewoon in de hagel nog buiten. Ze doet wel haar koppie onder de tunnel zodat ze kan blijven slapen, maar de rest deert haar niet. Dierenarts liet weten dat ze nog nooit een konijn met zo'n dikke vacht had gezien. Onze kroelkip vindt het helemaal prima buiten, hoe koud het ook is. De eerste winter was het best sneu voor onze ram, Lodewijk, die wel echt aan het kleumen was, maar per se bij haar wilde zitten. Inmiddels heeft hij ook een betere vacht en weet hij dat hij zijn kont/staart op moet tillen. Deed hij eerst niet en dus was het zo vervilt dat het geschoren moest worden. Heeft jouw schuilhok 2 ingangen/uitgangen, want het kan zijn dat ze er daarom zo kort in zitten als het maar 1 uitgang heeft. Je kan overwegen om een extra uitgang te maken en te kijken of dat helpt. Je IKEA lack tafel heeft namelijk wel 2 uitgangen en de wc-bak natuurlijk ook. Een andere optie is om platen tegen de wc-bak te maken, zodat het wat meer beschutting biedt van wind/regen. Veel mensen die kouder wonen hebben plexiplaten als voorzet voor de ren. Verder weet ik het ook niet, maar ik hou er rekening mee dat als mijn 2 konijnen oudjes worden, ik ze vanwege gezondheid naar binnen moet verplaatsen. Quote
Marjoleink Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Weet je zeker dat haar vacht goed is? Ook haar ondervacht? Is ze recent nog nagekeken door een dierenarts? Ik zou denk ik toch proberen uit te sluiten dat iets aan de hand is. Dat is mijn eerste ingeving als een konijn zich anders gedraagt dan normaal, of dan je zou verwachten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.