Ga naar inhoud

help! hoe moet ik medicatie geven?


Heleen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vandaag zijn mijn 2 konijnen gecastreerd/gesteriliseerd. Nu moet ik 2 keer per dag medicatie geven via een spuitje in de bek. Dit lukt alleen niet echt omdat telkens als ik Dexter (vrouwtje) wil oppakken begint ze hard te grommen en piepen. Ik ben bang dat ik haar pijn doe en durf haar niet te pakken. Hoe moet ik nu de druppels geven?

Groetjes Heleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster deed dat ook. We hebben het toen zo aangepakt:

- Mijn vriend tilde haar op met handoschoenen aan (ze beet ook).

- Hij zette haar op de bank waar een handdoek op lag.

- Ik wikkelde haar dan in een grote handdoek en pakte haar op schoot.

- Ik hield haar voorpootjes goed vast en hield haar helemaal ingewikkeld op schoot.

- Mijn vriend pakte met 1 hand haar kopje vast en met de andere hand spoot hij de medicijnen in.

- Tussen de medicijnen door zette ik haar weer even op 4 pootjes (nog steeds helemaal ingewikkeld) zodat ze de medicijnen doorslikte.

- Ik tilde haar dan weer met handdoek en al de kooi in.

Bij het optillen lette we goed op dat we 1 hand onder haar kontje hadden en 1 hand onder de voorpootjes (zodat we niet in de buurt van de wond kwamen).

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry n beetje laat maar ik heb net gelukkig de medicatie kunnen geven met behulp van mijn vriend. Bij sylver gaat het gemakkelijk, die is weer helemaal als vanouds. Dexter is hevig aan het grommen, zelfs als ik alleen maar langs het hok loop gromt en piept ze. Het hok van Sylver staat naast haar en ook tegen hem blijft ze grommen. Ik laat haar vannacht maar met rust, ik hoop dat ze morgen meer eet want anders wordt het dwangvoeren en dat zal helemaal n ramp worden. Morgen meer nieuws!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemoergen! Nou met Dexter nog hetzelfde. Heb haar vanochtend nog geen medicatie kunnen geven want ze begint meteen te bijten als ik haar wil oppakken. Ik heb de dierenarts gebeld en gevraagd wat te doen. Wat blijkt nu, de druppels die ik meegekregen heb zijn alleen antibiotica en geen pijnstillers. Ik ga zo dus pijnstillers halen bij de dierenarts dus hopelijk zal het daarna beter gaan als ze minder pijn heeft. Ik heb haar net wel wat hooi zien eten dus ik heb wel goede hoop. Ze is ook heel aktief, loopt rondjes graaft in haar handdoek enzo. Met Sylver gaat alles goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh ja ,als ze pijn heeft ,

beter dan pijn medicatie geven ja

hopelijk gaat het dan wat beter ,

wel goed dat ze al hooi eet en wat actiever is ,vaak als ze pijn hebben gaan ze maar in een hoekje zitten he en eten ze niet .

veel succes verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja raar he! Ik heb sowieso weinig informatie gekregen toen ik ze ging ophalen. Ik vroeg of ik ze mocht optillen en dat mocht. Ik kreeg druppels mee en ging ervan uit dat dit tegen de pijn was. Ook is me niet verteld dat ik over 10 dagen terug moet voor de hechtingen. Toen ik kwam hadden ze ook net pauze ofzo heel vaag maar ik kreeg weinig info mee. Daarom vanmorgen even gebeld om het een en ander te vragen. Ik ga nu de pijnstillers ophalen dus hopelijk gaat het vanavond al beter! Bedankt voor de belangstelling en tips!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de dierenarts en pijnstillers gekregen. We heben net geprobeerd om dit met zn 2 en aan haar te geven. Nou dat lukt dus niet. Ze verzet zich zo erg dat ik haar niet vast kan houden, hierdoor ben ik weer bang dat ik haar nog meer pijn doe omdat de wond dan net onder mn hand zit. Met n handdoek lukt ook niet want ze blijft haar hoffd gewoon wegdraaien en ik hou haar niet. Ik heb het nu maar door haar drinken gedaan in de hoop dat ze het opdrinkt. Ik weet het verder echt niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af of dat in haar drinken wel zo goed gaat werken, of ze moet al haar drinken in 1 keer opdrinken :s

hoeveel ml water heeft ze in haar flesje/drinkbakje?

als ze maar een beetje drinkt kan het zijn dat de pijnstillers niet optimaal werken vanwege de hoeveelheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat een klein stenen bakje met ik denk 10 mll water echt maar een heel klein beetje en er zit 1 mll medicijnen in. Ze heeft tot nog toe nog niet ervan gedronken. ik ga zo proberen of ze banaan lust want ik las ergens dat konijnen dit lekker vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn dol op peterselie. Bovendien is peterselie eetlustopwekkend.

Ik heb ook eens een konijn gehad die zijn medicatie niet wou innemen, hoe ik ook probeerde. Hij hield gewoon zijn poten voor zijn muiltje. Ten einde raad heb ik de medicatie op een halfhard stukje brood gedaan en een minuutje laten intrekken. Dit knabbelde hij smakelijk op en zo kreeg hij toch zijn medicatie binnen.(Normaal krijgen ze zelden brood)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is inderdaad ook een goede tip! Bedankt! Peterselie heb ik helaas niet in huis, wel een basilicumplantje mogen ze dat ook? Ik zag dat Dexter net 1 hapje uit haar etensbakje nam dus dat is wel weer positief! Ze is ook constant in haar handdoek aan het graven, een lekker holletje aan het maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hebben we inderdaad geprobeerd met zn 2en, gisteravond lukte het wel maar ze was daarna helemaal uit haar doen, piepen en grommen en met haar staartje "zwaaien" als ik alleen al voor haar hok zit wordt ze helemaal paranoia. Vanmiddag kreeg ik haar wel te pakken maar toen mijn vriend het spuitje in haar mond probeerde te krijgen werd ze helemaal gek. Het lukte echt niet en nu gromt en piept ze nog steeds als ik in de buurt kom.

Sylver is trouwens vanaf net alweer begonnen met rijden op zijn knuffeltje als vanouds, ik dacht dat dit vanaf nu wel een heel stuk minder zou zijn? Nah hij heeft in ieder geval geen pijn hihi. Bij hem lukt het antibiotica geven trouwens wel gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! Dexter eet zelf wat en drinkt weer uit haar flesje. De knabbelsticks waar ze zo dol op is gaan er goed in! Minder goed nieuws, de medicijnen lukken dus nog niet... Ik probeer zo om wat druppeltjes op een knabbelstick te doen en hopen dat ze dat gewoon opeet.

Haar gedrag is na de operatie erg veranderd. Ze was altijd heel rustig, kroelerig en verreweg van vals. Maar nu is ze heel schuw, gromt en bijt zelf als ik haar wil aaien. Komt dit nog goed?

Groetjes Heleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .