Evee Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Vandaag geven ze 25+ graden af in Nederland, dus het is weer tijd voor dit topic! Konijneninformatie op bunnybunch over konijnen in de zomer https://www.bunnybunch.nl/konijnen-in-de-zomer/ Een aantal basis tips voor konijnen bij warm weer: Boven de 25 graden is het al te warm voor konijnen. Hoe doen wilde konijnen dat dan? Nou die kruipen weg onder de grond waar het lekker koel is. Huisdierkonijnen kunnen dat helaas niet, daarom is het belangrijk dat je als baasje echt voorzorgsmaatregelen neemt! WAT WEL DOEN: WEL een icepod, bevroren plastic waterflesje, coolpod of coolpad geven voor verkoeling. WEL het verblijf naar de schaduw verplaatsen en een parasol of schaduwdoek ophangen boven de ren. WEL een koele plek in het hok maken, door (stoep)tegels neer te leggen of te zorgen dat konijnen op gras (in de schaduw) kunnen liggen. WEL zorgen voor zo veel mogelijk rust op warme dagen. Controleer WEL regelmatig op plakpoep, vochtige plekken in de vacht en wondjes, in verband met myiasis. Verschoon de poepplekken van de konijnen dagelijks! Ververs het drinkwater minstens 2x per dag! Zorg dat de konijnen tijdig gevaccineerd zijn tegen myxomatose, VHS/RHD 1 en 2! Dit zijn dodelijke ziektes die met één vaccinatie per jaar voorkomen kunnen worden. Hang een thermometer op in het konijnenverblijf zodat je ook echt weet hoe warm het daar is. WAT NIET DOEN: GEEN koelelementen voor mensen gebruiken ivm giftige inhoud. GEEN glazen flessen met bevroren water gebruiken. Let op dat je plastic flesjes met bevroren water niet zo legt dat de zon er op kan komen en het brand kan veroorzaken! GEEN donkere lakens of kleden over het hok heen hangen, ook niet als deze nat zijn. Dat zorgt voor een broeierige omgeving en is juist slecht voor de konijnen! GEEN kleden voor de openingen van het konijnenverblijf hangen, zorg juist voor zo veel mogelijk ventilatie NIET het konijn opsluiten in een (klein) standaard konijnenhok waar het niet aan de warmte kan ontsnappen. doe konijnen NIET in bad. leg GEEN natte handdoeken op de grond in het verblijf, als konijnen daar op liggen kunnen ze een vochtige, broeierige vacht krijgen, waardoor de kans op myiasis groter is. Voer GEEN bevroren producten aan de konijnen. Ga dus niet zelf konijnenijs maken, zoals je op social media soms voorbij ziet komen. NIET koppelen of andere stressvolle activiteiten ondernemen op warme dagen (behendigheid, clickertraining, verhuizingen, niet acuut noodzakelijk dierenartsbezoek etc). Quote
Evee Geplaatst: 1 mei Auteur Geplaatst: 1 mei Letten jullie goed op de konijnen vandaag? De meeste konijnen hebben deze tijd van het jaar namelijk nog een redelijk dik (winter)vachtje, wat ook nodig is want het kan nog steeds vriezen 's nachts. Maar met temperaturen van 25+ graden maakt dat het wel warm voor ze! Zeker de eerste warme dagen kan die warmte problemen geven met de gezondheid. Let dus goed op hoe het met ze gaat vandaag! Leg ook alvast de icepods in de vriezer! 😄 Quote
bunnyempress Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei 2 minuten geleden, Evee zei: Leg ook alvast de icepods in de vriezer! 😄 Dat stelletje tuig van mij willen er niet op liggen. Ze gaan er zelfs expres naast liggen. Gelukkig zijn ze al veel van hun vacht kwijt, dat helpt. Ik ga extra naar buiten met nat groenvoer en we gaan de koelmat van de vliering halen. De twee extra bruggen staan ook in de ren, maar Lodewijk durft er niet onder te gaan liggen. Alles is namelijk van Scarlett. Hij knaagt er wel altijd aan én hij wil er doorheen rennen, maar er onder liggen, brrrr, dat kan niet hoor. Quote
Lappie2 Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Zolderkamer dus altijd heet als de zon schijnt. Koelmatten liggen ze niet op of gewoon in elkaar ernaast 🙄 lekker extra warmpjes tegen elkaar aan. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Ik heb een paar plexiglas platen weggehaald zodat er wat wind in de ren komt. Maar ze liggen daar nou net niet..... Verder zijn de tegels nog koel. Water ververs ik een keer per dag. Ze drinken niet zoveel. Quote
Cheeta26 Geplaatst: 2 mei Geplaatst: 2 mei Plexiglas plaat heb ik al een tijdje weggehaald en 2e deur van het hok open gezet. Gisteren hebben ze languit op het dak gelegen maar ze gaan ook soms tegen elkaar aan gepropt in de hooibak slapen..tja Quote
Evee Geplaatst: 2 mei Auteur Geplaatst: 2 mei Gistermiddag om half 3 lag Harold languit te zonnen 😲 Nou moet ik zeggen dat het hier in de ren altijd wel een graad of 3-4 koeler is omdat die met de dichte kant op het zuiden staat en alleen ochtend en avondzon heeft. Maar er zit in de dichte kant wel een raam, en in de zonnestralen die daar doorheen kwamen, lag Harold dus lekker te zonnen 😂 Het was toen 26 graden, dus ik heb het maar zo gelaten. De icepods lagen er in, maar zijn eigenlijk nog niet gebruikt. Hier doen ze dat meestal pas als het echt 30+ is. 1 Quote
mammafelina Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei Hier lagen Fluffy en Pip ook lekker in de zon de afgelopen dagen. Genoeg schaduw plekken, maar de zon was blijkbaar erg lekker. Icepods heb ik nog niet tevoorschijn gehaald, de ervaring leert dat ze daar pas iets mee doen als het echt heel erg heet is. 1 Quote
Evee Geplaatst: 8 juni Auteur Geplaatst: 8 juni Eind komende week gaat het weer boven de 30 graden worden. Passen jullie goed op met de konijnen? Voldoende schaduw en icepods geven. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 8 juni Geplaatst: 8 juni Ik heb die ronde schijf die je in de vriezer kan doen, keer 2! Altijd handig om de ene te vriezen terwijl ze de anderen gebruiken. Mijn buns gaan er graag opliggen. Ook heb ik een super fijne draaiende ventilator die ik vóór het verblijf zet en die dus draait, zodat ieder plekje een windje krijgt. Voor binnenkonijnen ideaal dus (het kan soms binnen hier ook 25+ worden 🥲)! Quote
saartje5 Geplaatst: 13 juni Geplaatst: 13 juni Hoi Allemaal, Ik ben nieuw hier, Ik heb even een vraagje. Ik heb twee konijntjes, Vince en Lilly. Vince is een Grote hangoor en Lilly een hollander. Lilly is pas 1 jaartje oud en Vince gaat al richting de 6 jaar. Lilly komt heel goed de warme dagen heen, is energiek, eet goed haar groente, drinkt veel en slaapt lekker, zonder over verhit te raken. Vince heeft juist heel veel last van de warme dagen, ik merk dat hij dan ook chagrijnig is. Jammer genoeg ben ik nu al weken bezig maar werkt niks van wat ik probeer. Hij heeft wel water in zowel een flesje en bakje, hier drinkt hij goed uit. ook heeft hij voer en natte verse groente, dit eet hij ook goed. Maar verder merk is dat hij de hele dag door minder energie heeft dan op koude dagen en snel adem haalt bij de warme dagen, grote kans ook door zijn leeftijd. Ik heb hem al een grote coolmat gekocht, maar deze heeft hij binnen 10 minuten gesloopt en werd hij boos van, deze heb ik dus ook snel weg gehaald. Hij is de hele dag in de schaduw in zijn ren, en het stro is uit zijn slaapbak gehaald. Oren met lauwwater vochtig maken doe ik vaker, maar vind hij totaal niet fijn en het lijkt ook niet te werken. Verder gaat hij niet snel tegen een koude waterfles aanliggen en word hij van alles eigenlijk stamperig en boos. Ik ben na vele dingen kopen, maken en bedenken eigenlijk een beetje hopeloos. Ik ben hier hele dagen mee bezig en ben bezorgd vooral omdat het gister, vandaag en dit weekend zo warm word en ik bang ben dat Vince oververhit gaat raken als hij geen koelte gaat vinden. De twee zijn zo belangrijk voor mij, Ik weet ook niet wanneer ik wel en niet bezorgd moet zijn, wat ze eten allebei goed en drinken goed, maar alsnog maak ik me zorgen. Ik zou graag wat tips willen hebben wat ik kan uitproberen! Liefs Sarana, Lilly en Vince. Quote
happy211 Geplaatst: 13 juni Geplaatst: 13 juni Heb je de tips in de artikel en topic al gevonden? Quote
