BaasjevanBrownie Geplaatst: 28 oktober 2025 Geplaatst: 28 oktober 2025 Na hele lange afwezigheid even een klein vervelend probleempje delen: Ukkie heeft de laatste tijd vrijwel iedere dag diarree. Ze was altijd al vrij gevoelig daarvoor, dus als Brownie in de rui was moest ik echt opletten dat ze geen lijnzaad meepikte. En ook op teveel fruit reageert ze heel snel. Maar de laatste tijd kreeg ze bij een snippertje appel al last en nu zelfs bij iedere groente. Ik kan haar amper wat geven of de hele ren en het hok ligt onder de plakkaten en kan ik alles wegboenen en haar kont wassen. Ben het aardig zat aan het worden, maar vind het ook zo zielig om haar niets te geven en Brownie wel. Sinds zijn succesvolle machtsgreep mag ze al niet meer komen om te eten van hem en nu sla ik haar ook nog over. Zit ze zo zielig in een hoekje toe te kijken. Kan het met ouderdom te maken hebben? Ze moet minimaal 6 zijn.. En die dwergjes zijn altijd al zo gevoelig… Iemand tips? Quote
Lappie2 Geplaatst: 28 oktober 2025 Geplaatst: 28 oktober 2025 Is het diaree of plak poep? Ik reageerde net op een ander topic over plak poep. Bij Leeuw werken die snoepjes heel goed en na 5 jaar kan hij eindelijk alles eten. Het heet francodex. Haarbal en digestive. Haarbal geef ik in de rui en digestive de rest van de tijd. Heb er geen aandelen in 😂😂 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 28 oktober 2025 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2025 Hihi wat is het verschil? Ligt iig vol met natte dunne klodders in de ren en het hok. nog nooit van gehoord? Wat is dat precies en wat zit er dan in dat werkt? Ja, toevallig zie dat er idd nog een topic is! Quote
Kolino Geplaatst: 29 oktober 2025 Geplaatst: 29 oktober 2025 Er is wel een verschil. Plakpoep is een probleem met de blindedarm keutels (blindedarm), kan verschillende oorzaken hebben. Diarree een probleem in de dikke darm, het proces, waarbij vocht wat normaal in de dikke darm aan de voedselbrei wordt onttrokken, functioneert dan niet zoals het hoort. Het is niet altijd even makkelijk om de oorzaak te vinden. Eerst zul je moeten weten of ze nog de ronde keutels heeft. Daarnaast welke vorm ze hebben en hoe groot ze zijn. Het probleem kan overal in het spijsverteringsstelsel zitten. Zelfs daarbuiten, denk aan artrose. Als ze er niet meer goed bij kan, dan kan dit ook een reden zijn dat het aan haar kont blijft plakken, het is nogal plakkerig. Doordat het aan haar achterwerk blijft zitten kun je het wel op meerdere plekken aantreffen. Het ene is een probiocum (mits het Intestinet heet klopt dat @Lappie2?), het andere lijkt vergelijkbaar met laxomalt (of hoe het ook alweer precies heet) en is dus een anti haarbalgoedje, wat ik in het geval diarree niet zou toepassen. Het klinkt niet verkeerd om nu een probiocum te gebruiken, heb ik zelf ook lang gedaan bij darmproblemen. Bewezen werkzaam is het niet, maar het is ook niet verkeerd om te geven. Ik zit te denken, wat is de oorzaak? Stress? Mag ze wel hooi eten? Leeftijd heeft zeker invloed op hoe goed de darmen werken, bij elk dier neemt de werking van de darm af naarmate ze ouder worden. Daar kun je niets aan doen, behalve zorgen voor goede en juiste voeding. Vezels zijn dan juist heel belangrijk, in de darm zitten bacteriën die de voedselbrei afbreken, het is dus heel belangrijk dat die bacteriën in balans zijn. Normaal gesproken zorgen vezels voor die balans, maar als je aangeeft dat groentes niet goed meer lukken, dan neig ik naar problemen in de dikke darm, waar ik bij Leeuw ook wel aan dacht. Heeft Ukkie in het verleden wormen gehad, of een ernstige verstopping? Het blijft gokken, wat er aan de hand is, daarvoor heb je dus eigenlijk zoveel mogelijk informatie voor nodig over alle keutels en ook over de rest van haar fysieke toestand. Als er een reden is voor de darmen om te vertragen, dan zouden de blindedarm keutels ook vloeibaar kunnen worden. Stress kan daar zeker een factor in zijn, heb je 1 of 2 toilet bakken? Hetzelfde geldt eigenlijk voor hooiruiven. Het klinkt alsof je van alle dingen die geclaimd kunnen worden minimaal 2 zult moeten aanbieden. Quote
