Nickymanita Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Goedemorgen, Ik heb een vraag. Wij hebben twee hooiruifen, maar sinds we een nieuw konijn hebben wordt alles hieruit gegooid en komt ik het wc’tje. Hierna willen ze het niet meer eten. Super zonden van het hooi en wij moeten de wc veel vaker leeghalen. We hebben al geprobeerd om onderin een kartonnetje te doen, maar die knagen ze binnen 10 minuten weg. Heeft iemand tips? Of hoe doen jullie dit thuis? Alvast bedankt. Quote
Evee Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Ik heb geen hooiruiven maar leg het op een paar plaatsen in de ren, waaronder in de toiletjes. Ik heb nogal een wildebras die er in sprong en ik was bang dat ze een keer klem zou komen te zitten (ondanks dat ik ruiven met klep had). Ze eten er daar gewoon prima van. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Wij gebruiken kleine kartonnen doosje en de toiletbakken voor hooi. Had een plastic Ikea ding als hooiruif wat ook goed werkt, maar heb hun ruimte veranderd en moet het nog aan de muur bevestigen. 1 Quote
happy211 Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Hoe trekt ze het hooi uit de ruif? Als dat via de bovenkant is, dan zou een hooiruif met deksel een oplossing kunnen zijn. Gooit ze de hooiruif om, dan kan een andere, stevigere hooiruif misschien helpen. Maar als ze het gewoon tussen de spijlen eruit trekt en dan in de toiletbak laat vallen, dan wordt het lastig. Als ze eenmaal een project hebben gevonden dan werkt er vaak niets behalve zorgen dat ze er niet meer bij kunnen, maar hooi moet natuurlijk altijd beschikbaar blijven. 1 1 Quote
Cheeta26 Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Hier trekken ze ook het hooi eruit om de lekkere sprieten. Ik stop gewoon 's avonds het niet bevuilde hooi weer terug, 2 uur later als ik ze brokken geef dan meng ik het met nieuw hooi en doe het in de andere kleine toilet bak. Vanwege het eruit trekken laat ik dan maar een deel in de grote hooiruif 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Ik vond dat ze hier te weinig hooi aten. Ik heb nl. een deurtje in het hok gedaan zodat ze de toiletbak er niet uit kiepen. Maar ze vinden dat denk ik maar niets. Want het hooi minderde amper. Nu leg ik het ook op diverse plekken in de ren en is het soms verdwenen. Ze keutelen nog wel in de toiletbakken in het hok. 1 Quote
Nickymanita Geplaatst: 6 mei Auteur Geplaatst: 6 mei @Cheeta26 ik heb het ook een tijdje geprobeerd terug te stoppen en te mengen met nieuw hooi, maar dan eten ze het gewoon niet meer op helaas. Echt zonde Quote
Nickymanita Geplaatst: 6 mei Auteur Geplaatst: 6 mei @To van de Veluwe gewoon los neerleggen dus? kan ik proberen. Ze hebben bij ons een kamer binnen. Vandaar dat ik wilde proberen om het een beetje netjes te houden en het hooi bij het wc’tje te plaatsen Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 6 mei Geplaatst: 6 mei 14 uren geleden, Nickymanita zei: Vandaar dat ik wilde proberen om het een beetje netjes te houden Begrijp ik helemaal. Maar toevallig vanmiddag zag ik dat Flo hooi ging pakken dat op de grond lag. Ik dacht Yes, je eet het dus wel als het los ligt. Kun je het niet in een (kartonnen) doosje doen dat op de grond staat? 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei 22 uren geleden, Nickymanita zei: @To van de Veluwe gewoon los neerleggen dus? kan ik proberen. Ze hebben bij ons een kamer binnen. Vandaar dat ik wilde proberen om het een beetje netjes te houden en het hooi bij het wc’tje te plaatsen Hihi netjes hou je het nooit met hooi🙈😅 Ik zette het doosje met hooi tussen de wc,s en de volgende dag stond het doosje midden in de kamer met hooi overal er omheen. Ja ach...het is extra werk met schoonmaken. Rubber borsteltje om het van het kleed te krijgen voordat de stofzuiger er doorheen gaat. Super leuk konijnen binnen, maar ze maken flinke zooi🥴 1 Quote
Nickymanita Geplaatst: 7 mei Auteur Geplaatst: 7 mei 9 uren geleden, To van de Veluwe zei: Begrijp ik helemaal. Maar toevallig vanmiddag zag ik dat Flo hooi ging pakken dat op de grond lag. Ik dacht Yes, je eet het dus wel als het los ligt. Kun je het niet in een (kartonnen) doosje doen dat op de grond staat? @To van de Veluwe helaas, ook dat heb ik al geprobeerd. Ze gaan in die doos zitten en plassen er dan in of gooien hem om haha Quote
Nickymanita Geplaatst: 7 mei Auteur Geplaatst: 7 mei 1 uur terug, Lappie2 zei: Hihi netjes hou je het nooit met hooi🙈😅 Ik zette het doosje met hooi tussen de wc,s en de volgende dag stond het doosje midden in de kamer met hooi overal er omheen. Ja ach...het is extra werk met schoonmaken. Rubber borsteltje om het van het kleed te krijgen voordat de stofzuiger er doorheen gaat. Super leuk konijnen binnen, maar ze maken flinke zooi🥴 Nou zeg dat wel ja 😂 maar buiten is ook zo ongezellig toch hahaha. Ik denk dat ik het maar moet accepteren dat er veel hooi verloren gaat helaas Quote
Marcovka2 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei Ik denk dat je het inderdaad moet accepteren🤭 Binnen is het makkelijker, dan leg ik het hooi ook in plukken op verschillende plekjes. Buiten kun je het niet op de vloer leggen ivm regen. Mijn ervaring is ook dat ze de lekkerste sprieten eruit graven, en de rest laten liggen. Ook al doe ik het terug, dan eten ze het niet. Het ene sprietje is het andere niet blijkbaar 😄 Als ik net heb bijgevuld zie ik ook dat ze snuffelen totdat ze een lekker sprietje tegenkomen en dat eruit trekken. Dus ze ruiken toch of het lekker is of niet. Als ik een hooimerk heb dat ze niet lekker vinden, dan kan ik dat wegleggen, maar ze eten het gewoon niet🥴 1 1 Quote
Evee Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei Netjes houden en konijnen houden gaat niet echt goed samen vrees ik 😄 Ik gebruik overigens wel twee (of meer) soorten hooi. Ik koop budget hooi wat ik als toplaagje in de toiletbakken leg en als bodem in de catcubes. Daar eten ze overigens verrassend veel van. Dan leg ik daarop een pluk luxe hooi. Dat eten ze echt vrij snel op. Dat kan kruidehooi zijn, timothy hooi of een luxere weidehooi soort. Overigens kun je ook gewoon wat minder hooi tegelijk aanbieden om verspilling tegen te gaan, de porties dus wat beter afstemmen op wat ze ook echt eten. Dat doe ik ook met het luxe hooi. Dat vul ik dan gewoon later op de dag weer vers aan, terwijl het budget hooi altijd ruim beschikbaar is, en daar eten ze gelukkig ook gewoon goed van. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei 38 minuten geleden, Marcovka2 zei: Ik denk dat je het inderdaad moet accepteren🤭 Binnen is het makkelijker, dan leg ik het hooi ook in plukken op verschillende plekjes. Buiten kun je het niet op de vloer leggen ivm regen. Mijn ervaring is ook dat ze de lekkerste sprieten eruit graven, en de rest laten liggen. Ook al doe ik het terug, dan eten ze het niet. Het ene sprietje is het andere niet blijkbaar 😄 Als ik net heb bijgevuld zie ik ook dat ze snuffelen totdat ze een lekker sprietje tegenkomen en dat eruit trekken. Dus ze ruiken toch of het lekker is of niet. Als ik een hooimerk heb dat ze niet lekker vinden, dan kan ik dat wegleggen, maar ze eten het gewoon niet🥴 Ik heb 1 grote afgesloten plastic bak met hele mix aan hooi(mountain meadow, Timothy met mint en rozen blaadjes, nog 1 of andere Meadow). Zodra ze die bak horen schieten ze naar me toe en moet ik m open maken en gaan gelijk die hele koppies erin op zoek naar dat ene sprietje🤪😂😂 Het is maar 1 keer voorgekomen dat ze het niet wilden eten en toen ik eraan rook dacht ik ja dat ruikt niet vers..had het die dag gekocht. Helaas een verkeerde zak. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 mei Geplaatst: 7 mei 10 uren geleden, Marcovka2 zei: Buiten kun je het niet op de vloer leggen ivm regen. Ik wel want de ren is overdekt. 