Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal, 

Mijn konijn Ollie heeft heel regelmatig last van gas (minimaal 1x per week). Hij is op dit moment bijna 4 jaar en is bij ons gekomen toen hij 1 was. Toen was er niks aan de hand. Na een half jaar begon de “ellende”. Ollie had toen elke week last van gas en soms zelfs 2 keer in de week. We hebben hem toen samen met zijn konijnen maatje Lucy laten onderzoeken op wormen en daar kwam toen uit dat ze coccidiose hadden. Hier zijn ze voor behandeld en dat was toen over, maar de gasbuiken bleven helaas. Toen hebben we de tuin aangepakt door planten af te schermen en alleen veilige planten te planten en dat leek uiteindelijk te helpen. Het ging een half jaar/ drie kwart jaar goed, maar sinds een aantal weken heeft Ollie weer wekelijks last van gas. We zijn er altijd vroeg bij, omdat we regelmatig controleren of hij nog eet. Meestal is het na het toedienen van pijnstiller na 1,5 uur voorbij en gaat hij weer eten. Het enige verschil met nu ten opzichte van de vorige periode aan gasbuiken is dat hij het voorheen altijd in de avond kreeg. Tegenwoordig kan hij zowel s avonds als s ochtends last van gas krijgen. De planten in de tuin kunnen niet de oorzaak meer zijn. Ik zit dus nu te denken aan opnieuw een besmetting met een bepaalde worm. Ik

ben alleen bang dat het onderzoeken van de normale keutels niks oplevert (ze zien er normaal uit) en de blindedarmkeutels eet hij altijd keurig op dus die krijg ik nooit te pakken. Hij gedraagt zich verder normaal en eet/ drinkt ook goed. Krijgt brokken zonder graan en enkel alleen veilige groentes. Dus ook het eten kan niet de oorzaak zijn (we hebben vorig jaar ook al zo veel geprobeerd en niks hielp). 

Hebben jullie wellicht nog ideeën wat dit zou kunnen zijn en wat zou kunnen helpen? Denken jullie bijvoorbeeld ook aan wormen of juist wat anders? En is het verstandig om panacur te gaan proberen? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp. 

Geplaatst:

Poeh, als ik eerlijk ben, coccidiose kun je ook niet uitsluiten. 

Het kan teveel zijn om zomaar te zeggen, doe maar ff panacur. Dat helpt niet tegen alles wat het zou kunnen zijn. 

Ik zou de dierenarts raadplegen. Coccidiose ziet er bij oudere dieren soms wat anders uit. Meestal zie je wel een beetje vochtigere keutels, maar dat hoeft niet. 

Het kan ook een gist zijn of wormen, wat je zegt. 

Ik durf je niet met zekerheid te zeggen wat dit veroorzaakt. Is er iets gebeurd wat de weerstand verlaagd heeft? Behalve de weersveranderingen (die je als weerstand verlager kunt zien). 

Ik hoop dat je een manier vindt om er uit te komen. Ik weet wel dat je in principe voor sommige onderzoeken de gewone keutels van een dag of 3-4 kunt gebruiken, maar dat is ook maar net geluk hebben. Soms vind je sporen van coccidiose of wormeitjes bijvoorbeeld. Ik weet alleen niet of er nog dierenartsen zijn die dit doen. Het is echt een lucky shot hebben. 

Heb je al aan megacolon gedacht? Ik weet niet hoe je konijn er uit ziet, maar dat zou ook een verklaring kunnen zijn. 

• Mee eens! 1
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .