NandaPanda Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Een paar maanden geleden is mijn nu ex partner ge-emigreerd. Daarvoor woonden we samen en samen hebben we ook de konijnen geadopteerd. Toen der tijd hadden we zelfs besproken, dat we ooit uit elkaar zouden gaan, we wel beiden voor de konijnen zouden blijven zorgen. Maarja, dat blijkt toch een beetje ingewikkeld als je naar het buitenland verhuisd. Nu zit ik dus alleen met de konijnen en het valt me behoorlijk zwaar. Het voelt alsof mijn leven op halt is komen te staan en doe nauwelijks leuke dingen meer omdat ik ook goed voor de konijnen wil zorgen. Ik merk dat ik er langzaam aan onderdoor ga en mijn gezondheid er zelfs door achteruit gaat. Tegelijkertijd, jeetje dit zijn mijn kindjes! Ik hou zo vreselijk veel van ze, het idee om ze los te laten is niet te bevatten en ik wil hun dit al helemaal niet aandoen. Ze worden nu enorm verwend met veel ruimte, het beste voedsel en veel aandacht in de vorm van samen trainen. Tegelijk zijn ze echt geen knuffel konijntjes, dus vrees ik dat ze moeilijk te plaatsen zijn. Bovendien denk ik dat hun relatie het niet overleefd als ze in een kleinere ruimte samen moeten leven, of als ze dus in een opvang zitten. Nu bedacht ik me een alternatieve optie dan gewoon maar doorbijten of afstand doen, co-ouderschap! (Of is het dan ko-ouderschap 😉). Mogelijk is er wel iemand in de buurt die ook wel part-time konijnen ouder wil zijn en waar ze hun eigen plek hebben waar ze bijvoorbeeld een paar dagen in de week of om de week wonen. Ik denk dat ze in het begin daar heel erg aan moeten wennen, maar ik vond het altijd opvallend hoe snel ze op een nieuwe plak landen als ze maar even met rust gelaten worden. Nu vraag ik me af, wat is jullie idee hierbij? Weten jullie van mensen die dit hebben gedaan? Hebben jullie ideeën hoe ik een ko-ouder voor ze kan vinden? En ook, kennen jullie mensen in of rond de stad Utrecht die daar in geïnteresseerd zouden zijn? Quote
NandaPanda Geplaatst: 13 mei Auteur Geplaatst: 13 mei (aangepast) Edit: “beste voedsel” is wat overdreven, ze worden enorm verwend met fancy schmancy eten, maar om dit nu het beste voer te noemen gaat wel ver😅. Dus edit naar “goed voer” 😉 13 mei aangepast door NandaPanda Quote
Evee Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Ik weet niet of je de konijnen er nou echt veel plezier mee doet, als ik eerlijk ben. De meeste konijnenkoppels vinden vaak wisselen van plek niet fijn en dat kan zelfs negatieve invloed op de relatie hebben. Wat voor zorg geef je de konijnen, en wat maakt dat je het gevoel hebt dat je daardoor dingen moet laten? Misschien eens kritisch kijken naar wat je precies doet, en hoe je een goede middenweg kan vinden waarbij de konijnen ook nog steeds goed verzorgd worden, maar jij wel wat meer je vrijheid terug hebt? Maar goed, mocht voor jou het co-ouderschap echt als de oplossing voelen, dan kan dat natuurlijk, vast wel een mouw aan te passen. Maar ik wil je dan wel meegeven echt een contract op te stellen waarin je de afspraken vast legt. Dus zowel de basiszorg die geboden moet worden als de kosten voor verzorging en bij ziekte. En wat als die mensen (of jijzelf) verder weg verhuizen, wat doe je dan? Zet dat soort afspraken dus echt op papier. 1 2 Quote
happy211 Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Ik merk dat ik zelf wat moeite heb met dit concept. In de eerste plaats omdat de keuze niet wordt gemaakt vanuit de overweging wat het beste is voor het konijn, maar voor wat de mens wil. In principe is het houden van dieren natuurlijk sowieso iets dat we doen omdat we het leuk vinden, maar daarbinnen kun je denk ik wel onderscheid maken tussen konijn-gedreven problemen en oplossingen en mensgerichte oplossingen. Ik denk niet dat het bijdraagt aan het welzijn van de konijnen als ze meerdere keren per week moeten verplaatsen zonder dat daar vanuit hun een noodzaak voor is. Soms kan het niet anders door bijvoorbeeld medische problemen en dan stressvolle situaties zoals naar die dierenarts, maar dan is het uiteindelijk wel voor het welzijn van de konijnen. Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat de zorg voor de konijnen voor jou en jouw gezondheid negatieve gevolgen heeft. Misschien kunnen die wel op een andere manier worden opgelost. Wat zijn bijvoorbeeld dingen die je moet laten vanwege de zorg voor de konijnen dat je zegt dat je geen leuke dingen meer kunt doen? Wat zou die paar dagen per week zonder konijnen jou extra opleveren? Dan kunnen we misschien meedenken hoe je dat voor elkaar krijgt zonder de konijnen te hoeven verplaatsen? Of het kan zijn dat konijnen/huisdieren toch niet goed in jouw leven passen. Daar is niets mis mee, maar dan is het mijns insziens wel beter om daar eerlijk over te zijn en in het belang van jezelf en de konijnen te kiezen in plaats van vast te blijven in een situatie die niet houdbaar is. 1 2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei 1 uur geleden, NandaPanda zei: Het voelt alsof mijn leven op halt is komen te staan en doe nauwelijks leuke dingen meer omdat ik ook goed voor de konijnen wil zorgen. Ik merk dat ik er langzaam aan onderdoor ga en mijn gezondheid er zelfs door achteruit gaat. Ik waardeer je eerlijkheid. Mijn man heeft een paar jaar geleden een openhartoperatie ondergaan en was er slecht aan toe. Een paar keer opgeroepen in de nacht en konden we weer drie kwartier naar het ziekenhuis rijden. Ik gaf de konijnen 's morgens eten en 's avonds laat en dat was het. Ook moest ik toen ook nog koeien hooi geven omdat het een droge periode was met weinig gras. Hebben de konijnen daar onder geleden? Totaal niet. Let wel: het beste gezelschap voor een konijn is een partner. En jij hebt twee konijnen. Wie weet zeggen ze tegen elkaar: daar heb je haar weer, moeten we weer trainen. Zucht. Ik train ook niet elke dag. Geen probleem Wat dat betreft, zijn konijnen makkelijker dan een hond. Die moet je uitlaten. Als ik eerlijk ben, zie ik het probleem niet zo. Omschrijf eens waar je precies tijd aan kwijt bent? Heb je een ren? En wil je lezen, ga dan bij ze zitten bijv. Of met je telefoon. 1 Quote
NandaPanda Geplaatst: 13 mei Auteur Geplaatst: 13 mei (aangepast) @To van de Veluwe Ah ja ik snap je punt. Nu is het een ik lastig er veel tijd mee kwijt te zijn, maar gaat het meer over het met thuis zijn. Ik was voorheen vaak spontaan de hort op en kwam dan ook wel laat thuis. Voorheen kon ik de verantwoordelijkheid delen en was of mijn partner of ik wel op tijd thuis om de konijnen eten te geven. Nu zit ik elke avond alleen thuis en kan ik ook niet meer een weekendje weg op vakantie. Er wonen namelijk niet echt mensen in de buurt die ik ken die voor ze kunnen zorgen. 13 mei aangepast door NandaPanda Quote
NandaPanda Geplaatst: 13 mei Auteur Geplaatst: 13 mei Bij nader inzien was het een beetje een opwelling van vanochtend. Ik dacht eindelijk een goede oplossing gevonden te hebben, maar hoe meer ik er over dacht hoe meer ik ook zat te denken dat het voor de konijnen toch niet ideaal zou zijn en het enkel een krampachtige manier voor mij is om aan ze vast te houden. Ik besteed graag de tijd aan ze, maar ik denk dat de levensstijl mij nu vooral beklemmend werkt. Als ik het zo noemt klinkt dat echt als een belachelijk suffe reden. Er zijn dan ook wel nog meer redenen, maar die voelen voor mij iets te persoonlijk om te delen op het internet. Ik vrees dat ik uiteindelijk gewoon een moeilijke keuze moet gaan maken. Wie weet kan ik wel iemand vinden die ze wil overnemen die in de buurt woont dat ik ze regelmatig kan bezoeken😢 Quote
Lappie2 Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Het voordeel is, dat ze met zijn 2en zijn. Kwijnen dus niet weg van eenzaamheid. Wij, zoals zo velen, hebben een cam die aan gaat als ik moet werken en dochter naar school moet. Dus vaak zijn ze vanaf 7.30 tot 16.00 met zijn 2en en kijk ik om de paar uur (lees..elk moment dat ik op de telefoon kan spieken hihi) op de cam hoe het gaat. Zelfs een keer een nacht weggeweest en was totaal geen probleem. Beetje extra voer verstoppen in elke hoek, extra water en natuurlijk weer elke 5 minuten op de cam kijken ghighi🤪🙈 We werden niet gemist 😆 Wel heb ik fijne buren die, mocht er wat gebeuren, direct het huis in kunnen. Dat is zoooo fijn en belangrijk! Inderdaad raak je veel aan leuke uitjes kwijt als je alleen woont. Als mijn dochter een weekeind weg gaat, pas ik op de dierentuin en visa versa. Vakantie hebben we 3 dagen gehad vorig jaar dankzij de cam en zorg van de andere buren. Maar weken weg hebben we ook echt al jaaaaaren niet meer gedaan samen. Sterkte met de beslissing 🤗 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei 8 uren geleden, NandaPanda zei: maar gaat het meer over het met thuis zijn. Duidelijk. En begrijpelijk. Je bent gebonden aan huis. Geen goede buren? Je hebt ze uit een opvang geadopteerd? Dan kun je ze daar toch tegen een vergoeding weer terugbrengen? Moeilijk maar je moet uit twee kwaden kiezen en ze krijgen dan vast weer een goed tehuis. Ik zou ze ook wel een nacht alleen durven laten - net als Lappie2 - maar dan wel met voldoende hooi en water. Dan zullen ze echt niet omkomen van de honger. Twee nachten zou ik niet durven en ook niet doen. Is zo'n camera geen idee? Quote
Evee Geplaatst: 20 mei Geplaatst: 20 mei ik heb je linkje met de herplaatsing naar het vraag & aanbod topic verplaatst. 1 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 21 mei Geplaatst: 21 mei Op 13-5-2025 om 13:46, NandaPanda zei: Ik vrees dat ik uiteindelijk gewoon een moeilijke keuze moet gaan maken. Wie weet kan ik wel iemand vinden die ze wil overnemen die in de buurt woont dat ik ze regelmatig kan bezoeken😢 Heb je wel eens gekeken naar een vaste oppas? Of een (wat ouder) kind van een bekende die je kan helpen met voeren, verschonen, oppassen als jij een weekendje weg wilt etc? Ik heb zelf 2 konijnen en 3 katten, en ben ook alleen, en heb een vaste meid die net zo gek is op dieren als ik. Zij komt altijd bij mij thuis om de beestjes liefde en zorg te geven als ik er eventjes niet ben! Er bestaan meerdere websites waarop je kunt zoeken op dierenoppassers - wie weet zit er iemand in je buurt waar het mee klikt! 1 Quote
NandaPanda Geplaatst: 7 juni Auteur Geplaatst: 7 juni Op 21-5-2025 om 16:07, Boris en Beer zei: Heb je wel eens gekeken naar een vaste oppas? Dankjewel voor de tip! Voor de lange termijn is het vrees ik geen oplossing, maar voor nu kan het me wel echt rust geven denk ik:). Ik heb nu contact met iemand via huisdierenoppas.nl, hopelijk wordt het wat! Quote
Marcovka2 Geplaatst: 7 juni Geplaatst: 7 juni Ik zou zelf alleen iemand op mijn konijnen laten passen als ik er zeker van ben dat ze ervaring hebben met konijnen en ook de juiste instelling. Dat iemand zelf konijnen heeft of heeft gehad is wel beter dan geen ervaring, maar geeft nog geen garantie. Mocht ik in die situatie komen dat ik een oppas zoek, dan zou ik eerst gewoon de simpele vraag stellen "vertel eens wat over konijnen", een paar gerichte vragen zoals "zou je mijn konijnen ook oppakken?", "wat doe je als een konijn niet wil eten?", en even toekijken hoe hij/zij de verzorging aanpakt, hoe de interactie gaat. En goede afspraken maken over verantwoordelijkheid (bijvoorbeeld: konijn wordt ziek, konijn ontsnapt, konijnen gaan vechten) Quote
NandaPanda Geplaatst: 7 juni Auteur Geplaatst: 7 juni Oeh dat zijn goeie tips! De mensen die ik heb gesproken hebben gelukkig wel al ervaring met konijnen:) Maar ja, dat betekent helaas niet voor iedereen het zelfde… Quote
Boris en Beer Geplaatst: 7 juni Geplaatst: 7 juni 6 uren geleden, NandaPanda zei: huisdierenoppas.nl, Hier hoor ik vaak goede positieve ervaringen over! Fingers crossed dat je een fijne match vindt ☺️ 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.