Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We adviseren hier speelzand te gebruiken voor zandbakken voor konijnen, maar er is nu in het nieuws dat er asbest in kan zitten, zie bijv. dit bericht

Wat weten we over mogelijk asbest in speelzand?  https://nos.nl/l/2601232

Edit: het gaat niet om zandbak-speelzand, gelukkig!

Geplaatst:
18 minuten geleden, Evee zei:

We adviseren hier speelzand te gebruiken voor zandbakken voor konijnen, maar er is nu in het nieuws dat er asbest in kan zitten, zie bijv. dit bericht

Wat weten we over mogelijk asbest in speelzand?  https://nos.nl/l/2601232

Ok, Lekker dan NOS. Staat niet super duidelijk in het artikel.  Het gaat om gekleurd speelzand dat dus in die knutseldozen e.d. zit. Dat komt voornamelijk uit bronnen buiten Europa. 

Niet om het grijze / bruine speelzand dat wij in zandbakken gebruiken. Dit wordt in Europa gewonnen. 

Konijnen zijn dus veilig. Ik zal straks ff kijken of ik het duidelijkere artikel van het AD kan vinden en kan linken. 

• Bedankt 1
Geplaatst:
Zojuist, bunnyempress zei:

Ok, Lekker dan NOS. Staat niet super duidelijk in het artikel.  Het gaat om gekleurd speelzand dat dus in die knutseldozen e.d. zit. Dat komt voornamelijk uit bronnen buiten Europa. 

Niet om het grijze / bruine speelzand dat wij in zandbakken gebruiken. Dit wordt in Europa gewonnen. 

Konijnen zijn dus veilig. Ik zal straks ff kijken of ik het duidelijkere artikel van het AD kan vinden en kan linken. 

Oh dat is wel fijn om te weten, zoals ik het op de radio hoorde en las bij de nos, was het mij niet duidelijk wat voor speelzand het was. 

Ik heb namelijk nog een dichte zak speelzand staan en de zandbak nu niet in gebruik, maar aangezien we wel richting het voorjaar gaan, wel van plan die binnenkort weer neer te zetten voor de konijnen. Nu twijfelde ik dus wel door deze berichtgeving. 

Geplaatst:

Het artikel waar jij naar verwijst staat achter een betaalmuur, maar hier staat wel wat in over zandbakzand.

https://www.ad.nl/binnenland/bol-com-haalt-alle-producten-met-speelzand-uit-het-assortiment-na-asbestvondst~afa7ba7a/

Zandbakzand wordt nog wel gewoon verkocht. Er zijn tot nu toe geen verdenkingen dat dit ook asbesthoudend is.

...

De vondst van asbest lijkt soms een beetje op een loterij. Alle geteste producten in het AD-onderzoek komen uit Chinese mijnen en groeves. Daar kan asbest aanwezig zijn. In welk speelgoed en in welke batch het vervolgens belandt, weet niemand.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Pffff, voor de zandbakken van de konijnen dus goed nieuws. Ik schrok me echt een ongeluk toen ik het hoorde over het asbest. De moppies graven dagelijks meermaals in hun zandbak, rollen er in en liggen er ook te rusten. Het leek alsof het wachten was op zekere narigheid. Bedankt voor het citaat en de informatie!

Geplaatst:

Nou het is nog niet zeker van dat zandbakken zand:

Ik had het me al wel een paar keer afgevraagd tijdens het opvegen van het speelzand van mijn bunnies, waarbij vrij veel stof opdwarreld. 

Zand bevat 100% zeker silica, als die fijn genoeg is komt dat diep in de longen (oorzaak van silicose - of 'stoflongen'). Het gaat hier dan vooral om de korrelgrootte. Maar als er flink in gegraven is, en met vegen, ontstaan er wel meer kleinere deeltjes door afschuren.

Asbest komt van nature voor in bepaalde gesteenten, maar ik ging ervan uit dat daar wel op gecontroleerd werd😲

Je zou dit specifieke product maar door je hele huis hebben liggen omdat de kinderen ermee speelden😳😱

Als het echt van dat plakkerige zand is, zou ik denken dat de verspreiding wel minder is, maar ik zou er niet goed van slapen...

Geplaatst:

Dat is wel apart. In Nederlandse media wordt specifiek het gekleurde speelzand genoemd.  

Het gewone grijze speelzand wordt namelijk in Europa gewonnen en zou veilig zijn in zand bakken. 

Het kinetische zand, dat plakkerige, wordt helemaal niet genoemd. 

Geplaatst:

Toch heb ik ook ergens gelezen (een van de bekende media apps - weet even niet meer welke) dat het om AL het speelzand gaat? Ik snap er niks meer van. Media kan soms ook zo verwarrend zijn. Ik heb nog een zandbak buiten staan waar ze nu gelukkig toch nog even niets mee doen gezien de kou, maar heb ook nog een dichte volle zak alvast voor het voorjaar staan. Ben nu wel even in dubio of ik die wel moet gaan gebruiken dan!?

Geplaatst: (aangepast)
7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Vandaag las ik dat zandbakzand onschadelijk is. En ik zorg in de zomer altijd dat het zand niet droog is maar vochtig zodat ik geen opdwarrelend zand heb.

Het schijnt echt om het zand te gaan dat bij kinderen op school gebruikt wordt.

In de zomer wordt het zand snel droog en stuift dan veel.

Ik vermoed ook niet dat speelzand dat je bij de bouwmarkt of tuincentrum koopt asbest bevat. Volgens mij komt dit van dezelfde bron als die andere zandtypen (ophoogzand, inveegzand etc), het is alleen extra gezeefd. Anders zouden veel Nederlandse tuintjes asbest tussen de tegels hebben, dat zou een toestand zijn 😱

Maar door alle berichten hou ik even het zekere voor het onzekere. En die aanwezigheid van silica blijft toch. 

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:

Ik lig er ook niet wakker van. Maar ga geen speelzand in een graafbak in huis nemen, wat ik wel van plan was.

Wat ik al zei, ik vermoed niet dat gewoon zandbakken speelzand in Nederlandse winkels asbest bevat. Maar een vermoeden van iemand is geen bewijs.

De lijst met producten waarin het is aangetroffen:

https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Quality-and-Security/speelzand-blacklist.pdf

Maar als een product er niet tussen staat, wil dit niet zeggen dat het er niet in zit. Kennelijk wordt er niet zo goed op gecontroleerd.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Op sommige websites waar speelzand wordt verkocht voor in de zandbak wordt nu vermeld dat er geen asbest in zit (het zand wat ik gebruikte).

Ik mag hier geen reclame maken volgens mij, maar ik citeer:

Naar aanleiding van berichten in het nieuws over asbestdeeltjes in speelzand, willen we benadrukken dat het speelzand dat bij **** wordt verkocht hier niet onder valt. De berichten gaan alleen over speelzand dat in speelgoed wordt gebruikt en uit China komt. Het speelzand dat bij **** wordt verkocht komt uit erkende zandwinlocaties in Nederland en België en wordt ook in Nederland en België ingekocht. Het zand wordt regelmatig gecontroleerd en wordt volgens de regels gewonnen en verwerkt. Het speelzand voldoet aan de geldende veiligheidsnormen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .