Kolino Geplaatst: 12 mei Geplaatst: 12 mei Minimaal 2x paar jaar is wel nodig als het niet op een natuurlijke manier kan afslijten. Het ligt er aan hoeveel stress het geeft. Eens per 3-4 maanden is wel een goed streven. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 12 mei Auteur Geplaatst: 12 mei 7 uren geleden, Kolino zei: Het ligt er aan hoeveel stress het geeft. We pakten het konijn en wikkelde hem in een handdoek en ik hield hem met zijn rug tegen me aan en zijn pootjes vrij. Zoals op de foto te zien is. Totaal geen gespartel. Gaf zich volkomen over. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 12 mei Geplaatst: 12 mei 3 x per jaar is bij ons wel de max. Met Lappie moest 1 nagel om de 2 a 3weken omdat die krom groeide. Zo rond de 4 maanden met deze 2. Dus het valt wel mee gelukkig. Heel goed gedaan @To van de Veluwe en dochter 💪😁 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Wat verschrikkelijk om te lezen maat wat zijn jullie geod bezig @To van de Veluwe. Hoe gaat het nu? Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 25 mei Auteur Geplaatst: 25 mei Een broer gaat proberen iets te fabriceren dat het konijn ook op stenen kan lopen onder het hok. Wij houden dit in de gaten door elke drie maanden even op bezoek te gaan en naar de nagels te kijken. Maar het blijkt dat andere konijnen daar ook niet op stenen lopen en wel korte nagels hebben. Het is misschien wel een afwijking bij het konijntje zelf. Maar dit gaat in de gaten gehouden worden. Wees gerust. Ook gezegd dat hij geen brood meer moet geven. Dat lag er ook in zijn ruif. Hij krijgt wel brokjes en groen voer. Quote
Evee Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Bij sommige konijnen, vooral ook bij oudere konijnen zie je ook vaak dat de nageltjes niet meer zo goed afslijten dan eerst. De stand van de pootjes is dan niet altijd meer helemaal zoals het hoort, of, als de nageltjes ooit aan de lange kant zijn geweest of als de stand van de voetjes van het konijn niet helemaal goed is, staan de teentjes wat schever waardoor het van nature ook niet helemaal goed slijt. Ook minder actief zijn speelt daarin mee. Bij sommige konijnen moet je het nou eenmaal vaker controleren terwijl het bij andere konijnen zelden nodig is. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 11 juni Geplaatst: 11 juni Wat lastig en verdrietig om te lezen. Zeker als het gaat om personen die in instellingen zitten, of zelf bijv. al speciale hulp nodig hebben, blijft het houden van een huisdier erg lastig. Konijnen worden dan ook zó onderschat. Mijn zusje is zwakbegaafd en autistisch en had ook twee konijnen, en zelfs met onze hulp was het gewoon simpelweg teveel werk voor haar. De konijntjes zijn via een fijne konijnenopvang naar een nieuw huisje gegaan. Mn zusje was het er natuurlijk absoluut niet mee eens, maar na veel gesprekken en toch een beetje dwang, hebben we de keuze voor de konijnen gemaakt. Gelukkig kan ze tegenwoordig nog bij Boris en Beer komen kijken en met ze knuffelen. Ik vraag me af of er in deze instellingen personen zitten die bijv. een mentor/bewindvoerder/etc. hebben? Want hoe verdrietig het dan ook is, dan kan de keuze namens hen gemaakt worden. Overigens knip ik Boris en Beer hun nagels 2-3 keer per jaar, ze zitten binnen maar lopen in de zomer veel op het balkon op de tegels. Scheelt weer. Knippen doe ik ook gewoon met een speciaal konijnenschaartje via Zooplus. (Je noemde overigens een cavia, maar ook deze moeten in koppels en zijn stiekem veel werk hoor. Worden ook altijd onderschat - dus het beste is misschien geen huisdier en wat vaker uitstapjes naar bijv. een boerderij of iets dergelijks?) Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 11 juni Auteur Geplaatst: 11 juni 11 minuten geleden, Boris en Beer zei: een boerderij of iets dergelijks? Werkt een dag op een zorgboerderij en is zelf afkomstig van een boerderij. Altijd konijnen in een hokje gehad Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.