Lappie2 Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei (aangepast) Op dit moment rijden we terug naar huis, dus ik kan niks voor hem doen behalve dochter instructies geven. Gisternacht belde ze op dat hij steeds aan het persen was en ellendig was. Ze heeft hem gemasseerd en warm bij zich gehouden en water gegeven. Wilde niks eten. Dierenartsen zijn totaal niet bereikbaar. Vanmorgen om 7 uur begon ze met dwang voeding. En dat ging naar binnen. Half uur of uur later overal natte poep en het blijft eruit komen. Hij rilt en is niet de stoere Leeuw meer. Wat kan ze nog meer doen nu? Morgen vlieg ik direct naar de da. 26 mei aangepast door Evee titel aangepast zodat duidelijk is wat het betreft 2 Quote
Lappie2 Geplaatst: 25 mei Auteur Geplaatst: 25 mei Ik tegen dochter gezegd dat ze hem nu maar alles moet aan gaan bieden. Ook wat hij normaal niet mag. Er lag nog een appel in de keuken. Goed gewassen stukje. En hij at uit zichzelf ennn begon direct zelf water te drinken. Geen getril meer. Dat is al iets... Zo K.T als ik zelf niks kan doen behalve naar huis racen terwijl hij aan een andere race bezig is 🥺🥴 Maar dochter doet er alles aan💪 Quote
Kolino Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Jeetje... Heb je fotos van de wat er aan ellende uit komt? Is het 100% zeker iets dat uit z'n darm is gekomen? Ik moet echt letterlijk weten wat ze zag. Fotos mogen ook (misschien onder spoiler als heel vies). Aan de hand van wat ze zag, moeten we bedenken uit welk darmdeel de problemen komen. Dan de afweging maken, gaat vocht helpen? Onderhuids of infuus. Dit durf ik niet meer zonder dierenarts. Het klinkt sowieso als stilgevallen darmen, maar de vraag is hier een verstopping bij? Zo ja, waar zit die nu? Als, dan denk ik dat je het in het laatste stuk gaat vinden dikke darm-endeldarm. Ellende kan er dan ook langs op. Als het geen verstopping is, dan kun je de oorzaak ook in de dunne darm vinden. Als ik het verleden van leeuw erbij betrek, dan wordt dit eng. Dan gaat de oorzaak in de dikke darm zitten. Maar dat zegt niks over andere darmdelen die daar uiteindelijk ook door te lijden hebben. Wat ik nog wel van je moet weten, zijn de winkels open en welke medicatie heb je in huis? Ondertussen wel de dierenarts blijven proberen te bellen. Je wilt zeker zijn dat de darmen werken en dat er geen blokkade (meer)is. En hij moet vocht hebben, als ik hoor wat hij verloren is. Meer weet ik nu ook ff niet. Quote
Lio en Leia Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Oh, ik leef echt met je mee. Je voelt je echt machteloos maar je kan idd niet meer doen 😓. Je dochter zal ook wel haar uiterste best doen. Goed dat Leeuw klein beetje gegeten heeft en wat rustiger is...ocharme .. Jammer dat geen spoeddierenarts te bereiken is... Ik duim heel erg dat het in stijgende lijn betert 🙏🙏🤞🤞🤞 1 Quote
Kolino Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Het zou ook koliekachtige pijn kunnen zijn, denk aan blaas/nierstenen of galstenen. Daardoor kan hij ook stoppen met eten... Met bovenstaande gevolgen. Gevoelsmatig denk ik wel aan een mestkeutel. Als die er uit komt, krijg je daarna eerst een stortvloed aan ellende. Komt doordat er allemaal microorganismen in de darm zitten. Als hij maar weer op gang komt 🙏 Quote
Lappie2 Geplaatst: 25 mei Auteur Geplaatst: 25 mei Tis even moeilijk foto sturen. Zit achter het stuur in de file. Echt bruine drap met daarvoor een grote hoop wat hij al vaak heeft gehad maar nooit zo veel spuitpoep. Dat heeft hij nog nooit gehad. Volgens dochter doet hij het al beter. Nog 1.5 uur . Mits de file zo klaar is, ben ik over de grens. Zal dan een foto sturen. Dierenartsen doen hier zondag geen spoed. Geen winkels open. Maar misschien dat ik hier onderweg nog wat kan vinden. Wat moet ik kopen? Quote
Lappie2 Geplaatst: 25 mei Auteur Geplaatst: 25 mei Dit was zijn laatste druip kak. Hij heeft alweer wat gegeten gelukkig Quote
bunnyempress Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Fijn dat hij weer eet. Ik zou kopen: peterselie, wortelloof, andijvie. Dingen die hij waarschijnlijk wel gaat eten en heel nat maken voor extra vocht binnen. Evt. vocht via spuit in de mond in, als hij te weinig blijft drinken. Verder dwangvoer, omdat daar veel vezels en krachtvoer in zit om hem op de been te houden tot morgen. Wat een ellende. Veel sterkte. 1 Quote
Kolino Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Ik zat te denken dat lactulose of laxamalt misschien een optie is, op het moment dat er verstopping dreigt. Ik durf het nu, na zo'n aanval niet aan te raden. Omdat hij al best wat vocht is kwijtgeraakt. Eigenlijk is zo normaal mogelijk eten, het beste. Omdat zijn darmen dat kennen. Daarom zeg ik altijd, graanvrij voeren is eigenlijk niet handig, omdat graan de basis is van dwangvoer. Maar normaal zou ik dan zeggen, geef elke dag een loop ofzo. Maar jij voert wel met een beetje graan in de brok, als ik me niet vergis. Dus dwangvoeren sowieso 3x daags (mag vaker, tot 50ml per kilo kan een konijn nog andere dingen bij eten) en hem de rest laten eten, klinkt als een plan en dan morgen verder zien. Dan heb je controle over genoeg vocht. Dan hopen dat z'n darm dat opneemt. 1 Quote
Kolino Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Over de foto, dat is wel heel nat! Dikke darm dus, of diarree of darmvocht (lekkende darm). Het voelt bijna alsof leeuw een vorm van megacolon heeft (niet aangeboren), heb je wel eens een echo kunnen doen? Laat maar weten wat de poep/keutels in de loop van de dag doen. Eigenlijk is het advies van een dierenarts, ongeacht de risico's bijna altijd hetzelfde. Pijnstilling, darmmedicatie, waar nodig een vochtinfuus en dwangvoeding (let op bij verstopping zitten hier restricties op). 1 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Oh nee wat super vervelend voor Leeuw! Ik lees met je mee, je voelt je zo machteloos dan. Heel veel beterschap! Ik heb verder geen tips, daar kunnen anderen je vast beter mee helpen. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 25 mei Auteur Geplaatst: 25 mei 1 uur geleden, Kolino zei: Ik zat te denken dat lactulose of laxamalt misschien een optie is, op het moment dat er verstopping dreigt. Ik durf het nu, na zo'n aanval niet aan te raden. Omdat hij al best wat vocht is kwijtgeraakt. Eigenlijk is zo normaal mogelijk eten, het beste. Omdat zijn darmen dat kennen. Daarom zeg ik altijd, graanvrij voeren is eigenlijk niet handig, omdat graan de basis is van dwangvoer. Maar normaal zou ik dan zeggen, geef elke dag een loop ofzo. Maar jij voert wel met een beetje graan in de brok, als ik me niet vergis. Dus dwangvoeren sowieso 3x daags (mag vaker, tot 50ml per kilo kan een konijn nog andere dingen bij eten) en hem de rest laten eten, klinkt als een plan en dan morgen verder zien. Dan heb je controle over genoeg vocht. Dan hopen dat z'n darm dat opneemt. Hij krijgt elke dag Beaphar care plus en Versele Laga Adult en elke dag een snoepje voor zijn darmen. Weet op dit moment niet of daar graan in zit...ben beetje gaar nu na al dat rijden en stressen om ons poepie. Gelukkig net Polen ingereden. Ik ga zo kijken of ik in iedergeval peterselie kan halen want dat eet hij heel graag. En morgen gelijk afspraak maken ook voor echo. Heeft hij in het begin gehad maar toen konden ze niks verontrustends zien. Afvallen en beweging was toen het advies. Ik heb nog een zakje dwangvoer maar kon het op afstand niet uitleggen aan dochter waar dat ligt. Ze heeft dus de brokjes gebruikt om pap van te maken. Dus dat gaan we ook proberen met dat zakje .Nog 2 uur en thuis. Pffff 🥴 Leeuw en dochter beiden aan het slapen na de heftige nacht en dag. Heel erg bedankt allemaal voor de snelle reacties 💋💋 Quote
Lappie2 Geplaatst: 25 mei Auteur Geplaatst: 25 mei Om 19 uur aangekomen. Direct pap gemaakt van het zakje dwangvoer met extra water. 5 ml naar binnen. Gemasseerd en na 15 minuten zachtere buik. Voel links wel een verdikking. Hij heeft blaadje oregano en peterselie op en begon een beetje aan het hooi te knabbelen. Vond hem erg ingevallen bij zijn flanken. Ik blijf van8 boven slapen om te blijven dwangvoeren (dochter heeft school) en morgen ochtend direct bellen met dierenarts. @Kolino Kun je mij weer advies geven voor de dierenarts zoals je deed met Kleine en zijn syfilis. Want zonder jou hadden we er nu nog gezeten🤗 Echo laten maken, infuus? Wat kan ze nog meer doen? Gebit? Nog een bloedtest voor iets? Quote
Kolino Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Ik verwacht dat het probleem in de dikke darm zit. Ik denk dat je moet overleggen x-ray of echo. Als het probleem verholpen is, zou ik voor de echo gaan, van mond tot kont. Een konijn kan geen endoscopie of iets in die richting hebben. Dus de enige opties die je hebt zijn uitwendig. Echo is daarbij het meest voor de hand liggende. Als hij het weer "doet", dan zie ik geen reden tot bloedonderzoek. Je kunt bloedsuikerwaardes checken als er een verstopping zit. Maar als die weg is, dan zijn die ook vrij snel weer normaal. Eigenlijk wil je de oorzaak te pakken zien te krijgen, hij heeft natuurlijk niet de beste voorgeschiedenis. Dus dat moet je meenemen in het verhaal. Als je zegt links... moet ik dan vanaf uit oogpunt van de kop of de kont bedenken? En waar voel(de) je de verdikking? Want dat maakt natuurlijk wel uit voor wat waar zit. Ik weet niet of een infuus morgen nog nodig is, ligt er aan hoe het dan met hem gaat. Je zou eventueel ontlasting kunnen laten onderzoeken. Maar ik denk dat dit gewoon slijtage is, door de voorgeschiedenis. Het voelt voor mij alsof er iets met de dikke darm is, maar alles is met elkaar verbonden, dus als er iets van verstopping is (geweest), dan kun je ook gas zien in andere darmdelen, gas gaat altijd omhoog, want het is gas, dus het zoekt zijn weg in tegengestelde beweging als de etensmassa. Je hoopt dat het met de peristaltiek dan uiteindelijk toch weer bij de kont er uit gaat. Zorg in ieder geval dat je darmmedicatie mee krijgt. Ik weet niet wat ze in Polen gebruiken. Metoclopramide wordt veel gebruikt (eerst injectie) en cisapride (oraal). Pijnstilling (meloxicam). Je zou als hij in de rui is laxamalt kunnen proberen of lactulose (die brengt vocht naar de darm) het is wel belangrijk dat hij dan goed gehydrateerd is, omdat je vocht elders weg haalt. Ik neig dus naar echografie, maar als de vorige keer niks te vinden was, loop je die kans nu ook wel, dat er niks gevonden wordt. Dat is toch meer gericht op andere organen. Maar is geen andere manier om in de buik te kijken, ja x-ray, maar dan heb je een stilstaand beeld. Als het betaalbaar is zou je beiden kunnen doen. Dat is wel de manier om een verstopping te zien, maar het klinkt alsof dat al weg is. Omdat er zoveel viezigheid uit is gekomen. Nu is het zaak om de darmen op gang te houden. Als je geen medicatie hebt, dan heb je lichte massage nodig. Hoor je nog iets van geluiden of is het stil? Succes vannacht! Quote
Lappie2 Geplaatst: 26 mei Auteur Geplaatst: 26 mei 7 uren geleden, Kolino zei: Ik verwacht dat het probleem in de dikke darm zit. Ik denk dat je moet overleggen x-ray of echo. Als het probleem verholpen is, zou ik voor de echo gaan, van mond tot kont. Een konijn kan geen endoscopie of iets in die richting hebben. Dus de enige opties die je hebt zijn uitwendig. Echo is daarbij het meest voor de hand liggende. Als hij het weer "doet", dan zie ik geen reden tot bloedonderzoek. Je kunt bloedsuikerwaardes checken als er een verstopping zit. Maar als die weg is, dan zijn die ook vrij snel weer normaal. Eigenlijk wil je de oorzaak te pakken zien te krijgen, hij heeft natuurlijk niet de beste voorgeschiedenis. Dus dat moet je meenemen in het verhaal. Als je zegt links... moet ik dan vanaf uit oogpunt van de kop of de kont bedenken? En waar voel(de) je de verdikking? Want dat maakt natuurlijk wel uit voor wat waar zit. Ik weet niet of een infuus morgen nog nodig is, ligt er aan hoe het dan met hem gaat. Je zou eventueel ontlasting kunnen laten onderzoeken. Maar ik denk dat dit gewoon slijtage is, door de voorgeschiedenis. Het voelt voor mij alsof er iets met de dikke darm is, maar alles is met elkaar verbonden, dus als er iets van verstopping is (geweest), dan kun je ook gas zien in andere darmdelen, gas gaat altijd omhoog, want het is gas, dus het zoekt zijn weg in tegengestelde beweging als de etensmassa. Je hoopt dat het met de peristaltiek dan uiteindelijk toch weer bij de kont er uit gaat. Zorg in ieder geval dat je darmmedicatie mee krijgt. Ik weet niet wat ze in Polen gebruiken. Metoclopramide wordt veel gebruikt (eerst injectie) en cisapride (oraal). Pijnstilling (meloxicam). Je zou als hij in de rui is laxamalt kunnen proberen of lactulose (die brengt vocht naar de darm) het is wel belangrijk dat hij dan goed gehydrateerd is, omdat je vocht elders weg haalt. Ik neig dus naar echografie, maar als de vorige keer niks te vinden was, loop je die kans nu ook wel, dat er niks gevonden wordt. Dat is toch meer gericht op andere organen. Maar is geen andere manier om in de buik te kijken, ja x-ray, maar dan heb je een stilstaand beeld. Als het betaalbaar is zou je beiden kunnen doen. Dat is wel de manier om een verstopping te zien, maar het klinkt alsof dat al weg is. Omdat er zoveel viezigheid uit is gekomen. Nu is het zaak om de darmen op gang te houden. Als je geen medicatie hebt, dan heb je lichte massage nodig. Hoor je nog iets van geluiden of is het stil? Succes vannacht! Dankjewel. Zal dat allemaal aan de da doorgeven. Gister kwam er wat geluid uit na de eerste massage. Hij ging ook gelijk wat meer omhoog zitten zodat ik wat meer van onder kon masseren. De verdikking voel ik nu niet meer maar nog steeds weer een harde buik. Van8 met moeite een paar ml erin gekregen. Vanmorgen ook weer wat en hij at wat gedroogde paardebloem blaadjes. Ligt meerendeels op de zelfde plek en laat zich te makkelijk pakken. Net gemasseerd maar werd niet zachter. De verdikking voelde ik gister links achter met zijn rug naar me toe. Met dwangvoeren hoor ik zijn tanden schuren maar dat kan ook van het poeder pap komen. Kleine snapt er helemaal niks van. Voelt duidelijk dat Leeuw ziek is en hij er niks aan kan doen. Kijkt ook heel bang van uit een hoekje als we die spuit in leeuws bekkie doen. 8 uur kunnen we bellen. Quote
Evee Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Dat is even schrikken zeg. Hopelijk voelt hij zich snel weer beter. Succes bij de dierenarts. Veel beterschap! Quote
Lappie2 Geplaatst: 26 mei Auteur Geplaatst: 26 mei Kon geen afspraak maken. Die bromsnor nam op maar hij zei kom maar gewoon en dan zal je vast wel een keer geholpen worden ... Dus we gaan zo. Dochter gelijk maar bij school af zetten. Dierenarts is daar naast dus dan ga ik maar zitten en anders brullen dat ze hem NU moeten helpen. Hoop dat zij er is want die helpt direct.🙏🏼🙏🏼🙏🏼 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Ik duim dat ze even gauw tijd maken voor hem en dat je gauw duidelijkheid hebt. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 26 mei Auteur Geplaatst: 26 mei Ze is helemaal alleen. Dus het duurt nog wel even. Heb net hier op de grond tussen de honden, Leeuw gevoerd met spuit en water uit spuit er achteraan. Hij wilde absoluut niet maar heb het er gewoon doorheen geduwd. Daarna at hij direct wat peterselie en blaadje oregano. Buik zitten masseren en weer iets zachter. Mensen en honden keken ...wat gaat zij nou doen op de grond. Stomme reiskooi gaat niet helemaal open, dus ook nog een gestunt om hem eruit te krijgen... Maargoed het zit er weer in. Nog 1 wachtende voor me als het goed is. Da heeft het zwaar zo alleen🥴 Quote
Kolino Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei @Lappie2 Dat klikt als gas, dus wel x-ray. Links gas voelen, kan de maag zijn. Ik hoop het niet. Is de grote vriend goed ingepakt? Temperatuur op laten meten. Ik neig toch naar bloedsuiker, maar ik weet niet of je dierenarts daar bekent mee is. Er is een filmpje van een Dierenziekenhuis in Australië daarover. Misschien kun je hem via bondi vet vinden. Met een beetje geluk noemen ze wat waarden. Is een filmpje over een konijn met gas, loopt goed af, dus kun je wel kijken. Daar laten ze precies zien wat ze doen bij gas. Is vergelijkbaar met de behandeling in Nederland. Leeuw klinkt wel in levensgevaar helaas. Vandaar X-ray, want dan heb je snel overzicht vanaf waar er gas zit. Sterkte met wachten, mocht je nog niet geweest zijn. Quote
Lappie2 Geplaatst: 26 mei Auteur Geplaatst: 26 mei Hij heeft x ray gehad en het is een grote steen voor zijn pielemuis🥴 ze gaan hem zo opereren. We mochten afscheid nemen voor het geval dat 🥺🙏🏼🙏🏼 Ze heeft hem nog even goed kunnen drukken zodat hij in iedergeval wat kon plassen. Hij keek heel opgelucht. Om 17 uur mogen we hem ophalen mits ze niet eerder bellen met slecht nieuws. Zijn buik en darmen zien er heel goed uit. Kon wel zien dat hij een erg lege buik had natuurlijk maar niks verontrustends. Als hij goed uit de operatie komt beginnen we gewoon rustig aan met groen voer en ze zei dat we zijn grote hopen dan maar voor lief moeten nemen want steeds een steen is veel erger natuurlijk. Dochter droogt haar tranen met Kleine. Erg pittig dit weer hoor pffff arme Leeuw 🥺 Quote
Lappie2 Geplaatst: 26 mei Auteur Geplaatst: 26 mei Ze was ook heel blij dat ik kon vertellen dat we nu zeker weten dat hij pas 5 is. Grote opluchting want dat betekend dat hij veel beter de operatie in en uit kan. Eigenlijk hebben ze totaal geen tijd om dit te doen, dus ik moest bellen met de konijnkundige da...die Lappie toen probeerde te redden met alles wat ze had. Spoed operatie direct onmiddelijk! Maar ze nam steeds niet op. Uur geprobeerd en toen stuurde ik maar een sms met alle info. Nog geen reactie. Bromsnor zei toen okey dan moet ik het doen voor 75euro. Ik zei...al kost het 1000den euro,s red hem!!! Net stuurde de konijnkundige om de foto,s door te sturen. Maarja nu is hij al bijna onder narcose. Zet m op Leeuw 🦁 💪💪💪 Wij,kip en Kleine kunnen nog lang niet zonder jou ❤️ Quote
Kolino Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Dus dat ene kleine postje over denk ook aan blaas/nierstenen, zat dichterbij dan de rest. Waren die vlekken dan heel donkere urine? Sterkte met wachten, dit is wel heel spannend. Je zou de konijnkundige dierenarts met de praktijk van de andere dierenarts kunnen laten bellen, zodat hij de juiste nazorg krijgt, als je niet zeker bent of hij alle medicatie krijgt. Quote
Lappie2 Geplaatst: 26 mei Auteur Geplaatst: 26 mei 1 minuut geleden, Kolino zei: Dus dat ene kleine postje over denk ook aan blaas/nierstenen, zat dichterbij dan de rest. Waren die vlekken dan heel donkere urine? Sterkte met wachten, dit is wel heel spannend. Je zou de konijnkundige dierenarts met de praktijk van de andere dierenarts kunnen laten bellen, zodat hij de juiste nazorg krijgt, als je niet zeker bent of hij alle medicatie krijgt. Dat was jouw idee idd ook. Ik dacht dat ook omdat hij zo perste. Met de hopen perst hij ook maar toch weer anders en was dan snel voorbij. Het zou idd urine vlekken kunnen zijn met bloed? Ik zal het ze vragen. Denk wel dat we pijnstilling mee krijgen. We wachten in spanning af 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.