Lizebunnylover Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari Wij hebben begin december een konijntje bij gezorgd, inmiddels de leeftijd van 3,5 maand oud ongeveer. hebben deze gekocht bij mensen thuis als een Nederlands dwerg hangoortje. Eerst een foto dat het konijntje nog erg klein was en hang oortjes had. Nadien bij het ophalen opstaande oortjes met de uitleg dat deze nog terug zouden gaan hangen? het maakt ons niet veel uit zolang het konijntje maar gezond is, maar hadden gewoon graag geweten welke soort we nu hebben🫣 Quote
happy211 Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari Als je het konijn niet van een fokker hebt, geen stamboom papieren hebt of het konijn geen oortatoeage heeft, dan is het waarschijnlijk geen raskonijn. Ik denk dat zeker 90% van de konijnen gewoon een mix zijn, een huis-tuin-en-keuken konijn. Maakt ze niet minder schattig, maar dan kan het soms wat gokken zijn wat o.a. de uiterlijke kenmerken zullen worden. Het komt wel regelmatig voor bij jonge konijnen dat de oren nog niet in de definitieve stand staan, hangoren die nog rechtop gaan staan, staande oren die gaan hangen, of vliegtuigoren. Dus het zal misschien nog even een verrassing worden. Meestal staan ze dan wel in een soort van halve stand, als ze echt helemaal rechtop staan zoals je bij een volwassen konijn met staande oren ziet, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze nog gaan hangen. Heb je zelf het konijn met hangoren gezien? Of vanaf het moment van ophalen al staande oren? En op de foto, waren dat echte duidelijke hangoren of ook half-hangende oren? Want ik vermoed dat je misschien verkeerd bent geïnformeerd en jouw konijn niet hetzelfde konijn is als van de foto. Je zou niet de eerste zijn waar dat bij gebeurd helaas. Als je de foto's van toen en nu kunt delen, is het wat makkelijker te beoordelen. Omdat ik vermoed dat degene bij wie jij jouw konijn hebt gehaald, misschien niet helemaal eerlijk is geweest, deel ik hieronder ook nog wat links naar tips voor beginnende konijnenbaasjes. Helaas worden er heel vaak verkeerde dingen beloofd die niet blijken te kloppen, niet in het belang van het konijn zijn, of dingen verzwegen die wel belangrijk zijn om te weten. https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/ https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/ Quote
Lizebunnylover Geplaatst: 3 januari Auteur Geplaatst: 3 januari Persoon was iemand die zelf thuis met konijnen fokt. aangezien het konijntje van op foto met de achtergrond is waar ik het konijntje ben gaan afhalen en toch specifieke kleuren heeft lijkt me het wel om hetzelfde konijntje te gaan. ik vind momenteel niet hoe ik foto’s kan toevoegen hier enkel van een webpagina? in het begin op foto echt hang oortjes en bij het afhalen stonden ze al recht op. En nu hier echt nog steeds volledig recht op staande oren. wel echt een “afgerond” hoofdje/snuitje dus vandaar geen idee. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari Heb je nog een ander konijn? Lees je even in op dit forum. Niet zomaar een konijntje erbij gaan kopen en erbij zetten. En is je konijn een ram of voedster? Is je konijn al gevaccineerd? Als het een echte fokker is die naar tentoonstellingen gaat, is hij gevaccineerd maar niet volledig tegen alles. Alleen tegen wat tentoonstellingen eisen. Bij de dierenarts kun je laten kijken of het echt een ram of voedster is. Nogmaals lees je in en dan zie je dat je twee konijnen moet houden en dat je ze bij een konijnenopvang kunt halen. Daar zijn ze veel goedkoper dan bij een fokker omdat ze volledig gevaccineerd zijn en vaak ook gesteriliseerd. Lees!!! Quote
Lizebunnylover Geplaatst: 4 januari Auteur Geplaatst: 4 januari Wauwie, dit voelt als een aanval. ik heb hiervoor ook al 2 normale konijnen gehad voor x aantal jaar. Nadien 2 Nederlandse dwerghangoortjes waarvan eentje is gestorven en nu dus een nieuw (vermoedend) dwerghangoortje zodat hij niet alleen zit. ik heb me geïnformeerd over alles en ik heb ze aan elkaar gekoppeld en blijf dit opvolgen momenteel, jeetje. ook weet ik dat konijnen van in het begin naar de dierenarts moeten en jaarlijks gevaccineerd horen te worden. Dacht dit een forum was voor elkaar tips en advies te geven was, niet elkaar te beschuldigen of aan te vallen. Quote
Marjoleink Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari Dat is zeker niet de bedoeling. Je bent van harte welkom, en we geven juist heel graag advies, dus we zijn blij dat je hier terecht bent gekomen. Vaak pakken mensen het verkeerd aan, al dan niet door onjuiste informatie van een fokker, en als er dan problemen komen dan komen ze hier voor advies. Heel eerlijk gezegd worden we er weleens een beetje moedeloos van. Fijn dat je overgebleven konijn weer een maatje krijgt. Op basis van je verhaal heb ik zelf wel een beetje twijfels over de hangoren. Je kunt een foto op verschillende manieren toevoegen. Er staat ergens uitleg over, maar dat kan ik even niet vinden. Via "bestanden toevoegen" is het makkelijkst, maar dan moet je wel de afmetingen klein zetten, of een screenshot maken (dat is automatisch al klein). Quote
Lizebunnylover Geplaatst: 4 januari Auteur Geplaatst: 4 januari ik probeer zeker altijd het beste te doen voor de konijntjes. (Onze vorige konijnen zijn toen wel impulsief aangenomen van de buren) toen werd vlug duidelijk dat konijntjes veel zorg nodig hebben en complexe diertjes zijn. Maar helemaal weg van dieren dus nu een zeer bewuste keuze. Ik heb de afbeeldingen voorlopig in m’n profiel kunne zetten. De achtergrond foto is het konijntje int begin en mijn profielfoto hoe het nu is. Alvast bedankt 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari Op 4-1-2026 om 01:31, Lizebunnylover zei: Dacht dit een forum was voor elkaar tips en advies te geven was, niet elkaar te beschuldigen of aan te vallen. Haha natuurlijk was dit geen aanval maar je verhaal was vaag. Konijntje bij een fokker en er werd niet over ervaring gesproken en je had het niet over een ander konijn dat je al bezat. Dus wilde ik waarschuwen. Deze zin uit je bericht begreep ik niet: Wij hebben begin december een konijntje bij gezorgd. Betekende dat soms dat je al een konijn had? Ik ging ervan uit dat je geen ander konijn had. Vandaar. Want als je gaat lezen op dit forum is er al veel fout gegaan bij mensen. En wij zijn eigenlijk allemaal mensen die een konijn bij een konijnenopvang willen halen. Kopen bij een fokker veroorzaakt nog meer konijnen. Vraag en aanbod. En we willen juist zo graag konijnen een goed tehuis bezorgen die uit de opvang komen. Fokken met eigen konijnen zijn we ook niet voor. 1 Quote
Lizebunnylover Geplaatst: 5 januari Auteur Geplaatst: 5 januari momenteel altijd bij mensen thuis die toevallig een nestje hadden konijnen gehaald. deze keer leek dat in eerste instantie ook zo te zijn, tot ik toe kwam en hij dus een hobby fokker bleek te zijn. ik begrijp wel dat er konijntjes uit de opvang gehaald worden en dit zeer positief is, zelf nog niet echt bekeken als optie eerlijkgezegd voordien. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari 10 uren geleden, Lizebunnylover zei: zelf nog niet echt bekeken als optie eerlijkgezegd voordien. Ik eerder ook niet hoor. Ons eerste konijn: wit met blauwe ogen hadden we ook van een fokker. Die stond op een tentoonstelling met ook pluimveel. Nijntje was een schatje en werd alleen gehouden in een hok. Toen een keer vier konijnen tegelijk bij een opvang vandaan en toen er een overbleef laten koppelen via speeddaten. Dat nog meerdere keren gedaan. Nog een keer een bij een fokker en die toen laten koppelen in een opvang. En nu steeds uit opvangen. Zo blijft een mens leren. En ik promoot het ook in mijn omgeving. Heb een video dat mijn konijnen kunstjes kunnen en dat slaat altijd goed aan. En steek ik mijn verhaal af. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.