Saskia038 Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei (aangepast) Mijn konijntjes (mannetje en vrouwtje) zijn sinds vorige week uit elkaar. Totdat ze gecastreerd en gesteriliseerd kunnen worden. Ze zijn altijd heel knuffelig met elkaar. Geven elkaar likjes, liggen de hele tijd naast elkaar de slapen, rennen achter elkaar aan en zijn onafscheidelijk. Nu vind ik het heel zielig dat ze elkaar alleen kunnen zien en ruiken door het hok en de ren heen, maar niet kunnen knuffelen. Ik heb gelezen dat veel konijnen het fijn vinden om een knuffeltje te hebben. maar ik kan nergens vinden wat voor knuffel het is (wel dat het zonder harde oogjes en dingetjes moet zijn) maar niet hoe groot het knuffeltje moet zijn. Even groot als het konijn of juist kleiner of groter? 13 mei aangepast door Saskia038 Quote
happy211 Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei De grootte van de knuffel maakt niet zoveel uit, alleen niet te klein. Ongeveer de helft van het konijn of groter zou ik zelf voor kiezen. Wat me opvalt aan jouw bericht, is dat je zegt dat de konijnen elkaar door de ren kunnen zien en ruiken. Ongecastreerde rammen zijn super vlug en zullen alles proberen om toch bij de voedster te komen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een konijn door de tralies heen zwanger wordt. Het beste is dus om te zorgen dat dat niet kan, door de rennen een stukje uit elkaar te zetten of er iets tussen te zetten zoals een tussenschot van karton. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Ik heb het een paar jaar geleden ook moeten doen, heel zielig😢. Hoe oud zijn ze? Laat je ze allebei castreren? Bij een vrouwtje kan dit pas op latere leeftijd, dus dan moet je ze maanden gescheiden houden (als ze nog niet zo oud zijn dan). Volgens mij is het beter ze echt helemaal van elkaar te scheiden. Denk er ook aan dat je ze niet gewoon bij elkaar kunt zetten na de castratie, dit moet op neutraal terrein en zullen gekoppeld moeten worden, mogelijk mogen ze elkaar niet meer. Quote
Saskia038 Geplaatst: 14 mei Auteur Geplaatst: 14 mei Happy211 oh dat wist ik helemaal niet dat dat kan gebeuren.. dankje voor de tip!! Marcovka2 Het mannetje is nu 3 maand en 4 dagen, het vrouwtje is 5 dagen ouder. Ik laat het mannetje castreren zodra het kan (hopelijk als hij 4 maand is). Het vrouwtje doen we later. De dierenarts zei ook al dat ze een paar dagen na de castratie nog uit elkaar moesten inderdaad. Dank voor je reactie ! Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Op 13-5-2025 om 23:52, Saskia038 zei: Mijn konijntjes (mannetje en vrouwtje) zijn sinds vorige week uit elkaar. Hoe oud waren ze toen ze uit elkaar gezet werden? Ik vermoed dat ze nog jong zijn maar de kans bestaat dat als ze in de puberteit komen ze elkaar niet uit kunnen staan en gaan vechten. Niet alle pubervriendschappen komen tot een goed huwelijk. Ik wil je niet bang maken maar de kans bestaat wel. Jonge konijntjes verdragen elkaar vaak wel. Quote
Saskia038 Geplaatst: 15 mei Auteur Geplaatst: 15 mei 1 uur geleden, To van de Veluwe zei: Hoe oud waren ze toen ze uit elkaar gezet werden? Ik vermoed dat ze nog jong zijn maar de kans bestaat dat als ze in de puberteit komen ze elkaar niet uit kunnen staan en gaan vechten. Niet alle pubervriendschappen komen tot een goed huwelijk. Ik wil je niet bang maken maar de kans bestaat wel. Jonge konijntjes verdragen elkaar vaak wel. Ze waren allebei net 3 maand toen ze uit elkaar gingen, dus nog heel jong. Vanaf 4 maand mogen ze gecastreerd worden, dus ze moeten een maandje uit elkaar. Ik hoop dat ze elkaar nog leuk vinden tegen die tijd, ga er wel vanuit als ik zie hoe ze altijd met elkaar zijn geweest. Maar enige tips ? Quote
Marcovka2 Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei Je moet ze na de castratie nog minimaal 2 weken apart houden. Bij elkaar zetten op neutraal terrein, dat is heel belangrijk. En daarna een tijdje daar laten zitten (mits ze niet vechten natuurlijk), en zorg dat je erbij blijft in het begin. Op deze site kun je daar info over vinden bij Konijneninformatie. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei 20 uren geleden, Saskia038 zei: Ze waren allebei net 3 maand toen ze uit elkaar gingen, Er zijn konijnenrassen die met 12 weken al vruchtbaar zijn. Maar het zal wel goed gaan. Wellicht op neutraal terrein t.z.t koppelen? Maar op dit forum zitten mensen die er veel vanaf weten. Quote
Kolino Geplaatst: 5 juni Geplaatst: 5 juni Ja dwergrammen bij uitzondering, 8-9 weken al. Voedsters, hangt af van het jaargetijde dat ze geboren worden. Vermoedens zijn er dat dit tot 12 weken terug kan lopen. Dat betekent dus dat, als met 3 maanden en een beetje gescheiden worden een zwangerschap net zou kunnen, in uitzonderlijke gevallen. De kans is klein. Ik raad je aan om te controleren of ze voor ze 12 weken waren uit elkaar zijn gehaald. 12 weken is echt het maximum, hier kiezen we ervoor om te zeggen: haal ze bij 10 weken uit elkaar. Op die manier ben je die uitzonderingen ook voor. Ik snap dat je het fijne beeld van knuffelende konijnen op je netvlies hebt. Die, ik vind elk konijn lief houding verliezen ze gemiddeld rond week 20. Soms iets eerder, soms iets later. Bij konijnen die elkaar van baby af kennen zie je die verhoudingen meestal iets later veranderen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe vaak het wel goed gaat. We lezen hier juist de problemen natuurlijk. Wat betreft de knuffel, ik zou ook iets van hetzelfde formaat kiezen, of iets groter, want ze zijn nog in de groei. Dus liever het formaat dat ze worden, in de weken dat ze alleen zijn. Meestal raden we knuffels aan die voor babies geschikt zijn, want die moeten al voldoen aan de voorwaarden. Soms kunnen honden knuffels ook. Quote
Lappie2 Geplaatst: 5 juni Geplaatst: 5 juni 3 uren geleden, Kolino zei: Ja dwergrammen bij uitzondering, 8-9 weken al. Voedsters, hangt af van het jaargetijde dat ze geboren worden. Vermoedens zijn er dat dit tot 12 weken terug kan lopen. Dat betekent dus dat, als met 3 maanden en een beetje gescheiden worden een zwangerschap net zou kunnen, in uitzonderlijke gevallen. De kans is klein. Ik raad je aan om te controleren of ze voor ze 12 weken waren uit elkaar zijn gehaald. 12 weken is echt het maximum, hier kiezen we ervoor om te zeggen: haal ze bij 10 weken uit elkaar. Op die manier ben je die uitzonderingen ook voor. Ik snap dat je het fijne beeld van knuffelende konijnen op je netvlies hebt. Die, ik vind elk konijn lief houding verliezen ze gemiddeld rond week 20. Soms iets eerder, soms iets later. Bij konijnen die elkaar van baby af kennen zie je die verhoudingen meestal iets later veranderen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe vaak het wel goed gaat. We lezen hier juist de problemen natuurlijk. Wat betreft de knuffel, ik zou ook iets van hetzelfde formaat kiezen, of iets groter, want ze zijn nog in de groei. Dus liever het formaat dat ze worden, in de weken dat ze alleen zijn. Meestal raden we knuffels aan die voor babies geschikt zijn, want die moeten al voldoen aan de voorwaarden. Soms kunnen honden knuffels ook. Moest direct aan Lap denken en zijn knuffeltje. Zijn hele leven bij zich gehad. Duidelijk te zien hoe hij groeide hihi. Dit nijntje voldeed aan geen 1 voorwaarde 🙈 Maar Lap heeft altijd goed voor hem gezorgd. En we hebben het nijntje nog steeds. ❤️ 2 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 7 juni Geplaatst: 7 juni Op 5-6-2025 om 17:08, Lappie2 zei: Moest direct aan Lap denken en zijn knuffeltje. Zijn hele leven bij zich gehad. Duidelijk te zien hoe hij groeide hihi. Dit nijntje voldeed aan geen 1 voorwaarde 🙈 Maar Lap heeft altijd goed voor hem gezorgd. En we hebben het nijntje nog steeds. ❤️ Ziet er lief uit, alsof hij naast een ander konijn ligt Voordeel is dat ze niet kunnen gaan vechten🤭 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.