Lappie2 Geplaatst: 29 oktober 2025 Geplaatst: 29 oktober 2025 3 uren geleden, Kolino zei: Er is wel een verschil. Plakpoep is een probleem met de blindedarm keutels (blindedarm), kan verschillende oorzaken hebben. Diarree een probleem in de dikke darm, het proces, waarbij vocht wat normaal in de dikke darm aan de voedselbrei wordt onttrokken, functioneert dan niet zoals het hoort. Het is niet altijd even makkelijk om de oorzaak te vinden. Eerst zul je moeten weten of ze nog de ronde keutels heeft. Daarnaast welke vorm ze hebben en hoe groot ze zijn. Het probleem kan overal in het spijsverteringsstelsel zitten. Zelfs daarbuiten, denk aan artrose. Als ze er niet meer goed bij kan, dan kan dit ook een reden zijn dat het aan haar kont blijft plakken, het is nogal plakkerig. Doordat het aan haar achterwerk blijft zitten kun je het wel op meerdere plekken aantreffen. Het ene is een probiocum (mits het Intestinet heet klopt dat @Lappie2?), het andere lijkt vergelijkbaar met laxomalt (of hoe het ook alweer precies heet) en is dus een anti haarbalgoedje, wat ik in het geval diarree niet zou toepassen. Het klinkt niet verkeerd om nu een probiocum te gebruiken, heb ik zelf ook lang gedaan bij darmproblemen. Bewezen werkzaam is het niet, maar het is ook niet verkeerd om te geven. Ik zit te denken, wat is de oorzaak? Stress? Mag ze wel hooi eten? Leeftijd heeft zeker invloed op hoe goed de darmen werken, bij elk dier neemt de werking van de darm af naarmate ze ouder worden. Daar kun je niets aan doen, behalve zorgen voor goede en juiste voeding. Vezels zijn dan juist heel belangrijk, in de darm zitten bacteriën die de voedselbrei afbreken, het is dus heel belangrijk dat die bacteriën in balans zijn. Normaal gesproken zorgen vezels voor die balans, maar als je aangeeft dat groentes niet goed meer lukken, dan neig ik naar problemen in de dikke darm, waar ik bij Leeuw ook wel aan dacht. Heeft Ukkie in het verleden wormen gehad, of een ernstige verstopping? Het blijft gokken, wat er aan de hand is, daarvoor heb je dus eigenlijk zoveel mogelijk informatie voor nodig over alle keutels en ook over de rest van haar fysieke toestand. Als er een reden is voor de darmen om te vertragen, dan zouden de blindedarm keutels ook vloeibaar kunnen worden. Stress kan daar zeker een factor in zijn, heb je 1 of 2 toilet bakken? Hetzelfde geldt eigenlijk voor hooiruiven. Het klinkt alsof je van alle dingen die geclaimd kunnen worden minimaal 2 zult moeten aanbieden. Ja dat is die inderdaad. 1 werkt goed tegen verstoppingen door bijv. haren en de ander intestinet is voor gevoelige darmen. Daarom vroeg ik of het echte diaree is of meer plak poep wat de tegels in gestampt wordt. Met Leeuw was dat het kleed. Waardoor ik eerst ook niet wist of het diaree was. Daarna was het duidelijk met optillen dat het grote zachte hompen waren die lekker vast geplet zat tussen zijn achterpoten. Diaree heeft hij ook gehad toen met die niersteen/blaassteen en dat zijn donkerbruine natte vlekken. Zijn er ook nog normale keutels? Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 29 oktober 2025 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2025 Bedankt voor jullie reacties en het meedenken! Ik neig dan meer naar diarree, want het zijn echt geen vastgeklompte hompen, maar echt natte derrie. En als ze dat heeft liggen zijn er ook geen kleine keutels van haar, alleen van Brownie dan. @Kolino we hebben 2 toiletbakken en hooiruiven, maar juist dat eten ze meestal wel gezellig naast elkaar. Al is Ukkie nooit zo’n goede hooi eter geweest als Brownie. We gaan weer naar het najaar, wat betekent dat ze wat minder samen zitten. Ukkie neemt dan haar intrede in het binnenverblijf, terwijl Brownie bij weer en wind buiten zit 😉 Eergisteren geen groenten gegeven aan haar, weer kleine keutels. Gister paar blaadjes witlof en lag nu weer diarree 🙄 Ze had altijd wel snel diarree, maar nu kan ze echt niks meer aan lijkt het wel. Ze heeft wel altijd gevoelige darmen, in het voorjaar en de zomer ook geregeld gasbuik. Dan stoppen we het hele ratteplan aan medicatie erin en lapt ze weer op. Begint haast standaard te worden. Dat is ook zo raar, dat het 2 uitersten zijn. Maar wel altijd gedoe met haar. Ik denk niet dat ze veel stress heeft hoor, ze zijn gewoon een stabiel stel. Alleen Brownie is nogal fel met eten delen, dus strooi de brokjes uit en dan is het geen probleem. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 13 december 2025 Auteur Geplaatst: 13 december 2025 Gaat helaas niet veel beter. Iedere x als ik weer groente probeer ligt de ren weer vol diarree. Had na de tip van @bunnyempress gedroogde weegbree gekocht, maar dat helpt helaas niet. Ook krijgt ze iedere dag erwtenvlokken. Ik vind het ook heel zielig voor Brownie om ze helemaal geen groentes meer te geven. Maar als ik Ukkie in het binnenhok op sluit, en Brownie met de groentes buiten is hij alleen maar druk om bij Ukkie te komen en eet niet. Dus scheiden werkt niet. Enige manier waarop ik Brownie alleen groentes kan laten eten is uit de hand, en dan de hele tijd een bietsende Ukkie afweren, wat ook zo zielig is. Hebben jullie nog oplossingen? Ben nu weer overstag gegaan en Ukkie weer wat groente gegeven, maar iedere ochtend diarree wegpoetsen begint me nu ook wel aardig tegen te staan. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 13 december 2025 Geplaatst: 13 december 2025 Aaaaaw wat zielig 😥 Dit is echt een moeilijke situatie... Omdat Leeuw niet tegen groen kon gaf ik ze beiden niks. Kleine was in het begin nog te jong om groen te krijgen dus dat was nog oke. Maar later vond ik het ook zo zielig.. Mijn dochter nam hem later op bed om hem wat groen voer te geven. Bij Leeuw lijkt het op een soort verstopping in zijn darmen wat dan de boel blokkeerde en in 1 grote homp eruit kwam. Dus geen diaree in zijn geval. Met de haarbal snoepjes gaat het nu goed en eten ze samen elke dag vers groen.😊 Is het een idee om brownie uit het verblijf te halen en echt apart de groente te geven? Zal hooguit 15 minuten zijn denk ik dat ze uitelkaar zijn... Quote
happy211 Geplaatst: 13 december 2025 Geplaatst: 13 december 2025 In jouw geval zou ik stoppen met groente. Dan moet je wel even zoeken naar de juiste balans van voer, kruiden en hooi. Misschien dat gedroogde groente nog wel kunnen? Ideaal is het natuurlijk niet, maar in de geval lijkt het me gewoon medisch nodig, en zal Brownie daar helaas ook aan mee moeten doen om Ukkie zonder klachten te houden. Quote
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 15 december 2025 Geplaatst: 15 december 2025 Brownie is denk ik niet gechipt he? Ik heb zelf een huisje met kattenluik op chip gemaakt. Daardoor kan ik een konijn iets voeren waar het andere konijn niet bij kan. Dat kan natuurlijk wel alleen als ze gechipt zijn… Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 15 december 2025 Auteur Geplaatst: 15 december 2025 1 uur terug, Jamesthebunnybutler zei: Brownie is denk ik niet gechipt he? Ik heb zelf een huisje met kattenluik op chip gemaakt. Daardoor kan ik een konijn iets voeren waar het andere konijn niet bij kan. Dat kan natuurlijk wel alleen als ze gechipt zijn… Nee maar ik kan wel het binnenhok afsluiten met Ukkie erin (die schiet daar toch in als ik aankom, dus dat is niet zo moeilijk), alleen is Brownie de hele tijd bezig om te kijken waarom hij er niet door kan en is daar zo druk mee dat hij niet eet. Echt zelfs na een paar uur ligt het er nog. Dan laat ik Ukkie erbij en gaat hij wel eten. En als ze dan mee eet bijt hij haar nog weg ook. Maf beest, heb je het de hele tijd voor jezelf alleen. Quote
Kolino Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 Eigenlijk zou ik bij gedroogde kruiden geen problemen verwachten, als je die bij brokken ook niet ziet. Wel is weegbree er eentje die een positieve werking heeft op het darmstelsel, er is een maar, dat is niet altijd zo. Ik heb ook negatieve effecten gehoord bij bepaalde problemen (vergeten welke helaas, was heel specifiek). Ik heb nu mn eerdere documentatie niet voorhanden, dus ik ben een beetje onthand. Ik denk dat er meer aan de hand is en dat het niet perse aan de groente ligt, maar aan een orgaan. Ik krijg voor mezelf alleen niet helder waar je moet zoeken. Hadden jouw konijnen ooit coccidiose of wormen? Ik zou zweren dat je een hele tijd geleden ook iets had gepost, misschien over pasteurella? Is dat hetzelfde konijn? Het beeld zegt dat er of extra vocht naar de dikke darm gaat en/of dat het vocht er niet goed uitgehaald wordt. Als het niet de darm is, dan zouden hart of nieren ook kunnen zijn, indirect ook nog de lever. Dit verhaal doet me ook denken aan de konijnen die voorbij zijn gekomen met pancreatitis (alvleesklierontsteking). Qua diagnostiek neig ik naar een echo omdat je bijna alle probleemgebieden kunt bekijken. Sommige dingen zou je ook op röntgen kunnen ontdekken, maar niet alles. Ik weet niet of het er bij laten zitten en alleen met groente geven stoppen genoeg is. In principe kunnen konijnen zonder groente, maar voor de darmen zijn vezels heel belangrijk. Maar stel dat er een probleem is met de darmflora, dan wordt het verteren ervan best wel moeilijkben aan de andere kant zijn vezels ook weer nodig om de groei van de juiste bacteriën te stimuleren. Stel dat er een vergiftiging is, dan zullen de nieren water gaan dumpen, maar ik weet niet waarom groentes dat zouden veroorzaken, normaal niet. Dat is raar, tenzij er iets met de alvleesklier is 🤔 Maar ik weet niet waarom ik dat denk, sorry. De alvleesklier heeft best wel wat verschillende functies. Als de glucosewaardes niet kloppen, heb je de oorzaak ook. Maar ik vind de andere oorzaken niet ondenkbaar. Het gaat waarschijnlijk wel in een orgaan zitten dat naar de darm dumpt direct of indirect via de nieren, maar dat hoeft niet. Maar als het puur aan het vocht er niet uit kunnen halen zit, dan zou gedroogde weegbree geen probleem moeten zijn. Voor nu ff genoeg hersengekraak. Qua kruiden moet je net een toevalstreffer hebben. Oregano en tijm fijn opties waarmee de darmflora beïnvloed kan worden wr is ook een speciaal product van op de markt, helaas niet in nl verzend wel voor nette prijs naar Nederland. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 februari Auteur Geplaatst: 5 februari Iedere x stop ik weer met groentes en dan vind ik het weer zielig voor Brownie en begin ik toch weer voorzichtig. Vind het ook zo stom dat Brownie niet zonder Ukkie bereid is om groentes te eten. Probeer ze zoveel mogelijk uit de hand te voeren, zodat ik Brownie meer kan geven en haar zoveel mogelijk kan weren, hoe sneu het ook is. Maar dat is ontzettend tijdrovend en soms heb ik die tijd niet en gooi ik toch een klein portie groente neer. En dan is het de volgende dag weer raak. Ik word doodmoe van alle diarree wegboenen. En nu heeft ze dus ook midden in de winter gasbuik, wat ze normaal iets van iedere maand in het voorjaar heeft. Tenminste dat denk ik, want ze wilt niet eten, ligt te trillen en knarsen. Net met veel aandringen heeft ze met moeite 2 brokjes op en dan zit ze heel erg te schokken tijdens het eten. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Het ligt helemaal vol met diarree plakkaten weer, deze x ook met mini keuteltjes in de diarree, geen idee of dat de blinde darm keutels zijn of nog gewone keutels door de diarree. Begin het echt wel zat te worden nu dat getob met haar. Maar zal zo denk wel weer aan het rataplan aan medicatie kunnen beginnen. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 februari Auteur Geplaatst: 5 februari Op 16-12-2025 om 06:30, Kolino zei: Eigenlijk zou ik bij gedroogde kruiden geen problemen verwachten, als je die bij brokken ook niet ziet. Wel is weegbree er eentje die een positieve werking heeft op het darmstelsel, er is een maar, dat is niet altijd zo. Ik heb ook negatieve effecten gehoord bij bepaalde problemen (vergeten welke helaas, was heel specifiek). Ik heb nu mn eerdere documentatie niet voorhanden, dus ik ben een beetje onthand. Ik denk dat er meer aan de hand is en dat het niet perse aan de groente ligt, maar aan een orgaan. Ik krijg voor mezelf alleen niet helder waar je moet zoeken. Hadden jouw konijnen ooit coccidiose of wormen? Ik zou zweren dat je een hele tijd geleden ook iets had gepost, misschien over pasteurella? Is dat hetzelfde konijn? Het beeld zegt dat er of extra vocht naar de dikke darm gaat en/of dat het vocht er niet goed uitgehaald wordt. Als het niet de darm is, dan zouden hart of nieren ook kunnen zijn, indirect ook nog de lever. Dit verhaal doet me ook denken aan de konijnen die voorbij zijn gekomen met pancreatitis (alvleesklierontsteking). Qua diagnostiek neig ik naar een echo omdat je bijna alle probleemgebieden kunt bekijken. Sommige dingen zou je ook op röntgen kunnen ontdekken, maar niet alles. Ik weet niet of het er bij laten zitten en alleen met groente geven stoppen genoeg is. In principe kunnen konijnen zonder groente, maar voor de darmen zijn vezels heel belangrijk. Maar stel dat er een probleem is met de darmflora, dan wordt het verteren ervan best wel moeilijkben aan de andere kant zijn vezels ook weer nodig om de groei van de juiste bacteriën te stimuleren. Stel dat er een vergiftiging is, dan zullen de nieren water gaan dumpen, maar ik weet niet waarom groentes dat zouden veroorzaken, normaal niet. Dat is raar, tenzij er iets met de alvleesklier is 🤔 Maar ik weet niet waarom ik dat denk, sorry. De alvleesklier heeft best wel wat verschillende functies. Als de glucosewaardes niet kloppen, heb je de oorzaak ook. Maar ik vind de andere oorzaken niet ondenkbaar. Het gaat waarschijnlijk wel in een orgaan zitten dat naar de darm dumpt direct of indirect via de nieren, maar dat hoeft niet. Maar als het puur aan het vocht er niet uit kunnen halen zit, dan zou gedroogde weegbree geen probleem moeten zijn. Voor nu ff genoeg hersengekraak. Qua kruiden moet je net een toevalstreffer hebben. Oregano en tijm fijn opties waarmee de darmflora beïnvloed kan worden wr is ook een speciaal product van op de markt, helaas niet in nl verzend wel voor nette prijs naar Nederland. Weegbree trouwens geprobeerd, ze eet het nu wel, maar merk niet echt verschil. Iedere x met groentes gaat het mis, zonder gaat het goed. Met of zonder weegbree. Quote
happy211 Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Ik zou echt stoppen met groente. Dat lijkt me in dit geval echt beter. Onder normale omstandigheden is het natuurlijk beter om wel verse groente te geven, maar dit zijn helaas geen normale omstandigheden met haar gevoelige buik. In dit geval moet Brownie het dan ook maar doen minder of geen groente. Je zou nog kunnen experimenteren met groente drogen, of de hoeveelheid kruiden verhogen, maar als dat allemaal niet werkt, beter twee konijnen die leven op brok, hooi en kruiden dan steeds die darmproblemen. Als Brownie de groente wel goed verdraagd en verder geen gevoelige darmen heeft, dan kun je ook alleen groente geven als je er de tijd voor kunt nemen om ze uit de hand te geven. Heb je daar een dag geen tijd voor, dan is het oké om dan een dag over te slaan. Alleen als hij zelf ook gevoelige darmen heeft en de consistentie van elke dag groente nodig heeft omdat hij anders ook gas of diarree krijgt, dan kan dit niet en is het beter om helemaal geen groente meer te geven om Ukkie te helpen. Succes met de zieke Ukkie, hopelijkt knapt ze snel weer op. Hoe zijn haar keutels normaal als ze geen groente heeft? Mooi rond en stevig of zacht met een gekke vorm? Het zou me ergens niets verbazen als ze door alle darmproblemen (en als ik het me goed herinner ook een wormenbesmetting?) Megacolon of een andere darmafwijking heeft ontwikkeld. 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 februari Auteur Geplaatst: 5 februari Kan ik er bij diarree wel gewoon empeprid en cicaral instoppen? Normaal heeft ze bij gasbuik juist geen diarree, eerder verstopping. Maarja nu eet ze niet, dus moet wel wat. Heb vandaag ook geen auto om naar de dierenarts te gaan. Dierenarts opperde nog wel om probiotica te gaan doen, jullie daar ervaringen mee? Quote
bunnyempress Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Ik hoop dat het al wat beter gaat met Ukkie. Bij mijn weten moet je voorzichtig zijn met emperid en diarree, want emperid versnelt en diarree is al versnelling. Ciseral helpt wel als het goed is. Ik hoop dat je de dierenarts hebt kunnen bereiken voor advies. Ik zou met diarree ook kijken of je extra water kan geven, naast critical care. Of de critical care wat wateriger maken. Volgens mij heeft het konijn van @Lappie2 in Polen een soort extra darmondersteuning in de vorm van probiotica gehad? Leeuw gaat nu heel goed, maar dat is ook wel anders geweest. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 februari Auteur Geplaatst: 5 februari 1 uur terug, bunnyempress zei: Ik hoop dat het al wat beter gaat met Ukkie. Bij mijn weten moet je voorzichtig zijn met emperid en diarree, want emperid versnelt en diarree is al versnelling. Ciseral helpt wel als het goed is. Ik hoop dat je de dierenarts hebt kunnen bereiken voor advies. Ik zou met diarree ook kijken of je extra water kan geven, naast critical care. Of de critical care wat wateriger maken. Volgens mij heeft het konijn van @Lappie2 in Polen een soort extra darmondersteuning in de vorm van probiotica gehad? Leeuw gaat nu heel goed, maar dat is ook wel anders geweest. Ja dat gevoel heb ik zelf ook, maar dierenarts gaf aan dat het gewoon kan. Ukkie is nu binnen. Ze weigert hooi en brokjes, maar wilt wel groenten. Eigenlijk mag ze dat natuurlijk niet, omdat ik dan de diarree in stand houd, maarja met gasbuik en stoppen met eten ben je al blij met alles wat je erin krijgt natuurlijk… Ik vind het maar een lastige combinatie. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 februari Auteur Geplaatst: 5 februari 1 uur geleden, bunnyempress zei: Ik hoop dat het al wat beter gaat met Ukkie. Bij mijn weten moet je voorzichtig zijn met emperid en diarree, want emperid versnelt en diarree is al versnelling. Ciseral helpt wel als het goed is. Ik hoop dat je de dierenarts hebt kunnen bereiken voor advies. Ik zou met diarree ook kijken of je extra water kan geven, naast critical care. Of de critical care wat wateriger maken. Volgens mij heeft het konijn van @Lappie2 in Polen een soort extra darmondersteuning in de vorm van probiotica gehad? Leeuw gaat nu heel goed, maar dat is ook wel anders geweest. Wacht even, andersom toch juist? Emeprid is voor de maag en cicaral voor de darmen toch? Quote
Lappie2 Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari (aangepast) 1 uur geleden, bunnyempress zei: Ik hoop dat het al wat beter gaat met Ukkie. Bij mijn weten moet je voorzichtig zijn met emperid en diarree, want emperid versnelt en diarree is al versnelling. Ciseral helpt wel als het goed is. Ik hoop dat je de dierenarts hebt kunnen bereiken voor advies. Ik zou met diarree ook kijken of je extra water kan geven, naast critical care. Of de critical care wat wateriger maken. Volgens mij heeft het konijn van @Lappie2 in Polen een soort extra darmondersteuning in de vorm van probiotica gehad? Leeuw gaat nu heel goed, maar dat is ook wel anders geweest. Pffff ja hou op SchijT uit🤪🥴 Idd probiotica en de haarbal snoepjes hebben hem enorm geholpen. Snoepjes geef ik nog elke dag. Zie ik weer een grotere hoop dan geef ik er 2. Tot nu toe geen last meer gehad maar durf nog geen nieuwe kleden te kopen .. Verschil met ukkie en Leeuw is dat Leeuw gigantische grote zachte drollen had. Zacht genoeg om overal in gestampt te worden en aan zijn kont vast te zitten...maar geen diaree. Maar hij kon geen gedroogde kruiden eten, geen vers groen...alleen maar brok en een beetje peterselie. Nu eet hij alles. Grote kom met allerlei soorten groen, extra nat en gedroogde kruiden gaan ook super maar dat geef ik weinig ivm blaasstenen. Die haarbal snoepjes helpen tegen blokkade en die blokkade is niet weg want zodra we het een keer vergeten of niet op tijd gekocht heb begint het al met grotere ontlasting. Zijn darmen zijn onherstelbaar beschadigd. 5 februari aangepast door Lappie2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Ik heb ook konijnen gehad die de ren kaal gevreten hadden en alleen op brokjes en hooi leefden en dat is altijd goed gegaan. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 6 februari Auteur Geplaatst: 6 februari 13 uren geleden, Lappie2 zei: Pffff ja hou op SchijT uit🤪🥴 Idd probiotica en de haarbal snoepjes hebben hem enorm geholpen. Snoepjes geef ik nog elke dag. Zie ik weer een grotere hoop dan geef ik er 2. Tot nu toe geen last meer gehad maar durf nog geen nieuwe kleden te kopen .. Verschil met ukkie en Leeuw is dat Leeuw gigantische grote zachte drollen had. Zacht genoeg om overal in gestampt te worden en aan zijn kont vast te zitten...maar geen diaree. Maar hij kon geen gedroogde kruiden eten, geen vers groen...alleen maar brok en een beetje peterselie. Nu eet hij alles. Grote kom met allerlei soorten groen, extra nat en gedroogde kruiden gaan ook super maar dat geef ik weinig ivm blaasstenen. Die haarbal snoepjes helpen tegen blokkade en die blokkade is niet weg want zodra we het een keer vergeten of niet op tijd gekocht heb begint het al met grotere ontlasting. Zijn darmen zijn onherstelbaar beschadigd. Alleen Ukkie heeft geen verharingsprobleem, dus denk dat haarbal snoepjes dan niet zoveel doen toch? Waar heb je de probiotica gehaald, via de dierenarts? En gaf je tijdelijk of blijvend? Quote
Lappie2 Geplaatst: 6 februari Geplaatst: 6 februari 28 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei: Alleen Ukkie heeft geen verharingsprobleem, dus denk dat haarbal snoepjes dan niet zoveel doen toch? Waar heb je de probiotica gehaald, via de dierenarts? En gaf je tijdelijk of blijvend? Ze heten haarbal snoepjes maar ook zonder verharen geef ik het juist om zijn darmen te deblokkeren en te stimuleren. Probiotica via de dierenarts. Is een zwarte pasta wat hij een maand of zelfs langer kreeg. Elke dag 2x een druppel op mijn vinger en over zijn tanden gewreven. Hij vind het niet leuk maar na alles geprobeert te hebben werkte dit het beste. Flink gebeten hihi. Hij krijgt eigenlijk direct al na een dag of 2 verstopping als ik de snoepjes niet geef. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 6 februari Auteur Geplaatst: 6 februari 49 minuten geleden, Lappie2 zei: Ze heten haarbal snoepjes maar ook zonder verharen geef ik het juist om zijn darmen te deblokkeren en te stimuleren. Probiotica via de dierenarts. Is een zwarte pasta wat hij een maand of zelfs langer kreeg. Elke dag 2x een druppel op mijn vinger en over zijn tanden gewreven. Hij vind het niet leuk maar na alles geprobeert te hebben werkte dit het beste. Flink gebeten hihi. Hij krijgt eigenlijk direct al na een dag of 2 verstopping als ik de snoepjes niet geef. Alleen is verstopping niet echt Ukkies probleem 😆 Ze eet nu kleine porties groente, maar ligt dus ook meteen weer diarree. Maar hooi en brokjes gaan er nog steeds niet in, dus vind het lastig. Quote
happy211 Geplaatst: 6 februari Geplaatst: 6 februari Dat is niet echt wat je wil inderdaad. Ik zou goed met de dierenarts blijven overleggen. Beter een keer te veel bellen dan een keer te weinig. Ik zit nog te denken aan dwangvoer/geweekte brokjes/brokjespap, maar als ze dat niet uit zichzelf eet dan werkt de dwang misschien ook averechts. Succes! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.