Ga naar inhoud

Fruit voor konijnen   

23 leden hebben gestemd

1. 1. Welk vers fruit eten jouw konijnen het liefst?

• Tropisch fruit: bijv Banaan, ananas
      8
    • Pitvruchten: Appel, peer
      5
    • Bessen: Aardbei, framboos, braam
      4
    • Citrusfruit: mandarijn, sinaasappel
      0
    • Ze eten niet graag fruit
      3
    • Anders, reageer in topic.
      3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier zijn ze vooral dol op bessen. Aardbei, framboos, braam en blauwe bes heb ik uit eigen tuin.

Banaan is daarna de favoriet.  Appel en peer gaat er ook wel in.  Op citrusfruit zijn ze het minst dol.  

Geplaatst:

Aardbeien trekken ze hun neus voor op, banaan 🤢, blauwe bes 🤮 

Alleen appel vinden ze lekker en peer hebben ze wat van gegeten maar was ook niet echt hun favoriet.

Vorig jaar vonden ze wel watermeloen lekker. Heel klein stukje zonder pit uiteraard. 

Geplaatst:

Ze lusten hier eigenlijk al het fruit wel, al heb ik citrus nog nooit geprobeerd. Maar bessen, banaan, appel, vinden ze allemaal heerlijk. Wel eerst wat voorzichtig als het iets nieuws is. Laatst weer wat aardbeikroontjes gegeven wat ze de hele winter niet gehad hebben. Dan zijn ze eerst heel argwanend, maar gaat het daarna toch met smaak naar binnen.

Geplaatst:

Muffel doet echt een moord voor banaan 🤣 en dat als prooidier. Blauwe bessen en appel vinden ze ook wel lekker. De kroon van aardbei gaat er ook wel in.

Geplaatst:
Op 13-6-2025 om 09:52, happy211 zei:

Laatst weer wat aardbeikroontjes gegeven

tssss nooit geweten dat ze dat mogen. Gooide ik weg en ik heb zelf aardbeien,

Hier krijgen ze soms een stukje gedroogde banaan en elke avond een appelschil. Verder nog nooit wat geprobeerd.

Geplaatst: (aangepast)

Lodewijk wil ALLES wat zoet is. Schillen van peer, appel, mango.. het maakt hem niet uit.
Banaan! Top! Aardbeien en aardbeien kroontjes? Kom maar op. Stukjes gedroogde ananas? Geef maar.

Scarlett is niet zo'n zoetekauw, dus die laat het wat meer liggen vaak. Ze kiest liever voor andere dingen.

Op dit moment krijgen ze weinig, want ik blijf me zorgen maken over de darmen van Lodewijk.

Dus is het terug naar de basis: gedroogde weegbree, verse wilg, druivenblad en regulier groenvoer.

Oh en heel af en toe klaver. 

Een van de twee heeft de uitloper van de aardbeien gekortwiekt.. tja, als je naar beneden gaat hangen, dan ben je het 'haasje', met die vraathazen van mij. Ik verdenk Scarlett maar het is denk ik niet op de cam te zien. toch op de cam gevonden.. excuus Scarlett, het was Lodewijk!

aangepast door bunnyempress
Geplaatst:

Mijn konijnen Aya en Verdi heb ik eigenlijk nog nooit geen fruit gegeven. Wel heb ik ze ooit gedroogde bananensnoepjes voor knaagdieren gegeven, hier waren ze erg dol op. Wel krijgen Aya en Verdi af en toe takken van de appelboom en takken van de perenboom. Dit vinden ze erg lekker. Ik zal eens gaan kijken wat ze van aardbeien kroontjes vinden. Met de gedroogde bananensnoepjes moest ik helaas stoppen van de begeleiding, die zei tegen mij, heb je ooit een konijn banaan zien eten? Het zijn geen apen zei ze. Nu lees ik hier dat sommige konijnen dus ook dol zijn op bananen. Nu heb ik een vraagje, hoevaak mogen konijnen een stukje banaan hebben? Ik denk dat Aya en Verdi dit namelijk erg lekker vinden.

Geplaatst: (aangepast)

Mijn konijnen worden helemaal wild van banaan. Zodra ik er eentje (in alle rust) wil eten, en ze ruiken ook maar iets, dan ben ik (en banaan) absoluut niet meer veilig. Maar ze krijgen het niet vaak, Boris heeft gevoelige darmen en gaat snel aan de diarree. Dat geldt eigenlijk voor veel fruit en groenten in zijn geval. Ik wist trouwens niet eens dat ze ananas mochten?! Aarbei (+ kroontjes) eten ze hier ook graag, evenals blauwe bessen en framboos. Zo schattig dat gesmak met vervolgens die rode bekkies 🥰

aangepast door Boris en Beer
Geplaatst:

Clarence en Shira krijgen regelmatig een heel klein stukje appel, of een paar aardbeienkroontjes. Ik heb een frambozenstruik in de tuin, die om de dag 3 frambozen geeft. Daar maak ik ze heel erg blij mee.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik had van de week een halve aardbei met kroon in stukjes door hun vers groen gedaan en ze hebben alles opgegeten 😊 Ga het natuurlijk niet te vaak geven maar het is fijn dat ze het dan toch lekker vinden 😇 Verse banaan moeten ze nog niks van hebben 🤢

En de medicatie gaat er rap in bij Leeuw, mits ik het water en antibiotica met een paar drupjes sap van een sinaasappel meng 💪

Geplaatst:

@Evee  Ik geef mijn konijnen wellis stukjes fruit, soms vers en gedroogte fruitstukjes. Ik geef het inderdaad met mate! en dan paar stukjes maar, en van vers fruit een klein stukje.  Ze vinden het bij mij super lekker!!! en ik geef me konijnen ook gedroogde groente kruiden en verse groente, soms geef ik ze wellis nieuwe kruidensoort/plantensoort. Kortom ze krijgen van alles, maar wel met mate en ook afgewogen.  Dat doe ik overigens ook met hooi, ik neem vaak verschillende soorten hooi, zodat hun menu niet saai word en ze van alles wat kunnen proeven en gevarieert eten. 

🧡

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .