Ga naar inhoud

hallo. een vraag


julieke1996

Aanbevolen berichten

heey, ik ben hier van vandaag nieuw.

heb zelf 2 konijnen, mannetje en vrouwtje.

mijn konijn is voor de 2de keer zwanger en ik mag een kleintje houden als ze bevallen is, ik zou dat konijntje dan willen leren om in de kattenbak zijn behoefte te doen, hoe moet je dat eigenlijk aanleren?

xx grtjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom krijg je voor de tweede keer een nestje? Fok je konijnen? Hoe oud zijn je ram en voedster? Wat ga je met de andere kleintjes doen die je niet houdt? Waar gaat de ram heen als je een kleintje bij de voedster zet?

Ga je het kleintje laten castreren of zet je er een voedster bij?

Je kunt een konijn zindelijk krijgen door de poepjes en plasjes in de kattenbak te leggen. Steeds als ze het ernaast doen, oprapen en erin leggen.

Je kan alleen niet alle kattenbak korrels gebruiken, volgens mij alleen de houtkorrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik krijg voor de tweede keer een nestje omdat ik fok met mijn konijnen, men voedster is ong. 1 jaar en men rammelaar ook ong. 1 jaar.

ik ga de rest van de konijntjes verkopen.

als ik een klein konijntje houd dan ga ik wachten tot de andere verkocht zijn en daarna ga ik (ze/hem) apart zetten gwn alleen in een hok.ik ga met haar/hem niet meer verder fokken.

grtjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Julieke: konijnen vinden het niet echt fijn om alleen in een hok te zitten, wist je dat? Het zijn sociale dieren en ze hebben een soortgenootje nodig om gelukkig te zijn.

En hoe fok je met je konijnen? Waar komen je konijnen vandaan, en wat weet je over fokken? Want veel konijnen hebben erfelijke problemen, en als je met konijnen wilt fokken moet je wel wat van de genetica afweten om er voor te zorgen dat de jongen gezond zijn en blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorige keer zijn er wel 2 gestorven maar de andere waren gezond, en waarom moet ik van genitica afweten? in de natuur is da hetzelfde, en woon in belgië, weet het van het internet, mijn rammelaar komt van gwn mensen en mijn ander konijn komt van een dierenwinkel, maar weet nog niet of ik een voedster of een rammelaar ga houden, als het een vrouwtje is dan zet ik ze bij haar mama en als het een mannetje is dan zet ik hem alleen.

grten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet hoe je dingen moet opzoeken op het internet, zoek dan eens op hoe konijnen dienen te leven. Dan lees je vanzelf dat alleen zitten niet goed is.

En dat je van genetica moet weten is omdat de konijnen afwijkingen kunnen hebben waar ze niet ziek van zijn. Die afwijking kunnen ze aan de jongen doorgeven, en die kunnen er dan wel ziek van worden. En het is niet zoals in de natuur! Ten eerste worden konijnen in de natuur niet oud, dus zijn veel erfelijke afwijkingen geen probleem omdat ze dood zijn voor ze er last van kunnen krijgen. Ten tweede komen jou konijnen bij mensen en de dierenwinkel vandaan, en dat is dus niet de natuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je gaat ze dus tegen beter weten in omdat jij dat leuk vnd toch samen zetten met alle gevolgen van dien.... das niet zo slim!

waarom castreer je het mannetje niet gewoon dan kunnen ze samen een leuk lang leven gaan leiden zonder dat er steeds baby's komen.

als ze nu al samen zitten zal het kwaad al geschied zijn.... en zal het voorval zich keer op keer op keer blijven herhalen...

ald je serieus wilt fokken ga voor een ras! koop goede raskonijnen aan en sluit je aan bij het nkb en de kleindiervereninging!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu is er niets meer aan te doen, die jonkies komen er toch aan, dus zorg dat ze een goed huisje krijgen en ga even flink wat speurwerk op internet doen om ervoor te zorgen dat je de konijntjes goed kunt behandelen. Mocht er iets niet goed zijn of de bevalling te lang duren,ga dan direct naar de dierenarts. ben het wel met bovenstaanders eens, een konijn hoort niet alleen en houdt van gezelschap. als je echter een mannetje en een vrouwtje hebt dan kun je inderdaad ervoor kiezen om t mannetje te laten castreren en eventueel vrouwtje te laten steriliseren (in verband met baarmoederkanker )

veel plezier nog van je konijntjes en lees je gewoon nog even goed in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .