Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo iedereen, we hadden sinds midden september 2 nieuwe konijntjes (2 mannetjes, broertjes) deze kwamen (tot nu toe) goed overeen. Maar nu is er onlangs plots eentje van gestorven. Aangezien het nog zo een

jong konijntje is willen we hem echt niet zijn leventje alleen laten door brengen. dus nu willen we een nieuw vriendje gaan halen. Dit zal ook een mannetje worden aangezien ik momenteel ons huidig konijn niet kan laten castreren/binnen houden enz. we wilden ze elk een houten hok apart geven maar dat ze wel in een ren rondom de houten hokken met een draad tussen naar elkaar toe kunnen om te snuffelen enz. heb al gelezen dat we ze elke dag van hok zouden moeten wisselen enz. Om aan elkaars geur te wennen en dan binnen 2 weken een korte kennis making. Iemand ervaring, tips, advies?

• Verdrietig 2
Geplaatst:

Ik kan je weinig tips geven behalve toch jouw ram te laten castreren zodra dit voor jou haalbaar is

Een ongecastreerde ram zal je helaas niet kunnen koppelen. Met een ongecastreerde voedster wordt zij uiteraard zwanger en dat wil je natuurlijk niet (want er zijn al veel te veel konijnen in de asielen en dan zal de ram alsnog alleen zitten want die kan niet bij moeder en babies). Een gecastreerde voedster is ook geen optie, want dan zal ze constant bereden worden door de ram vanwege zijn hormonen. Bij twee rammen samen, zeker als ze niet gecastreerd zijn, is de kans zo goed als zeker dat ze zullen gaan vechten en dat kan bij konijnen echt heftig zijn met zware verwondingen. De kans dat dit bij de twee broertjes was gebeurd, was ook groot, dus als degene bij wie je ze gekocht hebt heeft gezegd dat twee rammen wel samen kunnen, dan ben je helaas verkeerd voorgelicht.

Castratie is dus echt noodzakelijk voor je kunt gaan koppelen. Als het zover is, dan kun je het beste naar een konijnenopvang gaan. Er zitten daar veel konijnen te wachten op een nieuw thuis en maatje, en ze helpen je daar ook met het koppelen.

De manier van koppelen die jij beschrijft, kan voor heel veel frustratie bij de konijnen zorgen en juist het koppelen moeilijker maken. Als je wil weten hoe je het beter aan kunt pakken, dan kun je dat hier lezen: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/

Maar als je dus naar een konijnenopvang gaat, dan doen zij het moeilijkste deel en krijg je ze weer mee naar huis als er een goede kans op een goede match is.

• Mee eens! 2
Geplaatst:
Op 10-12-2025 om 20:37, Lizebunnylover zei:

we hadden sinds midden september 2 nieuwe konijntjes (2 mannetjes, broertjes) deze kwamen (tot nu toe) goed overeen.

Dat komt omdat ze nog jong waren. Dan gaat het altijd goed maar op een gegeven moment komen ze in de puberteit en gaat het voor 99,9% fout tussen twee rammen.

Ik kan je haast wel voorspellen dat je plan gedoemd is te mislukken. Ik ben het helemaal eens met @happy211.

Geplaatst:

oké, toch bedankt voor de info allemaal. Ik weet dat ze vaak zeggen dat 2 ongecastreerde rammen niet samen gaan, maar aangezien ik wel mensen ken met ongecastreerde mannetjes die goed gekoppeld zijn (en echt wel verschillende) vroeg ik het me toch af. vind het zo vreemd dat het heel moeilijk gaat en bij sommige (die helaas te weinig van konijnen zijn af Weten en eerlijk gezegd echt zomaar wat doen) het dan zonder problemen lukt… frustrerend 😅 we gaan bekijken wat we gaan doen.

Geplaatst:

Wellicht gaat het vaker goed dan we weten, omdat de mensen bij wie het goed gaat niet op het forum of bij de konijnenopvang komen.

Maar als vrijwilliger bij een konijnenopvang kan ik je vertellen dat het echt vaak fout gaat rond de puberteit en dan krijg je een situatie die voor iedereen vervelend is. De konijnen kunnen gewond raken. De baasjes moeten afscheid nemen van een konijn waar ze al een paar maanden aan gehecht zijn geraakt, of gaan naar twee koppels terwijl dat eerst niet de bedoeling was. Of helemaal sneu: beide konijnen komen alleen te zitten. Ik zou zelf dat risico niet willen nemen als de kans dat het wel goedgaat zo klein is.

Geplaatst:
2 uren geleden, Lizebunnylover zei:

oké, toch bedankt voor de info allemaal. Ik weet dat ze vaak zeggen dat 2 ongecastreerde rammen niet samen gaan, maar aangezien ik wel mensen ken met ongecastreerde mannetjes die goed gekoppeld zijn (en echt wel verschillende) vroeg ik het me toch af. vind het zo vreemd dat het heel moeilijk gaat en bij sommige (die helaas te weinig van konijnen zijn af Weten en eerlijk gezegd echt zomaar wat doen) het dan zonder problemen lukt… frustrerend 😅 we gaan bekijken wat we gaan doen.

Ik heb 2 mannen. 1 van bijna 3 en 1 van bijna 6. Leeuw was al 5+jaar geleden gecastreerd bij zijn eerste baasje maar Kleine nog niet. Ze waren heel klef tot Kleine in zijn pubertijd kwam..😱 Jagen, rijden, haren vlogen in het rond. Na de castratie probeerde hij nog te rijden maar kreeg Syfilis, waarschijnlijk door de stress van de operatie, en na een lange herstelperiode heeft hij het nooit meer gedaan. Ze zijn super klef samen🥰 Maar ik denk dat dat merendeels komt omdat de 1 een trauma had en te zwaar was en de ander zo angstig plus ziek van de syfilis en medicijnen.

Trauma bonding.

Leeuw is super goed afgevallen en is een stuk sneller nu en jaagt met etenstijd. Als Kleine niet zo.n zachtaardige angsthaas zou zijn geweest dan weet ik zeker dat ze gigantisch zouden vechten tot de dood. Zelfs gecastreerd!!

Ik zou goed naar het advies van Happy en To luisteren want dat risico wil je echt niet...

Zijn zoveel konijnen in de opvang die een nieuw thuis zoeken...wat oudere voedsters zullen misschien ook al gecastreerd zijn door hun vorige eigenaar ... 

Sterkte met het verlies van je kleintje 🖤🌈🐰

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .