Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn Niënna is laatst bij de dierenarts geweest voor controle van een oogontsteking en toen ze gewogen werd bleek ze (in enkele maanden tijd) van bijna 5,5 kg naar 4,7 kg gegaan te zijn. Het was me aanvankelijk niet opgevallen omdat het geleidelijk ging en ze gewoon goed eet, goed keutelt en haar vrolijke zelf is. Maar ze is wel echt mager nu.

Ondertussen heeft ze er ook een oorontsteking bij, haar oortje hangt slap naar beneden. Is in behandeling.

Ik heb de dierenarts om advies gevraagd hoe ik haar kan laten aankomen. Eerst dachten we nog dat haar hokgenoot het merendeel vd brokjes opat omdat hij bijna 2 keer zo snel eet. (Ze heeft van jongs af aan wat langzamer gegeten (geen gebitsproblemen, is nagekeken) en de hokgenoot is enorm gulzig). Dus vanaf toen heb ik ze apart gevoerd en de brokjes extra zorgvuldig afgewogen.

Ze leek in eerste instantie iets aan te komen. Weer terug bij de dierenarts bleek toch van niet. Toen wat critical care bij gaan geven, twee keer per dag 1 maatschepje aanmaken, langzaam een deel vd brokjes vervangen voor junior brokjes (ze krijgen altijd science selective trouwens, ook onbeperkt goede kwaliteit hooi (en ze eten gras als ze in de tuin zijn) en al een aantal weken ook Timothy hooi er extra bij, en elke dag verse groenten (witlof en/of andijvie)) ook daarmee merkte ik geen verschil.

Dierenarts gebeld, ik mocht er wat emeprid bij geven, kijken of ze mss toch meer zou gaan eten. Ze eet echt supergoed. Weer drie dagen verder. Geen gram aangekomen (maar ook niet verder afgevallen).

Ik heb hier zóveel verhalen gelezen van konijnen met EC die enkel afvallen en waar je verder niks van merkt, dat ik dat al een paar keer aangaf. Mijn dierenarts is echt een konijnkundige dierenarts, staat ook op de lijst op de site, maar ze gaf aan dat er op dit moment geen aanleiding toe is.

Ondertussen zelf besloten de medicatie die ik nog had staan (panacur) toch te geven. Als ze toch ineens wel aan zou komen in de komende dagen heb ik mijn antwoord en als het dat niet is kan het naar mijn weten weinig kwaad.

Maar. Ik vaag me af, zou het toch ook nog wat anders kunnen zijn?

Heb ondertussen ook eea gelezen over nierfalen, maar dan zou er minder eetlust zijn of slappe achterhand, verzwakt dier etc en dat is echt allemaal niet aan de orde. Ze hupst rond alsof er niks aan de hand is, als ze ligt, ligt ze in een ontspannen houding, ze doet gewoon binkies en ze eet de hele dag door. Ze is net een paar weken geleden een jaar oud geworden. 

Wat kan ik nog doen om haar aan te laten komen en wat zou het kunnen zijn anders dan EC? Iemand een soortgelijke ervaring?

Geplaatst:

Mijn eerste gedachte was ook EV, dus het is goed dat je die behandeling gestart bent.  Ik zou wel even checken of de panacur kan in combinatie met de medicatie voor de oorontsteking. 

Zie je nog andere symptomen, bijvoorbeeld dat ze meer drinkt of niet meer zindelijk is?

Geplaatst:

Voor de oorontsteking krijgt ze zalf direct in het oor (Aurimic meen ik) en voor de oogontsteking Alfamydex in het oog. Omdat het beide niet oraal is vermoed ik (maar ik ben natuurlijk geen dierenarts) dat het niet makkelijk met elkaar interacteert. Maar 100% zeker weten doe ik het idd niet.

Ik kan niet zo goed bijhouden wat ze drinken, ze willen ook nog weleens met de kin in de drinkbak hangen of volledig met poot en al erin gaan staan. Ik heb wel al vanaf het begin het idee dat Niënna wat meer drinkt dan de hokgenoot, maar weet niet of ze nu heel veel meer is gaan drinken en echt zindelijk is ze ook nooit geweest. Ligt altijd wel wat buiten de bak. Dus ik vind het moeilijk te vergelijken of het nu meer is. 

Geplaatst:

Hmm vervelend zeg! Gelukkig heb je een konijn kundige dierenarts.

Zelf heb ik een dwerg en een Lotharinger. Muffel is de Lotharinger, 3 jaar en 6kilo nu, maar ik merk zelf altijd rond de lente dat ze ook meer aan het afvallen is, ondanks dat ze blijft eten. Bij haar is dat denk ik door meer beweging in de tuin en fanatieker graven, omdat ze dan meer buiten komt. Verder herken ik niet de symptomen die jij ervaart. Misschien vraagt de ontsteking veel van het lijfje? Ik heb geen idee.

Ik hoop dat je er snel achter komt!

Geplaatst:

Laatste update.

Vanmorgen weer bij de dierenarts geweest. Ze was weer 3 ons kwijt. In goed overleg besloten om haar te laten inslapen. 

Eventueel was bloed- of urine onderzoek nog mogelijk geweest, maar de kans dat er iets uit zou komen waar ze nog beter van had kunnen worden was eigenlijk niet aanwezig. 

Omdat ze altijd al wel wat veel dronk, bij de sterilisatie haar baarmoeder ook niet helemaal de vorm en plek had als normaal, vermoeden we dat ze altijd al iets heeft gehad. Niënna is net iets ouder dan 1 jaar geworden. 😔

• Verdrietig 5
Geplaatst:
21 uren geleden, Vlaamse Reusjes Fan zei:

Laatste update.

Vanmorgen weer bij de dierenarts geweest. Ze was weer 3 ons kwijt. In goed overleg besloten om haar te laten inslapen. 

Eventueel was bloed- of urine onderzoek nog mogelijk geweest, maar de kans dat er iets uit zou komen waar ze nog beter van had kunnen worden was eigenlijk niet aanwezig. 

Omdat ze altijd al wel wat veel dronk, bij de sterilisatie haar baarmoeder ook niet helemaal de vorm en plek had als normaal, vermoeden we dat ze altijd al iets heeft gehad. Niënna is net iets ouder dan 1 jaar geworden. 😔

Wat verdrietig ☹️ heel veel sterkte 😓...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .