LoBunny Geplaatst: 18 mei Geplaatst: 18 mei Beste mede konijnen eigenaren, Ik zoek wat advies voor ons probleem konijntje Tompouce. Ze is de allerliefste als je het mij vraagt, heel aanhankelijk en gezellig. Ze zoemt ook de hele dag achter je aan. Korte info: 5 jaar oud, voedster gesteriliseerd, hangoor, wildkleur, 2,3 kilo. krijgt enkele pelletje en voornamelijk verse groentes etc. Ze is een hele slechte hooi eter (hier is al een fortuin aan uitgegeven maar zonder succes) Ze woont bij ons binnen 6m2 eigen ruimte en 60m2 als we thuis zijn. Ze had een partner, deze is in oktober overleden. 1 week later gingen wij 4 weken op vakantie dus hals overkop koppelen vond ik niet verantwoord. Ik wil dat altijd zelf begeleiden aangezien ze sociaal gezien een beetje maf is naar andere konijnen toe. We hebben nog een ander koppel maar die leven buiten. Situatie: In augustus waren haar traanbuizen weer verstopt met de boodschap van de DA dat het permanent is en niks meer aan te doen is. We onderhielden het goed dus er was mee te leven. We vonden dat ze in september en oktober wat rustiger was geworden. Maar ze at en poepte nog steeds als een topper. Er waren geen symptomen om naar een DA te gaan. Na de onze vakantie begin december. Moest ik sowieso voor controle komen en vond ik nog steeds dat ze niet helemaal haar blije zelf was. Tijden het bezoek bij de dieren arts ging het soort van mis. Haar hele hoofd was aan het wiebelen en jaar ogen begonnen te tollen (ik in paniek, dit was nieuw). De maar geen schuin hoofd of iets dergelijks. De wiebel is ook alleen maar zichtbaar als je haar optilde en neerzette. Momenten dat ze haar evenwicht kwijt was door optillen. Dit heb ik ook op film. De DA gaf aan of EC of een binnen/midden oorontsteking. Haar buiten oor was helemaal schoon en toen hebben we er voor gekozen om met een EC behandeling te starten. Na twee weken Panacur nog geen resultaten. Na 4 weken Panacur waren haar traanbuizen weer HELEMAAL VRIJ en mooi… maar de wiebel was nog steeds niet weg als je haar optilde. Na 6 weken leek de wiebel minder te worden. Na 8 weken was de wiebel weer helemaal terug + haar oren waren een beetje vies en ze had twee rode geïrriteerde semi-kale plekken aan de buitenkant van haar gehoorgang basis... Bij de DA een oorvuil sample genomen en onder het microscoop leek het bacterieel. Dus toch maar begonnen aan een orale antibiotica kuur (doxycycline) + een oordruppels. Van de oordruppel kreeg ze veel pijn en daarmee ben ik na 3 dagen gestopt. Sowieso wordt ze helemaal gek als je iets in haar oren druppelt. Na 2 kuren (+/- 20 dagen) antibiotica kuur leek het iets beter maar nu had ze opeens hele vieze oren. Het vuil in de oren bleek onder het microscoop weer bacterieel te zijn dus weer aan de antibiotica kuur + een nieuwe oordruppel. Deze keer ging de oordruppel beter alleen merkte ik dat ze er wat maag klachten van krijgt. Ze is ook de hele dag bezig om dat spul uit haar oren te krijgen wat niet echt helpt natuurlijk voor haar maagje. Toen was ze twee weken redelijk schoon en happy. Maar 10 dagen geleden begon het weer. Dus terug naar de DA, die het een lastig verhaal vindt. Onder het microscoop kwam het weer terug als bacterieel. Deze keer toch een kweek opgestuurd. Weer een kuur + nieuwe oordruppels. De DA dacht misschien toch aan een allergie voor iets of een infectie? Ik vond het een lastig verhaal om te volgen bij de DA. Deze oordruppel waren ontstekingsremmend maar gaven haar weer aardig wat pijn in mijn mening dus na 7 dagen gestopt met de druppel. De kuur is bijna weer af nu. De kweek kwam afgelopen vrijdag terug en die was schoon, daar konden ze niet aantonen dat het bacterieel was. De DA zoekt nu contact met het Wilhelmina praktijk in Utrecht. Momenteel zijn haar oren zo geïrriteerd dat het enige wat we nu doen is een milde oorcleaner om de dag om wat viezigheid op te lossen. De DA wil haar even de kans geven om te herstellen (mits dat kan). Ze heeft ook geen bult bij haar gehoor gang, het is ook geen overtollig oorsmeer, pus of mijt. Ze heeft het in beide oren. Gebit is o.v.b. goed, gewicht blijft redelijk stabiel. Geen niezen of andere dingen, geen diaree, geen gas problemen. Alleen dus die oor problemen, wel is ze meer doof dan ooit te voren. Dit loopt nu al vanaf begin december. Ze is een echte topper en poept en eet nog steeds redelijk goed, eten kan soms wat wisselen per dag als ze niet helemaal fit is. Alleen merk je gewoon dat ze niet zich zelf is en last heeft van haar oren. De hele tijd heeft ze ook gewoon pijnstilling gekregen als het nodig was (halve konijnen apotheek in huis). Maar mijn vraag is zie ik iets over het hoofd, iemand nog een gouden tip? De DA geeft ook toe dat het gewoon heel maf is en niet logisch. Ze denk dat het dan toch een allergie is die een infectie heeft veroorzaakt of dat er een infectie is door een andere oorzaak. Maar ik moet nu even afwachten tot de DA wat hoort uit Utrecht en tompouce even de tijd geven om een beetje bij te komen (mits het niet 112 wordt natuurlijk). We zijn in het verleden al eerder Utrecht geweest met haar dus mocht dat weer nodig zijn is dat geen probleem. Suggesties en tip zijn welkom.
bunnyempress Geplaatst: 18 mei Geplaatst: 18 mei Wat een rotverhaal. Ik vroeg me af: is er een scan / foto gemaakt? Beide oren zijn aangedaan, dus de kans is niet heel groot, maar als er wel iets *in* het oor terecht is gekomen, kan het zijn dat het dus telkens weer gaat ontsteken. Dat zou wel passen bij het verhaal wat je schetst: telkens ontstekingen, maar niet super heftig qua verloop. Dan zit er toch iets te etteren. Evt. vanaf beneden, bij de tanden kan ook, want je hoort ook vaak dat een kaak of tandabsces zorgt voor traanbuis problemen en/of ontstekingen. Ik hoop dat er gauw duidelijkheid komt en dat Wilhelmina misschien ook betere opties heeft om te onderzoeken. Telkens een konijn met infecties en pijn is echt sneu, voor jullie en voor haar.
Aanbevolen berichten