Sam123 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 Hoi allemaal, Wij hebben de Fernplast grand lodge met daar aan vast nog een ruime ren. Echter de konijntjes poepen tegenwoordig niet meer in het toilet of in de buurt, maar onder het hok in de ren van het hok. Wij hebben de oude versie van het hok, zonder schuifla. Ik kan er erg slecht bij met schoonmaken (denk aan met stokjes door de tralies proberen de keutels naar de opening te krijgen om ze zo onder de ren vandaan te krijgen). Het plassen doen ze ook daar en dat stinkt erg snel. En het tweede probleem: de konijnen hebben 2 voerbakjes en die gooien ze van het trappetje af naar beneden. Dus ik moet ook elke dag capriolen uithalen om de voerbakjes weer te vullen en in het hok te zetten. Dus wie heeft de ideale tip om onderin de ren van het hok te kunnen schoonmaken? En wat kan ik doen aan de voerbakjes waar ze mee aan de haal gaan? Dank jullie wel voor het mee denken! Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 4 uren geleden, Sam123 zei: Dank jullie wel voor het mee denken! Is het mogelijk dat je een foto plaatst zodat we precies weten wat je bedoelt? Quote
Evee Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Heb je een ren waar je niet in kan staan / die je er niet af kan halen om schoon te maken? Kun je er zeg maar door de opstelling moeilijk bij? Ik vind het ook even lastig voor te stellen. Ik maakte vroeger dat soort hokken schoon met plamuurmes en vegertje, en dan met blik in het rennetje onderin het hok, om het op te kunnen vegen. Maar als er een ren voor staat waarin je niet kan staan, kan ik mij voorstellen dat het lastig is om te poetsen. Die voerbakjes van de trap gooien ken ik ook wel van vroeger 😂 Dat is wel een konijnending en ga je ook niet oplossen vrees ik. Mijn oplossing is geweest om een veel handiger konijnenverblijf in te richten. Die standaard konijnenhokken zijn echt totaal niet handig voor konijnen, ik snap ook niet dat die nog steeds zo gemaakt worden en te koop zijn. Hier raden we eigenlijk aan om een voliere of soortgelijk als ren te kiezen, waar je gewoon zelf in kan staan, dat is zoveel handiger met schoonmaken. Als schuilhok raden we een hondenhok of soortgelijk aan, verdiepingen voegen niets toe voor konijnen namelijk, kunnen zelfs gevaarlijk zijn en als konijnen ouder worden komen ze vaak niet veilig meer de trapjes op. Maar ja, daar heb jij pas wat aan op het moment dat de spullen aan vervanging toe zijn 😂 Niet echt een bruikbare tip vrees ik. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 12 uren geleden, Evee zei: Hier raden we eigenlijk aan om een voliere of soortgelijk als ren te kiezen, waar je gewoon zelf in kan staan, dat is zoveel handiger met schoonmaken. Ik ben nog elke dag blij dat ik in de ren kan staan. En ...... dat de konijnen helemaal veilig zijn is ook wat waard. Het heeft wel wat gekost maar ik heb er nog geen moment spijt van. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.