Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ons konijn is 10 jaar. Heeft vanmorgen zijn achterpoot gebroken. Naar de DA geweest. Operatie kost bij de 2000 euro, zonder risico dat het goed komt en zonder zekerheid dat hij het wel gaat halen.

Amputatie is een 2de optie, maar dan zou hij een binnenkonijn worden, terwijl hij altijd genoten heeft van het rondrennen in de tuin. Wie heeft raad

Geplaatst:

Hee! Ik verbaas me echt over de prijs van 2000 euro. Dat is wel heel bizar hoog. Een van mijn vorige konijnen had haar middenvoetsbeentjes gebroken (ze was toen ongeveer 7 jaar en verder helemaal gezond). Dit gebeurde in het weekend, wij zijn toen bij Dierenkliniek Winkelhof geweest in Leiderdorp, dat was de dienstdoende dierenarts op dat moment. Die dierenarts durfde het wel aan om pinnen in haar voetje te plaatsen en te kijken of de botjes nog zouden helen.

Mijn eigen dierenarts gaf op de maandagochtend na die zondagavond aan dat ze alleen konden amputeren, dus ik heb toen weer contact opgenomen met de Dierenkliniek Winkelhof. De operatie om pinnetjes in haar middenvoetsbeentjes te plaatsen was succesvol verlopen. Ze heeft uiteindelijk wel iets meer dan 6 maanden met pinnen in haar voetje rond gelopen en moest daarna dus nog een keer de pinnen laten verwijderen. Het is al een tijd geleden (2014 - 2015), als ik het me goed herinner duurde het helen wel wel wat langer dan 6 maanden maar uiteindelijk zijn de pinnen eruit gehaald en heeft ze nog tot (bijna) 11 jaar oud vrolijk rondgehuppeld. Haar tenen waren wel wat vergroeid naar buiten toe, maar daar heeft ze eigenlijk nooit last van gehad, ze was tot op oude leeftijd actief en kon er alles mee.

En dan over de prijs: ik weet natuurlijk niet hoe duur het bij die dierenkliniek nu is, want dit is dus ruim 10 jaar geleden en door inflatie etc. zijn de prijzen nu sowieso hoger. Maar ik weet nog dat ik verbaasd was van hoe laag de prijs was. Dus ik zou je ook aanraden om rond te bellen in de regio en te kijken wat de prijzen en mogelijkheden zijn bij andere dierenartsen. Ik vind 2000 euro eigenlijk wel bizar hoog. Waar zit de breuk precies? Misschien dat een complexe breuk het ingewikkelder maakt. En hoe kleiner het konijn, hoe moeilijker het is om een hersteloperatie te doen omdat de botjes dan ook kleiner zijn. Mijn konijn was middelgroot, ongeveer 2,5 kg.

In ieder geval zou ik aanraden om je even goed te laten informeren over mogelijkheden en prijzen in de omgeving. Het mooiste zou toch zijn als jouw konijn een amputatie bespaard zal blijven.

Ik weet niet meer precies hoeveel ik betaald heb en ik heb nu een ander bank, dus kan het ook niet meer opvragen, maar volgens mij was het onder de 200 euro destijds en die dierenarts was ook nog zo vriendelijk om het spoedconsult daarbij in te berekenen (dat was geloof ik 80 euro destijds). Ik weet iig nog heel goed dat ik echt verbaasd was van hoe weinig ik moest betalen voor de operatie.

Heel veel sterkte en succes!

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Ik moet met pijn in mijn hart zeggen, met een konijn van 10 jaar oud, is de kans op complicaties te groot. De kracht in de achterhand neemt af bij senioren. Je konijn kan het verlies van een achterpoot waarschijnlijk niet meer compenseren. Of het moet nog een heel gespierd konijn zijn. 

Ik verwacht eigenlijk dat de dierenarts je aan heeft geraden, om je konijn in te laten slapen. Dat is echt niet leuk en je moet van een blij beest ineens naar, hele moeilijke keuzes maken.

Mijn advies voor nu, heel goed de pijn stillen en nadenken wat in jouw geval de beste keuze is. Het is heel moeilijk om daar zonder beeld, echt een goed antwoord op te geven. Maar algemeen, op deze leeftijd... ik verwacht eigenlijk dat je konijn het evenwicht niet goed krijgt, het wordt via de rug gecompenseerd. Wat is het plan dan? Anabolen op zo'n leeftijd, daarvan vraag me af of het hart dat mee doet. Dus dan moet je je afvragen, voor wie doe je de operatie? Let wel, leeftijd geeft voor mij de doorslag, bij 2 jaar had ik een heel ander antwoord gegeven. 

Ik zou willen dat ik iets anders op kon schrijven. Dit zijn echte nachtmerries! Heel veel sterkte met deze moeilijke keuze! Hij lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Ik hoop dat je hier mee geholpen bent, je zult vanavond wel een antwoord moeten hebben, is mijn vermoeden.

• Mee eens! 4
Geplaatst:

We zijn voor een 2de opinie geweest bij een andere DA. Zij vond dat het risico te groot was voor een operatie bij een konijn van 10 jaar. Ze heeft de breuk gestabiliseerd, Witte heeft nu een mooi rompertje aan waar ze het gebroken beentje heeft ingestoken, genoeg pijnstilling en afwachten hoe de breuk gaat helen. Witte mag wel voorlopig enkel in zijn hok lopen, maar hij doet het goed, ook al is het voorlopig op 3 poten. Binnen 3 weken moeten we op controle bij de DA, dus 🤞

Geplaatst:

Ik denk dat ik die keuze ook zou maken. Ik duim heel hard voor jullie dat de breuk uit zichzelf goed genoeg geneest en dat ze zonder veel ongemak en pijnvrij toch nog even mee kan. Veel beterschap gewenst! 

Laat je ons weten hoe het over een week of 3 is?

Geplaatst: (aangepast)

Duim ook mee dat het gewoon geneest en het bot lekker heelt. Dat zou zoveel schelen.

Go go go Witte! Je kan het! 

Als de poot lekker kan blijven, tegenwoordig zijn er ook konijnenfysiotherapeuten die evt. stijfheid kunnen verhelpen.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .