To van de Veluwe Geplaatst: 6 mei Geplaatst: 6 mei (aangepast) Wij hebben al jaren konijnen en nog nooit hebben we één nagel hoeven te knippen. Ze sleten door het graven of door op tegels te lopen. Nu kennen we iemand die begeleid woont en een konijn in een hokje heeft. Al geprobeerd om geen konijnen meer te laten nemen maar dat lukt niet. Je hart bloedt als je het ziet. ziet. Het is de ouderwetse manier van konijnen houden zoals de meesten van ons vroeger begonnen zijn. We hoorden vandaag dat het konijn lange nagels had. Maar ja een nagelknipper voor konijnen hebben we niet. We wilden eigenlijk gelijk ingrijpen want we vermoedden dat het wel erg lange nagels zouden zijn. Het konijn is twee jaar. Maar we schrokken ervan. Zo lang hadden we niet verwacht. Met een gewone nagelknipper hebben we de meeste nagels kort kunnen knippen maar aan de achterpoten lukte een paar nagels niet. De tang paste er niet omheen. We gaan nu een speciale tang aanschaffen om het konijn te helpen. Zijn de Beeztees nageltangen goed? Die zijn rond de 10 euro. Schrik niet van de foto. Het konijn liet alles toe. Net of hij merkte: ik word geholpen. 6 mei aangepast door To van de Veluwe 1 4 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 6 mei Auteur Geplaatst: 6 mei Ja, Cheeta26, zo'n lief konijntje. Je hart bloedt en ik hoop dat ik vannacht goed slaap. Wat een lijden. En waar het konijn gekocht was, had gezegd. Gewoon niets aan doen...... 1 Quote
happy211 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei Ik zal zo eens kijken of ik een merk kan vinden op de tangen die ze op de opvang gebruiken/verkopen. Ik heb zelf inderdaad bij mijn eigen konijnen ook nooit nagels hoeven knippen. Heb je dit ook besproken met de begeleiding van deze persoon? Dit soort foto's zijn wel manieren om hard te kunnen maken waarom ze niet geschikt zijn om voor een dier te zorgen. Misschien dat de begeleiding hier wel actie kan ondernemen, want ik snap dat dat in jullie positie lastig kan zijn. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei Agut kijk m nou😢 arm diertje.... 💔❣️ Zelf heb ik een merkloos ding die goed zijn werk doet. Voor de nijnen en voor kip. Hij is bij jou in goede handen 🤗 Ben het helemaal eens wat Happy hierboven zegt. Er moet actie ondernomen worden, want dit kan echt niet...En die dierenwinkel 😤😠😡🤬 wat een pieeeeeeppppp zijn dat zeg🤬 Quote
Arielle Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei (aangepast) 3 uren geleden, happy211 zei: Ik zal zo eens kijken of ik een merk kan vinden op de tangen die ze op de opvang gebruiken/verkopen. Ik heb zelf inderdaad bij mijn eigen konijnen ook nooit nagels hoeven knippen. Heb je dit ook besproken met de begeleiding van deze persoon? Dit soort foto's zijn wel manieren om hard te kunnen maken waarom ze niet geschikt zijn om voor een dier te zorgen. Misschien dat de begeleiding hier wel actie kan ondernemen, want ik snap dat dat in jullie positie lastig kan zijn. Ik ben ooit begeleider geweest in de GGZ en gehandicaptenzorg. Inderdaad naar de begeleiding gaan. Helaas heeft de begeleiding alleen geen juridische middelen om een konijn weg te nemen, en ook de relatie komt dan behoorlijk onder druk te staan als het zonder toestemming gebeurd. Het vertrouwensband is dan wel geschaad. Alsnog moet iemand weten wat het betekend om voor dieren te zorgen en daar ook toe in staat zijn de verantwoordelijkheden te dragen. Misschien kan de begeleider samen met diegene zoeken naar passende oplossingen voor het hok en diegene van informatie voorzien. Hopelijk komt het goed met het konijntje ... ☹️ Dierenleed is 1 van de vele redenen dat ik gestopt ben met zulk werk. Het is verschrikkelijk. 7 mei aangepast door Arielle Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 mei Auteur Geplaatst: 7 mei (aangepast) 4 uren geleden, Lappie2 zei: .En die dierenwinkel 😤😠😡🤬 wat een pieeeeeeppppp zijn dat zeg🤬 Nog erger dan je denkt. Het schijnt een grote fokker in Ede te zijn met een schuur vol honderden konijnen. Met de zomer stopt hij en na de zomer gaat het fokken weer door. Daar had hij het konijntje vandaan. Op de afdeling van die persoon zijn drie mannen die een konijn hebben. Alle drie staan de hokken naast elkaar. Wij hebben al gezegd. Kan dat onderaan niet afgezet worden zodat hij ook eens onder het hok op die tegels kan lopen? Wij gaan nog terug om de drie nagels van zijn achterpoot nog te knippen en dan ga ik proberen iemand van de leiding te spreken. Maar..... wij gaan dit nu in de gaten houden en gaan geregeld langs. Dus dit probleem kan zich niet meer voordoen. Wij deden het nu met een nagelkniptang voor mensen maar een paar nagels pasten er niet tussen. Morgen even bij de Welkoop die tang maar halen. Aangeraden dat hij beter een cavia kan nemen. Maakt wel elke dag het hok schoon, maar ja jullie weten het wel. Een standaard hok. Het is dat onze dochter wist dat een konijn aan de voorpoten vijf tenen heeft, anders had ik die laten zitten. Ik hield hem vast en zij knipte. Een nagel achter was al afgebroken. 7 mei aangepast door To van de Veluwe 2 Quote
Suus1978 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei Waarom geen aangifte doen? Dit is gewoon strafbaar. Dan leert die instelling er misschien ook van. Dit is echt diep triest. Quote
Lappie2 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei 2 uren geleden, To van de Veluwe zei: Nog erger dan je denkt. Het schijnt een grote fokker in Ede te zijn met een schuur vol honderden konijnen. Met de zomer stopt hij en na de zomer gaat het fokken weer door. Daar had hij het konijntje vandaan. Op de afdeling van die persoon zijn drie mannen die een konijn hebben. Alle drie staan de hokken naast elkaar. Wij hebben al gezegd. Kan dat onderaan niet afgezet worden zodat hij ook eens onder het hok op die tegels kan lopen? Wij gaan nog terug om de drie nagels van zijn achterpoot nog te knippen en dan ga ik proberen iemand van de leiding te spreken. Maar..... wij gaan dit nu in de gaten houden en gaan geregeld langs. Dus dit probleem kan zich niet meer voordoen. Wij deden het nu met een nagelkniptang voor mensen maar een paar nagels pasten er niet tussen. Morgen even bij de Welkoop die tang maar halen. Aangeraden dat hij beter een cavia kan nemen. Maakt wel elke dag het hok schoon, maar ja jullie weten het wel. Een standaard hok. Het is dat onze dochter wist dat een konijn aan de voorpoten vijf tenen heeft, anders had ik die laten zitten. Ik hield hem vast en zij knipte. Een nagel achter was al afgebroken. Wat erg 😢 Jullie zijn in iedergeval goed bezig 💪 Hoe zijn die andere 2 konijnen? Die zullen ook wel geknipt moeten worden lijkt mij... Ze hebben idd 5 nagels. Leeuw heeft er maar 4, al sinds hij bij ons is... Ben bang dat ze hem of te kort hebben geknipt of dat hij ergens aan is blijven hangen...maar is helemaal geamputeerd 😟 Weet nog toen ik hem voor het eerst ging knippen hier en maar zat te zoeken naar zijn 5e teen🧐 Is nooit meer terug gegroeid.. Bij Lappie was het ook drama toen hij een keer razendsnel terug trok en ik zijn hele nagel er uit trok 😱 Hij huilen en ik huilen😢 Dat kwam wel terug maar iedere keer krom richting zijn poetje 🥺 om de 2 weken moest ik die ene nagel kort knippen en dat vond hij echt niet leuk...bleef altijd gevoelig. Vreselijke ervaring bah 🥴 Quote
Evee Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei Arm konijntje! Er moet toch wel iemand bij de begeleiding zijn die betrokken is bij de konijnen? Die, waarschijnlijk in kleine stapjes wel kan helpen voor verbetering en goede zorg voor de konijnen? Ik wordt altijd verdrietig van dit soort situaties. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 mei Auteur Geplaatst: 7 mei 1 uur geleden, Evee zei: Ik wordt altijd verdrietig van dit soort situaties. Ik heb er tranen om gelaten. Zo'n lief beestje. Het is familie van ons dus ligt allemaal wat lastig. Maar ik ga dit wel aankaarten maar die nagels gaan wij kort houden. Zit daar maar niet over in. Vrijdag ga ik even langs de Welkoop en dan haal ik een tang en gaan we vrijdagavond of zaterdag even de resterende drie nagels van één achterpoot knippen. Maar die fokker zou ik eens moeten achterhalen. Ik heb wel zijn naam gehoord maar ben die weer vergeten. Want hoe zit het daar? Wat voor House of Animals. Wat doet die vrouw een goed werk. Geld komt daar wel goed terecht. Ps. Ik googelde even op konijnenfokker in Ede en zag dit staan. Dat zal dezelfde figuur zijn. https://www.gelderlander.nl/ede/opnieuw-klachten-over-edese-konijnenfokker-ze-leefden-op-vijf-centimeter-stront~a1fe88e4/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 mei Auteur Geplaatst: 7 mei 7 uren geleden, Suus1978 zei: Dan leert die instelling er misschien ook van. Dit is echt diep triest. We gaan ook even achterhalen hoe het met de nagels van de andere twee konijnen zit. Komt goed. Maar volgens zeggen: zijn die niet lang maar dat willen we zeker weten. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 mei Auteur Geplaatst: 7 mei 11 uren geleden, Lappie2 zei: Zelf heb ik een merkloos ding die goed zijn werk doet. In Nederland of Polen gekocht? Want dat kan veel verschil maken. 😉 Ik haal die Beeztees tang wel bij de Welkoop. https://www.welkoop.nl/beeztees-nageltang-13-cm-zwartgrijs_1320769 Quote
Lappie2 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei Ik mag de site niet op 🙈 verboden stond er hihi. Ja deze heb ik in Polen gekocht maar ik geloof via Zooplus en dat is ook in NL. Goedkoop schaartje die doet wat hij moet doen, 3 a 4 keer per jaar. Maar ik denk dat jij nog heel veel konijnen nageltjes gaat redden, dus beter een duurdere van betere kwaliteit 😊 1 Quote
Suus1978 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei (aangepast) 43 minuten geleden, To van de Veluwe zei: We gaan ook even achterhalen hoe het met de nagels van de andere twee konijnen zit. Komt goed. Maar volgens zeggen: zijn die niet lang maar dat willen we zeker weten. Wat goed dat jullie het er niet bij laten zitten. Ik ga heel hard duimen voor een echte oplossing! Want het zou toch wel heel sneu zijn als ze hun leven zo moeten slijten. 7 mei aangepast door Suus1978 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 mei Auteur Geplaatst: 7 mei 1 uur terug, Suus1978 zei: Want het zou toch wel heel sneu zijn als ze hun leven zo moeten slijten. Ik ben bang dat dat hok niet zal veranderen. We gaan wel proberen of het konijn af en toe daaronder op de tegels kan lopen. We moeten maar even familie van hem inschakelen of die iets kunnen prutsen. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei Echt sneu, en frustrerend dat je niet tot zo iemand kan doordringen. Ik kan hier echt zo kwaad om worden. Ik vind niet dat iedereen het recht op houden van dieren zou moeten hebben. Ik heb ook een klein beetje vergelijkbare situatie met een familie lid met een duif. Die zit in een klein kooitje van nog geen 0,5m2. De tranen springen in mijn ogen als ik het zie, maar je kunt niet doordringen tot zo iemand. Ik zit er aan te denken om de dierenpolitie te bellen, want er is toch wel een bepaalde standaard waar het verblijf aan moet voldoen? Laatst was de duif ontsnapt omdat hij de kooi niet goed had afgesloten, natuurlijk verschrikkelijk aan zijn einde gekomen. Ik was ook wel weer opgelucht, maar een maand later had hij weer een nieuwe duif😖 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 8 mei Auteur Geplaatst: 8 mei 2 uren geleden, Marcovka2 zei: had hij weer een nieuwe duif😖 Mijn oma had vroeger een koerduif in een kooi boven de deur in de keuken. Dat zag je vroeger veel. Ergens vond ik het als kind al zielig. Ik ga van het standpunt uit dat een dier moet kunnen doen waartoe hij geschapen is. Een kip moet in de grond kunnen krabben, een vogel moet kunnen vliegen en een varken moet in de modder kunnen rollen. Onze dochter wordt al treurig van bloemen in een vaas. Die staan daar gewoon dood te gaan.... De tang is gekocht. Nu nog even kijken wanneer we langs gaan. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 9 mei Geplaatst: 9 mei 11 uren geleden, To van de Veluwe zei: Een kip moet in de grond kunnen krabben, een vogel moet kunnen vliegen en een varken moet in de modder kunnen rollen. En een konijn moet kunnen graven, knagen en een maatje klieren 😁 Sterkte 2 Quote
Lappie2 Geplaatst: 9 mei Geplaatst: 9 mei 2 uren geleden, Marcovka2 zei: En een konijn moet kunnen graven, knagen en een maatje klieren 😁 Sterkte Maatje klieren doen ze hier graag hihi, vooral Kip laten schrikken of elkaar😂 Maar graven doen ze niet. Had toen een grote kartonnen doos met allemaal frutsels erin en dat gebruikten ze beiden direct als toilet🙉 Zand doe ik niet in huis haha. Dacht nog iets met houtvezel te kunnen doen maar dat zal ook vast als wc gebruikt worden🙄 Quote
Lappie2 Geplaatst: 9 mei Geplaatst: 9 mei (aangepast) 2 uren geleden, Lappie2 zei: Maatje klieren doen ze hier graag hihi, vooral Kip laten schrikken of elkaar😂 Maar graven doen ze niet. Had toen een grote kartonnen doos met allemaal frutsels erin en dat gebruikten ze beiden direct als toilet🙉 Zand doe ik niet in huis haha. Dacht nog iets met houtvezel te kunnen doen maar dat zal ook vast als wc gebruikt worden🙄 Heb vanmiddag een kokosblok gekocht. Die zijn nu los geweekt en aan het drogen op het balkon. Bedoeld voor Jingles 🐹 maar het is zo veel dat ik nog een flinke doos kan vullen voor de jongens 🐰🐰 Wie weet gaan ze daar in graven en niet in 💩 en 💦 Dwaal een beetje 🤏 af van het topic..sorry🙈 Goed dat je de juiste tang gevonden hebt @To van de Veluwe. Is het een tang of een schaar? Tang vind ik zelf erg lastig om vast te houden. Hou je ons op de hoogte? To &Co to the rescue 💪🐰 9 mei aangepast door Lappie2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 9 mei Auteur Geplaatst: 9 mei (aangepast) 4 uren geleden, Lappie2 zei: tang Het lijkt meer op een tangetje. https://www.welkoop.nl/beeztees-nageltang-13-cm-zwartgrijs_1320769 9 mei aangepast door To van de Veluwe Quote
Lappie2 Geplaatst: 9 mei Geplaatst: 9 mei 42 minuten geleden, To van de Veluwe zei: Het lijkt meer op een tangetje. https://www.welkoop.nl/beeztees-nageltang-13-cm-zwartgrijs_1320769 De website is nog steeds verboden 😅😂. Maar in gedachte zie ik een tangetje 🤪 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 10 mei Auteur Geplaatst: 10 mei 20 uren geleden, Lappie2 zei: De website is nog steeds verboden Ik zal het anders oplossen. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 10 mei Auteur Geplaatst: 10 mei (aangepast) 10 mei aangepast door To van de Veluwe 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 11 mei Auteur Geplaatst: 11 mei Zaterdagavond de laatste nagels gedaan. Onze dochter drukte voorzichtig de nagel wat in om te kijken of het konijn reageerde. Als hij dat niet deed, knipt ze door. Het is bij alle nagels goed gegaan. Hij kan voorlopig weer goed lopen. Een ontroerend moment vonden we toen hij weer in het hok zat en hij direct met zijn voorpootjes over zijn neus ging wrijven. Met die lange nagels kon dat eerder niet. Het konijn spartelde weer niet tegen en gedroeg zich ook deze keer voorbeeldig. Net of hij wist dat het voor zijn eigen bestwil was. Het is wat onduidelijk of het een hij of een zij is. De eigenaar denkt een zij maar wij dachten meer aan een hij. Niet zo belangrijk. We gaan nu vragen of een familielid iets kan verzinnen voor onder het hok. Dan zou hij af en toe op stenen kunnen lopen en kan hij ook een ander konijn zien. De andere twee konijnen van twee andere eigenaars leken korte nagels te hebben. Ik las dat Lappie vier keer per jaar knipt. Wij hopen over een paar maanden weer te kijken. Het tangetje van net nog geen 10 euro knipt perfect. Het was geen miskoop. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.