Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie schema is voor de verzorging van de konijnen.

Wat voor routine hebben jullie voor de verzorging van de konijnen?

Hoe vaak voeren jullie en wat geef je wanneer?

Hoe vaak verschoon je?

Hoe vaak controleer je de konijnen? 

Geplaatst:

'S ochtends rond 9 uur helft van de brokjes, vers water,  10 gram kruidenmix, toiletbak verschonen,  hooi in de hooiruif aanvullen, verdwaalde keutels en hooi/strooisel opruimen. Zandbakzand beetje egaal maken met mijn hand als de bodem in zicht is.

Op maandag haal ik de hooiruif/toiletbak combi van de plek en veeg wat eronder is gevallen op. In de zomer neem ik de ombouw nog wel eens af, de rest van het jaar droogt het niet goed. Ik heb 2 toiletbakken die er om en om instaan, die neem ik zondag/maandag af met een sopje.

Voor het uitsoppen van de waterbak en de toiletbakken gebruik ik mijn huishoudapp die geeft weer wanneer ik het moet doen.

In ruiperioden veeg ik wat intensiever en ik ben nu ook bezig om al het haar van 2 jaar van het gaas af te halen waar het is blijven plakken.

Op maandag krijgen ze eind van de morgen nog een stuk appeltak uit eigen tuin. Momenteel zonder blad uit de januari snoei maar ze hebben maandenlang takken met gedroogd blad gehad.

'S avonds rond 7 uur krijgen ze 120-130 gram groente. 1 snack komkommer, 50 gram andijvie en witlof. Ik varieer nooit want Micha heeft 2x een gasbuik gehad buiten reguliere dierenartstijd en dat is behoorlijk duur. Maar ze laten nog elke dag de huid bij hun billen "schudden" dus het zal wel goed zijn. Mocht ik buiten de deur eten dan krijgen ze het later en krijgen ze het voorafgaand aan de brokken.

Rond 9 uur 's avonds helft van de brokken. De ene helft in de bak, de andere helft laat ik ze naar zoeken. Ieder een stukje lijnzaadbrok, hooi in de kleine toiletbak en een pluk kruidenhooi in het hok. 

Controleren heb ik niet echt een routine in, de camera staat tussen middernacht en 9 uur aan. Ik had hem een tijdje de hele dag aan maar dat is teveel terugkijkwerk. Overdag zijn het toch vooral heen en weer lopende en etende konijnen en kun je ze makkelijker checken. Als ze verharen dan blijf ik langer in de ren 's morgens en pluk ik het losse haar weg terwijl ze hooi eten. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

In een normale school week, krijgen ze om 7.00 hun eerste helft brok. Beetje in bakje en de rest in de snuffelmat. Voordat we gaan, gaat de cam aan.

Weekeinds en vakantiedagen krijgen ze het eten rond een uur of 9.00.

Rond 16.00/18.00 krijgen ze een snack. Loop voor Kleine en speciale snack voor Leeuw en natuurlijk zonnebloem pitjes voor Kip🤪 Kleine pikt er soms ook wat van mee.

Ondertussen beetje aaien voor wie het wil. En zo beetje checken of alles goed gaat. Kleine pakken we 1 keer in de maand op om hem echt goed te onderzoeken. Leeuw veel vaker, ook om hem te borstelen. 

21.30 de 2e helft van hun brok. En vers water en extra vers hooi in de toiletbakken en doosje.

Toiletbakken nu om de 4 dagen helemaal leeg en schoon poetsen.

Verder om de dag stofzuigen. In de rui tijd eerst met rubber borsteltje over de kleden. 1 keer in de 4 maanden stoom ik de kleden. Elke maand dekentjes in de was..maar ook eerst de haren eraf en speciaal ding in de wasmachine die de haren opvangt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

‘s Morgens krijgen ze ergens tussen 05:30 en 07:00 een halve portie brokjes + bak met groenten + vers water en hooi. 
Soms krijgen ze ergens in de middag nog wat kruiden, vers of gedroogd, maar dat doen we niet consequent. ‘s Avonds krijgen ze ergens tussen 17:00 en 18:00 weer een halve portie brokjes + water en hooi. 
Om de dag verschonen we de toiletbak(ken). Tussendoor vegen we eventueel de ren uit als dat nodig is, maar meestal niet. 
Gezondheidscheck doe ik zelf te weinig omdat mijn partner nu meestal voert (hij vergeet dat, maar zou dat ook niet erg secuur doen). Als ik er zelf langs loop, doe ik even de dagelijkse check en zo 1x per 2 maanden wegen we ze en doen we de nagels mocht dat nodig zijn. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ochtend:

- droogvoer

- hooi

- vers water

tweede helft ochtend/begin middag:

- grassen en onkruiden

avond:

- nog meer grassen en onkruiden soms aangevuld met groenten.

Toilet bakken verschoon ik 2x per week

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

Mijn winter en zomer routine zien er iets anders uit. Op dit moment is dit mijn routine met twee free roaming binnen konijnen:

Ochtend:

Ze krijgen hun brokjes als eerste in de ochtend voor ik überhaupt mijn koffie pak hihi. Ze zitten er dan ook al echt klaar voor en Muffel komt altijd enthousiast naar me toe rennen, dus ik ontkom er ook niet aan 😊 Daarna doen ze hun slaapje.

Ik verschoon dagelijks tot om de dag hun toilet bakken. Dan spuit ik ze ook meteen af met een tuinslang zodat ze enigszins oke blijven.

Hooi uiteraard bijvullen en het water.

Smiddags gaat Muffel nu een uurtje of twee naar buiten de tuin in. Dit bouw ik rustig op tot ze in de zomer echt uren naar buiten mag. We hebben nog geen kippenren voor Ollie om de tuin gespannen, want hij is zo klein dat hij door het huidige hek past dus hij blijft nog even binnen. Overigens durft hij ook nog niet de gang in om naar buiten  te gaan, dus dat train ik hem nu. Hij krijgt wat verse kruiden en grassen etc zodat hij vast kan wennen.

Savonds:

Dan krijgen ze weer brokjes rond half 6. Ik verdeel de hoeveelheid brokjes dat ze mogen met gewicht etc dus over twee momenten op een dag. Ook dan zitten ze rond 17:00u al klaar voor de voerbak 🐰Afhankelijk van wat ik over heb en hoelang ze buiten zijn geweest krijgen ze ook wat vers eten. In de zomer doe ik dat minder omdat ze dus ook al buiten komen. Vooral Muffel is gevoelig voor zachte keutels als ik het dubbelop doe. In de winter geef ik ze wel regelmatig vers eten.

Voor ik ga slapen begint Muffel alweer enthousiast te rennen om mij heen, en Ollie inmiddels ook, want dan krijgen ze verspreid door de kamer wat gezonde "snoepjes" waar enkel gedroogde kruiden in zitten. Ik laat ze dan echt zoeken erna. Ze zijn nogal enthousiast zodra ik de lampen uit begin te doen en lopen me dan ook vrolijk de hele tijd voor de voeten tot ik snoepjes ga strooien 🤣.

aangepast door Arielle
  • Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .