Lana_del_hay Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Hoi allemaal, een paar weken geleden ben ik mijn meisje verloren en nu is mijn 4 jarige gecastreerde ram alleen. De zoektocht naar een nieuw volwassen vriendinnetje is niet makkelijk.. Ik zie dat er maar heel weinig gecastreerde voedsters aangeboden worden in de opvang. Voor de gezondheid risicos vind ik het heel belangrijk dat ze jong gecastreerd is, ik zou me teveel zorgen maken dat er toch wat mis is van binnen. Ook wat betreft koppeling met de hormonen vind ik het een risico om voor ongecastreerd te gaan. Maar nu mijn vraag.. Stel dat ik in mijn voortdurende zoektocht toch moet uitwijken naar on-gecastreerd, kan ik haar dan met mijn ram koppelen en later alsnog laten castreren zonder al te groot risico dat dit de band verstoord? (I.v.m. gedrags verandering.) Ik heb wel wat voedsters op het oog, maar dit zou mijn zoekveld natuurlijk heel erg uitbreiden. Mijn ram is een 'special needs' konijntje die ik vanwege extra zorg niet kan afstaan aan anderen voor een koppelvakantie. Dit maakt mijn zoektocht zo lastig want veel asiels eisen dat de koppeling op hun terrein gebeurd, wat ik een goed beleid vind maar voor mij dus geen optie is. Quote
happy211 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april In welke regio zoek je? Misschien kunnen wij nog helpen met opvangen die de voedsters castreren. Het klopt dat veel inderdaad de voorkeur geven aan koppelvakanties, maar wellicht kun je in een mail uitleggen waarom dat voor jou(w ram) niet haalbaar is en kan er een uitzondering gemaakt worden. Als je toch moet koppelen met een ongecastreerde voedster, dan kun je haar inderdaad later wel laten castreren. Wacht een paar maanden totdat het koppel stabiel is. Als je binnenkort gaat koppelen, dan zou je haar bijvoorbeeld in september kunnen later castreren als alles dan rustig is (dan zit je ook niet met te hete of koude temperaturen, en nog ruim voor het weer voorjaar wordt). Je kunt ze dan samen meenemen naar de dierenarts en dan hoef je niet opnieuw te koppelen. Soms is het helaas toch nodig om een koppel vanwege een medische behandeling uit elkaar te halen: als de ram de voedster te veel lastig valt (door veel te rijden bijvoorbeeld) waardoor ze niet goed kan herstellen van de operatie. Of als de voedster slecht eet en je precies wil weten hoeveel ze precies eet en keutelt zonder verwarring wat van het maatje is. Vaak kun je ze dan relatief makkelijk terug koppelen als de voedster zich beter voelt. Maar vaak is het maatje ook heel lief voor de voedster en hebben ze juist veel steun aan elkaar. Wat vaak meespeelt is of het konijn dat de behandeling krijgt eerst de dominante was. Dan wil het soms wel zo zijn dat de ander nu de kans grijpt om de rangorde te veranderen nu de dominante wat zwakker is. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Ik zou denk eerst castreren, dan koppelen, dan moet je wel iets langer wachten maar heb je minder gedoe denk ik. Zijn er echt zo weinig gecastreerde voedsters? Wat bedoel je met 'special needs'? Quote
Lana_del_hay Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april @happy211 Regio Utrecht, ik woon in Soest. Heb al wat asiels gesproken maar ze staan hier in de buurt op een koppelvakantie. Heb nog wel een voedster in IJmuiden op het oog van zijn leeftijd, ik ga hen zo mailen. Ik ben ook een beetje huiverig voor de pittigheid van on-gecastreerde voedsters naar gecastreerde rammen. @Marcovka2 Hij heeft chronische rhinitis. Verder helemaal gezond en het is niets besmettelijks, maar wel kwetsbaar. Ik vind geen gecastreerde voedsters buiten de asiels met hun koppelbeleid. Vandaar dat ik denk dat ik mijn eisen over een paar weken moet gaan aanpassen. Een gecastreerd konijn heeft zeker mijn voorkeur. Maar ik wil hem niet nog heel lang alleen laten, ookal krijgt hij voldoende aandacht van mij hier in huis. Ik kan zijn meisje niet vervangen. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april 4 uren geleden, Lana_del_hay zei: Heb al wat asiels gesproken maar ze staan hier in de buurt op een koppelvakantie. Dan heb je toch een probleem lijkt me. Want als je zomaar een konijn erbij zet, is het toch niet gezegd dat het goed gaat? En dan moet je zo'n konijn weer terugbrengen? En als nummer twee ook niet klikt? Etc. Ik zeg niet dat het zo gaat, maar het zou zomaar kunnen dat het wel het geval is. Quote
Lana_del_hay Geplaatst: 23 april Auteur Geplaatst: 23 april @To van de Veluwe Yes, je begrijpt waar ik mee zit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.