saartje5 Geplaatst: 15 juni Geplaatst: 15 juni Bedankt voor je reactie met tips! Jammer genoeg heb Ik de meeste dingen hiervan al geprobeerd, Ik merk ook dat Vince moeilijk hulp accepteert in het verkoelen van hem zoals een koelmat, coolpod of bevroren drinkflesjes. Ik heb ze wel hele dagen in de schaduw in de ren en natte groentes de hele dag door met genoeg verswater. Mijn man zegt dat ik ook veel te overbezorgd ben, Ik ga ook proberen om ze meer met rust te laten bij warmer weer maar dit vind ik heel moeilijk omdat ik ze zoveel mogelijk verkoeling wil gunnen. Want ik zie gewoon aan Vince dat hij het zwaar heeft in de warme dagen, en Lilly heeft dat veel minder. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 juni Geplaatst: 15 juni Op 13-6-2025 om 09:20, saartje5 zei: Ik ben hier hele dagen mee bezig Inderdaad misschien de konijnen met rust laten. Als ze schaduw hebben is het toch goed? Bij mij liggen ze ook voor pampus. Ik doe het ook rustig aan als het heet is. Quote
Evee Geplaatst: 16 juni Auteur Geplaatst: 16 juni Als je een aantal voorzorgsmaatregelen neemt en ze verder met rust laat, is het goed. Geen stress hebben. Zorgen voor schaduw in het verlijf en icepods en/of koelstenen, vers drinkwater en gezondheidscontrole, dan is het goed. Te veel kan ook weer stress geven. Zelf doe ik gezondheidschecks met warm weer 2x per dag, met name voor madenziekte. Mijn bejaarde konijnen spray ik ook preventief er tegen. De icepods gebruiken ze hier meestal pas als het echt 30+ graden is, maar ook zonder dat ze er op liggen is de omgeving ietsje koeler. Hier zijn ze op warme dagen actiever in de vroege ochtenduren. Overdag liggen ze inderdaad vooral languit te niksen. Dat is gewoon normaal gedrag met warm weer. Ik zou mij meer zorgen maken als ze met hitte juist heel actief zouden zijn. 😉 Ik heb zelf ook een camera bij de konijnen, dat is op dat soort dagen ook handig om even te kijken of alles ok is zonder dat je ze stoort. Als ik er heen loop staan ze vaak op om te kijken of ik iets lekkers bij heb, terwijl ik liever heb dat ze zich rustig houden. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 juni Geplaatst: 16 juni 3 uren geleden, Evee zei: Als ik er heen loop staan ze vaak op om te kijken of ik iets lekkers bij heb, terwijl ik liever heb dat ze zich rustig houden. O herkenbaar! Vraathazen zijn het! Als ze al een deur horen, komen ze er al aan. Gelukkig kan ik ze vanuit de huiskamer zien! Quote
Suus1978 Geplaatst: 16 juni Geplaatst: 16 juni Ik zag ergens een filmpje van konijnen die languit op een spiegel lagen (zo'n langwerpige van Ikea). Dat blijft blijkbaar heerlijk koel. Ik vond het wel creatief. Quote
Evee Geplaatst: 16 juni Auteur Geplaatst: 16 juni @saartje5 mocht je je topic zoeken, het is samengevoegd met het konijnen in de zomer topic van dit jaar. Quote
Cala88 Geplaatst: 22 juni Geplaatst: 22 juni Het hok van onze konijnen staat onder de carport. Dat is de meest koele plek. Alleen de avondzon staat erop. Er liggen twee tegels achter een houten wandje, dus volledig in de schaduw. Is een icepod dan ook nog nodig? En ik lees over een bevroren drinkfles. Leg je die dan gewoon in het hok om tegenaan te liggen? Of is dat om uit te drinken als het iets smelt? Ik heb er nog niet zoveel verstand van..we hebben voor het eerst konijnen 😉 Vandaag zag ik dat Ollie plakpoep had. Wel van geschrokken met dit warme weer! Heb het eruit gewassen en iets geknipt. Er lagen wat blindedarmkeutels in het hok. Ik denk dat het komt door het eten van wortelloof de afgelopen dagen. Daar stop ik dan maar weer mee. Ik lees dat er sprays bestaan tegen myiasis. Is het verstandig dit preventief te gebruiken? Quote
happy211 Geplaatst: 22 juni Geplaatst: 22 juni @Cala88 Ik heb jouw bericht verplaatst naar het topic dat gaat over de zomer/warmte. Bij hitte kun je inderdaad een bevroren object, zoals een icepod of waterfles, in het hok leggen zodat ze daar tegenaan kunnen liggen en het koelt de omgeving ook wat. Het is belangrijk dat het veilig is, dat ze zich er dus niet aan kunnen bezeren als ze het kapot knagen/krabben, zoals met gewone koelelementen waar een giftige vloeistof in zit. Denk bij een fles er ook aan dat er door de zon geen loep kan ontstaan wat bijvoorbeeld in het hooi brand. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de twee tegels achter een houten wandje? Leg je die tegels in de vriezer als verkoeling voor het hok? Dat is ook een goede manier, alleen blijft het vaak minder lang koel dan een ice pod. Het is goed om bij dit warme weer goed op de ontlasting te letten en te zorgen dat ze goed schoon blijven? Heb je hem na het wassen wel goed laten drogen? De natte vacht zelf kan ook gaan broeien en dat kan ook vliegen aantrekken. De sprays tegen myiasis zijn inderdaad preventief, om te zorgen dat de eitjes niet uitkomen als een vlieg ze in de vacht zou leggen, als ik het goed heb. Zelf spray ik alleen mijn senior konijn in, of als een konijn zich niet goed schoonhoudt dan zou ik het gebruiken. Quote
Cala88 Geplaatst: 22 juni Geplaatst: 22 juni 9 minuten geleden, happy211 zei: @Cala88 Ik heb jouw bericht verplaatst naar het topic dat gaat over de zomer/warmte. Bij hitte kun je inderdaad een bevroren object, zoals een icepod of waterfles, in het hok leggen zodat ze daar tegenaan kunnen liggen en het koelt de omgeving ook wat. Het is belangrijk dat het veilig is, dat ze zich er dus niet aan kunnen bezeren als ze het kapot knagen/krabben, zoals met gewone koelelementen waar een giftige vloeistof in zit. Denk bij een fles er ook aan dat er door de zon geen loep kan ontstaan wat bijvoorbeeld in het hooi brand. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de twee tegels achter een houten wandje? Leg je die tegels in de vriezer als verkoeling voor het hok? Dat is ook een goede manier, alleen blijft het vaak minder lang koel dan een ice pod. Het is goed om bij dit warme weer goed op de ontlasting te letten en te zorgen dat ze goed schoon blijven? Heb je hem na het wassen wel goed laten drogen? De natte vacht zelf kan ook gaan broeien en dat kan ook vliegen aantrekken. De sprays tegen myiasis zijn inderdaad preventief, om te zorgen dat de eitjes niet uitkomen als een vlieg ze in de vacht zou leggen, als ik het goed heb. Zelf spray ik alleen mijn senior konijn in, of als een konijn zich niet goed schoonhoudt dan zou ik het gebruiken. Dank voor je bericht! Hierbij een foto van een hoek van het hok. Zowel boven als beneden ligt een tegel. Die voelden de afgelopen dagen koel aan. Boven zit het nachthok er nog rechts naast, dus dat scheelt ook nog. Ik zal ook eens gaan kijken naar zo'n icepod. Gelukkig wordt het komende dagen weer wat koeler. Ollie was droog toen hij het hok weer in ging. Ik ga het goed in de gaten houden! Quote
Bunbunny Geplaatst: 29 juni Geplaatst: 29 juni Hoi, Ik heb een vraagje. Mijn konijn is nu 9 jaar oud en heeft best veel last van de hitte. Nu zie ik dat het dinsdag en woensdag boven de 30 graden wordt en ben ik bang dat dat echt te veel voor hem is. Hij zit altijd buiten, wel in de schaduw en ik geef hem genoeg manieren om te verkoelen maar hij maakt er niet echt gebruik van. Nu wil ik hem dus eigenlijk naar binnen halen voor die dagen maar ben ik bang dat ik hem daarmee misschien meer kwaad dan goed mee doe. Of is dat juist verstandig? Zo ja, wanneer kan ik hem dan het beste naar binnen halen en wanneer is het verstandig om hem dan weer naar buiten te doen Quote
Suus1978 Geplaatst: 29 juni Geplaatst: 29 juni Ik denk dat ik 'm dan toch binnen zou halen. Hij is dan misschien even uit zijn doen, maar dat is beter dan een oververhit konijn. Ze kunnen eraan overlijden, dus ik zou dan geen risico nemen. Morgen wordt het ook al 30 graden, dus ik zou hem morgenochtend dan binnen zetten. Quote
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 29 juni Geplaatst: 29 juni Ik heb mijn konijnen ook binnen gehaald net. Eentje is ook al ouder. Ik denk dat het buiten echt te warm is voor ze. Hetbhangtnook af van hoe vaak je icepods kunt verversen. Ik moet zelf de hele dag op locatie werken dus kan niks verversen, ik denk dag ze dan echt een hitteslag krijgen. Verhuizen is stressvol voor ze, maar een hitteslag is erger denk ik. Quote
Evee Geplaatst: 29 juni Auteur Geplaatst: 29 juni @Bunbunny ik heb je vragen naar dit topic verplaatst. Hier staat ook al veel informatie en tips over de warmte. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.