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei (aangepast) 22 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ik wel want de ren is overdekt. Mijn ren ook, maar bij hevige regenval is de vloer vaak toch nat. Ligt eraan hoe de wind staat, en de afloop in de tuin. Nat hooi eten ze overigens wel, maar lijkt mij niet zo'n goed idee. Hooi dat helemaal uitgedroogd is in de zon lijken ze niet te eten. Terwijl hooi toch droog gras is... maar je voelt het wel als het in de zon heeft gestaan, dan is het helemaal droog en crispy. 8 mei aangepast door Marcovka2 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei Je kan aan de reactie van het konijn zien of hij/zij het hooi lekker vindt. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ze een merk hooi lekker schijnen te vinden. Dan breng ik een keer ander hooi mee, wat ze ook lekker vinden, en daarna moeten ze dat eerdere hooi niet meer (wat ze eerst wel lekker vonden)🙄 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei 3 uren geleden, Marcovka2 zei: Mijn ren ook, maar bij hevige regenval is de vloer vaak toch nat. Dat ben ik met je eens maar er zijn plekken in mijn ren waar de regen niet komt of het moet van dat mistige weer zijn. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 9 mei Geplaatst: 9 mei 11 uren geleden, To van de Veluwe zei: Dat ben ik met je eens maar er zijn plekken in mijn ren waar de regen niet komt of het moet van dat mistige weer zijn. Ik leg ook hooi in het nachthok, en bij regenachtig weer hun knaagspeeltje ook. Maar toch heb ik het idee dat ze niet graag in het nachthok zitten. Het hooi blijft daar vaak liggen en het speeltje wordt sneller gesloopt als het buiten het nachthok ligt. Quote
Lappie2 Geplaatst: 9 mei Geplaatst: 9 mei 19 uren geleden, Marcovka2 zei: Je kan aan de reactie van het konijn zien of hij/zij het hooi lekker vindt. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ze een merk hooi lekker schijnen te vinden. Dan breng ik een keer ander hooi mee, wat ze ook lekker vinden, en daarna moeten ze dat eerdere hooi niet meer (wat ze eerst wel lekker vonden)🙄 Ik koop altijd zakjes met los hooi. Maaaar ik heb een keer, omdat ik geen tijd had om dat hooi te halen, in een winkel zo,n recht lang pak gekocht wat soort van geperst erin zat... Nouuuuuuu daar kwamen ze happy happy.. ik dat pakket proberen open te krijgen met bruut geweld. Koppies blij erop en in en ze keken me aan....🧐😐🙄 Bahhhhhh en met dramatische achterpoetjes achter de bank. Nog net geen gestamp, maar nooit meer gekocht 😇😂 1 Quote
NandaPanda Geplaatst: 20 mei Geplaatst: 20 mei (aangepast) Ik had precies het zelfde probleem. Uiteindelijk een hooiruif gemaakt uit een kartonnen doos met ronde openingen in plaats van spleetjes. Dan kunnen ze hun hele hoofdje er in steken en er uit kiezen wat ze lekker vinden. Met van die spleten moeten ze hoe dan ook trekken om het hooi er uit te krijgen. Ze trekken nog steeds wel wat mee met die ronde openingen, maar het is al een stuk minder. Wat ik verder heb gedaan is dat de wc niet direct tegen de hooidoos zit aangeschoven maar er een spleet van zo’n 2,5 cm tussenzit. De hooidoos hangt iets boven de grond zodat ik eronder een oud cakeblik kon zetten die de spleet tussen de hooidoos en toilet opvult. Het resultaat: het meeste van wat ze laten vallen, valt in het cakeblik en kan daarna de hooidoos weer in.🎉 Heb wel lang moeten zoeken naar een toiletbak die niet een te hoge rand heeft, ben uiteindelijk voor twee flinke zaaibakken gegaan van 9 cm hoog. Wat dat betreft is het een beetje passen en meten wat ergonomische afstanden voor jouw konijntjes zijn:) Tuurlijk trekken ze nog wel een beetje de wc bak in hoor, maar het is een fractie van wat het eerder was. ☺️ 20 mei aangepast door NandaPanda 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.